Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مشکلات می توانند ریه ها و سایر قسمت های سیستم تنفسی را به شکل های مختلف درگیر کنند و ناراحتی هایی را برای بیمار ایجاد نمایند. علاوه بر این در صورت نادیده گرفتن بیماری های تنفسی، خطر زیادی بیمار را تهدید خواهد کرد و ممکن است دچار عارضه های برگشت ناپذیر شود. بنابراین باید در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم تنفسی اقدامات لازم به سرعت انجام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم ترین مشکلات در رابطه با سیستم تنفسی، کاهش سطح اکسیژن خون بیمار است که در اثر عوامل مختلف مانند بیماری های مرتبط با کهولت سن، آسم، سرطان ریه و عفونت های ریوی رخ می دهد. اکسیژن خون در شرایط نرمال حدود %97- 95 است. اما می تواند به 92% یا کمتر از آن کاهش پیدا کند که هیپوکسمی نامیده می شود و دارای علائمی مانند سردرد، سرگیجه، کبودی لب ها و درد قفسه سینه است. در چنین شرایطی بیمار باید به سرعت تحت اکسیژن درمانی قرار گیرد که به این منظور از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود. در ادامه، دستگاه اکسیژن ساز معرفی شده و ویژگی ها و کاربردهای آن بررسی می گردد.

 

دستگاه اکسیژن ساز:

این دستگاه یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات کمک تنفسی است که اکسیژن مورد نیاز بیماران را تامین می کند. این وسیله به خصوص برای افرادی که به طور مداوم یا ساعات طولانی نیازمند دریافت اکسیژن هستند بسیار مناسب است. دستگاه اکسیژن ساز در مدل های ثابت یا پرتابل و هم چنین با ظرفیت های مختلف 3، 5، 7، 8 و 10 لیتری عرضه می شود. اکسیژن ساز ثابت مناسب استفاده در منزل یا محیط های درمانی بوده و به دلیل بزرگ و سنگین بودن به راحتی جابجا نمی شود. اما اکسیژن ساز پرتابل کوچک و قابل حمل است و با باتری قابل شارژ عمل می کند. ظرفیت های مختلف دستگاه اکسیژن ساز نیز با توجه به نیاز بیمار و تشخیص پزشک تجویز می گردند. به طور مثال اکسیژن ساز 5 لیتری متداول ترین مدل است که برای بیماری های تنفسی مزمن استفاده می شود. در حالی که ظرفیت های بالاتر این دستگاه مناسب مشکلات تنفسی حاد هستند.

 

عملکرد دستگاه اکسیژن ساز:

دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را به درون خود کشیده و پس از جدا کردن و تغلیظ اکسیژن، آن را به ریه های بیمار می رساند. به صورت دقیق تر، در ورودی این دستگاه فیلترهایی وجود دارند که هوا را به درون خود کشیده و آلودگی و گرد و غبار آن را حذف می کنند. سپس این هوا از محفظه ای که دارای پودر زئولیت است عبور داده می شود و اکسیژن را از سایر ترکیبات هوا جدا کرده و آن را تغلیظ می نماید. اکسیژن با فشار بالا وارد فلومتر دستگاه می شود که فشار و جریان اکسیژن را تعیین می کند. و سپس با عبور از مانومتر دستگاه مرطوب شده و از طریق نازال یا ماسک مخصوص به سیستم تنفسی بیمار می رسد. یکی از مهم ترین ویژگی های دستگاه اکسیژن ساز خلوص اکسیژن تولید شده توسط آن است. این اکسیژن باید دارای خلوص 90 تا 95 درصد باشد تا به بهبود بیمار کمک کرده و باعث اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن نیز شود.

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به دلیل این که اکسیژن با خلوص بالا تولید می کند، هم باعث بهبود بیماری شده و هم دارای مزایای زیر می باشد:

تنظیم گردش خون پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مبارزه با آسم خون رسانی بهتر به بافت ها جلوگیری از پیری زودتر بهبود عملکرد ریه ها بهبود حافظه کاهش استرس برطرف کردن آمبولی

یکی دیگر از مشکلات شایع در سیستم تنفسی افراد، بیماری ای به نام آپنه تنفسی یا آپنه خواب است. در این بیماری، تنفس بیمار در حین خواب قطع می شود. در طول خواب عضلات پشت گلو در حالت استراحت هستند و ممکن است باعث مسدود یا باریک شدن راه تنفسی شوند. این مسدود شدن موجب وقفه های متناوب در تنفس بیمار در طول خواب می شود که به آن آپنه یا OSA گفته می شود. این وقفه ها اکسیژن رسانی کافی به مغز را مختل کرده و باعث سرگیجه و عدم هوشیاری بیمار در طول روز می شوند. هم چنین در صورت عدم درمان بیماری می توانند مشکلات جدی تر مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و سکته قلبی را به همراه داشته باشند. به منظور تشخیص آپنه از بیمار تست خواب گرفته می شود و پزشک بر اساس این تست، روش درمانی مناسب را در پیش می گیرد.

دو دستگاه سی پپ و بای پپ به منظور کمک به بهبود آپنه تنفسی استفاده می شوند. در شرایطی که آپنه شدید نباشد از سی پپ استفاده شده و در شرایطی که بیماری در حالت حاد باشد لازم است از دستگاه بای پپ استفاده شود. در ادامه به شرح این دو وسیله می پردازیم.

دستگاه سی پپ:

سی پپ یا CPAP که مخفف Continuous Positive Airway Pressure است یک فشار مثبت به ریه های بیمار وارد کرده و باعث باز نگه داشتن راه هوایی می شود. از این طریق بیمار می تواند به راحتی در طول خواب تنفس کند و دچار وقفه های تنفسی نشود. علاوه بر این اکسیژن رسانی به بدن نیز بهبود پیدا می کند. در واقع این وسیله مدل ساده شده دستگاه ونتیلاتور است که فشار مورد نیاز برای عمل دم را برای بیمار تامین می کند. این فشار بر اساس نتایج تست خواب بیمار و تشخیص پزشک در دستگاه تنظیم می شود.

عملکرد دستگاه سی پپ:

موتور دستگاه هوای محیط را دریافت کرده و فشار آن را بالا می برد و به فشار مطلوب و بالاتر از فشار هوای ریه بیمار می رساند. سپس هوا با استفاده از ماسک مخصوص که بر روی صورت بیمار قرار گرفته به ریه ها می رسد. فیلترهای موجود در ورودی دستگاه، گرد و غبار و آلودگی را از هوای ورودی جدا می کنند. هم چنین در مدل های جدیدتر این دستگاه یک رطوبت ساز نصب شده است که در صورت لزوم هوای مرطوب را به ریه بیمار می رساند. این دستگاه یک مموری کارت دارد که اطلاعاتی مانند تعداد آپنه خواب و ساعت مفید خواب بیمار را در خود ذخیره کرده و این اطلاعات را به صورت عدد و نمودار در اختیار پزشک قرار می دهد. از این طریق، در صورت نیاز فشار هوای دستگاه کم یا زیاد می گردد.

دستگاه سی پپ دارای یک مدل اتوماتیک نیز هست که اتو سی پپ نامیده می شود. این دستگاه بدون نیاز به تست خواب عمل کرده و به صورت خودبخودی سیستم تنفسی بیمار و تعداد وقفه های تنفسی را می سنجد و به این شکل، فشار هوای دم مورد نیاز را ایجاد می کند. کسانی که شروع به استفاده از دستگاه سی پپ می کنند به سرعت شاهد تغییر در روند خواب خود خواهند بود و نتایجی مانند منظم شدن تنفس، از بین رفتن خروپف و افزایش هوشیاری در طی روز را تجربه می کنند. اما در صورتی که تعداد آپنه های تنفسی بیمار بالا باشد و اکسیژن خون از حد استاندارد کمتر شده باشد لازم است از دستگاه بای پپ استفاده شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

دستگاه بای پپ:

دستگاه بای پپ یا BiPAP مخفف کلمه Bi-level Positive Airway Pressure یک حالت از دستگاه ونتیلاتور است که فشار مناسب برای عمل دم و بازدم در حین خواب بیمار را تامین می کند و آپنه یا قطع تنفسی را درمان می نماید. این دستگاه در واقع در دو سطح فشار هوا تنظیم می شود. ابتدا در حین دم، یک فشار مثبت ایجاد می گردد که راه تنفسی بیمار را باز می کند. سپس هنگام بازدم فشار کاهش پیدا کرده و به عمل بازدم کمک می شود. دستگاه بای پپ نیز مانند سی پپ دارای فیلترهای ورودی و مرطوب کننده و یک ماسک است که بر روی صورت بیمار قرار می گیرد. لازم به ذکر است که ماسک سی پپ و بای پپ سایزهای مختلف دارد و علاوه بر دهان و بینی یک قسمت از آن بر روی پیشانی قرار می گیرد که ماسک را بر روی صورت فیکس می کند.

میزان فشار دم و بازدم مورد نیاز بیمار بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک تنظیم می شود. علاوه بر این، دستگاه دارای سیستم های هشدار صوتی است که در صورت بروز هر مشکلی مانند کاهش فشار هوا یا قطع شدن اتصالات دستگاه آلارم مخصوص را به صدا در می آورد. اطلاعات بای پپ نیز مانند سی پپ در مموری کارت آن ذخیره می شوند و وضعیت بیمار را به پزشک متخصص نشان می دهند. پس از استفاده از دستگاه بای پپ بیمار می تواند تنفس مداوم و بدون وقفه داشته باشد و چرخه خواب و هوشیاری وی در طول روز بهبود پیدا کند. این دستگاه علاوه بر آپنه تنفسی در مشکلات زیر نیز استفاده می شود:

بیماری های قلبی- عروقی ALS انسداد مزمن ریوی آسم پنومونی سندروم هیپوونتیلاسیون ناشی از چاقی ادم حاد ریوی ناشی از نارسایی قلبی ضعف تنفسی پس از عمل جراحی خروپف

تجهیزات تنفسی فوق به دلیل ارتباط حساسی که با سلامت بدن دارند و هم چنین به دلیل پر هزینه بودنشان، باید به دقت خریداری شوند و از مشاوره مناسب برای خرید آن ها بهره گرفته شود. فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو دارای تیم فروش حرفه ای و کادر پزشکی و مهندسی پزشکی متخصص در زمینه تجهیزات تنفسی است که می توانند با اطلاعات کامل و به روز در زمینه خرید اکسیژن ساز و بای پپ و سی پپ مشتریان را راهنمایی کرده و آن ها را در انتخاب مناسب ترین برند و مدل دستگاه یاری نمایند.

منبع: فارس

کلیدواژه: پزشک تجهیزات پزشکی تنفسی بیماری دستگاه اکسیژن ساز دستگاه بای پپ سیستم تنفسی تنفسی بیمار مورد نیاز فشار هوا وقفه ها هم چنین بر روی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۲۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان

به گزارش همشهری آنلاین، مهندس بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در واکنش به خبر تسنیم درباره عرضه قلیان اکسیژن در کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌های تهران اظهار کرد: طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در زمان حاضر به‌صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود ۲ سال است که در ۱۰ استان‌ کشور در حال اجراست.

وی ادامه داد: این وسیله ثبت اختراع شده است و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گازهای اکسیژن و N۲O با رعایت حدود تعیین‌شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

ولی‌زاده گفت: به‌دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال ۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه‌گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان‌های برون‌بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در ۱۰ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به‌صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده است و نمونه‌برداری‌ها از استانهای تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

ولی‌زاده تصریح کرد: در مرحله اولیه مطالعه، شاخص‌های سلامتی هنگام استفاده از این دستگاه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد براساس شاخص‌های مدنظر، استفاده از دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن ضرری را از نظر سلامتی افراد ندارد.

وی با ابراز این که متأسفانه قلیان به‌عنوان یک وسیله تفریحی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه استفاده می‌شود؛ یادآور شد: این موضوع در حال بررسی است که این دستگاه تا چه‌میزان می‌تواند جایگزین قلیان و مواد دخانی باشد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان این که نتایج طرح مذکور در امکان جایگزینی با قلیان دخانی حاوی تنباکو تا پایان سال مشخص می‌شود؛ خاطرنشان کرد: پس از آن تصمیم گرفته می‌شود که این طرح به‌چه‌صورت در کشور اجرا شود.

وی درباره ترکیب موجود در این قلیان به ارائه توضیحات بیشتر پرداخت و گفت: در این دستگاه گاز N۲O به‌عنوان گاز خنده و شادی‌آور در ترکیب با اکسیژن مورد استفاده قرار گرفته است و احتمال می‌رود که این ترکیب بتواند جایگزین اعتیاد به نیکوتین و تنباکو باشد. شواهد تاکنون نشان داده است افرادی که این وسیله را مصرف کرده‌اند پس از مصرف قلیان اکسیژن تمایل چندانی به مصرف مواد دخانی ندارند؛ البته باز هم باید نتایج آزمایش به‌طور قطعی مشخص شود. انتظار داریم که با پایان یافتن مرحله آزمایشی این طرح، علاوه بر مشخص شدن اثرات مرتبط با سلامتی، درباره بحث جایگزینی آن با مواد اعتیادآوری مانند نیکوتین و تنباکو نیز به نتیجه برسیم.

ولی‌زاده در پاسخ به این سؤال که "آیا ممکن است تخلفاتی در مراکز عرضه قلیان اکسیژن رخ بدهد و از گازهای غیرمجاز در این وسیله استفاده شود؟" تشریح کرد: باید توجه داشت؛ اولاً‌ نیکوتین حاوی بسیاری از مواد سمی و تنباکوی معطر حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی بسیار مضر است، ثانیاً در تنباکوهایی که در برخی از مراکز عرضه قلیان استفاده می‌شود، مواد و ترکیبات دیگری اضافه می‌شود که برای افزایش وابستگی و حفظ مشتری انجام می‌شود بنابراین آنچه الآن بیشتر مورد نگرانی ماست؛ توزیع تنباکوهای معطر و مواد دخانی حاوی نیکوتین است نه تخلفاتی که ممکن است در توزیع قلیان اکسیژن رخ دهد. از سوی دیگر قلیان‌های اکسیژن تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی عرضه می‌شود و استفاده از گازهای دیگر در این قلیان مجاز نیست و دانشگاه‌ها از مجریان این طرح یعنی قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود نیز تعهدنامه‌هایی اخذ می‌کنند و این مراکز صنفی نیز با رضایت خودشان در این طرح مشارکت می‌کنند و به‌دلیل سود اقتصادی عرضه این قلیان در این مراکز، توجیهی ندارد که بخواهند تخلفی در این زمینه داشته باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تأکید کرد: گازهای اکسیژن و N۲O اعتیادی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند و به‌محض این‌که مصرف متوقف می‌شود فرد نیازی برای مصرف مجدد احساس نمی‌کند و بنابراین مصرف قلیان اکسیژن وابستگی‌آور نیست.

کد خبر 846754 منبع: تسنیم برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم دخانیات - قلیان

دیگر خبرها

  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • کلوپ: سیتی با این چیزها تحت فشار قرار نمی‌گیرد!
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • خریداری تجهیزات پزشکی در خراسان شمالی