Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@07:22:08 GMT

صدا و سیما ملی می‌شود!؟

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۶۵۱۸

صدا و سیما ملی می‌شود!؟

پیمان جبلی همان زمان که روی کار آمد مدعی شده بود که صداوسیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد اما برای اینکه رسانه‌ای را که در افواه به «میلی» میل کرده بود دوباره به ریل «ملی» بازگرداند هنوز راه درازی در پیش دارد. ناطقان: شرق نوشت: بازگشت رسانه به ریل اصلی؟ یک امام‌صادقی متفاوت از بقیه؟ آیا پیمان جبلی در حال عمل به وعده خود است یا اینها همه تاکتیک‌هایی موقتی است که می‌تواند از یک دعوا یا جریان درون‌جناحی نشئت گرفته باشد؟



رویکرد متفاوت رسانه ملی برای نخستین‌بار در انتقاد به هم‌جناحی‌های اصولگرایش در ماجرای انتصاب داماد شهردار، استخدام دختر یک نماینده در وزارت نفت، انتقاد از وزیر رئیسی و نحوه پوشش‌دهی خبر هک سامانه‌های سوخت و مواردی از این دست توجه همه را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




اصولگرایان به رئیسی دست‌مریزاد می‌گویند و معتقدند او در حال عمل‌کردن به وعده‌اش در نخستین توییت بعد از انتصابش است.

رئیس جدید صداوسیما که فارغ‌التحصیل امام صادق و از بدنه خود این سازمان است، هنگام انتصاب گفته بود: «صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به جایی نمی‌رسد».

ایرنا در گزارشی نوشته است شبکه‌های مختلف تلویزیون از لحظه انتشار خبر اختلال سامانه هوشمند سوخت این اتفاق را دقیق و بی‌طرفانه اطلاع‌رسانی و تحلیل کردند.

پوشش خبری مناسب حمله سایبری به سیستم هوشمند جایگاه‌های سوخت از سوی صداوسیما با واکنش مثبت فعالان رسانه روبه‌رو شد.

سایت الف نزدیک به احمد توکلی هم نوشته که صداوسیما در اقدامی کم‌سابقه، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، میزبان دو عضو ارشد دیده‌بان شفافیت و عدالت بود؛ احمد توکلی و احمد امیرآبادی دعوت شده بودند تا درخصوص دو موضوع مهم شفافیت و تعارض منافع در مجلس صحبت کنند.

یک فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏«تو ماجرای هک‌شدن دوربین‌های زندان اوین، کدوم رسانه محور بود و تو ماجرای هک‌شدن سامانه پمپ‌بنزین‌ها، کدوم رسانه؟ تبدیل روابط عمومی به رسانه، بزرگ‌ترین خدمتیه که دکتر جبلی داره به صداوسیما می‌کنه».

در روزهای اخیر مجری صداوسیما به وعده‌های قطره‌چکانی وزیر صمت درباره ارزانی خودرو هم واکنش نشان داده و گفته است: «امیدواریم ١۵٠ تومن نشود ١۴٠ تومن و بگوییم ارزان شد».

جریان‌های عدالت‌خواه هم در شبکه‌های اجتماعی بابت انتقاد صداوسیما به علی‌ اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که خواستار ممنوعیت اشاره به مصادیق فساد در خطبه‌ها شده بود، ابراز خوشحالی کرده و نوشته‌اند «آقای صداوسیما همین‌جوری ادامه بده».

عباس مقتدایی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی از صداوسیما تقدیر کرد و رویکرد جدیدش را «گام بلند آن رسانه در راستای انعکاس صدا و دغدغه جمهور مردم و فاصله‌گرفتن از اینکه صرفا صدای احزاب، اقشار و افراد خاص باشد» خوانده است و در ادامه گفته که همگان خواستار ادامه‌داربودن این روند مطلوب هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفته: نمی‌توان از عملکرد درخشان رسانه ملی در پوشش به‌موقع و اطلاع‌رسانی صحیح به مردم و مدیریت بحران گذشت. آثار تحول در مدیریت رسانه ملی در حال نمایان‌شدن است. یک عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد که در جنگ سایبری اخیر دشمن علیه کشور، صداوسیما خوش درخشید.

چندین اظهارنظر مشابه دیگر هم از سوی نمایندگان دیگر مجلس اصولگرایان شنیده شده است.

سایت الف هم در ادامه نوشته: «آنچه این چند روز اتفاق افتاد البته نقطه اوج کار بود. از بعد از انتصاب آقای جبلی به ریاست صداوسیما می‌شد تغییر تدریجی در رویکردها را به نظاره نشست.

تأکید بسیار رئیس جدید بر توجه به مردم‌محوری و عدالت در صداوسیما، روی خوش وی به جوانان عدالت‌خواه، دعوت از امام‌جمعه قبلی لواسان برای شرکت در مراسم معارفه، توجه به شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها، بازدید از مناطق محروم خوزستان و نشستن پای صحبت‌های جوانان جهادی و عدالت‌خواه، نشانه‌هایی هستند که ما را نسبت به مدیریت جدید در رسانه ملی امیدوار می‌ساختند.

با این حال همین قدم‌های کوچک نیز بسیار نویدبخش است. از یاد نبرده‌ایم آن صداوسیمایی که خبرها را می‌جوید و سعی می‌کرد آماده به خورد مخاطب دهد.

صداوسیمایی که به حق انتخاب و قدرت قضاوت مخاطب کمتر احترام می‌گذاشت. صداوسیمایی که بحث عدالت خبری در آن کم‌رنگ بود و در مقیاس وسیع‌تر، عدالت‌طلبی‌اش چندان پررنگ نبود. به هر روی امیدواریم آقای جبلی در ادامه مسیر نیز با همین قدرت به پیش برود و خدای نکرده مانند برخی از مسئولان در ادامه مسیر کم نیاورده و یا گرفتار باندهای ثروت و قدرت نشود».

اصلاح‌طلبان و منتقدان قدیمی رسانه ملی اما معتقدند برای قضاوت زود است و با یک گل بهار نمی‌شود. برای اینکه رسانه ملی یک رسانه مردمی باشد باید سهم همه جریان‌های فکری سیاسی و اجتماعی در آن برابر باشد. آنها می‌گویند شاید ماجرا فقط یک تغییرات روبنایی باشد که بخشی از آن از دعوای قدرت درون جناح اصولگرا نشئت می‌گیرد و باید منتظر ماند و دید دامنه این تغییرات تا چه حد و کجا پیش می‌رود.

منتقدان هنوز یادشان نرفته است که پیمان جبلی تا پیش از انتصاب به‌عنوان رئیس صداوسیما هم در رسانه ملی کار می‌کرد و معاون این سازمان بود. در آن زمان عملکردش حرکت بر همان خط و خطوط مشخص رسانه بود تا جایی که حتی از نقشش در تخریب روند مذاکرات هسته‌ای در دوران روحانی سخن گفته شد.

یک چهره سیاسی گفته بود که در مقطع مذاکرات وین، منبع اخبار نادرست صداوسیما علیه پرونده هسته‌ای و علی‌رغم تکذیب دولت، او بوده است.

محمدرضا جلایی‌پور، پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی، در کانال تلگرامی خود نوشته است: «آقای جبلی! صداوسیما خبر به‌کارگیری داماد شهردار تهران و هک‌شدن سامانه بنزین را شفاف و‌ منصفانه و بدون لاپوشانی و تعلل پوشش داد.

می‌بینید همین دو اقدام کوچک و مثبت چه بازخورد خوبی در فضای مجازی و میان فعالان رسانه‌ای داشته؟ اگر در بقیه موضوعات و حوزه‌ها هم صداوسیما حرفه‌ای‌تر، شمول‌گراتر و ملی‌تر عمل کند، مرجعیت رسانه‌ای و مخاطب بیشتری پیدا نمی‌کند؟ می‌توان امیدی داشت به گام‌های بعدی و بلندتر در صداوسیما؟».

محمد ‌هاشمی رئیس سابق سازمان صداوسیما به روزنامه جهان صنعت گفته بود: «دقت داشته باشید که رسانه ملی با دادن دو تا خبر از یک جریانی، ملی نمی‌شود. ما شاهدیم که حضور جریان‌های سیاسی در صداوسیما عادلانه نیست. مثلا اصلاح‌طلبان یا اعتدال‌گرایان در هیچ برنامه‌ای نیستند. ‌

همچنین شخصیت‌های دیگری در کشور هستند که کلا ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر هستند. یعنی با یک خبر، این رسانه ملی نمی‌شود».

یا احمد زیدآبادی گفته است: «تا جایی که برنامه‌های سیاسی را گاه می‌بینیم، معتقدم که همچنان در جهت توهم‌زایی و گمراه‌کردن مردم و مسئولان حرکت می‌کند. تا وقتی هم که در آن زمینه‌ها تغییری ایجاد نشود، این بحث‌های حاشیه‌ای فایده‌ای ندارد». احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سابق نیز گفته: «برای قضاوت درباره مدیریت جدید صداوسیما هنوز زود است.

باید منتظر ماند و دید آقای جبلی چه راهبردهایی را در سازمان اعلام می‌کند و چه حرف و اقدام تازه‌ای خواهد شد. اگر ما به اندازه‌ای قانع شویم که پیگیری یک مسئله با شائبه فساد در صداوسیما پیگیری شود یا درباره مسئله بحران‌سازی مثل بنزین اطلاع‌رسانی شود، درست نیست.این خیلی کم است. صداوسیما اشکالات ساختاری دارد که با این گزارش‌ها و رفتارها اصلاح نمی‌شود».

پیمان جبلی همان زمان که روی کار آمد مدعی شده بود که صداوسیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس‌کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن‌هم طبقه خاصی باشد که جدای از مردم است. اما او برای اینکه رسانه‌ای را که در افواه به «میلی» میل کرده بود دوباره به ریل «ملی» بازگرداند هنوز راه درازی در پیش دارد.
منبع: تابناک برچسب ها: صداوسیما ، ناطقان ، مطالبات ، ملی ، ریلی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: صداوسیما ناطقان مطالبات ملی ریلی پیمان جبلی رسانه ملی آقای جبلی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است

آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، رئیس کمیسیون اصل نود و فراکسیون قرآن و عترت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون سیما، معاون حقوقی و امور مجلس و معاون صدای رسانه ملی و جمعی از مدیران شبکه‌ها و چهره‌های نام آشنای تلویزیون و رادیو و برنامه سازان برنامه‌های منتخب قرآنی و معارفی رسانه ملی برگزار شد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما با تقدیر و تشکر از اعضای فراکسیون و تبریک به مناسبت عملیات وعده صادق گفت: در ابتدا از حمایت‌های بی‌دریغ مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم، اعضای فراکسیون به ویژه فراکسیون فرهنگی که حمایت مثال زدنی از تولید محتوای فاخر در رسانه ملی، برنامه هفتم و در لایحه بودجه سال جاری داشتند، تشکر می‌کنم.

رئیس رسانه در ادامه تاکید کرد: موفقیت برای تولید محتوا در رسانه ملی با حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان صورت گرفته است، همچنین از حجت الاسلام قمی به عنوان همراه و مبدع بسیاری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و همکاری برادرانه و صمیمانه ایشان، تقدیر و تشکر می‌کنم.

جبلی با تاکید بر اینکه پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است، اظهار داشت: وظیفه ذاتی، دینی و اخلاقی ما این است تا با همه توفیقاتی که در مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی نصیب ملت بزرگ ایران شده شکرگزاری این نعمات را به جای بیاوریم، پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است، تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هرچه رنگ و بوی هویتی برنامه رسانه ملی را بیشتر کنیم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شویم.

وی در ادامه اظهار داشت افتخار ما این است که صدا و سیما با برنامه‌های جذاب قرآنی و معارف اسلامی شناخته می‌شود که برکت در رسانه ملی در همین رویکرد و اخلاص فعالیت عزیزان ما طی برنامه سازی‌های مختلف در صدا و سیمای استان‌ها و همه بخش‌ها به مصداق «فستبقوا الخیرات» است.

جبلی در این نشست با تاکید بر اینکه امروز در سازمان صدا و سیما مسابقه وجود دارد، گفت: تهیه کنندگان در سازمان با مدیران مختلف در شبکه‌ها و حوزه‌های مختلف برای ساختن برنامه‌هایی با خلاقیت، مهارت و جذابیت بیشتر با یکدیگر رقابت دارند که مایه افتخار ما است، امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا در شأن و تراز ملت بزرگ ایران، انقلاب بزرگ اسلامی و میراث ارزشمند قرآن و عترت که ملت ما میراث دار آن است در خدمت مردم عزیز کشورمان باشیم.

نصرالله پژمانفر رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی ساخته شده در رسانه ملی، گفت: از تمام عزیزانی که زحمت کشیدند در ماه مبارک رمضان اقدام به ساخت برنامه‌های متنوع قرآنی در شبکه‌های مختلف داشتند کمال قدردانی را داریم.

رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمسک به قرآن تنها راه رهایی از بن بست‌های بشریت است، یادآور شد: امروز برای رهایی از بن بست‌ها باید به قرآن و اهل بیت معصومین تمسک بجوییم؛ اگر موضوع جهانی شدن در دنیا مطرح می‌شود این جهانی شدن تنها از طریق قرآن کتاب آسمانی ممکن خواهد بود.

پژمانفر با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص انس و دوستی با قرآن؛ اظهار داشت: انس و دوستی با قران بی تردید اثرات مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت، در مجلس شورای اسلامی به امور مختلف در حوزه اجرا و تصویب قوانین پرداخته شد با وجود این موضوعات تلاش شد تا رسیدگی به موضوعات قرآنی در اهم مباحث نمایندگان قرار بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در طول سه سال فعالیت خود تلاش کرد برای توسعه فعالیت قرآنی از ظرفیت مجلس حداکثر استفاده را داشته باشد؛ گفت: نمایندگان در کنار پیش بینی اعتبارات و قانون نویسی سعی کردند از کسانی که در فعالیت‌های قرآنی دستی توانا دارند حمایت و قدردانی کنند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق تمام آرمان‌های قرآنی در کشور باشیم.

محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن قدردانی از بسیاری از دست‌اندرکاران محافل قرآنی اعم از شورای توسعه قرآنی، آموزش و پرورش، بسیج، شهرداری، کانون‌های فرهنگی و مذهبی و رادیو و تلویزیون، گفت: با تمام نهاد‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی در فعالیت قرآنی نقش آفرینی داشتند نمی‌توان حضور مردم و همگرایی آنها این محافل را را انکار کرد. جدی گرفتن موضوعات قرآنی از مباحث قابل توجه است که این مسئله در بسیاری از استان‌ها و روستا‌ها مثال زدنی بود.

محمد تقی نقدعلی عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست ضمن تقدیر از برنامه‌های قرآنی رسانه، گفت: امسال صدا و سیما برنامه‌های فاخری در قالب موضوعات قرآنی تهیه کرد، رویکرد رسانه ملی در به‌روز کردن برنامه‌ها نسبت به سال‌های گذشته قابل تقدیر و قدردانی است.

محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی نیز ضمن تشکر از همراهی و همکاری سازمان‌های مختلف، در تهیه برنامه قرآنی، با ارائه گزارشی به رئوس مهمترین اقدامات شبکه‌های سیما در ماه مبارک رمضان از جمله برنامه‌های ترتیل‌خوانی، مناجات‌خوانی، برنامه‌های سحر و افطار و برنامه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

در ادامه این نشست جمعی از نمایندگان مجلس به بیان دیدگاه خود در خصوص برنامه‌های رمضانی رسانه ملی پرداختند.

سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مسئولان صدا و سیما بابت تهیه برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک ایام نوروز، افزود: باید بپذیریم لذتی شیواتر از ذکر خداوند نیست، کسی نیست که با قرآن انس بگیرد و پاسخی از آن دریافت نکند، اگر شما با چنین نیتی به قرآن مراجعه کنید قطعا بی بهره نخواهید بود، ما مسلمانان به ویژه ایرانیان مجهز هستیم چرا که قرآن کمک کننده همیشگی ما در تمام امور است.

محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر برنامه‌ای به نام قرآن آغاز شده باشد بی تردید اثرات آن گسترده‌تر خواهد بود، یادآور شد: برنامه «محفل» که در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد یکی از برنامه‌های ویژه رسانه ملی بود و تلاش کرد طمع گوارای قرآن را به مردم بچشاند، در این برنامه شاهد حذف مرز‌های جغرافیایی بودیم و از تمام استان‌ها حضور داشتند از مزایای آن می‌توان به تنوع بخش‌های مختلف اشاره کرد.

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی در تهیه و پخش برنامه‌های قرانی روش نوینی را در پیش گرفته است، اظهار داشت: برنامه‌های قرآنی صدا و سیما با شیوه جدید بسته بندی و قالب شده است به گونه‌ای که شاهد جذب مخاطبان در این راستا بودیم، تولید محتوای قرآنی همراه با هنر می‌تواند روایتگر زیبایی بی بدیل باشد.

مالک شریعتی نیاسر عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری بزرگترین اجتماع قرآنی در استادیوم آزادی با عنوان محفل قرآنی امام حسنی‌ها در ایام نوروز، اظهار داشت: مجاهدان غزه چند سالی است که بر روی مسائل قرآنی کار کرده‌اند، فرزندان آنها با قرآن بزرگ شده و زندگی می‌کند.

در این مراسم از محمد حسین کشکولی مدیر شبکه قرآن، صادق یزدانی مدیر شبکه افق، محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک، محمدباقر اعلمی مدیر شبکه تهران و محمدرضا خالقی مدیر گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن تقدیر شد.

همچنین از یونس قاسمی تهیه کننده و حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» شبکه یک؛ سیدمحمد موسویان تهیه کننده و راحله امینیان مجری برنامه «سحرنشینی» شبکه دو؛ سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده و حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، احمد ابوالقاسمی از داوران برنامه «محفل» شبکه سه؛ یوسف منصوری تهیه کننده برنامه «ماه من» شبکه سه؛ عباس موزون تهیه کننده، کارگردان و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» شبکه چهار؛ سید مرتضی موسویان تهیه کننده و مهدی اعرابی مجری برنامه «بهارترین بهار»؛ علیرضا کاردان امین تهیه کننده و حامد عسکری مجری برنامه «وقت سحر» شبکه افق؛ یاسر غفاری تهیه کننده و حامد مدرس، احسان مهدی و امیر سهیلی مجریان برنامه «سر سفره خدا» شبکه کودک و فاطمه زهرا بازاری تهیه کننده و محمد محمدی مجری برنامه «شبستان» شبکه تهران تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های چهارم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • ورزشی‌های سوم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند
  • رئیس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست
  • ورزشی‌های دوم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از اجرای طرح قرآنی بشرا در شاهرود
  • شیخ اکبری، رئیس ستاد حج و زیارت و اربعین رسانه ملی شد