Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@10:43:19 GMT

ستاره‌ای درون یک تار عنکبوت نارنجی

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۶۸۸۱

ستاره‌ای درون یک تار عنکبوت نارنجی

تلسکوپ فضایی هابل تصویری عجیب از ستاره‌ای احاطه شده در دوده ثبت کرد که شبیه به دروازه‌ای به جهان‌های دیگر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این ستاره که یک غول سرخ در حال مرگ است "CW Leonis" نام دارد و به نظر می‌رسد درون یک "تار عنکبوت نارنجی" گیر کرده باشد.

این تصویر پرتوهای خورشید را نشان می‌دهد که در دوده‌های کربن اطراف ستاره نفوذ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوخت این ستاره رو به پایان است.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: کربن در هسته‌ی ستاره به عنوان یک محصول جانبی هنگام همجوشی هسته‌ای ایجاد می‌شود این آژانس‌فضایی خاطرنشان کرد ستاره "CW Leonis" با اتمام سوخت هسته‌ای، دوده کربن منتشر می‌کند.

هر کسی که شومینه داشته باشد می‌داند که دوده چیز خوشایندی نیست. اما کربن خارج شده از هسته این ستاره، مواد نادری برای تشکیل ستارگان، سیارات و حتی حیات در آینده ایجاد می‌کند. در زمین، مولکول‌های زیستی پیچیده حاوی اتم‌های کربن‌ هستند که با عناصر ترکیب شده‌اند.

"CW Leonis" نزدیک‌ترین ستاره کربنی به زمین است و در فاصله‌ی حدود ۴۰۰ سال نوری در فضا می‌درخشد. این ستاره در مراحل پایانی زندگی خود قرار دارد و از همجوشی هیدروژن در هسته خود به همجوشی در لایه‌های بیرونی رسیده است.

ناسا می‌گوید، مطالعه این مرحله از زندگی غول سرخ به ما این امکان را می‌دهد تا آن‌چه طی میلیاردها سال آینده برای خورشید ما رخ می‌دهد را پیش‌بینی کنیم. در حال حاضر خورشید در حال همجوشی هیدروژن در هسته خود است اما در آینده با اتمام هیدروژن تخریب آن آغاز می‌شود.

در نهایت، پلاسما یا گاز فوق داغ اطراف هسته گرم می‌شود و همجوشی هیدروژن در لایه‌های خارجی آغاز می‌شود. در نتیجه این پدیده خورشید مدت طولانی‌تری قادر به گرمارسانی خواهد بود پیش از آن که سوخت آن به پایان برسد و تبدیل به هسته‌ای سرد به نام کوتوله سفید شود.

از آن‌جا که ستاره "CW Leonis" تقریبا به ما نزدیک است، ستاره‌شناسان می‌توانند آن را با جزئیات بالا مورد بررسی قرار دهند تا در مورد تعامل این ستاره با محیط اطرافش بیاموزند. پس از آن ستاره‌شناسان این اطلاعات را به ستاره‌های دورتر که هابل با جزئیات کمتر قادر به ثبت آن‌ها است تعمیم می‌دهند.

ناسا خاطرنشان کرد، هابل طی ۲۰ سال اخیر این ستاره را بارها مورد مطالعه قرار داده است. ساختارهای درونی پیچیده و کمان‌های آن ممکن است ناشی از میدان مغناطیسی این ستاره باشد. تصاویر دقیق ثبت شده توسط هابل طی دو دهه اخیر نشان‌دهنده‌ی گسترش رشته‌ها و مواد خارج شده از این ستاره است.

هابل و سایر رصدخانه‌ها دریافتند که نور این ستاره طی ۱۵ سال اخیر تغییر داشته است. این موضوع می‌تواند ناشی از تغییر در ساختارهای غبار اطراف آن باشد که باعث درخشش نور آن از زوایای مختلف می‌شود اما دلیل قطعی آن هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی هابل ناسا غول سرخ ستاره هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۲۰ نفر با گاز مونوکسید کربن در یک روز در استان مرکزی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به فاصله چندین ساعت، مسمومیت اعضای دو خانواده ۱۳ نفره و هفت نفره با گاز مونوکسید کربن در شهرستان‌های تلخاب و آشتیان به مرکز ارتباطات‌ اورژانس اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، بهروز ایران‌نژاد در خصوص حادثه مسمومیت اول اظهار کرد: این حادثه در ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه روز هشتم فروردین و بر اثر مسمومیت این افراد با گاز منواکسید کربن رخ داد که در اثر این مسمومیت هفت نفر از اعضای یک خانواده توسط عوامل اورژانس به بیمارستان فرهنگ خسروانی‌فر مهین، منتقل شدند.

وی به مسمومیت دوم اشاره کرد و ادامه داد: در ساعت ۰۳:۰۷ بامداد روز پنجشنبه نهم فروردین هم، در روستای حاتم‌آباد شهرستان فراهان مسمومیت اعضای یک خانواده ۱۳ نفره، به مرکز ارتباطات اورژانس گزارش شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: با دریافت این تماس مبنی بر وجود علائمی همچون حالت تهوع، سردرد و سرگیجه برای امدادرسانی به افراد مسموم، به سرعت دو دستگاه آمبولانس اورژانس به محل اعزام شدند که هفت نفر از مصدومان به بیمارستان امام سجاد (ع) آشتیان منتقل و شش نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند که خوشبختانه حال عمومی مطلوب گزارش شده و افراد ترخیص شده‌اند.

ایران‌نژاد با درخواست از هم‌وطنان برای بررسی مجدد مسیر خروجی دود وسایل گرمایشی، تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد مسمومیت با منواکسیدکربن، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری و یا نقص در مسیر خروجی گاز ناشی از احتراق این وسایل است.

وی ادامه داد: همچنین فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب این وسایل، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد با طول نامناسب و یا لوله‌های آکاردئونی و علی‌الخصوص استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و مواردی نظیر لانه‌گزینی پرندگان در مسیر لوله خروجی دود وسایل گرمایشی، عوامل اصلی ایجاد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هستند.

کد خبر 740003

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۲۰ نفر با گاز مونوکسید کربن در یک روز
  • مسمومیت ۲۰ نفر با گاز مونوکسید کربن در یک روز در استان مرکزی
  • مسمومیت ۵ نفر در اردبیل براثر گاز مونوکسید کربن
  • مسمومیت 5 نفر در اردبیل براثر گاز مونوکسید کربن
  • ۲ فوتی با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در طارم سفلی
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای تشدید بارش ها در کشور
  • هوای اهواز بر مدار نارنجی است / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • تبدیل کربن دی اکسید به سوخت با کمک مس
  • تولید فیبر نیمه‌رسانایی که لباس‌ها را هوشمند می‌کند
  • بارش برف و باران در تمام ایران / هشدار قرمز و نارنجی هواشناسی برای این استان‌ ها