Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان هنر "مرواربافی" یکی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی شهرستان ملایر است که سابقه تولید و ‏کشت آن به صدها سال قبل و به نوعی به زمان تولید انگور می‌رسد، چراکه کاربری مهمی در ‏حوزه کشاورزی دارد و از آن برای کارهای دامداری، ابزار کشاورزی و ظروف خانگی و ‏نگهداری محصولات باغی استفاده می‌شود.‏

به گزارش ایسنا؛ " مروار" یک نوع چوب ترکه‌ای اسـت که در ملایر کاشته و تولید می‌شود، البته تهیـه آن در منـاطق دیگر نیز امکان‌پذیر بوده، اما نه باکیفیت ملایر، بهترین نوع مروار کشور در ملایر کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها این هنر زیبا و پرسود در تکاپو برای ثبت ملی شدن است؛ مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری از روند مرواربافی در ملایر بازدید کرده و طی برگزاری جلسات متعدد در تلاش هستند این هنر فاخر به ثبت ملی برسد.

مروار بافی ملایر زیر ذره‌بین بازرسان وزارت میراث فرهنگی

‎رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر به بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی و مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی به همراه ‏کارشناسان این وزارتخانه از روستای داویجان ملایر اشاره کرد و گفت: به‌تازگی ویدا توحدی مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی به همراه مهندس ‏ملایی یکی از ‏کارشناسان وزارتخانه به‌منظور ثبت هنر مرواربافی روستای داویجان از این محل به‌صورت میدانی ‏بازدید کردند.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا؛ افزود: خلاصه پرونده ثبت روستای داویجان به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در فروردین ماه سال جاری تهیه و به ‏‏وزارتخانه متبوع ارسال شد و مورد تائید اولیه قرارگرفته است، بنابراین بازرسان وزاتخانه به‌منظور بازدید میدانی و ‏تائید ‏نهایی به ملایر سفر کردند.

ملایر؛ قطب تولید مروار در کشور

وی بابیان اینکه مروار و مرواربافی در شهرستان ملایر سابقه طولانی دارد و سبدبافی ‏‏هنری است که در اکثر روستاهای ملایر بافته‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد، افزود: این هنر در کشاورزی و مصارف خانگی کاربردهای گوناگونی دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: ملایر با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هکتار، قطب تولید مروار در کشور به شمار می‌رود و ‏بیشترین مزارع کشت مروار در روستاهای داویجان، گوراب، رضوانکده و توچغاز و حرم آباد قرار دارند.

جلیلی بیان کرد: با توجه به کشت محصول باکیفیت مروار در شهرستان و تأثیر آن بر اشتغال و زندگی مردم و ‏کارگاه‌های فعال در سطح شهرستان پرونده ثبت ملی مروار با محوریت روستای داویجان به وزارتخانه ارسال شد و پیرو آن مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی از مزارع تولید مروار، مراکز توزیع و عرضه این محصول، کارگاه‌های ‏مختلف سبدبافی ‏بازدید کرد و بازرسان از نزدیک با چرخه تولید‎ ‎آشنا شدند‎.‎

تولید محصولات متنوع با مرواربافی

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر در بخش دیگری در مورد نحوه کاربرد مروار و استفاده از آن، گفت: مرواربافان پس از تهیه ترکه آن را انبار کرده و به‌تدریج پس از گرفتن زوائد آن، ترکه‌ها را از طول به سه یا چهار قسمت تقسیم کرده و آن‌ها را در پاتیل‌های مخصوصی با آب می‌جوشانند و لایه‌ی رویی آن را می‌گیرند و پس از خشک شدن برای بافتن از آن‌ها استفاده می‌کنند.

جلیلی بابیان اینکه مروار دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و رنگ آن زرد است و وقتی با روغن جلا می‌خورد، به رنگ طلایی درمی‌آید، افزود: پس از بافتن مروار باید آن را نزدیک به ۴۸ ساعت در معرض آفتاب بگذارند و این کار بدین دلیل انجام می‌گیرد که براثر تابش نور آفتاب به ترکه‌های مروار، رنگ آن‌ها روشن‌تر شده و به رنگ طلایی درمی‌آید.

وی در مورد محصولات تولیدی از مروار توضیح داد: سبـد گرد کوچک و بزرگ، سبد بیضی کوچک و بزرگ، سبد قایقی کوچک و بزرگ، کاسه در اندازه‌های مختلف، سبد کشکولی، سبد جای میوه، سبد پنجره‌ای، ساک پیک‌نیک، سبد دوطبقه سبد سه‌طبقه، جای لباس، جای بچه، جای روزنامه، انواع لوستر، انواع شکلات خوری، جای سوزن و نخ ،جای تخم‌مرغی، میز و صندلی و مبل و محصولات متنوع دیگر در این رشته هنری تولید و به بازار عرضه می‌شود.

جلیلی بابیان اینکه ابزارآلات تولید مروار شامل اره، رنده، چکش، انبردست، گازانبر و قیچی باغبانی است، خاطرنشان کرد: در مرواربافی علاوه بر ترکه‌های مروار، از مواد دیگری مانند تخته‌سه‌لائی، پوشال برنج و خرما و مفتول‌های سیمی نیز استفاده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر گفت: شیوه کار مرواربافان شبیه بافت شعاعی بامبو است، به این طریق که بافندگان ابتدا ترکه‌های درخت را که ماده اولیه مورد مصرفشان است انتخاب و آن تعداد از ترکه‌هایی را که قابلیت تقسیم شدن به دو، سه یا چهار قسمت رادارند، برش طولی داده و سپس ازنظر اندازه به طول‌های موردنیاز درآورده و در آب می‌خیسانند تا انعطاف‌پذیر و قابل‌استفاده شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در مرحله بافت، تعداد چهار عدد از ترکه‌ها در کنار یکدیگر قرارگرفته و تعداد چهار یا پنج ترکه دیگر به‌صورت متقاطع روی آن‌ها قرارگرفته تا تشکیل یک ستاره هشت پر را بدهد آنگاه به‌وسیله ترکه‌های باریک‌تری مهارشده و بافنده با ترکه‌های نازک عمل بافت را به شیوه یکی از زیر، یکی از رو آغاز کرده و ترکه‌ها را به‌طور یکی در میان از لابلای ترکه‌هایی که قبلاً به‌طور متقاطع روی یکدیگر قرارگرفته، عبور می‌دهد و این کار را تا تکمیل قسمت کف شیئی که تولید آن موردنظر است، تعقیب می‌کند.

وی یادآور شد: بعد از پایان کار بافت قسمت کف، در محلی که قرار است ازآنجا به لبه کار بافته شود، صنعتگران به بافت حالت مارپیچی داده و کار را به شیوه قبلی ادامه می‌دهند و انتهای کار را نیز به‌صورت مارپیچ درآورده و سر تکه‌ها را به داخل قسمت مارپیچ خم می‌کنند.

قابلیت ثبت ملی شدن هنر مرواربافی ملایر

فرماندار‎ ‎ملایر به ظرفیت‌های ویژه این شهرستان در حوزه صنایع‌دستی و ثبت مبلمان منبت در فهرست صنایع‌دستی ‏‏جهانی اشاره و بیان کرد: با توجه به فعالیت کارگاه‌ها و هنرمندان فعال در رشته مرواربافی و کشت مروار در این ‏‏شهرستان، قابلیت و ظرفیت ملی شدن را در فهرست صنایع‌دستی کشور را دارد‎.‎

قدرت الله ولدی با تقدیر از نگاه مثبت و پیگیری‌های دلسوزانه حوزه صنایع‌دستی و هنرهای ‏سنتی ‏وزارت میراث فرهنگی، کسب موفقیت‌ و برداشتن گام‌های مهم در این حوزه را حاصل نگاه تعاملی و مرهون ‏زحمات بدنه‌سازمانی وزارت میراث فرهنگی دانست‎.‎

وی افزود: خط سیر و برنامه راهبردی که از سوی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت ملی هنر مرواربافی تعیین‌شده، ‏‏پیگیری و اقدامات و درخواست‌های لازم در موعد مقرر انجام شود‎.‎

ولدی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما ارائه خدمت صادقانه خالصانه به مردم و پاسخ مثبت به مطالبات مردم به‌ویژه ‏‏روستاییان است، احیای هنرهای صنایع‌دستی را در اولویت دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین حجم تولید و ‏‏کارگاه‌های مرواربافی در دهستان موزاران و روستاهای رضوانکده، جوراب و داویجان است، انتظار داریم زمینه‌های لازم برای ‏تکمیل ‏پرونده ثبت ملی این هنر مهیا شود‎.‎

فعالیت خانوادگی مرواربافان ملایر

همچنین مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و ‏گردشگری، در سفر یک‌روزه خود به شهرستان ملایر از مراحل مرواربافی در روستاهای رضوانکده، ‏جوراب و داویجان ‏بازدید کرد‎.‎

ویدا توحدی در حاشیه این بازدیدها بیان کرد: امروز مشاهده کردیم در ملایر هنر مروار بافی سطح شهرستان گسترش پیداکرده و هنرمندان این رشته به‌صورت خانوادگی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت کودک ۸ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته هنری، ادامه داد: این همبستگی و وحدت ایجادشده برای ما بسیار مهم بوده و ملایر یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها درزمینه‌ی شهر‏های ملی و ‏جهانی به شمار می‌رود.

توحدی افزود: از سوی دیگر حضور هنرمندان و منبت‌کاران ملایری در " نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی" نشان از تلاش و همدلی در بین تولیدکنندگان ‏منبت است و ‏امیدواریم درزمینه‌ی "مرواربافی" نیز با حمایت مسئولین محلی و تلاش هنرمندان شاهد رشد و شکوفایی این ‏هنر باشیم‎.‎

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرواربافی ملایر صنايع دستي استانی شهرستانها آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی شهرستان ملایر صنایع دستی کارگاه ها هنر مروار ثبت ملی ترکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مجید رحمانی خلیلی با اعلام این خبر گفت: موافقت‌نامه اصولی 14 طرح سرمایه‌گذاری گردشگری اعم از اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری، گردشگری ساحلی، واحد پذیرایی، هتل‌آپارتمان و مرکز تفریحی سرگرمی در شهرستان‌های استان با حجم سرمایه‌گذاری  بالغ‌بر 5 هزار میلیارد ریال در اولین جلسه کمیسیون فنی سرمایه‌گذاری در سال جاری صادر شد.

 

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها با ایجاد زمینه اشتغال حدود 200 نفر طبق ضوابط و قوانین مصوب در شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه اخیر کمیسیون فنی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

او تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در اعطای مجوزهای لازم برای ایجاد تأسیسات گردشگری در سطح استان از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان است.

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی