Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن حیدری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سال ۲۰۱۰ آخرین باری بوده که یک طوفان حاره‌ای وارد دریای عمان شده و برای برخی سواحل جنوب شرق کشور خساراتی را هم در پی داشت.

وی ادامه داد: در ۱۵ سال اخیر تنها سه طوفان «فت»، «گونو» و «شاهین» وارد دریای عمان شده و مخاطرات ناشی از آن به طور مستقیم سواحل جنوب کشور را فرا گرفته که از میان آن‌ها طوفان شاهین با حفظ فاصله حدود ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتری از سواحل، تمام ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان را طی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در جریان طوفان شاهین اقدامات مدیریتی خیلی خوبی قبل، حین و پس از بحران انجام شد خاطرنشان کرد: برای نمونه هشدارهای پیش از بحران هواشناسی سبب شد تا مدیران دریایی استان با اعمال مدیریت قبل از وقوع بحران و دستور انتقال شناورهای به خارج از دریا، تا حد زیادی از خسارت‌های جلوگیری کنند.

وی افزود: براساس استعلامی که همکاران ما در چابهار از مسوولان محلی شیلات گرفته‌اند قبل از ورود طوفان به دریای عمان حدود ۹۰۰ قایق به خارج از دریا و حدود ۲۰۰ لنج در دریا ایمن‌سازی شد.

حیدری تصریح کرد: براساس اعلام مسوولان کشور عمان طوفان شاهین بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال عمان، معادل ۷۸ تا ۱۳۰ میلیون دلار در این کشور خسارت برجای گذاشته که حدود ۹ برابر خسارت‌های طوفان در سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد: با وجود ضعف شبکه پایش دریایی منطقه و عدم دسترسی به داده‌های سطح آب و جو آن رصد مسیر حرکت این طوفان گرمسیری بسیار دشوار بود اما به خوبی پیش‌بینی انجام گرفت البته گذر زبانه‌های طوفان از سواحل جنوب استان حتمی بود که براساس آن بالاترین سطح هشدار جوی سازمان هواشناسی برای کاهش خسارت‌های احتمالی صادر شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بررسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که زبانه‌های اصلی طوفان شاهین تا عمق ۱۲۰ کیلومتری از سواحل جنوب این استان پیش‌روی کرد و حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت منطقه را فرا گرفت.

وی ادامه داد: این طوفان باعث فعالیت بارشی در ۱۰ شهرستان و ۳۵ ایستگاه شد که بیشترین بارش‌ها به ترتیب با میزان ۷۲ میلی‌متر بارش‌در بریس، ۶۸ میلیمتر چابهار، ۵۹ میلیمترنگور و ۴۸ میلیمتر در کنارک ثبت شد.

حیدری افزود: علاوه براین وزش بادهای ناشی از این طوفان سبب شد تا بیشینه سرعت باد در چابهار به ۴۲ نات برسد که نه تنها در این موقع از سال بلکه در تمام طول فصل پاییز این شهر در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سواحل دریای عمان به دلیل قرارگیری در آب‌های مجاور اقیانوس هند، همواره در معرض تأثیر پدیده‌های مخرب جوی - اقیانوسی نظیر طوفان‌های حاره‌ای است.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون چندین طوفان به دریای عمان وارد شده است ادامه داد: علاوه بر طوفان‌های وارد شده به دریای عمان، طوفان‌های فعال در فراساحل نیز می‌تواند برای سواحل ایران خسارت‌زا باشد.

وی ادامه داد: برای نمونه طوفان «کیار» در سال ۲۰۱۹ با وجود فعالیت در فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری از سواحل سیستان و بلوچستان بازهم خسارت برجای گذاشت و سواحل جنوب استان به صورت غیر مستقیم درگیر شدند.

حیدری افزود: به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های هواشناسی برای رصد و پیش‌بینی بهنگام و دقیق این پدیده‌ها ضروری است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان دریای عمان طوفان چابهار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان دریای عمان طوفان سیستان و بلوچستان دریای عمان طوفان چابهار سیستان و بلوچستان طوفان شاهین دریای عمان سواحل جنوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌

رئیس اداره بنادر و دریانوردی جاسک از نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی در دریای عمان که بر اثر طوفان در حال غرق شدن بود،‌ توسط ‌شناور امداد و نجات جاسک خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از جاسک به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد امین امانی ‌اظهار داشت: ‌پس از اعلام مرکز جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به مرکز برج کنترل دریایی جاسک که یک نفتکش با پرچم جزایر کوک سریلانکا در 30 مایلی جاسک در حال غرق شدن است، شناور امداد و نجات جاسک به محل اعزام شد.

وی با بیان‌ اینکه  21 خدمه کشتی خارجی توسط شناور امداد و نجات جاسک نجات یافتند، ‌افزود: پنج نفر نیز که نیاز به مراقبت درمانی داشتند توسط اورژانس جاسک خدمات دریافت کردند که وضعیت جسمی این دریانوردان خوب است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود/ حتی از طوفان "گونو" هم بیشتر بارید
  • بارش‌های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود / حتی از طوفان گونو هم بیشتر بارید
  • خسارت ۱۸ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های بلوچستان
  • هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد
  • خسارت ۱۸ هزار میلیارد ریالی سیل به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان
  • دلیل اصلی سیل دبی چه بود؟
  • تروریست‌ها علیه اقتصاد مَکُران
  • کدام نقطه ایران در روزهای اخیر باران بیشتری بارید؟
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی در دریای عمان
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌