Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در خصوص آغاز پیک ششم در کشور اظهار کرد: بر اساس آمار روند ورودی بیمار به اورژانس و بستری‌ها و همچنین مرگ و میر در تهران رو به کاهش است بنابراین هنوز در تهران وارد پیک ششم نشده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شهر‌های قرمز که عمدتا شهر‌های بزرگ و مرکز استان نبوده‌اند از هفته گذشته در حال افزایش هستند و در هفته جاری به ۲۲ شهر رسیده است باید بررسی شود تا این شهر‌ها آیا وارد پیک ششم شده‌اند یا تغییرات دیگری رخ داده است؟

وی تاکید کرد: موج بیماری ویروسی، سینوسی است و ما حتما با افزایش بیماری مواجه خواهیم بود، اما نکته مهم در این بین این است که افزایش آمار منجر به بحران نشود. به عنوان مثال کشور انگلستان که پوشش ۸۰ درصدی واکسیناسیون دارد هم با آمار ۴۰ هزار نفری کرونا مثبت و ۲۰۰ نفری مرگ در روز روبروست.

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید ۱۹ با اشاره به اینکه باید نگاه دقیق تری به علت افزایش بیماری در برخی شهر‌ها داشته باشیم گفت: واکسیناسیون باید با سرعت بیشتری پیش رود. در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد هموطنان دُز یک واکسن کرونا را دریافت کرده و حدود ۴۰ درصد دُز دوم را هم دریافت کرده‌اند. باید پوشش واکسیناسیون به ۸۰ تا ۸۵ درصد برسد تا به ایمنی جمعیتی برسیم. باید مابقی جمعیت شناسایی و تحریک شوند تا واکسن تزریق کنند.

داروی خوراکی ضد کرونا هنوز مجوز مصرف ندارد

طبرسی درباره اولین داروی خوراکی ضدویروس کووید گفت: نتیجه مطالعات بالینی این دارو در فاز‌های ۱ و ۲ و ۳ امیدوارکننده است اگرچه هنوز نتایج فاز ۳ منتشر نشده است. مطالعات بر روی این دارو در کشورمان انجام شده و ۳ تا ۴ شرکت آمادگی دارند به محض تایید و صدور مجوز تولید آن را آغاز کنند. این دارو هنوز مجوز استفاده برای بیماران را دریافت نکرده است.

در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا ثابت مانده است

وی آمار مبتلایان کووید در کشور را ثابت خواند و اظهار داشت: طی ۲ تا ۳ هفته اخیر این عدد بین ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر ثابت مانده و کاهش ندارد. اگرچه در روز‌های جمعه تا ۶ هزار نفر هم کاهش داشته ایم که البته خیلی مد نظر نیست، چون در این روز برخی مراکز تعطیل هستند. امیدواریم با افزایش پوشش واکسیناسیون وارد پیک جدیدی نشویم. مردم هم باید دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت کنند تا با ورود واکسن و دارو‌های موثرتر این بیماری پایان یابد.

واکسیناسیون به معنای توقف کامل مرگ و میر بیماران کرونایی نیست

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه با تاکید بر اینکه واکسن آمار مرگ و میر و بستری را کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: این امر به آن معنی نیست که کرونا موجب مرگ در برخی افراد نشود. این امر بستگی به سیستم ایمنی بدن و نوع پاسخ بدن به واکسن دارد به همین دلیل تاکید داریم تا زمانیکه پوشش ۸۰ تا ۸۵ درصدی واکسیناسیون رخ نداده و چرخه ویروس قطع نشده مردم همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و خود را از مواجهه با ویروس دور نگه دارند.

پس از تزریق واکسن، تست آنتی بادی توصیه نمی‌شود

وی در پاسخ به اینکه چرا در بدن برخی افراد پس از واکسیناسیون آنتی بادی ایجاد نمی‌شود؟ گفت: آزمایش آنتی بادی پس از تزریق واکسن توصیه نمی‌شود، چون ممکن است در ۳۰ درصد افراد آنتی‌بادی ایجاد نشود. آنچه مهم است ایمنی سلولی بدن است. بسیاری از واکسن‌ها حتی فایزر و مدرنا در بدن برخی افراد آنتی‌بادی ایجاد نمی‌کنند.

دستورالعمل‌های جدید کشوری درمان کرونا به زودی ابلاغ می‌شود

طبرسی در خصوص اطلاعات جدید کرونایی گفت: سرعت انتقال اطلاعات زیاد است و مردم به سرعت از اطلاعات جدید با خبر می‌وشند. اطلاعات جدیدی نداریم، اما در حال حاضر در حال تهیه دستورالعمل‌های جدید برای کشور هستیم که در ۲ تا ۳ هفته آینده توسط وزارت بهداشت به پزشکان ابلاغ می‌شود. این دستورالعمل‌ها تغییراتی دارد تا به آخرین دستورات کشور‌های دیگر نزدیک شود. برخی دارو‌ها در جهان وجود دارند که در کشور ما موجود نیست بنابراین دستورالعمل‌ها بر اساس دارو‌های موجود تهیه و ابلاغ می‌شود. دارویی جدید که تاثیر بالایی بر درمان داشته باشد به محض ورود، وارد دستورالعمل درمانی ایران می‌شود.

حذف فاوی‌پیراویر از دستورالعمل‌های درمانی کشور

وی افزود: فاوی پیراویر از دستورالعمل‌های درمانی کشورمان حذف شده به ویژه اینکه بر روی ویروس دلتا اثربخش نبود، اما رمدسیویر همچنان برای بیمارانی که کمتر از ۱۰ روز از علائمشان گذشته استفاده می‌شود.

آنفلوآنزای نوع A در برخی مناطق در حال گردش است

طبرسی در پاسخ به اینکه آیا باید هرگونه علامت شبیه سرماخوردگی را به عنوان کرونا در نظر گرفت؟ با تایید اظهارات مردانی مبنی بر اینکه "هر علامتی کرونا نیست مگر اینکه حسن چشایی و بویایی کاهش یابد و یا فرد کرونایی در خانه باشد" گفت: این علائم به کووید نزدیک‌تر است. در حال حاضر ویروس آنفلوآنزای A در برخی مناطق در حال گردش است و ویروس سرماخوردگی و دیگر ویروس‌ها هم هستند. اما در حال حاضر کرونا، ویروس غالب است و افرادی که علامت‌های تنفسی دارند باید خود را قرنطینه کنند. این علائم ۱۰۰ درصد کرونا نیست، ولی این افراد باید تست بدهند و حتما خود را قرنطینه کنند.

وی در پایان گفت:جهش مورد توجهی پس از دلتا نداشته ایم. فقط دلتا در مناطقی از اروپا تغییراتی داشته که سرایت آن اندکی بیشتر از دلتاست و در حال گسترش است. باید اهمیت بالینی این نوع جهش یافته بررسی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس واکسیناسیون کرونا دستورالعمل ها حال حاضر آنتی بادی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۶۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی : حتما در پارک ها مسجد می سازیم

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • مراکز اقامتی موظف به رعایت دستورالعمل‌های حفظ شأن ماه رمضان هستند
  • مراکز اقامتی موظف به رعایت دستورالعمل‌های حفظ شان ماه رمضان هستند
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • زاکانی : حتما در پارک ها مسجد می سازیم
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه