Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@14:47:17 GMT

تأثیرات افزایش قیمت کاغذ کاهی بر صنعت چاپِ

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۹۴۷۹

تأثیرات افزایش قیمت کاغذ کاهی بر صنعت چاپِ

ناشران چاپی که در حال حاضر برای بازگشت به حالت عادی ناشی از وقفه پاندمی کرونا در تلاش هستند، اکنون باید با افزایش قیمت کاغذ کاهی نیز دست‌وپنجه نرم کنند. به دنبال همه‌گیری کووید-19، قیمت کاغذ کاهی در سه ماه گذشته افزایش قیمت بسیار بالایی نزدیک به 20 درصد داشته و حتی انتظار می‌رود که در پایان این فصل حداقل تا 10 درصد دیگر نیز به قیمت آن افزوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تورنگ چاپ، قیمت کاغذ کاهی که در سال 2020 به زیر 300 دلار در هر تن رسیده بود، اکنون نزدیک به 500 دلار در تن رسیده است و انتظار می‌رود که در ماه‌های جاری 100 دلار دیگر نیز به ازای هر تن افزایش یابد. به نظر می‌رسد، برخی از کارخانه‌های کاغذسازی معروف که صادرکننده کاغذ کاهی به خاورمیانه و کشورهای حومه بودند یا تعطیل‌ شده‌اند و یا به دلیل مشارکت در مشاغل جدید مهاجرت کرده‌اند که این موضوع باعث عدم تعادل عرضه و تقاضای این محصول حیاتی شده و قیمت کاغذ کاهی را برای خریداران افزایش داده است.

عدم تعادل و سایر تنگناها

حال که صحبت از عرضه و تقاضا به میان آمد، به گفته سرپرست بازاریابی یک روزنامه معروف هندی، مصرف کاغذ کاهی تقریباً در طول سال 2020 بسیار کم بوده است که در نتایج مالی ناشران مختلف منعکس می‌شود. او صحبت خود را این‌گونه ادامه می‌دهد:"بااین‌حال، تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال 2020 شروع به رشد دوباره کرده است، اما اعداد به‌مراتب کمتر از میانگین سه‌ماهه چهارم سال 2019 است. مصرف پیشین روزنامه در حدود 2.5 تا 2.7 میلیون تن در سال به دلیل تأثیرات بیماری کرونا به‌شدت کاهش‌یافته است. دشوار است که بگوییم ممکن است به این زودی‌ها به حجم تقاضای کاغذ کاهی در سال 2019 برسیم."

با توجه به اینکه هیچ تخفیفی برای صنعت ازنظر معافیت از عوارض واردات کاغذ کاهی در بودجه اتحادیه سال 2021 اعلام‌ نشده است اما انجمن چاپخانه در تلاش است تا تجارت خود را تقویت کند.

نزدیک به 50-60 درصد از هزینه‌های یک کارخانه چاپ روزنامه صرف خرید کاغذ کاهی می‌شود که بدون هیچ‌گونه تخفیفی در عوارض واردات دولتی و به‌صورت کامل باید پرداخت شود. این باعث می‌شود که در زمان‌های سختی مانند این، افزایش قیمت کاغذ کاهی یکی از نگرانی‌های اصلی صنعت چاپ شود. زیرا موجب افزایش قیمت تمام شده چاپ کاغذ کاهی خواهد شد.

با این‌ حال، این صنایع خرد هستند که با افزایش هزینه‌های مواد خام، بدترین ضربه را می‌خورند.

در حالی‌ که روزنامه‌های منطقه‌ای از ترکیبی از کاغذ کاهی بومی و وارداتی استفاده می‌کنند اما هنوز قیمت کاغذهای کاهی وارداتی تقریباً تمام بودجه آن‌ها را شامل می‌شود و آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در حالی‌ که درآمدها بالاخره با صرف‌نظر از کند بودن آن پیش از شیوع کرونا، شروع به تثبیت شدن کردند این افزایش قیمت کاغذ کاهی هزینه تولید این چاپخانه‌ها را تا حداقل 20 درصد افزایش می‌دهد.

مدیریت بحران

در پاسخ به وضعیت پیش‌آمده، اکثر دستگاه‌های چاپی و انتشارات گامی در جهت استفاده از کاغذ  کاهی‌های بومی برای متعادل کردن هزینه‌ها کنند و راهبردی کردن سایر جنبه‌های تولید  برای تطبیق با هزینه‌های رو به رشد هستند.

همچنین برخی ناشران به‌عنوان پاسخی برای کاهش درآمدهای ناشی از راهکارهایی مانند کاهش حجم تبلیغات و تصحیح کردن صفحه‌بندی بدون هیچ‌گونه خدشه‌ای بر کمیت و کیفیت اخبار خود، استفاده کرده‌اند. با این‌ حال، اوضاع اکنون در حال‌ توسعه است و بازار در سه‌ماهه سوم سال حدود 20 تا 21 درصد شاهد بهبود ارقام مالی بوده است؛ هر چند که این اعداد هنوز زیرخط میانگین وضعیت قبل از کووید است.

آیا بحران کاغذ کاهی کوتاه‌مدت است؟

به گفته کارشناسان خبر خوب این است که کاهش عرضه کاغذ کاهی و افزایش هزینه‌های آن‌ها یک وضعیت کوتاه‌مدت و یا در بدترین حالت میان‌مدت است.

این بحران یک مرحله موقتی در بازار است و کوتاه‌مدت خواهد بود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با گذشت زمان و بهتر شدن شرایط بهداشت و کم شدن اثرات ویروس کرونا، تولید، توسعه و پخش منابع به‌زودی بهبود یابند. با وجود محدودیت حدود 4.9 میلیون تن روزنامه در سرتاسر جهان در زمان شیوع این ویروس، تعطیلی و تغییر محصولات تولیدی از این کاغذ به سایر انواع کاغذ در سال 2020، کاهش تقاضای  جهانی از محدودیت‌های ظرفیت پیشی گرفته است. ازاین‌روست که پیش‌بینی می‌شود این کمبود عرضه نسبت به تقاضا ممکن است موقت باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کاغذ کاهی صنعت چاپ افزایش قیمت قیمت کاغذ کاغذ کاهی هزینه ها سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای راکد مشکل اصلی صنعت بابل

ایسنا/مازندران فرماندار بابل با اشاره به اینکه عده‌ای به بهانه راه اندازی واحدهای تولیدی زمین‌های شهرک را مالک شده و امروزه این زمین‌ها را به قیمت بالا به فروش می‌رسانند، گفت: این سودجویان زمین‌های شهرک را تجاری کرده به صورت رهن و اجاره یا قیمت گزاف می‌فروشند، این افزایش قیمت مشکل جدی حوزه صنعت بابل شده است.

علی پیرفلک شامگاه سه شنبه ۷ فروردین در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان بابل با اشاره به ظرفیت ارزنده علمی، فرهنگی، تولیدی، کشاورزی، ورزشی، گردشگری و مذهبی، اظهار کرد: حوزه کشاورزی شهرستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده برنج، نیاز به توجه ویژه دارد.

وی بخش پسماند را یکی از محوری‌ترین مشکل بابل برشمرد و تصریح کرد: اخیرا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتباری که از سوی دولت به حوزه پسماند بابل اختصاص یافت ۵۰ میلیارد تومان انجام شده و نوزدهم فروردین پاکت مناقصه باز می‌شود.

پیر فلک ادامه داد: دادستانی ۱۵ اسفند را پایان انتقال زباله به انجیلیسی اعلام کرد ولی به دلیل نبود جایگاه مناسب فرصت انتقال به ۶ ماه تمدید شد که امیدوارم امسال این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی ساماندهی بازار برنج وحفظ حقوق کشاورزان و ایجاد تعادل بین عرضه وتقاضا امری ضروریست.

فرماندار ویژه شهرستان بابل خاطرنشان کرد: بابل با داشتن سه شهرک و سه ناحیه صنعتی با مشکل واحدهای راکد مواجه است.

این مسئول با اشاره به اینکه بابل فاقد استادیوم ورزشی آبرومند متناسب با ظرفیت این شهرستان است، گفت: خواستار احداث استادیوم در زمین هفت هکتاری حیدرکلا بابل هستیم .

ستاد پیگیری مطالبات مردمی در بابل تشکیل شود

امام جمعه بابل نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف از ایجاد این جلسه ایجاد انسجام و تعامل بین مدیران اجرایی برای ارائه خدمات بهینه به مردم است.

حجت الاسلام حسن روحانی افزود: مهم‌ترین رکن دست یابی به هر موفقیتی تعامل وانسجام است و ارتباط قلبی زمینه ایجاد ارتباط کاری است.

 وی بر ضرورت شعار سال تاکید کرد و گفت: جهش تولید منحصر به صنعت نیست؛ در بخش تولیدات فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی و بخصوص تولیدات رسانه‌ای باید توجه بیشتری شود.

وی گفت: گرچه بابل ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد اما محرومیت‌هایی دارد که امیدواریم امسال دایره محرومیت آن کاهش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • برای خرید بهترین گوشی میان‌رده بازار چقدر باید هزینه کرد؟
  • واحدهای راکد مشکل اصلی صنعت بابل
  • هزینه‌های سفر به هند شامل چه مواردی است؟
  • قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟
  • کاربرد‌های متفاوت گیره کاغذ + فیلم