Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@20:01:51 GMT

همبستگی شهرها برای گذر از کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۳۰۷۷

همبستگی شهرها برای گذر از کرونا

همشهری- محمد سرابی: شعار امسال روز جهانی شهرها «سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی» است که نشان می‌دهد بحران کرونا در شهرهای بزرگ جهان در حال پایان یافتن است و اکنون دوباره باید به دغدغه محیط‌زیست پرداخت.

به گزارش همشهری، ۹ سال پیش مجمع جهانی سازمان ملل آخرین روز ماه اکتبر برابر ۱۰ آبان را به‌عنوان روز جهانی شهرها انتخاب کرد و بیش از همه بخش‌های این سازمان، «برنامه اسکان ملل متحد UN- HABITAT» بود که به موضوع شهرنشینی به شکل یک پدیده مستقل و قابل‌توجه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه اسکان خود سابقه طولانی‌تری دارد که به چند دهه پیش بازمی‌گردد، اما با تعیین مناسبت ۱۰ آبان بهانه‌ای برای جلب توجه عمومی به سکونت در شهرها به‌دست آمد.

براساس ‌آمارهای گوناگونی که از سوی نهادهای بین‌المللی عنوان می‌شود، شهرنشینی در جهان رو به گسترش است که باعث بروز عوارضی مانند کمبود مسکن مناسب، نقص در زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل عمومی، آب سالم، بهداشت و همینطور افزایش جرم، بیکاری، فقر و علاوه‌برآن بیشتر شدن آلودگی محیط‌زیست و حوادث انسان‌ساخت می‌شود.

طرح چند ساله‌ای که از سوی برنامه اسکان ملل متحد پیشنهاد شده بود تا با کمک دولت‌ها از اثرات منفی بزرگ‌شدن شهرها بکاهد، در سال‌های پایانی خود به بحران کرونا برخورد کرد و ارزیابی نتیجه‌های به‌دست آمده دشوار است. انتشار ویروس کووید-۱۹ به‌دلیل آسیب‌های زیادی که به اشتغال، حمل‌ونقل و حتی رفتارهای اجتماعی زد اثر تخریبی شدیدی روی اقتصاد شهری به جا گذاشت. بعید نیست که در ارزیابی‌های بعدی، آسیب‌های وارد شده از این مسیر مانع تحقق بسیاری از طرح‌های شهری اعلام شود.

شهرداری تهران تاکنون میزان خسارت ناشی از کرونا را اعلام نکرده است و بخش‌هایی از این خسارت نیز به‌دلیل نامشخص بودن هزینه‌های صرف شده در ابتدای بروز کرونا قابل محاسبه نخواهد بود. شهرداری تهران از نخستین روزهای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا با ضدعفونی مکان‌های عمومی کار خود را آغاز کرد و اکنون - بعد از گذشت بیش از یک‌ سال و نیم - با اختصاص فضاهای بزرگ به انجام واکسیناسیون با این بیماری مقابله می‌کند.

در این میان درآمدهای شهرداری کاهش یافت و هزینه‌های آن بیشتر شد. شعار سال گذشته این روز تحت‌تأثیر اوج گرفتن بیماری کرونا انتخاب شده بود، اگر چه در متن شعار اشاره مستقیمی به این بیماری وجود نداشت. شعار سال ۲۰۲۰ «شهر بهتر برای زندگی بهتر؛ ارج نهادن بر جوامع محلی و شهرها» بود و آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پیام خود تأکید کرد: ‌«دنیای ما که به سرعت در حال شهرنشین شدن است باید به‌گونه‌ای مفید به این همه‌گیری پاسخ دهد و خود را برای شیوع بیماری‌های عفونی آینده، آماده کند.»

در پیام میمونه مهد شریف، مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد هم آمده بود: «ارزش قائل شدن برای جوامعمان نخستین گام مهم در راستای تغییرات دوران‌ گذار مورد نیاز ما برای خروج هر چه بهتر از بحران و بازسازی هر چه سبزتر زندگی بشر است.»

سال پیش از آن هم شعار روز جهانی شهرها «تغییر جهان: نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده» بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که شهرها در حال‌ گذار از بحران کرونا هستند و واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته توانسته خطر مرگ‌ومیر در اثر این بیماری را کاهش دهد. با ادامه این روند و تا سال آینده وارد دورانی می‌شویم که اکنون از آن به نام «پسا کرونا» یاد می‌کنند و باید دید شعار روز جهانی شهرها برای این زمان چه خواهد بود.

کد خبر 635147 برچسب‌ها شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهر روز جهانی شهرها برنامه اسکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵ مرکز درمانی بیماری کرونا در ایام نوروز در مشهد فعال و به نحوی است که دسترسی برای همه مردم فراهم باشد و افراد دارای علائم می‌توانند برای انجام تست و مراقبت‌های  نخست مراجعه کنند.

دکتر زهرا نهبندانی، با اشاره به اینکه مراکز خدمات جامع سلامت شاهد، وحدت، احمدی، امام علی (ع) و سیدی در ساعات اداری به بیماران دارای علائم بیماری‌های حاد تنفسی خدمت رسانی می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی احتمال برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها بیشتر است، توصیه می‌شود افراد دارای علائم با خود قرنطینگی در منزل و استفاده از مایعات فراوان به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های حاد تنفسی می‌تواند برای سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران زمینه‌ای خطر آفرین باشد، تصریح کرد: از عموم مردم نیز خواهشمندیم در صورت حضور در تجمعات از ماسک استفاده کرد و شست و شوی دست را فراموش نکنند.

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: افراد دارای علائم سرما خوردگی با درمان مناسب بیماری تا حد امکان از افراد خانواده فاصله بگیرند تا در صورت ابتلا به کرونا زمینه چرخش بیماری فراهم نشود.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • پنج فوتی در ۲۷۱ حادثه رانندگی در نیمه اول تعطیلات نوروزی همدان
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • بیشترین حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها است