Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: از سه هفته پیش که بارش‌ها آغازشده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش دو درجه‌ای دما نسبت به پارسال است

خبرگزاری میزان - طبق اعلام شانا، محمدرضا جولایی با بیان اینکه محاسبه تعرفه مشترکان پرمصرف یا بد مصرف گاز با افزایش گاز بها خواهد بود که به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: در بازدید سرزده وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ این شرکت و با توضیحات ارائه‌شده، قرار شد افزایش گاز بها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند اعمال شود و گاز بها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ‌شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره مقدار تولید و مصرف گاز در کشور، توضیح داد: باوجود آنکه اکنون با توجه به تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فراورش و وارد شبکه سراسری‌ می‌شود،  بازهم نا ترازی انرژی در گازداریم که این امر نشان می‌دهد، الگوی مصرف درستی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به چرایی افت فشار گاز، بابیان اینکه هر فاز پارس جنوبی حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که پس از فراورش در پالایشگاه‌ها، از طریق خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، اظهار کرد: زمانی که هوا سرد می‌شود، مقدار مصرف گاز افزایش می‌یابد و به دلیل اینکه ما موظف به تأمین گاز بخش خانگی درهرصورت هستیم، فشار گاز کاهش می‌یابد که این مسئله را باید با برقراری تعادل میان ایستگاه‌های تقویت فشار و تقلیل فشار موجود در مسیر خطوط لوله، برطرف سازیم.

جولایی ادامه داد: از طرفی، با توجه به اینکه ۸۰ درصد گاز تولیدی در جنوب کشور و بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز در نیمه شمالی کشور است و گاز مسیر طولانی حدود ۱۵۰۰ کیلومتری را باید طی کند، افت فشار در یک بازه زمانی خود را نشان می‌دهد.

وی همچنین بابیان اینکه بخش عمده مشکل مصرف گاز به سیستم ساختمان‌سازی ما برمی‌گردد، تصریح کرد: همکاران ما در نظام‌مهندسی ساختمان باید به‌گونه‌ای بر ساخت‌وساز‌ها نظارت داشته باشند که هدر رفت کمتر باشد، زیرا این مسئله بر مصرف بهینه انرژی در منازل مؤثر است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز بخش خانگی در زمستان پارسال را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این مقدار مصرف،  درواقع ۳ یا ۴ برابر مصرف استاندارد جهانی است که نیاز به الگوی مصرف درست را الزامی می‌کند.

جولایی آموزش‌وپرورش و آشنایی کودکان با مصرف بهینه و تبلیغات و فرهنگ‌سازی صداوسیما را در این زمینه بسیار مهم خواند و بیان کرد: همه باید بدانند که رعایت نکردن الگوی مصرف بهینه، بخش صنعت و تولید کشور را بسیار متضرر می‌کند و ضرر این بخش، به‌طور مستقیم بر روی زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: مسلماً برای ما به‌عنوان فروشنده گاز بهتر آن است گاز را به صنعت بدهیم تا به منازل، اما به دلیل اینکه خط قرمز ما بخش خانگی است، نمی‌توانیم سرویس‌دهی به این بخش را قطع کنیم، بنابراین اگر همراهی بخش خانگی در مدیریت مصرف نباشد، صنعت ضرر می‌کند و این به نفع هیچ‌کس نیست.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: امسال سرما زودتر آغاز شد و مصارف گاز به‌شدت افزایش یافت؛ به این معنا که از سه هفته پیش که بارش‌ها آغازشده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش دو درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

جولایی ادامه داد: بر همین اساس با تکمیل تعمیرات اساسی، ظرفیت فراورش گاز را به حداکثر رساندیم و ذخیره‌سازی حدود ۴ میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه را نیز انجام دادیم و برای ورود به فصل سرما آماده هستیم.

وی صادرات به عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان را جزو تعهد‌های صادراتی ایران ذکر کرد و توضیح داد: ما تا حد امکان مقدار صادرات را کاهش می‌دهیم، اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که اکنون به‌عنوان تأمین‌کننده مطمئن گاز در دنیا شناخته‌شده هستیم و درصورتی‌که از این کار سرباز بزنیم، عواقب رفتاری ما در بحث بین‌المللی ما را از زمره تأمین‌کنندگان مطمئن گاز در منطقه خارج می‌کند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان، بار دیگر از مردم خواست تا نهایت صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف گاز را داشته باشند تا بتوانند زمستان آرام و خوبی را پشت سر بگذارند.

 

بیشتر بخوانید: زمین‌لرزه عسلویه آسیبی به تأسیسات پارس جنوبی وارد نکرد

انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی گاز مصرف گاز وزارت نیرو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شرکت ملی گاز مصرف گاز وزارت نیرو شرکت ملی گاز ایران الگوی مصرف بخش خانگی مصرف گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ،«پیمان بهرامی» با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب سوخت سی ان جی در این استان توسط خودروهای گازسوز و دوگانه سوز مصرف می شود، افزود: مجموع جایگاه های عرضه سوخت سی ان جی در استان ۷۸ باب است که از این تعداد ۳۵ باب جایگاه سی ان جی به صورت تک منظوره در این منطقه فعال است. وی تصریح کرد: با اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی از آغاز این طرح در کرمانشاه تا کنون، ۱۱ هزار دستگاه خودرو عمومی در حوزه عملیاتی این منطقه گازسوز شده اند که این آمار نشان از استقبال شهروندان به استفاده از سوخت پاک و ارزان سی ان جی دارد. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کرمانشاه با اشاره به اینکه با راه اندازی یک جایگاه دیگر در منطقه کرمانشاه، شمار جایگاه های عرضه کننده سوخت مایع به ۱۲۸ باب رسید، افزود : مجتمع خدماتی رفاهی"سپهر" در زمینی به وسعت ۱۲ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در حمیل به ایلام احداث شده است. بهرامی با بیان اینکه این جایگاه که در یکی از مسیرهای اصلی زوار کربلای معلی به سمت مرز مهران و خسروی قرار دارد، دارای ۲ سکوی بنزین و ۲ سکوی نفت گاز است، گفت: مخازن بنزین و نفتگاز جایگاه سپهر هرکدام ۴۵ هزار لیتر ظرفیت دارد و برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است. وی با اشاره به اینکه با احداث این جایگاه، شمار جایگاه های سوخت مایع و گازطبیعی این منطقه به ۱۶۵ باب جایگاه رسید، افزود: همچنین ۱۰ جایگاه سیار در مرزهای استان در حال سوخت رسانی است که از این تعداد ۶ باب جایگاه در مرز پرویزخان، یک باب در شیخ صله، یک باب در سومار و یک باب در مرز شوشمی است بطوریکه جایگاه مستقر در مرز خسروی نیز با ظرفیت ۹۰ هزار لیتر در ایام اربعین فعال است. منطقه کرمانشاه یکی از مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که با ۶ ناحیه در شهرهای مرکزی (کرمانشاه)، قصرشیرین، اسلام‌آباد، سنقر، پاوه و کنگاور وظیفه تأمین سوخت مردم این استان را به‌ عهده دارد.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید
  • مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در فصل گرم سال
  • صرفه‌جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در منطقه ایلام
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره