Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@17:24:29 GMT

«توانمندسازی» راهبردی برای توسعه پایدار شهرها

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۲۸۲۰

«توانمندسازی» راهبردی برای توسعه پایدار شهرها

توانمندسازی جامعه فرایندی گسترده و کارساز بوده و یکی از پیشرفت‌های محوری در شکل‌گیری و تکامل فرایندهای توسعه پایدار، وجود سیاست‌ها، برنامه‌ها و مداخلات چند بعدی در جهت توانمندسازی افراد، گروه‌ها و جوامع به منظور مشارکت فعال آنها در تحقق بخشیدن به اهداف دراز مدت و میان مدت توسعه همه جانبه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، ارائه آموزش نخستین راهبرد تدوین، طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی به شمار می‌رود چرا که در فرایند آموزش اطلاعات و پیام‌ها منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه در عصر کنونی اطلاعات منشأ قدرت محسوب می‌شود، دسترسی اقشار وسیع مردمی به اطلاعات یک گام کلیدی در فرآیند توانمندسازی به شمار می‌رود.

توزیع و انتشار اطلاعات سرآغاز حالت آگاهی آمادگی ذهنی مردم برای ایفای نقش تاریخی خود و اقدام در جهت بهبود وضع موجود و ساختن دنیای اطراف خود و در کل رسیدن به اهداف بزرگ با دستان توانای خود است.

حفظ و مرمت آثار تاریخی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای ایجاد نقش مؤثر گروه‌های اجتماعی در این فرآیند مهم همواره نیازمند تغییر و گسترش دو آیتم تأثیرگذار یکی در مبانی فکری و اعتقادی و دیگری در موضوع منابع اقتصادی و عملیات اجرایی بوده است.

برای تعیین نقش متقابل دولت‌ها و مردم جهت تحقق این امر حیاتی در ابتدا لازم است به برخی سوالات پاسخ داده شود، از جمله اینکه آیا دولت‌ها به تنهایی می‌توانند قبل از نابودی کامل حافظ تمامی بناهای تاریخی برجا مانده در شهرها باشند و مردم در این زمینه چه نقشی می‌توانند داشته باشند، وظیفه دولت‌ها در پررنگ کردن نقش مردم چیست؟

در ابتدا انگیزه، اعتقاد و وحدت رویه بین مسئولان و رؤسای دستگاه‌های اجرایی و همچنین اقشار مردم و افراد مرتبط با آثار مطرح بوده تا در گام اول نسبت به حفظ آثار دقت کافی را داشته باشند و در مرحله دوم همیشه محدودیت‌های مالی در تأمین منابع اقتصادی جهت مرمت آثار تاریخی یکی از مهم‌ترین موانع و چالش‌های سازمان‌های میراث فرهنگی بوده است و این در شرایطی بوده که اساساً مردم محلی و مشکلاتی که افراد جامعه در ارتباط با بافت‌ها و فضاهای تاریخی با آنها درگیر هستند، نادیده گرفته می‌شده است.

سرمایه‌ های اجتماعی، بخشی از ثروت ملی

شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که قدمت تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کند بنابراین حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است و نسل‌های مختلف نیز همچون پیشینیان باید از این آثار اجدادی پاسداری کنند.

دیدگاه تفسیری حیات و زندگی آثار تاریخی معماری ایران بر اساس قدمت معنادار آنها به عنوان تقدیر تاریخی یک ملت از شناخت کالبدی رایج فراتر رفته و علاوه بر جنبه‌های فنی و تکنیکی اثر، جنبه‌های معنوی و روحانی آن را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

شناخت وجوه فرا کالبدی و نامحسوس اثر تاریخی و معماری نیازمند حضور در فضای اثر و مقیاس تطبیقی با دیگر علوم مانند علوم انسانی است؛ البته امروزه در کنار سرمایه‌های انسانی و اقتصادی سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع سرمایه اجتماعی را می‌توان در کنار سرمایه‌های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره‌برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می‌شود.

بدون سرمایه اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه‌ای نمی‌رسد به طوری که بسیاری از گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع انسانی بدون سرمایه اقتصادی و صرفاً با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته‌اند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعه انسانی بدون سرمایه اجتماعی نمی‌تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد.

«توانمندسازی جامعه» فرایندی فراگیر

توانمندسازی جامعه یک فرایند پویا و فراگیر است؛ هدف عمده فرآیند توانمندسازی ایجاد تغییرات مناسب در کلیه ابعاد و جوانب زندگی افراد، خانواده‌ها، گروه‌ها و اقشار اجتماعی است.

در واقع می‌توان گفت که یکی از پیش شرط‌های محوری در شکل‌گیری و تکامل فرآیندهای توسعه پایدار، وجود سیاست‌ها، برنامه‌ها و مداخلات چند بعدی در جهت توانمندسازی افراد، گروه‌ها و جوامع به منظور مشارکت فعال آنها در تحقق بخشیدن اهداف دراز مدت و میان مدت توسعه همه جانبه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است که از منظر و دیدگاه ارتقای سلامت توانمندسازی انواع مراحل و جهت گیری‌های مختلفی دارد.

موفقیت طرح‌های توانمندسازی که در تجارب جهانی منطقه‌ای، ملی و حتی محلی مستند شده، تا اندازه زیادی به بافت اجتماعی فرهنگی سیاسی و همچنین به جنبه‌های روانشناختی فردی و اجتماعی و ارزش‌ها ارتباط دارد؛ اساساً اولین راهبرد عمده در تدوین طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی آموزش است

در فرایند آموزش، اطلاعات و پیام‌ها منتقل می‌شود و با علم به اینکه در عصر حاضر اطلاعات منشأ قدرت است، بنابراین دسترسی اقشار وسیع مردمی به اطلاعات یک گام کلیدی در فرآیند توانمندسازی به حساب می‌آید.

عامل اعتماد و مشارکت ساکنان بیشترین نقش را در تبیین عوامل مؤثر بر تبیین توانمندی اجتماعی به خود اختصاص داده است؛ توانمندی کالبدی نیز دیگر عامل مهمی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و طبق نتایج حاصل از مدل‌سازی معادلات ساختاری عامل رضایت کالبدی بیش از سایر عوامل تحت تأثیر توانمندی کالبدی قرار دارد.

نتیجه‌ گیری

برای دستیابی به اهداف بزرگی همچون احیای بناها و بافت‌های تاریخی مدیران و مسئولان نباید از ظرفیت‌های مردمی غافل شوند.

در تجربه‌های فوق مشخص شده حداکثر حضور مستقیم دستگاه‌های اجرایی در یک طرح بزرگ احیا و بازسازی تا ۳۰ درصد از کل اهداف کافی بوده و بیش از آن کشش و ظرفیت نخواهد داشت زیرا مابقی طرح با حضور و توان گروه‌های اجتماعی با ظرفیتی دو چندان دستیابی به اهداف را محقق می‌کند.

همچنین مشاهده شده چنانچه در بحث مشارکت‌های اجتماعی پیوندهای بین مردم و کارگزاران به درستی عمل شود، هم در زمان اجرای طرح و هم پس از تکمیل آن رضایت‌مندی نسبی مردم نیز محقق می‌شود.

تصدی‎گری و توانمندسازی در حقیقت دو اصل جدایی ناپذیر بوده که باید به خوبی کنار هم قرار گیرد تا دستیابی به اهداف بزرگ به خصوص در ارتباط با نگهداری، احیا و بازسازی آثار تاریخی به بهترین شکل حاصل شود.

کد خبر 532607

منبع: ایمنا

کلیدواژه: توانمندسازی شهرهاي ايران بافت تاریخی توسعه پایدار شهری توسعه پایدار شهر مشارکت شهروندان توسعه پایدار مرمت آثار تاریخی مدیریت شهری برنامه ریزی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرمایه اجتماعی آثار تاریخی برنامه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ این روز‌ها با آغاز دور دوم سفر‌های نوروزی، شهرستان گرمی هم پذیرای مسافرانی از مناطق مختلف کشور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ابتکار رومانی در راستای اقتصاد پایدار سبز
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • مطالعه و همکاری بین دستگاهی؛ عوامل موثر توسعه گردشگری در سواحل
  • بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • برگزاری اولین نشست طراحی و تدوین برنامه‌های راهبردی در سال ۱۴۰۳
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است