Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهمیت فلزات غیرآهنی از آنجایی است که کاربرد فراوان و ارزش افزوده بالایی داشته و می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد کشورمان داشته باشد. خبرگزاری میزان - فلزات معدنی در جهان، به سه گروه فلزات آهنی، غیر آهنی و گران‌بها، تقسیم می‌شوند. اصطلاح «فلزات غیر آهنی» به آن دسته از فلزاتی اطلاق می‌شود که در ترکیب شیمایی آنها، «مقدار کمی» آهن استفاده شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابلیت انعطاف‌پذیری مزیت اصلی این فلزات است و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند؛ آلومینیوم، مس، سرب، روی، قلع و هم‌چنین فلزات گران‌بهایی مانند طلا و نقره از جمله فلزات غیر آهنی هستند.

اهمیت فلزات غیرآهنی از آنجایی است که کاربرد فراوان و ارزش افزوده بالایی داشته و می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد کشورمان داشته باشد. این بدان معناست که نباید صرفاً به خام‌فروشی نفت بیندیشیم بلکه باید به ذخائر معدنی که ایران در حداقل ۱۰ نوع ماده معدنی، جزء غنی‌ترین کشور‌های جهان است، توجه بیشتری داشته باشیم.

قیمت زنده و لحظه‌ای فلزات پایه در کنار قیمت سایر بازر‌ها برای فعالان این بخش مهم است. تازه‌ترین تحولات قیمتی این بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ به قرار زیر است:     بیشتر بخوانید: قیمت بازار جهانی فلزات غیرآهنی/ امروز دوشنبه ۱۰ آبان

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی قیمت فلزات بازارفلزات

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی قیمت فلزات فلزات غیرآهنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار ایران در آرامش کامل

  در همان ساعات ابتدایی حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی بود که در برخی کانال‌های تلگرامی از دلار ۷۰ هزار تومانی سخن گفته شد، این در حالی است که ساعت دو بامداد بازاری باز نبود که عرضه و تقاضا بخواهد نرخ تعیین کند. شروع معاملات هم دیروز حوالی ساعت ۱۱ با نرخ ۷۰ هزار تومان آغاز شد اما بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد که یک دلار هم با این نرخ معامله نشده است. در این‌باره گزارشی تهیه کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

قبل از شروع معاملات حوالی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه در چهارراه استانبول فعالان بازار معتقد بودند که کسی با این نرخ در شرایط فعلی وارد بازار نمی‌شود. برخی دیگر نیز معتقد بودند که اگر خریدار وجود داشته باشد، ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود اما پس از نیم‌ساعت مکالمه میان یکدیگر، بازار با نرخ ۷۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد اما در کمتر از یک ساعت به پایه ۶۷ هزار تومان رسید و در زمان تنظیم این گزارش و حوالی ساعت پنج عصر وارد کانال ۶۶ هزار تومان شد.
   
کانال‌های تلگرامی جلوتر از بازار
در حالی که ارز در میدان فردوسی و چهارراه استانبول با قیمت ۷۰هزار تومان اصلا معامله نشد، در کانال‌های تلگرامی نوشته می‌شد که هر دلار آمریکا با نرخ ۷۰ هزار و ۱۰۰ تا ۷۰ هزار و ۳۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین در بازار غیررسمی زمانی که نرخ‌ها در حال کاهش بودند، کانال‌های تلگرامی مقاومت زیادی برای کاهش نرخ نشان دادند.  اتفاق مهمی که در اقتصاد کشور و به‌ویژه بازار ارز رخ داد، تخلیه التهابات ناشی از گسترش تنش‌ها از صبح دیروز بود که در پی پاسخ مقتدرانه ایران و وحشت اسرائیل از اقدام مجدد، در بازار‌ها حکمفرما شد. در روز‌های گذشته برخی کانال‌های تلگرامی و فعالان فضای مجازی، سعی می‌کردند همسو با سوداگران ارزی، به فضای روانی ناشی از پاسخ ایران دامن بزنند اما با انجام موفق این عملیات معلوم شد بازار هوشمند است و نه‌فقط ادعای جهش ارزی را نقش بر آب کرد که پیام قدرت بازدارندگی و ثبات را از عملیات نیرو‌های نظامی ایران دریافت کرد.مشاهدات میدانی از بازار ارز چهارراه استانبول و خیابان فردوسی تهران در ساعات ابتدایی روز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه نشان داد آرامش کامل بر بازار حاکم بوده و به‌جز چند دلال، عموم مردم اصلا به سمت بازار ارز نیامده‌اند. در گفت‌وگو با فعالان کف بازار و صرافی‌ها نیز معلوم شد رونق معاملات جای خود را به رکود خریدوفروش داده و با توجه به پیش‌بینی فضای کاهشی نرخ ارز، کفه ترازو به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.در حالی که کانال‌های تلگرامی نرخ دلار آزاد را در کانال ۶۷ هزار تومان اعلام کردند اما در کف بازار دلال‌ها به‌دنبال خریدار با نرخ ۶۵ هزار تومان می‌گشتند و حتی حاضر نبودند بیشتر از ۶۴هزار و ۳۰۰ تومان دلار بخرند. این افراد اعتراف می‌کردند که نوع عملیات‌ تر و تمیز ایران که هم مقتدرانه و هم بازدارنده بود، جای هیچ ابهامی باقی نگذاشت و فضای غبارآلودی که در روز‌های گذشته وجود داشت، کاملا شفاف شد.پس از شکست تحلیل‌های دلالان درباره تبعات پاسخ ایران، این افراد سعی می‌کردند روی پاسخ دوباره صهیونیست‌ها مانور بدهند که با اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره این‌که با حمله مجدد اسرائیلی‌ها همراهی نخواهد کرد، این حربه نیز خنثی شد.از طرفی بررسی بازار‌های جهانی نشان می‌دهد که طلا عقب‌نشینی کرده و قیمت نفت هم در حوالی ۹۰ دلار آرام گرفته که این دو عامل بیانگر این موضوع است که فعالان بازار جهانی احتمال ماجراجویی دوباره صهیونیست‌ها را بعید می‌دانند.
   
ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم آغاز شده؛ تا جایی که قیمت طلای ۱۸عیار که تا چهار میلیون هم بالا رفته بود، به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشته است. محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا و جواهر درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روز گذشته اظهار داشت: بازار جهانی (یکشنبه) تعطیل است و قیمت اونس تغییری نکرده ولی پیش‌بینی می‌شود با توجه به تحولات منطقه از امروز قیمت جهانی طلا هم با کاهش همراه شود. وی با بیان این‌که با آرام‌شدن فضای منطقه و تخلیه هیجانات بازار، قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نزولی شده است، گفت: قیمت سکه به زیر ۴۵ میلیون تومان بازگشته است، قیمت طلای ۱۸عیار هم که تا چهار میلیون تومان بالا رفته بود، اکنون به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده و همچنان روند کاهشی دارد. او با تأکید بر این‌که حباب سکه تا هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا رفته بود، اما الان به هفت میلیون تومان کاهش یافته، گفت: قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.  در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۵۰۰ تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن این‌که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۳۴۳ دلار است.

روند آرام‌ بازار طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام این‌که دیروز بازار طلا و سکه روند آرام‌تری نسبت به روز شنبه داشت و افزایش تقاضایی را شاهد نبودیم، گفت: بخش عمده افزایش قیمت سکه و طلا در سال جاری مربوط به افزایش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی است. نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰دلاری داشته که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است. وی با بیان این‌که در پایان سال ۲۰۲۴ مراکز مالی جهانی قیمت اونس جهانی طلا و فتح ۲۵۰۰دلاری را پیش‌بینی کردند، گفت: روز جمعه در معاملات جهانی شاهد افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رکورد جدید ۲۴۰۰ دلار بودیم، البته اکنون کاهش نسبی داشته، اما زودتر از موعد وارد روند پیش‌بینی شد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این‌که بخش عمده افزایش قیمت سکه و طلا مربوط به تغییرات نرخ جهانی است، تصریح کرد: تنش‌های سیاسی در منطقه هم یکی از عوامل رشد نرخ ارز و طلا در بازار بود، اما باید توجه داشت عواملی که ماهیت اقتصادی ندارند، دوام زیادی نیز نخواهند داشت و قیمت‌ها به همان روال عادی برمی‌گردد.این فعال صنف طلا و جواهر به مردم توصیه کرد: مردم در بازارهای التهابی صبوری کنند و در زمان ثبات بازار خریدشان را انجام دهند. عرضه سکه و حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم می‌تواند نقش مهمی در کاهش نرخ و تخلیه حباب قیمت داشته باشد.بذرافشان با اشاره به این‌که قیمت سکه روز گذشته ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار، ۲۵ هزار تومان نسبت به شنبه هفته‌جاری ارزان‌تر شد، گفت: بازار فضای بسیار آرام‌تری را نسبت به روزهای قبل خود تجربه کرده است.وی با تاکید بر این‌که حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی تاثیری بر روند بازار نگذاشته، تصریح کرد: متقاضیان زمانی اقدام به خرید کنند که التهابات بازار فروکش کرده باشد، در غیر این صورت متحمل ضرر و زیان مالی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت افغانی به تومان، امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت عمده انواع میوه و سبزی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • زلزله در بازار طلا و سکه؛ حباب سکه ترکید؟
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار
  • بازار ایران در آرامش کامل
  • کاهش قیمت سکه و طلا/ التهابی در بازار نیست
  • کاهش قیمت در بازار سکه و طلا/ التهابی در بازار نیست
  • کاهش قیمت در بازار سکه و طلا/ رکود بر بازار حاکم است