Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@19:31:03 GMT

مسکن ملی فرهنگیان «بیرجند» روی خاک

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۴۹۲۰

مسکن ملی فرهنگیان «بیرجند» روی خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به امید سرپناهی  همیشگی و خلاص شدن از خانه به دوشی به محض این که آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی به فرهنگیان بدون مسکن استان اعلام کرد که می‌توانند از طریق طرح اقدام ملی مسکن و براساس تفاهم‌نامه‌ای که مابین اداره متبوعشان با اداره کل راه و شهرسازی منعقد شده بود برای مسکن ثبت‌نام کردند ۴۵۰ فرهنگی متقاضی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا بعد از گذشت یک سال متوجه شدند که باید هزینه‌های میلیونی برای ساخت این سرپناه‌ها  که به اصطلاح زمین آن رایگان است آن هم در «مهریاز»و زمین‌هایی که متعلق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است بپردازند.

ریزش بیش از ۳۰۰ نفری متقاضیان فرهنگی از این واحدهای مسکونی خود دلیل واضح و مبرهنی بر این است که آن‌ها از عهده پرداخت هزینه‌های میلیونی ساخت نمی‌برآیند به همین دلیل عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند.

عده‌ای هم که باقی‌مانده‌اند بعد از این که لیست جداول پرداختی‌های میلیونی را دیدند اکثرشان فیوز پرانده شکایت به مراجع ذی‌صلاح مانند استانداری و اداره‌کل بازرسی خراسان‌جنوبی و غیره برده‌اند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که گلایه آن‌ها برای این موضوع همزمان شد با سفر رئیس‌جمهوری و هیأت همراه به استان که حتی وزیر راه و شهرسازی هم وقتی که فهرست هزینه را دید شوکه شد و دستور پیگیری ماجرا را داد.

نکته جالب‌تر اینکه قبل از این که دادشان به مرکزنشینان برسد نمایندگان و فرهنگیان معترض گلایه به استاندار کردند که گویا این گلایه و اعتراض با این که فرهنگیان ساعت‌ها پشت در استانداری بودند به گوش استاندار نرسید و گویا استاندار هنوز از این ماجرا بی‌اطلاع است چون هنوز که هیچ خط و خبری از پیگیری مسئولان و متولیان استانی نیست و گره از کار این ۴۵۰ فرهنگی بدون خانه و کاشانه استان باز نشده است.

داستان چیست و ماجرا به کجا برمی‌گردد؟

به گزارش خبرنگار فارس از بیرجند، یکی از فرهنگیان به نمایندگی از بقیه اینطور شرح ماجرا را بیان کرد؛ سال گذشته در همین ماه‌ها یعنی مهر و آبان بود که از طریق اداره‌کل آموزش و پرورش مطلع شدیم که فرهنگیان هم می‌توانند از مسکن ملی بهره‌مند شوند که ۴۵۰ فرهنگی متقاضی بهره‌مندی از مسکن شدند اما وقتی که این لیست تحویل اداره‌کل راه و شهرسازی شد اعلام کرد که در بیرجند زمینی برای واگذاری ساخت این تعداد متقاضی را ندارد و اگر خود آموزش و پرورش زمین مازاد دارد به این امر اختصاص دهد که گویا دست آموزش و پرورش هم خالی بود.

بعد از آن قرار شد پیگیری شود که آیا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زمین دارد که در اختیار فرهنگیان برای ساخت قرار دهد که این نهاد هم اعلام کرد، در منطقه «مهزیار» ۱۸۷ قطعه زمین دارد که فرهنگیان می‌توانند در این نقطه خانه بسازند و صاحب سرپناه شوند.

به متقاضیان اعلام شد هر کدام خواهان احداث خانه دراین نقطه هستند اعلام آمادگی کنند و به محض این که متقاضیان به ۱۸۷ نفر رسید این لیست بسته شد.

مشکل از کجا آغاز شد؟

تا این اینجای ماجرا و اینکه هر کدام از متقاضیان مانند بقیه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان پیش قسط اولیه ساخت را که واریزمی کردند که به خوبی پیش رفت اما مشکل از زمانی آغاز شد که فهرست دیگر اقساط و هزینه‌های گزافی که باید پرداخت می‌کردند به آن‌ها داده شد وقتی که این هزینه‌های میلیونی دیدند و دخلشان را با خرجشان سنجیدند دیدند که به هیچ وجه از هزینه ۸۰۰ میلیون تومان ۱۵۱ متر عرصه و اعیان برای ساخت این واحدها برنمی‌آیند.

خواسته‌های آن‌ها در گلایه و شکایتی که به مسئولان و متولیان امر بردند این بود که آن‌ها به این امید در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کردند که هزینه‌ای برای زمین نپردازند اما با حساب و کتاب‌هایی که انجام دادند گویا با این هزینه‌های میلیونی که آن‌ها می‌پردازند پول زمین را هم می‌پردازند.

نکته جالب ماجرا هم این است که بعد از گذشت یک سال هنوز کار در مراحل گودبرداری است و هیچ خبری از دیگر مراحل کار ساخت نیست یعنی به این زودی‌ها نمی‌توان امید به ساخت این سرپناه‌ها داشت.

علاوه بر این با پرس‌وجوهایی که آن‌ها انجام داده‌اند واحدهای مسکونی که درست رو به روی این واحدها قرار گرفته با نصف قیمت این واحدها به فروش می‌رسد و اگر آن‌ها بعد از ساخت بتوانند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان این واحدها را بفروشند هیچ دست مایه‌ای نصیباشان نمی‌شود و عایدی برای آن‌ها ندارد.

پیمانکاران چه گفتند؟

دیگر این که آن‌ها با پیمانکاران هم که در این زمینه مذاکره داشته‌اند آن‌ها حاضرند به صورت پنجاه پنجاه این زمین‌ها را برای آن‌ها بسازند یعنی اگر بلوکی ۱۸ واحد است نیمی از واحدها از آن پیمانکار و بقیه از آن متقاضی و هزینه ساخت هم ۴۰۰ میلیون تومان در می‌آید و متقاضی نه نیاز است وامی دریافت کند و نه نگران پرداخت اقساط بالای آن بعد از ساخت باشد.

این فرهنگی ماجرا را اینطور ادامه داد که همان زمانی که فرهنگیان به دنبال پیگیری گلایه‌های‌شان از سوی استانداری و اداره‌کل بارزسی و حتی تحصن در پشت در استانداری بودند که گویا گلایه آن‌ها در پشت در استانداری به گوش استاندار هم نرسید همزمان شد با سفر رئیس‌جمهوری و هیأت همراه به خراسان‌جنوبی که این گلایه‌ها را به گوش وزیر راه و شهرسازی رساندند و حتی وزیر هم از این هزینه میلیونی که باید متقاضیان بپردازند تعجب کرده بود و دستور پیگیری داد اما هنوز که خبری از پیگیری و پاسخ مسئولان استانی نیست.

این گلایه فقط مختص قشر فرهنگی استان نیست بلکه اغلب متقاضیان طرح اقدام ملی از هزینه‌های بالای اقساطی پرداختی و روند کند آماده‌سازی و اجرای کار توسط اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گلایه دارند.

پاسخ مسئول

«حسن علیزاده» معاون مسکن اداره راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی هم به گلایه متقاضیان فرهنگی طرح اقدام ملی مسکن در گفت‌وگو با فارس، گفت: زمینی که در اختیار متقاضیان مسکن ملی قرار می‌گیرد رایگان است و هیچگونه وجهی حتی در آینده مانند مسکن مهر از صاحبان آن دریافت نخواهد شد یعنی ملکی است.

وی به چندین جلسه‌ای که با حضور نمایندگان فرهنگیان بعد از گلایه آن‌ها با حضور مدیران کل بازرسی، حراست استانداری و آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی برگزار شده اشاره و ادامه داد: در این جلسه‌ها توضیحات لازم به به نمایندگان آن‌ها داده شده و آن‌ها هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی که پرداخت می‌کنند هم برای عرصه است و هم اعیان یا همان مشایعات آن این در حالی است که آن‌ها خواستار پرداخت فقط هزینه‌های زیربنای مفید واحدهای مسکونی هستند که این اقدام شدنی نیست.

وی گفت: هرکدام از متقاضیان که فکر می‌کنند زمین رایگان نیست و از پس پرداخت هزینه‌ها برنمی‌آیند انصراف دهند و در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن فرهنگیان آموزش خراسان جنوبی هزینه های میلیونی آموزش و پرورش راه و شهرسازی طرح اقدام ملی میلیون تومان خراسان جنوبی هزینه ها اداره کل ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار واحدهای نهضت مسکن ملی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گذشت

هادی عباسی اصل  معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز عملیات آماده‌سازی سایت ۲۰ هکتاری روستای کرند گرمسار، هم‌زمان با سفر رییس‌جمهور به استان سمنان، گفت: طرح نهضت ملی مسکن شتاب مطلوبی دارد و میزان طرح‌ها از ۲ و نیم میلیون واحد فراتر رفته که در قالب‌های زمین گروهی، انبوه‌سازی، شهری، روستایی، بافت فرسوده، نیروهای مسلح، جوانی جمعیت، مسکن ایثارگران و تمام روش‌های تولید مسکن، با قوت در حال پیگیری است و طرح‌ها در حال پیشروی‌ قرار دارند.

وی با بیان این که رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی این است که طرحها تا جایی که ممکن است به‌صورت مردمی اجرا شوند، افزود: این به معنای آن است که مردم با رعایت اصول نظام فنی مهندسی کشور و مقررات ملی ساختمان کارفرمای طرح باشند.

وی افزود: در گرمسار و در روستای کرند حدود ۲۰ هکتار زمین به طرح هادی روستا الحاق و ۳۷۹ قطعه زمین برای مردم تامین شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود که اولویت با بومیان روستا و پس از آن متقاضیان گرمسار است که قطعات یک‌طبقه حیاط‌ ‌دار در قالب دهکده شهری در اختیارشان قرار می‌گیرد.

عباسی اصل گفت: در گرمسار طرح‌هایی وجود داشت که پیشرفت‌شان به حدود ۷۰ درصد رسید و طی آن متقاضیان، تسهیلات نهضت ملی مسکن دریافت کرده‌اند و می‌توانند در صورت تمایل تسهیلات تکمیلی نیز دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود
  • گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت
  • ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده است
  • بلاتکلیفی متقاضیان مسکن ملی اسلامشهر
  • گلایه متقاضیان از عدم پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی از بانک‌ها
  • ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی آغاز شد
  • شمار واحدهای نهضت مسکن ملی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گذشت
  • اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در بردسکن مستلزم مشارکت متقاضیان
  • ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان با آورده ۱۵ میلیون تومانی
  • گلایه متقاضیان از بالا بودن میزان اقساط وام مسکن ملی