Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@00:04:10 GMT

مجوز صادرات یک میلیون راس دام صادر شد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۶۸۲۵

مجوز صادرات یک میلیون راس دام صادر شد

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم، اظهار کرد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلامی‌ همچون ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه سویا، گندم و روغن مشکلی در تامین نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بودجه ای که برای واردات روغن خام اعم از آفتابگران، سویا و پالم تخصیص داده می شد، تمام شده است و همین موضوع موجب شده تا ۲۵۰ هزار تن روغن خام ۴۲ شرکت بخش خصوصی و ۳۲۰ هزار تن روغن مربوط به دولت در بنادر مانده است که گزارش های لازم در این‌خصوص به بانک مرکزی داده شده و همواره پس از تامین ارز، تخصیص داده می شود.

بیشتر بخوانید

گمرگ ۸ سال است که میزبان مهمانان رسوبی است/ ماجرای ذرت‌های رسوبی در گمرک به کجا رسید؟

عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت واردات نهاده های دامی بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۲ میلیون تن جو وارد کشور شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دانه روغنی و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن روغن وارد کشور شده است و تا پایان سال ۶ میلیارد دلار دیگر ارز برای واردات این ۶ قلم کالا مورد نیاز است.

او با اشاره به اینکه واردات علوفه و نهاده مستمر در حال انجام است، بیان کرد: واردات نهاده و عرضه در سامانه بازارگاه تعطیلی ندارد و همواره تولیدکنندگان دام و طیور که سهمیه دارند، پس از واریز پول می توانند سهمیه خود را دریافت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی ارز ترجیحی به واردات نهاده های دامی پرداخت می شود، گفت: با توجه به آنکه ارز ترجیحی منشا رانت و فساد است. بررسی های لازم در خصوص حذف آن توسط دولت، مجلس و سایر دستگاه های ذی ربط در حال بررسی و برنامه ریزی است تا با حذف آن تنشی در بازار ایجاد نشود، چرا که حذف ارز ترجیحی بر قیمت ها اثر گذار است.

عباسی معروفان ادامه داد: بنده معتقدم که تخصیص ارز ترجیحی کنترل و نظارت را به واسطه رانت و فساد سخت می کند و همواره در افزایش مصرف تاثیر گذار است که با حذف آن و افزایش قیمت ها، مصرف منطقی می شود. این درحالی است که تاکنون هیچ برنامه ابلاغی و اجرایی برای آن نداریم.

به گفته او، حذف ارز ترجیحی و جایگزینی ارز دیگر، به اندازه مابه التفاوت آن در خروجی محصولات تاثیر گذار است، یارانه باید تخصیص داده شود تا تنشی در بازار ایجاد نشود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات دام تصریح کرد: بنابر مصوبه تا پایان سال مجوز صادرات یک میلیون راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین صادر شده، اما به سبب آنکه دستورالعمل ها در حال تدوین است، اقدامات اجرایی صورت نگرفته است، هر چند صادرات با حفظ تعادل قیمت در بازار داخل انجام می شود و به محض برهم خوردن تعادل بازار، متوقف می شود، در غیر این صورت صادرات تا زمان افزایش موجودی و مازاد ادامه می یابد‌.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهاده دامی واردات گندم ارز ترجیحی ارز ترجیحی یک میلیون هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این ماه با افت ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۲۴ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۴ با افت ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۶۹ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال قبل ۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ژانویه امسال نیز ۹ درصد افت داشته و به ۳۱۱ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در ماه نخست سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۴۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

بر اساس این گزارش آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی طی ژانویه ۲۰۲۴ بوده و ۳۸ درصد کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. آلمان در این دوره ۱۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۹.۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران نسبت به ماه مشابه سال قبل تغییری نداشته؛ اما واردات این کشور از ایران با کاهش ۲۶ درصدی مواجه شده است.

صادرات برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی داشته است. صادرات اسپانیا به ایران در این ماه با رشد ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۱۵.۴ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۲۵ میلیون یورو در ژانویه امسال افزایش یافته است.

صادرات ایتالیا به ایران نیز ۱۳ درصد در ژانویه امسال افزایش یافته و به ۴۳.۹ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا در ژانویه سال قبل ۳۸.۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

در حالی که واردات آلمان از ایران در ژانویه امسال کاهش ۲۶ درصدی داشته واردات یونان از ایران ۳ برابر شده و به ۲.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات هلند از ایران نیز تقریباًً دو برابر شده و از ۳.۵ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیون یورو در ژانویه امسال رسیده است.

واردات رومانی از ایران نیز با رشد ۴۷ درصدی به ۳.۴ میلیون یورو و ایتالیا با رشد حدود ۲ درصدی به ۱۲.۲ میلیون یورو بالغ شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه