Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران طی روز‌های گذشته به موضوع مهمی تبدیل شده است، برای صدور این مجوز و راهیابی به مسابقات داخلی کشور و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌ها باید تقریبا نزدیک به ۷۵ مورد را رعایت نمایند.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: در شرایطی که تا چند روز به دلیل صادر نشدن مجوز حرفه ای، حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا تقریبا قطعی به نظر می‌رسید، در یک حرکت عجیب و ۲۴ ساعته این مجوز به صورت مشروط صادر شد تا این ۲ باشگاه بتوانند در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هنوز هیچ چیز تمام نشده و سرخابی‌های ایران تقریبا ۳ ماه وقت دارند تا مدارک خود را تکمیل کنند.

صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط در شرایطی رخ که هنوز برخی از مسائل مهم این ۲ باشگاه مثل مالکیت، دخل و خرج و وضعیت بدهی‌ها نامشخص است و باید دید آیا AFC راضی می‌شود این مجوز را صادر کند یا خیر؟ هنوز یادمان نرفته که باشگاه النصر عربستان بار‌ها در این زمینه سعی کرد پرسپولیس را به چالش بکشد تا نماینده کشورمان را از آسیا حذف کند و حتی این موضوع را به دادگاه CAS نیز کشاند.

دفعه پیش که چنین اتفاقی را شاهد بودیم، فدراسیون فوتبال با تصمیم AFC جریمه شد. باوجود اینکه فدراسیون امسال قصد نداشت برای باشگاه‌های فاقد شرایط مجوز حرفه‌ای صادر کند، اما در نهایت زمانی که صحبت از حذف پرسپولیس و استقلال از آسیابه اوج خود رسید، فدراسیون بار دیگر مجاب شد مجوز حرفه‌ای را صادر کند. اگر بخواهیم به بدهی‌های خارجی باشگاه‌ها نگاه دقیق تری بندازیم، طبیعتا نمی‌توان در این موضوع تمام تقصیر‌ها را گردن مدیران استقلال و پرسپولیس انداخت، زیرا انتقال پول برای پرداخت مطالبات افرادی که در خارج از کشور حضور دارند، به دلیل تحریم‌ها کمی در چند سال گذشته با مشکل مواجه بوده است.

مجوز حرفه‌ای چیست و چرا باید آن را دریافت کرد؟

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی فوتبال درباره قانون صدور مجوز حرفه‌ای اظهار داشت: کلیه باشگاه‌هایی که می‌خواهند در مسابقات داخلی کشور و کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کنند باید تقریبا نزدیک به ۷۵ مورد را رعایت نمایند. این موارد موضوعاتی را مشخص می‌کند همچون: آیا شما آکادمی یا زیرساختی دارید؟ دفتر باشگاه برای شما وجود دارد؟ واحد اداری یا آموزشی دارید؟ نیروی متخصص در باشگاه وجود دارد؟ سرمربی مدرک حرفه‌ای دارد؟ (اگر مدرک سرمربی الف باشد او را نمی‌پذیرند) این باشگاه اساسنامه دارد یا خیر؟ سهامداران آن چه کسانی هستند؟ مالکیت و بودجه بندی آن به چه شکل است؟ ۲ تیم می‌توانند یک ورزشگاه را برای صدور مجوز حرفه‌ای مشخص کنند. همه این موارد باید سالیانه مورد بازرسی قرار بگیرد. همچنین مدارک را باید در یک تاریخ مشخص در سامانه‌ای وارد کنند که متاسفانه خیلی جدی نمی‌گیرند.

او با اشاره به وابستگی این این ۲ باشگاه به وزارت ورزش و ایجاد اعتماد به نفس کاذب ادامه داد: این مسائل در انتها با وساطت یک نفر برطرف می‌شود. احتمالا یک بی نظمی در سیستم وجود دارد که این موضوع را به دقایق پایانی موکول می‌کند. این ۲ تیم کمبود، کسری و جا به جایی مدارک داشتند. مهمترین شانس آنان مالکیتشان است.

نصیرزاده از ارسال نامه‌ای محرمانه خبر داد و گفت: یک نامه‌ای را به صورت محرمانه برای وزیر ورزش ارسال و وضعیت خود را اعلام کرده و بسیار نگران از دست دادن زمان هستند. وزیر ورزش به صورت همزمان رئیس مجمع هر ۲ باشگاه است. هیچ شرکت یا کمپانی نمی‌تواند بیش از یک تیم را در مسابقات هدایت و کنترل نماید. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای پس از بررسی مدارک، متوجه کسری آن شد. سازمان مجوز حرفه‌ای می‌گوید که اگر کسی در ارائه مدارک خود احمال کاری کند یک میلیار تومان جریمه می‌شود.

کارشناس حقوقی فوتبال در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳ ماه به هر ۲ باشگاه فرصت داده شده است. مجمع باید مشکلات مالی را حل نماید. ۹۵ درصد سهام این باشگاه‌ها متعلق به دولت است. دولت به سختی می‌تواند از این باشگاه‌ها با توجه به وجود جمعیت زیادی از هواداران دست بکشد. همچنین نسبت به موضوع خرید آن توسط افراد خصوصی و جهت دهی افکار عمومی بسیار نگران است. احتمال می‌دهم که بخشی از سهام را به افراد واگذار کنند که حالت اسپانسری پیدا کرده تا بتوانند مشکل را حل کنند. با توجه به اینکه در اتاق شیشه‌ای فوتبال هر اتفاقی رخ دهد بیرون از آن همه متوجه می‌شوند، این مصاحبه‌های اخیر هم اگر توسط کنفدراسیون آسیا شنیده شود احتمالا منجر به رد شدن مدارک می‌شود.

مشکل استقلال و پرسپولیس در صدور مجوز حرفه‌ای چه بود؟

طبق شاخص‌های اخذ مجوز حرفه‌ای‌سازی، ۴ شاخص حقوقی، مالی، زیرساختی و نیروی انسانی باشگاه‌های فوتبال باید مورد بررسی قرار گیرد. ۲ باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در ارائه مدارک خود در زمینه‌های حقوقی و مالی نتوانستند عملکرد موفقی داشته باشند و ابتدا درخواست‌های این ۲ باشگاه رد شد تا حضور آن‌ها در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

مشکل اصلی پرسپولیس برای اخذ مجوز حرفه ای، پرونده این باشگاه در فیفا و شکایت کالدرون بابت مطالبات خود از سرخ‌پوشان است. AFC برای این فصل سخت‌گیری‌های شدیدی اعمال کرده است. در سال‌های گذشته اگر بر سر پرونده‌های فیفا توافقاتی صورت می‌گرفت، کنفدارسیون فوتبال آسیا مسیر را برای اخذ مجوز حرفه‌ای سازی باز می‌کرد، اما در حال حاضر شرایط فرق کرده و پرسپولیس اگر نتواند مطالبات کالدرون را بپردازد، نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. مشکل استقلال با پرسپولیس متفاوت است. شفاف نبودن برخی از گزارش‌های حسابرسی باشگاه در ارائه مدارک باعث شد درخواست استقلالی‌ها برای اخذ مجوز حرفه‌سازی رد شود که البته هر ۲ باشگاه به صورت مشروط مجوز دریافت کردند.

کدام باشگاه‌های لیگ برتری مجوز حرفه‌ای‌سازی دارند؟

کاظم اولیایی عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها در خصوص اینکه کدام باشگاه‌های لیگ برتری این مجوز را دریافت کرده اند، اظهار داشت: ۷ باشگاه درخواست مجوز حرفه‌ای سازی را ارائه کردند که باشگاه مس رفسنجان کار را نیمه کاره رها کرد. برای ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس هم مجوز حرفه‌ای به صورت مشروط و موقت صادر شده است و آن‌ها ۳ ماه وقت دارند نقص‌های مدارک را تکمیل کنند.

او افزود: در حال حاضر تنها ۳ باشگاه مجوز دارند. باشگاه‌های گل گهر سیرجان، سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان مجوز دریافت کرده اند. این ۳ باشگاه مدارک خود را تکمیل کرده و مورد راستی آزمایی قرار گرفته اند. ما چند نوع مجوز داریم که مجوز ملی و بین المللی در این دسته بندی قرار دارند. در مورد مجوز ملی باید شرایط را بررسی کنیم. در خصوص سایر باشگاه‌های لیگ برتری مغایرت قانونی وجود دارد، زیرا باشگاه‌ها از وزرات ورزش مجوز گرفته اند، اما طبق اساسنامه جدید تمام باشگاه‌ها باید از فدراسیون فوتبال مجوز بگیرند. ضمن اینکه هنوز به سایر باشگاه درباره دریافت مجوز ابلاغیه‌ای صادر نشده، اما به زودی این اتفاق رخ می‌دهد تا تمام باشگاه‌ها مدارک خود را ارائه دهند.

چگونه مجوز موقت استقلال و پرسپولیس ۲۴ ساعته صادر شد؟

کاظم اولیایی درباره اینکه چطور مجوز حرفه‌ای ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس صادر شده است، توضیح داد: بعد از ۴۳ سال باید در یک مقطع شجاعت پیدا کرد تا مسیر اصلاح شود. وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال به کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای قول داده و گفتند مصلحت است که زمانی سه ماهه به این باشگاه‌ها داده شود تا مشکل‌شان را حل کنند. کمیته استیناف هم براساس اختیار خود این تصمیم را گرفته است، چون اگر کمیته استیناف رای قبلی را تایید می‌کرد آقایان باید به دادگاه CAS می‌رفتند و شکایت می‌کردند، چون مقام بالاتر از کمیته استیناف فقط دادگاه CAS است. درست نبود که این پرونده به دادگاه CAS برود و به نظرم مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای تصمیم درستی گرفت.

بیشتر بخوانید: مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها به تایید AFC نیاز دارد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: پرسپولیس استقلال

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پرسپولیس استقلال باشگاه های لیگ برتری استقلال و پرسپولیس لیگ قهرمانان آسیا مجوز حرفه ای سازی صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال کمیته استیناف اخذ مجوز حرفه صورت مشروط ۲ باشگاه مدارک خود باشگاه ها دادگاه CAS صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش برای استقلالی‌ها/مانع بزرگ برطرف شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از مهمترین دغدغه‌های باشگاه استقلال برای کسب مجوز حرفه‌ای تسویه حساب با طلبکاران خارجی بود. البته در مورد ریکاردو ساپینتو و عزیزبک آمانوف چون پرونده به تجدیدنظر رفته و استقلال پیرامون رقم مدنظر آن‌ها شکواییه و دفاعیه دوباره ارائه کرده است، کار به این فصل لیگ قهرمانان نخواهد رسید و ماجرای این دو نفر احتمالا در تابستان حکم نهایی خواهد داشت اما دستیاران ریکاردو ساپینتو حکم قطعی گرفته بودند که پیش از ایام نوروز مطالباتشان پرداخت شد.

به گزارش خبرورزشی، دقایقی قبل مطلع شدیم مذاکرات استقلال با سانتا کلارا پرتغال از بابت پرداخت سهم محمد محبی به خاطر حضور در جمع آبی‌پوشان در لیگ بیست‌ودوم نیز نتیجه داد و قضیه مرتفع شده است.

از قرار معلوم پیگیری‌های علی خطیر طی یک هفته آغازین سال جدید و تامین اعتبار قبل از فرارسیدن سال ۱۴۰۳ موجب شد تا داستان حل شود و این‌طور که پیداست حالا دیگر استقلال بخش وسیعی از مشکلات را از سر راه خود برداشته می‌بیند.

با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد ۱۱ فروردین برای استقلال از بابت بدهی‌ها مشکلی به وجود بیاید چون مدارک آماده شده و قرار است در اختیار کمیته صدور مجوز حرفه‌ای قرار بگیرد؛ با توجه به قانونی بودن و طی شدن تمام مراحل مدنظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، آن‌طور که استقلالی‌ها می‌گویند مشکل دیگری ایجاد نخواهد شد.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889023

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای استقلالی‌ها: مانع بزرگ برطرف شد!
  • خبر خوش برای استقلالی‌ها/مانع بزرگ برطرف شد!
  • همه باشگاه‌های ایرانی بدهی دارند و تا ۵ اردیبهشت باید مدارک را بارگذاری کنند
  • مهلت بارگذاری مدارک مالی باشگاه‌ها برای اخذ مجوز حرفه‌ای
  • ستاره‌های فوتبال در نوروز پولدار شدند!
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی یک باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • هوادار تهران در مسیر دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای
  • گام‌های باشگاه هوادار برای دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای
  • گام‌های باشگاه هوادار برای دریافت مجوز ملی و حرفه ای