Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:42:04 GMT

بزرگ منشی عالمان در حوزه‌های علمیه استمرار یابد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۹۴۳۹

بزرگ منشی عالمان در حوزه‌های علمیه استمرار یابد

ایسنا/فارس نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌توانست به عنوان یک فقیه مرجع باشد، اما به عنوان یک حکیم ایستاد و ادعای مرجعیت نکرد، گفت: بزرگ‌منشی عالمانی همانند ایشان باید در حوزه‌های علمیه استمرار پیدا کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه ۱۲ آبان در مراسم برزگداشت چهلمین روز درگذشت علامه حسن‌زاده آملی که در مصلی نماز جمعه شیراز برگزار شد، بیان کرد: جای خالی این مرد بزرگ برای همه ما غمی سنگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه مرزبانی آیت‌الله حسن‌زاده آملی از مرزهای تشیع مشخص و مبرهن است، گفت: این عالم بزرگ در مرز ایستاده و برای دفاع از تفکر شیعی بسیار زحمت کشیده است

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: در حدیث از امام محمدباقر (ع) آمده است که علمای شیعه ما مرزبانی می‌کنند؛ در مرزی که آن طرف شیطان ایستاده است و این جایگاه علمای شیعه است.  

امام جمعه شیراز ادامه داد: عالم شیعه، از شیعیانی که از نظر فکری ممکن است قوی نباشند در مقابل شیطان و وسوسه‌های شیطانی دفاع می‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دشمن می‌داند تا عالم شیعی نقش خود را درست ایفا کند دست این‌ها به شیعیان و حکومت و جامعه شیعی نمی‌رسد، افزود: اگر در مرزهای جغرافیایی شهیدانی مانند سردار سلیمانی ایستاده، در مرزهای عقیدتی علامه حسن‌زاده و امثال آن ایستاده‌اند.  

او با بیان اینکه حفظ دیانت مردم از اهم کارهایی است که عالمان دین انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: قله اگر علامه طباطبایی است در ردیف بعدی علامه حسن‌زاده و دیگران میدان‌داری می‌کنند و این برای ما طلبه‌ها درس دارد که برای حفظ دیانت باید در این مرز پاسداری کنیم.  

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه طلاب جوان باید شخصیت حسن‌زاده آملی را بیشتر بشناسند و پس از ۹۰ سال کار کردن جای خالی‌اش را باید همین طلاب جوان پر کنند، عنوان کرد: نباید غافل بود از این مسئله و باید نقش عالمان دین و طلاب دینی را تبیین کرد. حفاظت از مرزهای دینی برای عالمان دین شبانه‌روزی است که با حفاظت فیزیکی و امنیتی فرق دارد.  

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه مرزبانی کردن از عقاید دین را باید وظیفه خود بدانیم، گفت: مرزبانی تشیع کار شماست در این میدان بایستید و این سنگر هیچ وقت نباید خالی شود، طلاب جوان قدردان این لباس باشند و اگر به نیت دفاع از مرز تشیع حرکت کرده‌اند، نتیجه می‌گیرند.  

او با بیان اینکه بزرگی شخصیت حسن‌زاده بیش از این بود، تصریح کرد: آیت‌الله حسن‌زاده میدان مبارزه با جریان‌های فکری کمونیستی را در آمل باز کرد، دروس معرفت نفس را در مبارزه با این تفکر شروع کرد، طلبه‌ها نباید فقط منتظر مباحثه در حوزه‌های علمیه باشند، چرا که آیت‌الله حسن‌زاده شاگردانش همان مردم کوچه و بازار بودند، مطالب عالی حکمت را آنقدر پایین کرد تا مردم کوچه و بازار متوجه شوند.  

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آیت‌الله حسن‌زاده مدافع حریم ولایت و جمهوری اسلامی بود، عنوان کرد: آدمی که فلسفه می‌داند و عرفان بداند بسیار است، اما نقش مهم اجتماعی عالم دینی این است که از حریم ولایت و دین دفاع کند، نقش اجتماعی عالم و دفاع از دین در اجتماع را باید بزرگ بدانیم و به آن توجه کنیم، باید همیشه خود را سنگربان و مرزبان تفکر شیعی بدانیم.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی علامه طباطبایی آیت الله دژکام آیت الله حسن زاده آملی فارس سردار سلیمانی آیت الله حسن زاده حسن زاده آملی الله دژکام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه‌های سفر حج کاهش یابد

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه های حج گفت: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانسته و اظهار داشت: حج سفر بسیار پربرکتی است، اما متاسفانه سال به سال مشکل‌تر می‌شود که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد.

وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان کرده و افزود: طولانی شدن سفر حج تا چهل روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می شود که باید به  آن توجه نمود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج گفت: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسأله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

 آیت‌الله مکارم شیرازی فلسفۀ حضور بعثه‌های مراجع در حج را خدمت رسانی به حجاج دانسته و عنوان کرد: چنانچه بعثه‌های مراجع نباشند، حاجیان در مناسک حج دچار مشکل می شوند، لذا شایسته است زمینۀ حضور آنان تسهیل یابد.

وی با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها افزود: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

 در ابتدای این دیدار نمایندۀ ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حج 1403 ارائه کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: بانکداری ایران باید پاکیزه شود
  • پرورش میگو در ۸ هزار هکتار اراضی ساحلی بوشهر/تولید افزایش می‌یابد
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه‌های سفر حج کاهش یابد
  • پذیرش طلبه در مدرسه علمیه آیت الله دامغانی
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد
  • طلاب به بحث تولید علم ورود کنند
  • ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش دانش سنتی محیط زیست
  • حوزه درس امام(ره)
  • اخلاق آیت‌الله "مروج" همچون کلاس درسی برای همگان بود