Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان خاندوزی اوایل ماه گذشته عنوان کرد که «دولت سیزدهم در شهریور بدون یک ریال استقراض جدید از بانک مرکزی توانست بودجه خود را تامین کند و زودتر از پایان شهریور حقوق کارکنان دولت واریز شد."

رئیس اسبق بانک مرکزی در توئیتی به اظهارات خاندوزی واکنش نشان داد و نوشت: اعلام شد که از شهریور هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آن‌ها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود که شده است.

جزئیات بیشتر در

                                        پاسخ وزیر اقتصاد به ادعای جدید عبدالناصر همتی 

                                       واکنش همتی به سخنان مقامات دولتی در خصوص عدم استقراض از بانک مرکزی

بهمن فلاح کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین درخصوص اینکه کسری بودجه از کجا تامین شده و ایا سخنان آقای همتی مبنایی دارد یا خیر؟گفت: طبیعتا آقای همتی درست اشاره کردند و حرف ایشان کاملا درست است؛ علی رغم اینکه برخی از کارشناسان بر این باورند که انتشار اوراق منجر به تورم نمی شود و راهی برای تامین کسری بودجه دولت است بنده عقیده دارم که اگر انتشار اوراق قرار باشد به صورت دستوری از سمت بانک ها، موسسات و نهادهای مرتبط خریداری شوند در نهایت منجر به رشد نرخ بهره بین بانکی می شود و در آخر منجر به برداشت از منابع بانک مرکزی از طریق بانک ها و رشد نقدینگی و پایه پولی و رشد نرخ تورم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر در ساختار بودجه ای قریب به ۳۰ الی ۴۰ درصد کسری وجود دارد و دولت ها راهی برای تامین کسری بودجه ندارند واین کسری بودجه به آنها از دولت قبل به ارث رسیده است و این حجم از کسری بودجه برای اقتصاد کشوریک فاجعه است. با توجه به فروش اوراقی که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است بخشی از بودجه سال آینده باید برای تامین بازخرید اوراق امسال در نظر گرفته شود و این اتفاق حتی در حالتی که بودجه خیلی انقباضی باشد نیز باید به وقوع بپیوندد.

فلاح در ادامه گفت: اگر دولت همین روند را در پیش گیرد به دلیل ناترازی هایی که در بودجه ما از قبل وجود داشته است در دوسال آینده بیش از ۵۰ درصد بودجه کسری خواهیم داشت چراکه درآمدهای نفتی و مالیاتی محقق نخواهند شد و ناترازی های بانکی نیز نه تنها به قوت خود باقی خواهد ماند بلکه بزرگ تر نیز خواهد شد و اگر به همین روند پیش رویم در ۵ سال آینده بودجه ماهیت خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: کشوری که به طور رسمی ۷۳۰ درصد در ۸ سال گذشته تورم داشته است و نقدینگی اش از ۴ هزار همت عبور کرده است و در حال حاضر ۵۰ درصد تورم دارد و بعد از ۷ سال پیاپی که تورم اش میانگین ۱۰۰ درصد بوده است؛ دچار ابرتورم است و در نتیجه این ابرتورم است که وزارت رفاه می گوید ده میلیون خانوار زیر خط فقر مطلق هستند یعنی ۳۰ میلیون نفر در ایران زیر خط فقرمطلق زندگی می کنند و این دهک ها روز به روز بزرگتر نیز خواهند شد.

فلاح در ادامه با اشاره به این موضوع که ساختار تورمی فعلی منجر به شکل گیری نابه هنجاری هایی در کشور خواهد شد؛ گفت: در نتیجه نا به هنجاری هایی که در کشور شکل گرفته است سرمایه اجتماعی نظام و دولت ها از میان خواهد رفت و در نتیجه این نابه هنجاری ها است که در مقطع فعلی بازار سرمایه آسیب دیده است؛ در سایر بازارهای مالی وضعیت حاکم منجر به خرسندی عده ای شده اما این فنری است که فشرده شده است و به وقت رها خواهد شد و خود را در تورم چند صد درصدی نشان خواهد داد و دوباره منجر به اختلاف طبقاتی، رشد فقر، گسترش دهک های فقیر و نابه سامانی خواهد شد اما در مقطع فعلی بیشترین آسیب را از این نابه هنجاری ها بازار سرمایه و قشر سهامداران کشور دیده اند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به این موضوع که در مقطع فعلی نزدیک به ۵ میلیون نفر فعال و سهامدار در بازار سرمایه داریم؛ گفت: فعالان بازار سرمایه با توجه به آسیب هایی که در سال ۹۹ دیده اند دیگر ظرفیت آسیب های بیشتری را ندارند؛ در دو ماه گذشته که دولت به طور دستوری اوراق فروخته است ۲۰ الی ۳۰ درصد سرمایه سهامداران بر باد رفته است و در صندوق های رسمی نیز حداقل هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم دود شده و دولت سیزدهم با شتابی که برای کسب درآمد از محل انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه گرفته است سرمایه اجتماعی خود را ازدست می دهد.

وی در ادامه افزود: با نرخ اسمی بهره ۲۰ درصد و زمانی که نرخ واقعی تورم بیش از ۴۰ درصد است نرخ واقعی اوراق می شود منفی ۲۰ درصد و هیچکس به جز زیر مجموعه دولت این اوراق را با این نرخ نمی خرد و این چرخه معیوب کماکان ادامه پیدا می کند.

فلاح در ادامه افزود: درسته که دوستان اقتصاددان اشاره می کنند که تورم مالیاتی است که از طبقه محروم گرفته می شود اما این مالیاتی که گرفته می شود دولت را چاق نمی کند؛ در وضعیتی که ایرادات بودجه به قوت خود باقی است و با این ساختار تورمی اقتصاد کشور، در سال آینده هزینه های دولت حداقل ۴۰ درصد رشد می کند.

وی در ادامه افزود: کسری بودجه فعلی کشور ۴۶۴ هزار میلیارد تومان است سال آینده حداقل کسری بودجه به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد و با این روند فعلی که در پیش گرفته ایم و از آنجا که اصلاحات ساختاری نیز صورت نگرفته است در سال آینده بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت که یک فاجعه است و یک ابرتورم و فروپاشی اقتصادی درانتظار اقتصاد ایران است.

این کارشناس اقتصادی در آخر گفت: باید ابعاد جراحی های اقتصادی در نظر گرفته شود و این جراحی ها در ابعاد توسعه سیاسی، بین المللی و داخلی انجام شود که از این گذرگاه که برگشت ناپذیر است عبور کنیم.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1568677

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کسری بودجه لایحه بودجه بودجه بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار بورس سهام کارشناس اقتصادی میلیارد تومان بانک مرکزی بازار سرمایه کسری بودجه تامین کسری برای تامین سال آینده هنجاری ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی دولت با کارمزد ۴ درصد | وام قرض الحسنه فوری با اقساط ۲ میلیون تومانی

بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هر گونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

منبع: مکتوب نامه

tags # وام سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی دولت با کارمزد ۴ درصد | وام قرض الحسنه فوری با اقساط ۲ میلیون تومانی
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟