Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجا که میانجیگری قطر در پرونده‌های مختلف همواره با پایانی خوش همراه بوده، تحرکات قطر در زمینه مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و کشورهای شورای همکاری از وزن و اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، قطر تحرکات خود برای مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری را آغاز کرد و به زودی وزیر خارجه این کشور به بیروت خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضعگیری قطر و عمان نسبت به اظهارات جورج قرداحی متعادل‌تر از سایر کشورهای عضو شورای همکاری است و تنها به محکومیت آن بسنده کرده است.

میانجیگری قطر در بسیاری از اختلافات و درگیری‌ها در منطقه با پایان خوش همراه بوده است.

بحران بین لبنان و کشورهای شورای همکاری بیش از آنکه بین دو طرف باشد، تنش بین ایران و عربستان در منطقه است.

امکان منصرف کردن کشورهای شورای همکاری از قطع روابط دیپلماتیک با لبنان وجود دارد؛ اما انزوای لبنان به پایان نمی‌رسد.

طی سالیان متمادی، روابط بین لبنان با کشورهای عضو شورای همکاری به این سطح از افول و تنش و خروج سفرای این کشورها از بیروت نرسیده بود؛ نقطه عطفی خطرناک در تاریخ روابط بین دو طرف که پیامدهای سیاسی و اقتصادی بیشتری برای لبنان که متحمل بحران‌های زیادی است، به همراه خواهد داشت.

قطر به سرعت تلاش‌های دیپلماتیک خود برای مهار بحران به وجود آمده بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری را آغاز کرد، و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر گفت قصد دارد به زودی «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه این کشور را برای بررسی این بحران به بیروت بفرستد که این موضوع با استقبال و قدردانی لبنان مواجه شد.

به نظر می‌رسد موفقیت قطر در میانجیگری ها مختلف و به ارمغان آوردن پایانی خوش برای بحران‌ها و درگیری‌های منطقه، وزن و اهمیت بسزایی به تحرکات قطر در این زمینه می‌دهد.

تحرکات قطر

پس از به وجود آمدن بحران بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری نظیر عربستان و امارات و بحرین درپی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن، امیر قطر گفت به زودی وزیر خارجه این کشور را به بیروت برای بررسی راه‌های حمایت از لبنان و حل این بحران می‌فرستد.

امیر قطر که در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی در گلاسکو با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان دیدار کرد به او گفت به زودی وزیر خارجه قطر را به بیروت می‌فرستد؛ اما موعدی برای این سفر تعیین نکرد.

امیر قطر و نخست وزیر لبنان در این دیدار روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند و میقاتی از امیر قطر بابت موضع ثابت و حامیانه قطر از لبنان تشکر کرد.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در ۳۱ اکتبر از وزیر خارجه قطر بابت همه تلاش‌های این کشور به منظور مهار تنش و کاهش شدت بحران فعلی تشکر کرد.

موضعگیری کشورهای عضو شورای همکاری

قطر در بیانیه‌ای خواستار اتخاذ اقدامات لازم در پی اظهارات قرداحی به صورت فوری و قاطعانه و به منظور آرامش اوضاع و تسریع در حل اختلافات شد.

این کشور همچنین از اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان به شدت اظهار تعجب و آن را محکوم کرد و گفت که این موضعی غیرمسؤولانه نسبت به لبنان و مسائل کشورهای عربی بود.

پس از اظهارات قرداحی مبنی بر اینکه جنگ یمن بیهوده بود و انصار الله از خود در برابر تعرض خارجی دفاع می‌کند، ریاض به سفیر لبنان ۴۸ ساعت فرصت داد خاک کشور را ترک کند و سفیر خود در لبنان را نیز احضار کرد اما این تمام ماجرا نبوده چرا که عربستان واردات از لبنان را نیز متوقف کرد.

کویت نیز سفیر خود در لبنان را فراخواند و به کاردار لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا از خاک کویت خارج شود.

بحرین سفیر خود را از بیروت فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد و امارات نیز تمامی دیپلمات‌های خود را از لبنان خارج کرد و ضمن منع سفر شهروندان خود به لبنان، به شهروندان اماراتی در لبنان را به ترک این کشور فراخواند؛ اما فراتر از همه، ساختمان سفارت خود در لبنان را نیز به فروش گذاشت.

عمان اما موضعی متفاوت با همه اتخاذ کرد و ضمن ابراز تاسف عمیق نسبت به بحرانی شدن اوضاع میان برخی از کشورهای عربی و لبنان، خواستار خویشتن داری و عدم تنش و حل اختلافات از طریق گفت وگو و تفاهم شد.

قطر و بحران‌ها

طی سال‌های گذشته میانجیگری قطر پایان خوشی را برای بحران‌ها و درگیری‌های مختلفی در منطقه چه بین کشورها و یا گروه‌های سیاسی و یا جنبش‌های مسلح و حتی اپوزوسیون به ارمغان آورده است.

این موفقیت‌ها به امکانات دیپلماتیک قطر و روابط قوی‌اش با طرف‌های مختلف علاوه بر اهمیتی که برای میانجیگری قائل است، باز می‌گردد.

بارزترین این میانجیگری‌ها بین آمریکا و طالبان در مه ۲۰۱۹ برای خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف از افغانستان بوده که در نهایت منجر به توافق دوحه در اواخر فوریه ۲۰۲۰ شد.

قطر همچنین در تنش به وجود آمده در منطقه در ابتدای ۲۰۲۰ در پی اقدام آمریکا در ترور «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران و پاسخ ایران در بمباران مقر آمریکا در عراق نیز نقش داشت و به کاهش تنش و آرامش اوضاع کمک کرد.

حلقه وصل بین مخالفان

«محمود علوش»، تحلیلگر مسائل سیاسی به موضع واحد کشورهای عضو شورای همکاری درخصوص بحران به وجود آمده اشاره و تاکید کرد بیانیه‌های قطر و عمان، تنش و گام‌هایی علیه لبنان همانند سایر کشورها را نداشت و فقط به محکومیت بسنده کرده بود.

وی گفت در این چنین بحران‌هایی باید ارتباط بین مخالفان حفظ شود و تاکید کرد که قطر و عمان حلقه وصل بین ریاض و تهران هستند.

علوش در گفت‌وگوی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، بیان می‌کند که این بحران بیش از آنکه بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری باشد، تنش بین ایران و عربستان در منطقه است.

وی گفت تنش فعلی در لبنان و یمن به سختی‌های روند گفت‌وگو بین عربستان و ایران اشاره دارد که هر طرف به دنبال فشار به دیگری با استفاده از ابزار و گزینه‌ها است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی این گونه ادامه داد: "ایران از طریق یمن به عربستان فشار می‌آورد و عربستان فشار خود را متوجه لبنان می‌کند و در این میان لبنانی‌ها مجددا بهای درگیری‌ای را می‌پردازند که هیچ ارتباطی به آن ندارد."

علوش در ادامه افزود: "این بعد از تنش بین ایران و عربستان، نیازمند میانجیگری است که بتواند با دو طرف گفت‌وگو کند و آنها را به آرامش راضی کند در نتیجه عمان و قطر باید میانجیگری موثری داشته باشند و عمان با انصار الله و ایران در پرونده یمن ارتباط داشته باشد."

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره نتایج احتمالی میانجیگری در اختلافات بین لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری گفت: بیشترین دستاوردی که می‌تواند محقق شود، متقاعد کردن عربستان و سایر کشورها به عقب نشینی از تصمیم خود در قطع روابط دیپلماتیک با لبنان و عدم اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه لبنان است.

وی معتقد است با این وجود اما انزوای لبنان به پایان نمی‌رسد و تا زمان پایان ریاست جمهوری میشل عون و شاید تا زمانی که انتخابات لبنان، وضعیت جدید و مناسبی را در لبنان برای کشورهای عضو شورای همکاری به همراه نداشته باشد، ادامه یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قطر لبنان کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای شورای همکاری بین لبنان و کشورهای بحران به وجود آمده میانجیگری قطر وزیر خارجه امیر قطر بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۰۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با حضور رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم و رئیس حوزه آموزش عالی بریکس از دولت روسیه، اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشور‌های حوزه بریکس برگزار شد.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای گروه بریکس از نظر علم و فناوری، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های علمی با کشور‌های عضو این نهاد بین‌المللی تأکید کرد.
امید رضایی‌فر گفت: به زودی کارگروه‌های سیزده‌گانه متناظر مرتبط با فعالیت‌های علمی و آموزشی گروه بریکس را شکل می‌دهیم و با مشخص شدن دانشگاه‌های عضو هر کارگروه، در برنامه‌ها و اقدامات گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ مشارکت خواهیم داشت.
وی با اشاره به حضور نمایندگان و مسئولان بین‌الملل ۲۰ دانشگاه و مؤسسه در این نشست گفت: بیش از ۲۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه و ۶۰ پارک علم و فناوری در ایران فعالیت می‌کنند و ما ظرفیت علمی فراوانی برای حضور در فعالیت‌های علمی و فناورانه بریکس داریم.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم افزود: ما به صورت ویژه آمادگی داریم در بخش آموزش‌های مهارتی با رویکرد فناوری و نوآوری با بریکس همکاری کنیم و در اتاق‌های فکر بریکس حضور فعال داشته باشیم.
در ادامه این نشست، رئیس حوزه بریکس و معاون آموزشی دانشگاه hse روسیه گفت: با توجه به اینکه امسال روسیه ریاست بریکس را برعهده دارد، با حضور در ایران کوشیدیم تا ظرفیت‌های همکاری این سازمان را - که برخلاف تصور، صرفاً یک سازمان اقتصادی نیست - به دانشگاه‌های ایران معرفی کنیم.
خانم ویکتوریا پانووا ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران به‌عنوان یک کشور غنی از نظر علمی و فرهنگی قول داد پیشنهادهای ایران برای همکاری با بریکس را به شورای کارشناسان بریکس ارائه دهد.  
وی همچنین ضمن اشاره به رشد علمی خوب ایران علیرغم تحریم‌های ظالمانه، کشاورزی، زیست فناوری و علوم مهندسی را از حوزه‌هایی نام برد که ایران در آنها دستاورد زیادی داشته و می‌تواند با کشور‌های عضو بریکس در این زمینه‌ها هم‌افزایی داشته باشد.

 

دیگر خبرها

  • امیر آشتیانی عازم قزاقستان شد
  • وزیر دفاع عازم قزاقستان شد
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • نشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس