Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-16@09:26:16 GMT

خرید سنجاب آسیب جدی برای طبیعت است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۳۲۸۸

به گزارش صدای ایران، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: به بهانه استوری اخیر «هدیه تهرانی» درباره سنجاب زاگرس، نگاه چندباره‌ای داریم به بلایی که خودخواهی بشر بر سر طبیعت می‌آورد.



«محمدناجی کانی‌سانانی»، مدیرعامل «انجمن سبز چیا»ی مریوان در این‌باره توضیح می‌دهد:

ممکن است که خریداران سنجاب ندانند با این کارشان باعث آسیب به طبیعت ‌می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای‌مان بگویید جداکردن سنجاب زاگرس از زیستگاه اصلی‌اش چه پیامدهایی دارد؟



سنجاب زاگرس  از گونه پستانداران جنگل‌هاست که جنگل‌های دانه‌دار مثل بلوط را برای زندگی ترجیح می‌دهد. آشیانه‌اش در درخت‌هاست؛ حفره‌های به‌جامانده از فعالیت دارکوب‌ها یا خشکیدگی طبیعی درخت‌ها درطول سالیان. این حیوان، کارنده طبیعی جنگل است، اصطلاحا می‌گوییم «واکار» جنگل. می‌دانیم که سنجاب دانه‌های موردنیازش را در زمین ذخیره می‌کند، نکته مهم آن است که همیشه نمی‌تواند جای ذخیره‌هایش را پیدا کند؛ مثلا در مواقعی که باد و باران رنگ دانه را تغییر می‌دهد. به این ترتیب نهال‌هایی که به کمک سنجاب می‌رویند، باعث ترمیم جنگل می‌شوند. هر یک سنجاب که از بین می‌رود، به‌اندازه چند دهه نهال در جنگل کم می‌شود.



زنده‌گیری و پرورش این‌گونه در چه شرایطی انجام می‌شود؟

افراد آشنا به منطقه، نوزادان سنجاب را که در مرحله شیرخوارگی است، از جنگل می‌گیرند. گاهی هم به‌دلیل تلاقی مناطق مسکونی با نقاط جنگلی، وقتی در طبیعت به‌اندازه کافی دانه یافت نشود، حیوان به باغ های اطراف می‌رود و از هسته میوه‌های دست‌کاشت تغذیه می‌کند. اهلی کردن سنجاب در زمان نوزادی، کار آسانی است. نگهداری‌اش هم برای قاچاقچیان زحمت و هزینه‌ای ندارد. حیوان را در قفس‌های کوچک و تنگ نگهداری می‌کنند و بعد هم به‌عنوان سنجاب رام می‌فروشند.



بی‌خبر بودن از پشت‌پرده زنده‌گیری حیوانات وحشی، مجوزی برای خرید آن‌هاست؟

ما ممکن است ندانیم که حیوان در شرایطی شبیه به زندان و اردوگاه نگهداری می‌شود اما وقتی به خانه ما هم می‌رسد، وضعیت بهتری ندارد. بعضی‌ها تصور می‌کنند با رسیدگی به تغذیه حیوان و بردنش پیش دام پزشک، همه آن‌چه را که لازم دارد برایش فراهم کرده‌اند اما حیوان، حریم و جغرافیای ویژه ‌خود را دارد. خانه ما شرایط طبیعی زندگی سنجاب شامل هوا، دما، نور، نوع بازتاب سروصدا در محیط جنگل را ندارد. زیستگاه اصلی این حیوان محدود نیست؛ همه جنگل از درختان تناور و خاک گرفته تا خش‌خش برگ و حرکت گونه‌های دیگر جزئی از زندگی اوست. حیوان باید جنب‌وجوش داشته‌باشد، طی مسافت کند، از درخت بالا و پایین برود، از ترس گونه‌های غالب بگریزد و جفت‌گیری کند. چنین شرایطی فقط در طبیعت ممکن است و ما وقتی او را از محیط‌زیستش جدا می‌کنیم، در بهترین شرایط هم بهش آسیب می‌رسانیم.



کمی هم از بازاری بگویید که باعث دوام قاچاق سنجاب زاگرس شده‌ است.

سنجاب زاگرس  در ابتدا که از جنگل گرفته می‌شود، حدود ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و در بازارهای مختلف، قیمت‌های متفاوتی می‌گیرد. مثلا حیوانی که بازیگوشی و شیطنت می‌کند یا راحت‌تر با انسان اخت می‌گیرد، تا چند ده‌میلیون قیمت گذاشته می‌شود. مشتریان این گونه، اغلب شهرنشین‌ها هستند. ساکنان شهرهای بزرگ که از طبیعت فاصله دارند، برای ارضای نیازشان به تعامل با طبیعت، این حیوان را در خانه نگه می‌دارند. بعضی‌ها هم به‌دلیل پر کردن خلأهایی در زندگی روزمره، اسیر کردن سنجاب را حق خودشان می‌دانند درحالی‌که ما می‌دانیم فرار از مشکلات و جست‌وجو کردن راه‌حل آن‌ها بیرون از خود، راه درستی برای مواجهه با ناهنجاری‌ها و سختی‌های زندگی نیست. اسیر کردن حیوانات، روش خوبی برای درمان گرفتاری‌های شخصی نیست. به‌علاوه آن‌که آسیب رساندن به اکوسیستم و ازهم گسلاندن زنجیره غذایی طبیعی، درنهایت باعث صدمه به خود ما خواهدشد.



وظیفه چه کسی است که از ادامه این روال معیوب و آسیب‌زا جلوگیری کند؟

وظیفه همه مردم است که حریم طبیعت را درک کنند و به آن احترام بگذارند. به‌نظر من با این مشکل باید از ریشه مواجه شد؛ آموزش عمومی به همه جامعه و به‌ویژه بچه‌ها راهکاری است که می‌تواند رفتار نسل‌های بعدی را درارتباط با محیط پیرامونشان اصلاح کند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: آسیب به طبیعت خرید سنجاب سنجاب زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان

ایسنا/خوزستان بیش از ۲۸۰۰ مورد پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌ها در خوزستان طی سال گذشته انجام شد.

مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

در این رابطه محمد آنتیک‌چی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مورد پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های استان خوزستان انجام شده است، اظهار کرد: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که در شش سال اخیر هیچ مورد مثبت این بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی افزود: هیچ واکسن مؤثری برای پیشگیری از بیماری مشمشه وجود ندارد و مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شناسایی و حذف حیوان آلوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامپزشکی خوزستان گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان خوزستان به صورت دوره‌ای نسبت به پایش بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۳۸ باشگاه سوارکاری و مزرعه اسب و استر فعال در استان خوزستان با تعداد بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تک‌سمی، بیان کرد: در سال گذشته اسب‌های استان خوزستان تحت پایش سرمی قرار گرفتند که هدف از این پایش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقای بهداشت عمومی جامعه است.

وی مهمترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری را تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی عنوان کرد و افزود: جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضدعفونی نواحی آلوده از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی خوزستان گفت: برخی علائم آشکار این بیماری در تک سمیان را سرفه، ریزش ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی هستند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد پرورش‌دهندگان اسب استان در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مزبور، به منظور پیشگیری از ابتلا ضمن رعایت اصول بهداشتی، در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی کنند تا با انجام پایش و حذف حیوان مبتلا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم/ عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟
  • (ویدیو) عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت
  • عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • یک سنجاب دوست خود را از دست مار نجات داد + فیلم
  • (ویدئو) یک سنجاب دوستش را از دست مار نجات داد
  • پایش بیش از ۲۸۰۰ مورد برای بیماری مشمشه در خوزستان
  • انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان
  • بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی (فیلم)
  • موش خرما چیست؟ بررسی انواع، غذا و صدای این حیوان (+عکس)