Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@18:40:37 GMT

همه چیز درباره سوپرغذایی به نام تخم مرغ!

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۵۲۵۴

همه چیز درباره سوپرغذایی به نام تخم مرغ!

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تخم‌مرغ غذای کامل و یک سوپرغذاست، خواص و مضرات این ماده باکیفیت را تشریح کرد.

به گزارش برنا؛ شهاب اولیایی درباره خواص تخم‌مرغ گفت: تخم‌مرغ مثل شیر یک سوپرغذاست و با توجه به محتوای آن و وجود حجم زیاد ریزمغذی‌ها و نیز وجود مقادیر زیاد پروتئین باکیفیت بالا، یک غذای بسیار عالی قلمداد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک تخم‌مرغ حاوی پروتئین، اسید‌های چرب ضروری برای بدن مانند امگا ۳ و امگا ۶، کلسترول، ویتامین ای، دی و آ، ویتامین‌های گروه ب، منیزیوم، پتاسیوم، سدیم، کلسیم، گوگرد، روی، فسفر و آهن و سلنیوم است.

وی ادامه داد: قسمت اعظم ریزمغذی‌ها و همچنین چربی و کلسترول تخم‌مرغ در قسمت زرده و قسمت اعظم پروتئین در سفیده تخم‌مرغ که به نام آلبومین مشهور است، قرار گرفته است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص تخم‌مرغ گفت: با توجه به وجود ویتامین D و مقادیر کلسیم در این ماده غذایی، می‌توانیم به تقویت استخوان‌ها با مصرف این ماده غذایی اشاره کنیم، همچنین تقویت سیستم ایمنی با توجه به وجود ویتامین آ، ویتامین D و پروتئین باکیفیت بالا، تقویت کارکرد سیستم عصبی، حافظه و مغز به دلیل وجود ماده‌ای به اسم کولین که در بدن تولید ماده‌ای به اسم اسیدهرکولین می‌کند، تقویت سیستم بینایی به دلیل وجود ویتامین آ و ماده‌ای به اسم گزانتین، لوتئین، ویتامین E، اسید چرب امگا ۳ که همگی آن‌ها در سیستم بینایی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه به علت وجود ماده کولین و آنتی اکسیدان‌هایی که در آن وجود دارد، در کسانی که مبتلا به کم‌خونی هستند با توجه به محتوای آهنی که در تخم مرغ وجود داشته و می‌تواند به رفع کم‌خونی کمک کند، تامین اسید‌های آمینه ضروری بدن و کمک به ساخت توده عضلات به خصوص در کودکان، نوجوانان و ورزشکاران از دیگر خواص این ماده غذایی است.

مضرات تخم مرغ برای سلامتی

اولیایی به مضرات مصرف تخم‌مرغ هم اشاره کرد و گفت: البته که در کنار همه این فواید، مصرف تخم‌مرغ برای بعضی‌ها مضراتی هم خواهد داشت. مثل افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند که معمولا هم حساسیت به سفیده آن مربوط می‌شود، یا در افرادی که تخم‌مرغ خام مصرف می‌کنند، می‌تواند مشکلات بهداشتی ایجاد کند، چون حاوی باکتری به اسم سالمونلا است. سالمونلا می‌تواند باعث مسمومیت‌های غذایی شود، اسهال، تب، درد‌های شکمی و مشکلات گوارشی از جمله عوارضی است که این باکتری می‌تواند ایجاد کند. این باکتری با حرارت از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات مصرف تخم‌مرغ اگر به صورت خام باشد، می‌توانیم به کاهش جذب پروتئین تخم‌مرغ و کاهش جذب بیوتین اشاره کنیم. در واقع جذب پروتئین در حالت پخته حدود ۹۰ درصد است، اما در حال خام این عدد به حدود ۵۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین قسمت اعظم پروتئین در مصرف خام از دست می‌رود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره توضیح داد: در تخم‌مرغ ماده‌ای به اسم آوودین وجود دارد که اگر خام مصرف شود این آودین با بیوتین ترکیب شده و آن را دفع کرده و مانع جذبش می‌شود. اما اگر در حالت پخته مصرف شود حرارت، آودین را تخریب می‌کند و بنابراین بیوتین به راحتی جذب می‌شود.

اولیایی گفت: درباره کسانی مثلا ورزشکاران که مقادیر زیادی سفیده تخم‌مرغ را به صورت خام مصرف می‌کنند، این می‌تواند هم باعث کاهش جذب پروتئین و بیوتین شود، مقادیر جذب پروتئین را کمتر کند و هم اینکه ممکن است مشکلات بهداشتی و مسمومیت ایجاد کند و باعث مشکلات گوارشی، اسهال، شکم‌درد و موارد این چنینی شود.

به گفته این متخصص تخم‌مرغ حاوی کلسترول است، اما مصرف متعادل و روزانه آن تأثیری بر مقدار کلسترول خون نخواهد گذاشت، چون که کلسترول در بدن هم تولید می‌شود و در صورت مصرف کلسترول به صورت غذا، بدن تولید داخلی خود را کم می‌کند و بنابراین بدن می‌تواند این تعادل را ایجاد کند.

افراد دارای اختلال ژنتیکی در مصرف تخم‌مرغ احتیاط کنند

وی ادامه داد: به طور کلی در ۷۰ درصد مردم، مصرف مقادیر عادی تخم‌مرغ باعث بالارفتن کلسترول نمی‌شود، اما حدودا در ۳۰ درصد موارد که مشکلاتی دارند ممکن است سبب افزایش کلسترول شود. مثلاً کسانی که دچار اختلال ژنتیکی درخصوص بالارفتن کلسترول هستند، یعنی به صورت فامیلی مشکل کلسترول دارند، بنابراین بهتر است در مصرف تخم‌مرغ جانب احتیاط را رعایت کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: توصیه می‌کنیم یک زرده تخم‌مرغ برای افراد عادی مصرف شود که در این صورت مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای افرادی که مشکلاتی دارند هفته‌ای ۵ عدد هیچ‌مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند همه این فواید مذکور را فراهم کند.

اولیایی درباره ارتباط مصرف تخم‌مرغ با بیماری‌های قلبی و عروقی هم گفت: مصرف تخم‌مرغ نمی‌تواند با بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط باشد مگر اینکه در مقادیر بسیار زیاد مصرف شود و کلسترول و چربی زیادی را وارد بدن کند. در حالت متعادل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تخم‌مرغ به بهبود آلزایمر کمک می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخم‌مرغ می‌تواند مانع آلزایمر شود، گفت: در تخم‌مرغ ماده‌ای به اسم کولین وجود دارد که می‌تواند اسیدهرکولین آزاد کند، کولین در کارکرد سیستم عصبی، حافظه و مغز کارکرد دارد و بنابراین می‌تواند به بهبود آلزایمر کمک کند.

اولیایی درباره اینکه مصرف زرده و سفیده به چه صورتی باید باشد، افزود: مصرف روزانه یک زرده تخم‌مرغ هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه ریزمغذی‌ها و اسید‌های چرب در قسمت زرده قرار دارند؛ بنابراین مصرف یک عدد زرده نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

این متخصص تغذیه درباره مصرف هر روز تخم‌مرغ نیز تاکید کرد: اگر مصرف متعادل باشد مشکلی در مصرف تخم‌مرغ به وجود نمی‌آید، احتیاط ما همان زرده تخم‌مرغ است، سفیده تخم‌مرغ محدودیت در مصرف ندارد؛ بنابراین توصیه ما این است که روزانه یک عدد زرده تخم‌مرغ و البته هر چقدر که فرد دوست دارد بدون افراط البته، از سفیده تخم‌مرغ به صورت پخته استفاده کنند.

به بچه‌های زیر یک سال تخم‌مرغ ندهید

اولیایی در پایان گفت: تخم‌مرغ به طور کلی برای همه گروه‌های سنی هم می‌تواند فواید داشته باشد. خصوصا برای بچه‌ها ما توصیه می‌کنیم حتما در برنامه غذایی آن‌ها باشد البته برای بالای یک‌ساله‌ها. ممکن است زیر یکساله‌ها به سفیده تخم‌مرغ حساسیت نشان دهند، ولی برای بچه‌ها غذایی بسیار خوب و کامل بوده و به طور کامل می‌تواند اسید‌های آمینه بدن را فراهم کند؛ بنابراین تخم مرغ غذای بسیار کاملی برای همه سنین است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شیر ویتامین تغذیه سیستم ایمنی مغز ابتلا به سرطان مشکلات آلزایمر برنامه غذایی تخم مرغ مشکلی ایجاد متخصص تغذیه سفیده تخم مرغ زرده تخم مرغ مصرف تخم مرغ جذب پروتئین تخم مرغ مصرف شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

اگر سعی در کاهش وزن خود دارید، حتما از مزایای آجیل در رژیم غذایی خود آگاه شوید.

آجیل علاوه بر طعم خوشمزه، پر از مواد مغذی است که برای حفظ سلامت مفید و ضروری هستند، گردو یکی از اجزای آجیل است که می‌تواند در رژیم غذایی قرار گرفته و به شما در کاهش وزن کمک کند.

ارزش غذایی گردو:

گردو به دلیل داشتن اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی اکسیدان ها، منیزیم، مس، ویتامین آ و د برای کاهش وزن موثر است. ۱۲ تا ۱۴ نیمه گردو به شما حدود ۱۹۰ کالری می‌دهد، اما همه کالری‌ها برای سلامتی بد نیستند. برعکس گردو فواید زیادی دارد مانند کاهش التهاب، کاهش خطر بیماری قلبی، کنترل دیابت و جلوگیری از پیری.

میزان کالری گردو:

هر ۱۰۰ گرم گردو ۶۴۵ کالری دارد. گردو کالری انبوهی دارد، اما مصرف آن باعث افزایش سوخت و ساز بدن و متابولیسم می‌شود و طبق مطالعات متعدد، انرژی جذب شده از آجیل‌ها نسبت به مواد مغذی آن‌ها کم‌تر از انتظار است.

چرا مصرف گردو وزن را کاهش می‌دهد؟

تامین انرژی مورد نیاز بدن:

گردو با تامین انرژی مورد نیاز بدنتان سبب کاهش وزن شما می‌شود پس همانطور که اشاره شده است زمانی که گردو مصرف کنید سایر کالری‌های دیگر از مواد غذایی در طول روز را کاهش دهید.

بهبود سلامت دل و روده:

سلامت شکم برای مدیریت وزن بسیار ضروری است. شکم ناسالم می‌تواند خطر چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد. اگر از سلامت شکم برخوردار هستید به طور خودکار قادر به هضم صحیح غذا و کنترل وزن خود خواهید بود.

کنترل اشتها:

گردو برای کنترل گرسنگی خوب است و می‌تواند به شما کمک کند تا مدت زمان طولانی تری سیر مانده و میلی به غذا‌های دیگر نداشته باشید، زیرا بعد از مدتی که گردو مصرف نماییم، بخشی از مغز آن‌ها به نام اینسولا فعالیتش بیشتر می‌شود، این بخش از مغز در کنترل اشتها دخالت دارد؛ بنابراین مصرف گردو سبب کاهش وزن در افراد خواهد شد.

سرشار از چربی‌های امگا ۳:

گردو دارای چربی‌های امگا ۳ فراوانی است که اگر به طور منظم و در مقدار مناسب مصرف شود سبب کاهش اشتها شده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

کاهش قند خون:

افرادی که به طور منظم گردو را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، به تدریج میلشان نسبت به مصرف شیرینی ها، غذا‌های پرکالری و پر حجم و چرب کمتر می‌شود و خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط در آن‌ها کاهش می‌یابد. مصرف گردو باعث افزایش حساسیت به انسولین میشود.

کاهش کلسترول:

گردو سرشار از چربی‌های مفید است و این چربی‌ها کلسترول بد خون را پایین آورده و کلسترول خوب خون را بالا میبرند.

با مصرف گردو چربی‌های دور شکم و پهلو را بسوزانید:

گردو یک ماده غذایی مفید برای چربی سوزی است. گردو خاصیت MUFA دارد بدین معنی که دارای چربی مفید بوده و چربی‌های مضر و اشباع شده ندارد. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از MUFA‌ها مثل گردو و ماهی در آب شدن چربی‌های دور شکم و پهلو کارآمد است، زیرا چربی‌های مفید چربی‌های دور شکم و پهلو را با افزایش یک سوخت ساز مناسب از بین میبرند.

مصرف MUFA‌ها سبب کاهش کلسترول بد خون، تامین پروتیین‌ها و فیبر بدن، سلامت قلب می‌شود پس این مواد غذایی را روزانه و به اندازه مصرف کنید تا از شر چربی‌های شکم و پهلو راحت شوید و اندامی متناسب و خوش فرم داشته باشید.

 

چطور گردو را برای کاهش وزن مصرف کنید؟

بهترین زمان خوردن گردو قبل از هر دو وعده غذایی روزانه است. قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) یا چند عدد گردو بخورید پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید، اینگونه احساس سیری بیشتری خواهید کرد و در نهایت غذای کمتری می‌خورید، زیرا گردو سرشار از فیبر است و سبب می‌شود اشتهایی برای پرخوری و مصرف دسر‌های خامه‌ای و... نداشته باشید. همچنین باید توجه داشت که ورزش بدنی روزانه و خوردن غذا‌های سالم نظیر سبزیجات سبز و میوه‌ها برای وزن ایده ال ضروری است.

 

سایر خواص گردو:

گردو منبع غنی منگنز و مس، منیزیم و فسفر، آهن و کلسیم و و مقدار کمی سدیم و نمک است و حاوی ویتامین B ۳، B ۶، B ۵، E، B ۲ می‌باشد و خواص زیر را داراست:

محافظت از پوست

استحکام استخوان

تنظیم متابولیسم بدن

تقویت هوش و حافظه

درمان کننده درد مفاصل

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تنظیم کننده فشار خون

مفید برای پوست و مو

بهبود گردش خون

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

بهبود صفرا

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • واردات قهوه به ۵۲ هزار تن رسید
  • واردات قهوه به ۵۲ هزارتن رسید
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • مصرف ۲۰ هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • موارد مصرف مالیات باید برای مردم تبیین شود
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید