Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محمدمهدی برومند ظهر امروز در بازدید از دانشکده کشاورزی دانشگاه دولتی شهرکرد با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های بسیار مهم کشور است، گفت: مردم این استان با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین غذایی کشور دارند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۴۱ هزار هکتار اراضی موجود در حوزه باغبانی نیز ۲۵۰ هزار تن محصول تولید می‌شود که اغلب صادرات‌محور هستند و علاوه بر تأمین نیاز استان ارزآوری خوبی هم برای کشور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: بررسی‌های مختلف از استان چهارمحال و بختیاری طی این سفر دو روزه و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که کارهای خوبی در حوزه علم در استان صورت گرفته و همه طرح‌های مطرح شده نشان از یک کار علمی دارد که قابل ستایش است و بعد از این سفر مسئول طرح و برنامه این معاونت را به استان اعزام خواهم کرد تا در کنار تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات استان با دانشگاه نیز نشست‌هایی داشته باشند و بتوان پروژه‌های مشترکی را در این استان آغاز کرد.

ایجاد ۲۰ هزار هکتار باغ دیم در استان

برومند عنوان کرد: می‌توان در این استان ۲۰ هزار هکتار باغ به صورت دیم در اراضی شیبدار ایجاد کرد چرا که باید بهترین استفاده و بهره‌برداری را از استانی که میانگین بارندگی در برخی مناطق آن بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است داشت.

۴۰ هزار هکتار از اراضی استان قابلیت کشت گیاهان دارویی دارد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان هزار و ۶۰۰ هکتار است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ هزار هکتار دیگر در این استان ظرفیت تولید و توسعه گیاهان دارویی را دارد که اقتصاد استان را دگرگون می‌کند و نقطه آغاز این فعالیت باید از دانشگاه باشد.

برومند بیان کرد: مجموعه گلخانه‌های فعال این استان حدود ۴۰ هکتار است و برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ هکتار آن مجوزهایی صادر شده و ایجاد گلخانه در همه نقاط این استان نیازمند آمایش و تحقیق است.

وی افزود: غرب و جنوب این استان بهترین شرایط برای توسعه گلخانه‌ها را دارد که باید همکاران در وزارتخانه و جهاد کشاورزی برنامه خوبی ارائه دهند تا به توسعه گلخانه‌ها ختم شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه باغبانی در کشاورزی کشور بسیار مهم است، ادامه داد: ۱۸ درصد از اراضی کشور را در حوزه باغبانی در اختیار داریم اما ۵۲ درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی کشور در دست ما است و سال گذشته از کل ۶ میلیارد ریال صادرات ارزی کشاورزی کشور بیش از ۳.۲ دهم میلیارد مربوط به حوزه باغبانی بود.

وی با بیان اینکه تنها در چهار محصول انبه، موز، آناناس و نارگیل خودکفا نیستیم، افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات موز شد حال اگر باغبانان این استان بادام تولید نکنند معلوم نیست چه قیمتی باید صرف واردات بادام و دیگر محصولات شود که این نکته اهمیت باغبانی و دانش در این حوزه را مشخص می‌کند.

یک میلیون هکتار از باغات کشور باید اصلاح شوند

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در کشور حدود ۳ میلیون هکتار باغ وجود دارد که حدود یک میلیون از این تعداد غیراقتصادی هستند که باید یک عزم جدی بین بخش اجرایی تحقیقات و حوزه‌های دیگر اتفاق بیفتد تا بتوانیم با نیاز کشور و تجاری‌سازی محصول برای رقابت در بازارهای جهانی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه کشور بوی کشاورزی گرفت، افزود: قدم بزرگی در راستای توسعه باغات و جذب بودجه برداشته شده است، مثلاً بودجه توسعه باغات به ۲۴۸ میلیارد تومان رسیده و ردیف باغات دیم در اراضی شیبدار بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

برومند در پایان گفت: نگاه جدید مجلس این است که نباید به کشاورز به عنوان یک بنگاه تولیدی نگاه شود و باید تولید‌ کند و محصولات را با قیمت ارزان بفروشد بلکه باید تولید را با سود مناسب عرضه کند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال برای اولین‌بار به تولید گل و گیاه یارانه اختصاص یافت، آموزش جدی گرفته شده و تفاهم‌نامه‌ای با واحد آب و خاک در حال نهایی شدن است که مصداق آبیاری تحت فشار می‌باشد و همه این عوامل سبب توسعه گلخانه‌ها خواهد شد. 

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی رشد گیاهان دارویی باغات دیمی چهارمحال و بختیاری معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی حوزه باغبانی هزار هکتار گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۱۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم