Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جواد عسکری روز جمعه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و آبخیزداری مجلس شورای اسلامی با کشاورزان و دامداران چهارمحال و بختیاری که در فرهنگسرای بروجن برگزار شد، اظهار داشت: مردم این استان دغدغه‌هایی در حوزه مدیریت آب دارند که تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی باید در بحث طرح‌های آبخیزداری برای استان نقشه راه ترسیم کنند و ظرف یک هفته آینده، گزارش مفصلی از اقداماتی که تاکنون در این حوزه در چهارمحال و بختیاری انجام شده تهیه و به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهند.

عسکری خام‌فروشی را آفت بخش کشاورزی دانست و گفت: کمبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از معضلات این بخش است و مشکلاتی ایجاد کرده که با توجه به ظرفیت‌ها، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قوانین قدیمی را به روز کرده و فرایند جذب سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  در ادامه به چالش‌های تامین نهاده‌های کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: خشکسالی و سوء‌ مدیریت ۲ مشکل اصلی این حوزه به شمار می‌رود.

عسکری با بیان اینکه سالانه به ۱۰ میلیون تن نهاده در بخش کشاورزی نیاز داریم، اظهار داشت: بخشی از نهاده‌های نظیر سویا و جو در کشور تولید می‌شود و بخشی از آن نیز باید وارد شود که در هر ۲ موضوع اقدامات مناسبی انجام نگرفت.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از نهاده‌ها مدت‌ها در انبارهای جنوب کشور دپو شده بود و به دست تولیدکنندگان نمی‌رسید، تصریح کرد: فساد در این حوزه نهادینه شده بود اما با شناسایی این انبارها و اضافه شدن کامیون برای انتقال این نهاده‌ها به دست تولیدکننده، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است اما هنوز کافی نیست.

وی با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به خوبی انجام نگرفته است، افزود: نگاه ما در مجلس این است که هم از ظرفیت‌های داخلی و هم بین‌المللی و منطقه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم در بحث نهاده‌های دامی چالش و مشکلات موجود را برطرف کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دام‌های مازاد دامداران باید از سوی پشتیبانی امور دام خریداری شود، خاطر نشان کرد: همچنین زمینه‌ای فراهم شده تا دامداران دام‌های خود را از مبادی مشخص صادر کنند و دغدغه‌های آنها در این بخش نیز برطرف شود.

عسکری همچنین وعده داد تا برای زمین‌های کشاورزی سند تنظیم شود تا کشاورزان برای گرفتن تسهیلات با مشکل وثیقه روبرو نشوند.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات مردم این استان در حوزه کشاورزی و دامداری تا آنجا که در اختیارات مجلس باشد برطرف می‌شود و در بازدیدها مشخص شد که در مواردی به مردم این استان ظلم شده که در راستای احقاق حق آنها تلاش می‌شود.

عسکری با بیان اینکه کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: کشاورزان و تولیدکنندگان در این جنگ می‌توانند به خوبی به نظام کمک کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به برنامه‌های این کمیسیون نیز اشاره کرد و گفت: طرح امنیت غذایی، تشکیل شورای قیمت‌گذاری و تدوین برنامه برای صادرات محصولات کشاورزی از مهمترین این برنامه‌ها است.

وی همچنین در خصوص بیمه کشاورزی نیز افزود: در اعتبارات ۱۴۰۰  حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.
در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا می‌شوند.
اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی چهارمحال وبختیاری کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی چهارمحال وبختیاری کشاورزی مجلس شورای اسلامی چهارمحال وبختیاری کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس چهارمحال و بختیاری مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی ظرفیت ها نهاده ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان

ایسنا/زنجان یاستی‌قلعه یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ماهنشان است که هنوز هم زندگی روستایی با همه اصول آن در این روستا جریان دارد.

روستاها همواره از جایگاه ویژه‌ای در کشور ما برخوردار هستند به طوری که مردمان سخت‌کوش آن در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشورمان نقش غیرقابلی انکاری داشتند، نقشی که اگر نادیده گرفته شود قطعا تاوانی سنگین برای آن‌پرداخت خواهد شد.

نگاه باورمندانه داشتن به روستاها به عنوان حلقه‌های مولد و زنجیره‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اولویت‌دهی واقعی به بازیابی هویت روستایی موضوعاتی است که اگر به آنها توجه ویژه وجود داشته باشد علاوه بر تحقق مهاجرت معکوس و افزایش ماندگاری در روستاها  در دراز مدت رد پای مستحکم خود را در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور به جای خواهد گذشت.

 روستاها و ظرفیتی مغفول به نام گردشگری

یکی از سیاست‌های غلط در زمینه روستاها این است که محور توسعه این مناطق در کشور ما اغلب به طور سنتی کشاورزی تعریف می‌شود و این موضوع در حالی است که بحران آب دست روی گلوی مزارع و باغات گذاشته است که برای تغییر این نگرش بهتر است به این باور برسیم روستاها علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیر کشاورزی از جمله گردشگری که در دنیا جز پردرآمدترین حوزه‌هاست را دارا هستند.

گردشگری روستایی برای مردمان این مرز و بوم همواره از جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ به طوری که شهرنشینان خسته از زندگی و هیاهوی شهری، دود و دم ماشین‌ها و آلودگی‌های صوتی از هر فرصتی برای بستن بار سفر به روستاها استفاده می‌کنند برخی دیدار از سرزمین آبا و اجدادی را بهانه سفر می‌کنند، برخی وجود قوم خویشان و برخی نیز استفاده از مواهب خدادای و آب و هوای تمیز.

استان زنجان بیش از ۹۰۰ روستا را در دل خود جای داده است؛ روستاهایی که شاید برای نوشتن از آنها چند صد جلد کتاب نیز کم باشد؛ روستاهایی که هر یک زیبایی‌های منحصر به فرد و خارق‌العاده خود را دارند که پرداختن به این ظرفیت‌ها می‌تواند توسعه، عمران و آبادانی را برای ساکنان رقم بزند.

یکی از شهرستان‌های استان زنجان که دارای طبیعتی بکر و اغلب دست نخورده است شهرستان ماهنشان است؛ شهرستانی که  جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی چون دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دایمی و فصلی، کوه‌های سر به‌ فلک‌ کشیده، چشمه‌ها، باغ‌ها و کشت‌زارهای زیبا و دیدنی برخوردار است. 

در میان همه جاذبه‌های تاریخی این شهرستان قلعه‌ها از محبوبیت خاصی برای گردشگران علاقمند به تاریخ برخوردار است، این شهرستان بیش از ۲۰ قلعه را در دل خود جای داده است که بعد از قلعه بهستان که جزو معروف‌ترین قلعه‌های ماهنشان است می‌توان به قلعه‌هایی نظیر گنج‌علی بیگ قلعه‌سی در روستای گنج آباد، قلعه قشلاق، قلعه نظامی ارزه‌خوران، قلعه‌جوق سادات، قلعه‌جوق سیاه‌منصور اشاره کرد.

یکی از قلعه‌های زیبا و باستانی ماهنشان یاستی‌قلعه است؛ قلعه‌ای که شاید ناشناس باشد اما پشتوانه‌ای عظیم به بلندای یک تاریخ دارد؛ قلعه‌ای مستحکم و به یادگار مانده از دوران ساسانی که بازدید از آن در این ایام برای مسافران نوروزی که ماهنشان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند خالی از لطف نیست.

 یاستی‌قلعه یکی از روستاهای جذاب، زیبا و تاریخی استان زنجان و از توابع شهرستان ماهنشان به شمار می‌رود. یاستی‌قلعه به لحاظ آب وهوا و وضعیت جوی یکی از بکرترین روستاهای زنجان به لحاظ تفریحی است. علت نام‌گذاری این روستا به یاستی‌قلعه به خاطر وجود قلعه یاستی در این روستا است؛ بنای این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد و به گفته عده‌ای این قلعه پناه‌گاه حسن صباح نیز بوده است.

 وجود این قلعه تاریخی و زیبا باعث دادن جلوه‌ توریستی _ تفریحی به این روستا شده است. بر اساس ساختار و ماهیت یاستی‌قلعه زنجان، به نظر می‌رسد استراتژیک و یک دژ مستحکم نظامی بوده است؛ انتخاب محل آن که دارای امکانات زیست چهار فصلی و به صورت طبیعی بخش اعظمی از آن غیرقابل نفوذ بوده، ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

بنای این قلعه تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است؛ هر چند که آثاری از دوره‌های اسلامی و مغول در آن مشاهده می‌شود برج‌های شش‌گانه دیدبانی و برج‌های روزنه‌های نگهبانی جلوه خاصی به یاستی‌قلعه داده است. قلعه‌ای که در ۲۲ فروردین ۵۶ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

کوه‌ها و چشمه‌ها و چشم‌انداز بی‌نظیری که به یاستی‌قلعه بخشیده‌اند

این روستا کوه‌های بی‌شماری را در دل خود جای داده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به گونای، یونجالوق، باسمالیق اوستی، قالاایچی، بردی، قره‌گونای، چوقوریورد، صادق اولن، آوسرژیچن - دربت‌دوشی، قمیش‌دره، موسونی، اوجاق قولو دمی، یونجالوخ تپه‌سی، صفرآلی چمنی، توغای‌لیخ، قره‌آغاج چایی، هاچاداش و خان‌علی چمنی اشاره کرد.

در کنار کوه‌های زیبایی که در زمستان دامنه‌ها و قله‌های پربرفش و در تابستان نیز مناظر کوهپایه‌اش چشم هر ببیننده‌ای را خیره می‌کند، چشمه‌های چون کت‌بولاغی، قزل بولاغ، جانبیش بلاغی، قوخ بلاغ مالا نورعلی بلاغی, اصلان بولاغی, سووق بلاغ, بالداداش بلاغی, داش‌بلاغی، مصیب بلاغی  آقاقلی بلاغی و بابا گولی نیز نجوای زندگی و آبادانی را در این روستا سر می‌دهند.

یاستی‌قلعه مصداق عینی زندگی روستایی

یاستی‌قلعه یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ماهنشان و استان زنجان است که طبیعت و شیوه زندگی مردمان این روستا هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است به طوری‌که این روستا نانوایی ندارد؛ بنابراین زنان روستایی خود آستین همت بالا زده و در تنورهای سنتی که در دل خانه‌های‌شان جا خوش کرده است اقدام به پخت نان می‌کنند؛ تنورهایی که بوی صبحگاهی آنان که در دل روستا می‌پیچد، مست و مدهوشت می‌کند.

شغل اغلب مردم این روستا دامداری و کشاورزی است، مردان روستا آفتاب نزده برای کسب روزی حلال به مزارع می‌روند و زنان نیز پابه‌پای مردان خود تلاش می‌کنند. مردان در فصل تابستان مشغول چیدن علوفه که قد آنها گاهی به بلندی قد انسان می‌رسد، می‌شوند و زنان نیز شیر گوسفندان را دوشیده و با دستان پرتوان خود آن را تبدیل به محصولات لبنی از قبیل کره، خامه،ماست، پنیر و سرشیر می‌کنند.

روستای یاستی‌قلعه و تجربه برف در تابستان

اگر می‌خواهید در تابستان و بهار نیز لذت برف‌بازی را تجربه کنید حتما به این روستا سفر داشته باشید، قله کوه‌هایی مانند بلقیس که در گویش محلی به آن بالغیز نیز می‌گویند و همچنین کوه‌های اوجاقلو در تابستان نیز پوشیده از برف است که قطعا اوقات خوشی را برای گردشگران به ویژه کوهنوردان رقم می‌زند.

کوهپایه‌ها و کوه‌های این روستا در فصل بهار مملو از تره‌های کوهی مانند پای غاز، قارچ، زیره سبز، سیر کوهی یا به اصطلاح محلی کومران، پشمک، کاکوتی، مرزه، نخود کوهی، زالزالک، ریواس، کاسنی، توکلجه، بولاغ‌اوتی، کنگر و تورپک است که هم مامنی برای کسب درآمد روستائیان و همچنین تولید داروهای گیاهی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمیسیون‌های مجلس به آموزش و پرورش توجه کنند
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع در مجلس چه می‌شود؟
  • سرنوشت «لایحه مدیریت تعارض منافع» در مجلس چه می‌شود؟
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟