Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:50:09 GMT

۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای ایران در معرض سیلاب

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۸۸۲۸

۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای ایران در معرض سیلاب

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارد، در چند دهه اخیر بیش از ۷۷۰۰ سیلاب در کشور رخ داده که هر سیلاب‌ به‌طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، آبخیزداری ۷۰ درصد خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

مسعود منصور ۱۴ آبان‌ماه در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد عرصه‌های منابع‌طبیعی این استان کاداستر شده است، اظهار کرد: مابقی این کار نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۴۸ هکتار از مساحت جنگل‌های چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است، برای حل مشکل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس سندی تدوین شده که در صورت تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت، این مشکل در زاگرس حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث خاک و آب در کشور دارای اهمیت بالایی است، بیان کرد: آبخیزداری شاه بیت حل مشکلات در این دو حوزه است، میزان فرسایش بادی در کشور ۱۶ تن در هکتار بوده و ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور نیز در معرض فرسایش آبی قرار دارد.

منصور خاطرنشان کرد: ۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارد، در چند دهه اخیر بیش از ۷۷۰۰ سیلاب در کشور رخ داده  که هر سیلاب‌ به‌طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، آبخیزداری ۷۰ درصد خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ هزار قنات در کشور وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۹۸۰۰ قنات متاثر از اقدامات آبخیزداری است و ۱۸۰۰ رشته قنات نیز به‌علت انجام عملیات آبخیزداری احیا شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، امیدواریم دولت در بودجه ۱۴۰۱ به بحث تخصیص اعتبار به حوزه آبخیزداری توجه جدی داشته باشد.

اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری نیاز به حمایت دارد

در ادامه محمدمهدی برومندی- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در توسعه کشور، اظهار کرد: دولت زمانی که لایحه‌ای را در راستای تکالیف برای اداره کشور تنظیم می‌کند، کمیسیون‌های تخصصی مجلس نقش مهمی در لایحه دریافت شده از جانب دولت دارند که از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست نقشی مهم در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و تحریم ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در کشور باوجود تمام فشارها و محدودیت‌ها رشد اقتصادی مثبت داشت و امنیت غذایی کشور به‌خوبی تامین می‌شود.

برومندی با اشاره به حضور کمیسیون کشاورزی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان بروجن، بیان کرد: این حضور به‌ویژه در آستانه بودجه‌ریزی مجلس می‌تواند در توسعه استان و شهرستان موثر باشد که تلاش‌های این کمیسیون کمک بسیار خوبی برای وزارتخانه بوده و بودجه نیز بوی کشاورزی گرفته است.

وی با اشاره به مهم بودن نقش چهارمحال‌وبختیاری در تولیدات کشاورزی با تولید یک میلیون و ششصد هزار تن محصول، گفت: از این رقم، ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی استان است که ظرفیت بسیار خوبی است. در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی که به مجلس ارائه شده است، بسیاری از ظرفیت‌ها دیده شده است.

برومندی بیان کرد: ۱۶۰۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی در این استان قرار دارد و توسعه این حوزه می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند؛ ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی گیاهان دارویی در دنیاست که پیشنهاد می‌شود در یک کار مشترک میان وزارتخانه‌ و مجموعه جهاد کشاورزی و مدیران استان برای این مسئله برنامه‌ای زمان‌بندی شده ارائه شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون در سطح وزارتخانه‌ها پس از هر سفر استانی و تشکیل جلسه، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مجموعه جهاد کشاورزی استان و مدیران استانی بسته‌های پیشنهادی را با توجه به کاستی‌ها و ظرفیت‌های استان تهیه کنند و در اختیار کمیسیون قرار دهند.

برومندی با اشاره به اینکه اینکه باوجود مسائل و مشکلات فراوان استان هنوز سفر ریاست جمهوری به استان محقق نشده است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مشکلات احصا شده توسط کمیسیون کشاورزی، بخشی از مسائل در سفر ریاست جمهوری دیده شوند برای مثال سد مخزنی بیدکان که در سال ۸۱ بهره‌برداری شده است خط انتقال آب آن تنها ۹ کیلومتر پیشروی داشته است و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اشتغال ۴۰۰۰ نفر همراه خواهد بود.

وی با اشاره به وجود ۴۱ هزار هکتار باغ در چهارمحال‌وبختیاری، گفت: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار امکان افزایش بیش از ۲۰ هزار هکتار به ظرفیت تولید وجود دارد که این موضوع نیز می‌تواند در مصوبات سفر ریاست جمهوری دیده شود.

برومندی با بیان اینکه جهاد کشاورزی آمادگی توسعه ظرفیت گلخانه‌ها بر اساس آمایش سرزمین را دارد، افزود: در بخش‌های زیادی از استان ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه گلخانه موجود است که جای برنامه‌ریزی دارد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری نیاز به حمایت دارد، عنوان کرد: این کمک‌ها در حوزه‌های فنی و اعتباری ارائه می‌شوند؛ روز گذشته تصمیم بر آن شد که قراردادی میان معاونت باغبانی و مراکز تحقیقاتی استان تنظیم شود تا تولید بذر و نشای گیاهان دارویی در استان دنبال شود.

برومندی بیان کرد: یک مرکز دانش‌بنیان تولید کشت‌بافتی در چهارمحال و بختیاری فعالیت‌های علمی ارزشمندی انجام داده است که بازدید شد و برای فروش نهال تولید این مرکز حمایت صورت خواهد گرفت، همچنین ترتیبی اتخاذ می‌شود که از محل صندوق کارآفرینی امید بتوانند امکان فرآوری محصول را داشته باشند./ ایسنا

 

 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری وزارت جهاد کشاورزی کمیسیون کشاورزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات ایران در نیم قرن اخیر در زمینه حفاظت از سرزمین در چارچوب بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله طرح‌هایی است که در راستای حفظ، احیا، توسعه و استفاده پایدار از منابع زیستی در ایران در حال اجرا است و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح بزرگ مقیاس "یک کمربند یک جاده" در نظر گرفته شود.
عباسعلی نوبخت افزود: این طرح می‌تواند در راستای پیوند اکولوژیک کشور‌های منطقه از چین گرفته تا کشور‌های آسیای میانه و غرب آسیا مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما باید در تببین رویکرد‌های مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتقای سازگاری و تاب‌آوری در برابر اثرات اقلیمی، جوامع حساس و آسیب‌پذیر اقدام و آن را تقویت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، مشارکت مردمی به ویژه جوانان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری مد نظر بوده و بهبود و ارتقای معیشت پایدار و انعطاف‌پذیر باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی درهمین حال اجرای بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی کشور، حفظ و توسعه منابع جنگلی، کنترل فرسایش آبی و بادی، ساماندهی در مدیریت و بهره‌برداری از مراتع و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حفاظت و صیانت از اکوسیستم‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک را از دیگر اقدامات گسترده در ایران برای حفاظت از سرزمین و در چارچوب برنامه‌های بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برشمرد.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرایط کنونی تخریب سرزمین در اقصا نقاط کره زمین و به ویژه در منطقه آسیا ایجاب می‌کند تا هرگونه برنامه‌های ملی مدیریت منابع زیستی در ارتباط و هماهنگ با کشور‌های منطقه تعریف شود.
وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون آن گونه که شایسته است از ظرفیت دانش بومی و نوین و تجارب ارزنده کشورمان در مدیریت منابع آب و خاک و در عرصه بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک این فرصت را فراهم می‌کند که جایگاه مقتدرانه و اثرگذار ایران در عرصه‌های تخصصی بین‌المللی تقویت شود و شناخت و آگاهی در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز گسترش یابد.
نوبخت با اشاره به چالش‌های موجود اذعان داشت: در یک دهه اخیر مشخص شده که بین تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، جنگل‌زدایی، تخریب سرزمین، گسترش آلودگی‌های شیمیایی، بحران آب و دیگر چالش‌های تهدید کننده منابع سرزمین، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: پیامد‌های این چالش‌ها، تمام کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده و تمام ساکنان آن را به صورت گسترده‌ای تهدید می‌کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به طور یقین مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نیازمند دستیابی به الگو‌های یکپارچه، جامع و هماهنگ در برنامه‌های توسعه پایدار است.
وی در پایان خواستار مشارکت فعالانه اعضای شورا، عضویت کشور‌های مدعو در شورای حکام، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حمایت و پشتیبانی علمی، فناوری و مالی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد شد.

دیگر خبرها

  • فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • فیلمی از وقوع سیلاب بر اثر بارش باران در روستای نایه
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد