Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارد، در چند دهه اخیر بیش از ۷۷۰۰ سیلاب در کشور رخ داده که هر سیلاب‌ به‌طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، آبخیزداری ۷۰ درصد خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

مسعود منصور ۱۴ آبان‌ماه در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد عرصه‌های منابع‌طبیعی این استان کاداستر شده است، اظهار کرد: مابقی این کار نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۴۸ هکتار از مساحت جنگل‌های چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است، برای حل مشکل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس سندی تدوین شده که در صورت تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت، این مشکل در زاگرس حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث خاک و آب در کشور دارای اهمیت بالایی است، بیان کرد: آبخیزداری شاه بیت حل مشکلات در این دو حوزه است، میزان فرسایش بادی در کشور ۱۶ تن در هکتار بوده و ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور نیز در معرض فرسایش آبی قرار دارد.

منصور خاطرنشان کرد: ۴۵۰ شهر و ۸۲۶۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارد، در چند دهه اخیر بیش از ۷۷۰۰ سیلاب در کشور رخ داده که هر سیلاب‌ به‌طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، آبخیزداری ۷۰ درصد خسارات سیل را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ هزار قنات در کشور وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد ۹۸۰۰ قنات متاثر از اقدامات آبخیزداری است و ۱۸۰۰ رشته قنات نیز به‌علت انجام عملیات آبخیزداری احیا شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، امیدواریم دولت در بودجه ۱۴۰۱ به بحث تخصیص اعتبار به حوزه آبخیزداری توجه جدی داشته باشد.

اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری نیاز به حمایت دارد

در ادامه محمدمهدی برومندی- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در توسعه کشور، اظهار کرد: دولت زمانی که لایحه‌ای را در راستای تکالیف برای اداره کشور تنظیم می‌کند، کمیسیون‌های تخصصی مجلس نقش مهمی در لایحه دریافت شده از جانب دولت دارند که از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست نقشی مهم در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و تحریم ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در کشور باوجود تمام فشارها و محدودیت‌ها رشد اقتصادی مثبت داشت و امنیت غذایی کشور به‌خوبی تامین می‌شود.

برومندی با اشاره به حضور کمیسیون کشاورزی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان بروجن، بیان کرد: این حضور به‌ویژه در آستانه بودجه‌ریزی مجلس می‌تواند در توسعه استان و شهرستان موثر باشد که تلاش‌های این کمیسیون کمک بسیار خوبی برای وزارتخانه بوده و بودجه نیز بوی کشاورزی گرفته است.

وی با اشاره به مهم بودن نقش چهارمحال‌وبختیاری در تولیدات کشاورزی با تولید یک میلیون و ششصد هزار تن محصول، گفت: از این رقم، ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی استان است که ظرفیت بسیار خوبی است. در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی که به مجلس ارائه شده است، بسیاری از ظرفیت‌ها دیده شده است.

برومندی بیان کرد: ۱۶۰۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی در این استان قرار دارد و توسعه این حوزه می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند؛ ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی گیاهان دارویی در دنیاست که پیشنهاد می‌شود در یک کار مشترک میان وزارتخانه‌ و مجموعه جهاد کشاورزی و مدیران استان برای این مسئله برنامه‌ای زمان‌بندی شده ارائه شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون در سطح وزارتخانه‌ها پس از هر سفر استانی و تشکیل جلسه، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مجموعه جهاد کشاورزی استان و مدیران استانی بسته‌های پیشنهادی را با توجه به کاستی‌ها و ظرفیت‌های استان تهیه کنند و در اختیار کمیسیون قرار دهند.

برومندی با اشاره به اینکه اینکه باوجود مسائل و مشکلات فراوان استان هنوز سفر ریاست جمهوری به استان محقق نشده است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مشکلات احصا شده توسط کمیسیون کشاورزی، بخشی از مسائل در سفر ریاست جمهوری دیده شوند برای مثال سد مخزنی بیدکان که در سال ۸۱ بهره‌برداری شده است خط انتقال آب آن تنها ۹ کیلومتر پیشروی داشته است و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اشتغال ۴۰۰۰ نفر همراه خواهد بود.

وی با اشاره به وجود ۴۱ هزار هکتار باغ در چهارمحال‌وبختیاری، گفت: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار امکان افزایش بیش از ۲۰ هزار هکتار به ظرفیت تولید وجود دارد که این موضوع نیز می‌تواند در مصوبات سفر ریاست جمهوری دیده شود.

برومندی با بیان اینکه جهاد کشاورزی آمادگی توسعه ظرفیت گلخانه‌ها بر اساس آمایش سرزمین را دارد، افزود: در بخش‌های زیادی از استان ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه گلخانه موجود است که جای برنامه‌ریزی دارد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اصلاح و احیای باغات در چهارمحال و بختیاری نیاز به حمایت دارد، عنوان کرد: این کمک‌ها در حوزه‌های فنی و اعتباری ارائه می‌شوند؛ روز گذشته تصمیم بر آن شد که قراردادی میان معاونت باغبانی و مراکز تحقیقاتی استان تنظیم شود تا تولید بذر و نشای گیاهان دارویی در استان دنبال شود.

برومندی بیان کرد: یک مرکز دانش‌بنیان تولید کشت‌بافتی در چهارمحال و بختیاری فعالیت‌های علمی ارزشمندی انجام داده است که بازدید شد و برای فروش نهال تولید این مرکز حمایت صورت خواهد گرفت، همچنین ترتیبی اتخاذ می‌شود که از محل صندوق کارآفرینی امید بتوانند امکان فرآوری محصول را داشته باشند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری وزارت جهاد کشاورزی کمیسیون کشاورزی سازمان جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: گزارشگر سازمان ملل جنایات اسرائیل را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت جنایات رژیم صهیونیستی اکنون مورد تایید گزارشگر سازمان ملل قرار گرفته است - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی خاطر نشان کرد که جنایت نسل‌ کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اکنون مورد تأیید و تصریح گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز قرار گرفته است.

درخواست حماس از جامعه جهانی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی

وی افزود دولتهای ملی و مجامع و نهادهای سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.

کنعانی پرسید آیا به مسئولیت انسانی، قانونی و تاریخی خود عمل خواهند کرد؟
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش کنعانی به گزارش گزارشگر سازمان ملل در خصوص نسل‌ کشی در غزه
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه درباره «آناتومی یک نسل کشی» در غزه
  • واکنش کنعانی به گزارش گزارشگر سازمان ملل در خصوص نسل‌کشی در غزه
  • کنعانی: گزارشگر سازمان ملل جنایات اسرائیل را تایید کرد
  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد