Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: شرکت سام خط تولید روز دنیا را وارد ایران کرده است، اما به دلیل تحریم‌ها، استقرار تمام زنجیره خط تولید در ایران امکان پذیر نیست.

به گزارش ایران اکونومیست-اکبر پازوکی اظهار داشت: اکنون که واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع شده باید تکنولوژی تولید آن‌ها در کشور وارد شود تا ما بتوانیم قطب منطقه در تولید لوازم خانگی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در غیر اینصورت انحصاری شدن تولید در بلند مدت به این صنعت صدمه میزند.

وی ادامه داد: در صنعت لوازم خانگی نقشه راهبردی برای تولیدکننده نداریم، وقتی نقشه راه نباشد، تولیدکننده سردرگم می‌شود؛ در چنین شرایطی، وقتی تولیدکنندگان تصمیم به راه اندازی خط تولید میگیرد به محض آنکه وارد رقابت جهانی یا منطقه‌ای می‌شود متوجه این حقیقت می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده است.

پازوکی می‌گوید: صنعت لوازم خانگی زیرساخت ندارد. ایران ۴۴۰ شرکت تولیدکننده اجاق گاز دارد، اما ایتالیا کمتر از ۵ شرکت تولیدکننده دارد؛ این یعنی ما هیچ افقی برای بخش تولید اجاق گاز نداریم. یا هیچ برنامه‌ای برای شناساندن برند ملی و برندسازی ندارد تا لوازم خانگی توسعه پیدا کند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: شرکت سام خط تولید روز دنیا را وارد ایران کرده است، اما به دلیل تحریم‌ها، استقرار تمام زنجیره خط تولید در ایران امکان پذیر نیست. طی چهار سال گذشته در صنعت تولید لوازم خانگی انقلاب شده و تکنولوژی‌های خوبی وارد ایران شده است.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته بین شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان آشتی صورت گرفته است؛ پیش از این خط‌های تولید ملی برای بروزرسانی خطوط تولید خود نداشتند. اما امروز اغلب این کارخانه‌ها مترصد صنعت قالب‌سازی و طراحی رفته‌اند. این پیشرفت به این دلیل اتفاق افتاد که این شرکت‌ها، با مجموعه‌های دانش بنیان ارتباط گرفته‌اند.

پازوکی در همین رابطه عنوان کرد: نبود نقشه راه باعث شده است، ایران ظرفیت‌های پیشین خود را هم از دست بدهد. به همین دلیل است که امروز شرکت‌هایی مانند ارج و آزمایش ورشکسته شده‌اند. قبل از انقلاب ایران حدود ۲۰ میلیون جمعیت داشت و کارخانه موتورسازی در تبریز جزو شناخته شده‌ترین کارخانه‌ها بود، اما امروز چرا این کارخانه‌ها از کار افتاده‌اند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت وادارات لوازم خانگی می‌تواند به توسعه تولید ملی کمک کند، اظهار داشت: وقتی از لفظ تولید استفاده می کنیم، دو معنا دارد. ممکن است هدف از تولید تامین نیاز‌های داخلی باشد، اما در معنای دیگر تولید با هدف تصاحب بازار‌های بزرگتر نظیر منطقه یا فراتر از آن میتواند باشد.

پازوکی در توضیح معنای واژه تولید گفت: اگر منظور ما از تولید، رفع نیاز‌های داخل باشد باید بگوییم حمایت دولت را داشته باشد، اما سیاستگذاری دولت نباید به بخش توزیع و فروش محدود شود. دولت باید ورود مواد اولیه را تسهیل کند و در شرایط تحریم اجازه ندهد که هزینه اضافی ناشی از مشکلات مبادله ارزی به تولیدکنندگان تحمیل شود.

وی اضافه کرد:، اما اگر هدف‌مان از تولید، نفوذ در بازار‌های بزرگ و ارزشمند منطقه باشد، تیراژ تولید بالا خواهد رفت و در نتیجه هزینه تولید کاهش پیدا میکند. اما تولیدکننده باید هم نیاز‌های داخلی را برطرف کند و هم بازار‌های خارجی را داشته باشد.

پازوکی درباره سهم پخش فروش در زنجیره تولید لوازم خانگی گفت: امروز قدرت خرید مردم شدیدا کم شده است. مردم قدرت خرید ندارند. فروشگاه‌ها ممکن است در طی یک هفته، هیچ فروشی نداشته باشند. فروشندگان طی دوسال گذشته، ۸ ماه تعطیل بوده‌اند.

وی افزود: علیرغم تورم چند ده درصدی، حقوق مردم بالا نرفته است. چهار سال است، مردم لوازم منزل خود را تعویض نکرده‌اند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لوازم خانگی وارد ایران خط تولید روز دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۲۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سردار سلمان امیری گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با تشدید اقدامات کنترلی و حین کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی استان همدان به یک دستگاه خودروی شوتی در حال تردد بود، مشکوک می‌شوند.

او تصریح کرد: در همین راستا با هماهنگی مقام محترم قضایی خودروی مذکورمتوقف و مورد بازرسی قرار گرفت که بعد ازتخلیه کالا‌های موجود در آن تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد ریال کشف شد.

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: در این خصوص یک نفر دستگیرو پرونده قضایی تشکیل که در تعزیرات حکومتی تحت رسیدگی است.

سردار سلمان امیری گفت: هموطنان گرامی می‌توانند اخبار و اطلاعات خود در زمینه قاچاق کالا واحتکار و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره تلفن ۱۱۰ و شماره ۰۹۶۳۰۰ در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • احتکار ۳۵ میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • کشف تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی قاچاق در همدان
  • ترسیم نقشه جذب دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی
  • حراج برخط لوازم خانگی اموال تملیکی در ۶ استان آغاز شد