Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازنشستگان خواستار تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق هستند و این لایحه در مجلس در حال بررسی است.

به گزارش ایمنا حقوق بازنشستگان کشور چند سالی است که به دلیل نوسانات اقتصادی و تورم و به تبع آن گرانی‌های پی در پی مایحتاجی که برای زندگی لازم است کفاف هزینه‌های بازنشستگان را نمی‌دهد و این مسئله آن‌ها را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع با گرانی‌های روز افزون، شنیده نشدن گلایه‌ها و خواسته‌های بازنشستگان و مشکلات دیگر سبب شده جمعیت بازنشستگان کشور به شدت تحت تأثیر مشکلات مالی قرار بگیرند و نسبت به حقوق بازنشستگی دریافتی خود اعتراض کنند.

برای حل مشکلات مالی و نارضایتی بازنشستگان از مبلغ حقوق بازنشستگی دریافتی زمزمه‌هایی از همسان سازی حقوق آن‌ها به میان آمد تا شکاف ایجاد شده بین حقوق و هزینه‌های بازنشستگان جبران شود و پس از حرف و حدیث‌های بسیار سال گذشته بود که ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه که از برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف صحبت می‌کرد در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت.

دو مرحله از متناسب‌سازی با عزم دولت دوازدهم صورت گرفت و بازنشستگان کشور بعد از دو مرحله متناسب‌سازی و افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگی تأثیر مثبت آن را در زندگی احساس کردند و این کار مقداری از فشارهایی که از هر طرف زندگی آن‌ها را احاطه کرده بود کاست. قرار بر این شد که همسان سازی حقوق بازنشستگان در مسیر دائمی شدن قرار گیرد که دلایلی مانند ایجاد تورم و مشکل تأمین بودجه‌ی این کار فعلاً مانع از اجرایی شدن آن شده است.

آیا همسان‌سازی حقوق تورم ایجاد می‌کند؟

بر کسی پوشیده نیست که متناسب‌سازی زمانی کمک کننده خواهد بود که استمرار داشته باشد و هم پای تورم پیش بیاید تا دوباره شکاف عمیقی بین حقوق و هزینه‌های بازنشستگان اتفاق نیفتد به همین دلیل صحبت از دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میان آمد که البته به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و استقبال نکردند.

حالا در جایگاهی ایستاده‌ایم که دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به طنابی شبیه شده که عده‌ای طرف تصویب و اجرای آن‌هستند و یک سمت طناب را می‌کشند و عده‌ای دیگر به دلایل نامعلوم و نه چندان قانع کننده معتقدند همسان‌سازی نتایج خوبی ندارد و طرف دیگر طناب را می‌کشند و هر کدام سعی دارند حرف خود را به کرسی بنشانند.

علت مخالفت عده‌ای از آن‌ها همان بهانه همیشگی تورم‌زا بودن افزایش حقوق است و برخی دیگر، اما نداشتن پشتوانه مالی برای تأمین بودجه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی را دلیل مخالفت خود با این موضوع می‌دانند البته برخی از نمایندگان هم در کنار بازنشستگان قرار دارند و ادعا می‌کنند در حال تلاش برای تصویب لایحه دائمی شدن همسان سازی هستند حال باید منتظر بود دید عاقبت سرنوشت این لایحه به کجا خواهد رسید.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت در سال قبل از محل ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصارف بودجه توانست طرح رتبه بندی فرهنگیان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، معوقات ایثارگران و فوق العاده ویژه کادر درمان را بپردازد. با این وجود همچنان تأمین بودجه برای دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد عده‌ای می‌گویند که دولت باید بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند تا این مشکل حل شود، اما پرداخت این بدهی سنگین در مدت کوتاه دور از انتظار است.

عقب افتادگی مزدی بازنشستگان باید با همسان‌سازی جبران شود

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی درباره علت مطرح شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: علت مطرح شدن بحث متناسب‌سازی حقوق به دلیل عقب افتادگی به وجود آمده در دوره‌های قبل است شورای عالی کار که بر اساس ماده ۴۱ قانون کار باید با توجه به نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند و بر اساس سبد هزینه‌ی خانوار حقوق و دستمزد را بررسی و اعلام کند، اما حقوق و دستمزد اعلامی آن‌ها در چند سال گذشته کم‌تر از هزینه‌های خانوار بوده است.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی با اشاره به عدم اجرای درست ماده ۴۱ قانون کار بیان کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که حداقل حقوق برای بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، ولی حداقل سبد هزینه‌ی خانوار از ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تومان برآورد شده است این فاصله‌ی ایجاد شده به دلیل این است که در شورای عالی کار تعیین حقوق به شکل دستوری اجرامی‌شود بانک مرکزی تورم واقعی را اعلام نمی‌کند و همین امر باعث شکاف ایجاد شده بین سبد معیشت و دستمزد شده است.

دهقان کیا با تاکید بر اجرای قانون تصریح کرد: فاصله‌ی ایجاد شده در هزینه‌های زندگی با حقوق فشار زیادی را روی زندگی حقوق بگیران چه در بخش شاغلین و چه در بخش بازنشستگان گذاشته است و کمر همه‌ی آن‌ها را شکسته است.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی با اشاره به تاریخچه همسان‌سازی در کشور ادامه داد: برای اولین بار بود که بعد از انقلاب در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ دولت حقوق شاغلین در بخش کشوری و لشکری را ۵۰ درصد افزایش داد با این کار فاصله‌ای بین بازنشستگان کشوری و لشکری با شاغلین این بخش زیاد شد به همین دلیل مرحله اول متناسب‌سازی انجام شد.

دهقان کیا اظهار کرد: با وجود اجرای مرحله‌ی اول متناسب‌سازی همچنان فاصله‌ی بین آن‌ها خیلی زیاد بود به همین دلیل در مهر ماه سال ۱۳۹۹ مجدداً متناسب‌سازی انجام دادند و در دو مرحله توانستند تا ۹۰ درصد آن افزایش که در بخش شاغلین کشوری و لشکری انجام گرفته بود در بازنشستگان هم انجام دهند و بعد برای جبران فاصله‌ای که بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تأمین اجتماعی صورت گرفته بود دو مرحله همسان‌سازی حقوق برای تأمین اجتماعی هم انجام گرفت.

وی با با بیان این که با انجام متناسب‌سازی سعی شد تأمین اجتماعی‌ها به کشوری و لشکری نزدیک شوند گفت: بر اساس بررسی‌هایی که اول فروردین صورت گرفت و طبق اعلام مدیر امور مالی آن‌ها حداقل بگیرهای کشوری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند در صورتی که بر اساس محاسبه‌ی کانون عالی بازنشستگان آن‌ها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌گرفتد که بعد از بحث‌های زیاد و طولانی قرار شد به حداقل بگیرها ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی افزود: اردیبهشت ما مصوب شد که متناسب‌سازی که در سال ۱۳۹۹ انجام گرفته جزو حقوق است بنابراین حالا که جزو حقوق است باید در سال ۱۴۰۰ متناسب سازی به اضافه‌ی حقوقی که داشتند انجام شود که این اتفاق افتاد.

دهقان کیا با اشاره به دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق تصریح کرد: اول باید دید خواسته‌ی آن‌هایی که بحث دائمی شدن متناسب‌سازی را مطرح می‌کنند چیست مثلاً بازنشستگان کشوری و لشکری می‌خواهند که اگر افزایشی برای شاغلین این بخش بود برای آن‌ها هم انجام شود یا نه می‌خواهند که متناسب‌سازی که در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده ادامه داشته باشد.

وی افزود: در تأمین اجتماعی این توافق بین کانون عالی بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته که متناسب‌سازی جزو حقوق هست و، چون جزو حقوق حساب می‌شود در سال ۱۴۰۰ مجموعه‌ی این دو مشمول افزایش بوده بنابراین از این به بعد هم همین‌طور است اگر منظور از دائمی شدن متناسب سازی این موضوع است که بین تأمین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان درباره آن توافق ایجاد شده و صورت جلسه نوشته شده دیگر نمی‌توانند توافقی که انجام گرفته و یک سال هم عملیاتی شده را قطع کنند.

راهکار بهبود وضعیت معاش بازنشستگان چیست؟

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی درباره راهکار بهبود وضعیت معیشت کارگران تصریح کرد: شورای عالی کار الان باید جلسه می‌گذاشت چرا که بازنشستگان ما واقعاً دیگر نمی‌توانند زیر بار تورم وحشتناکی که دارد همین طور پیش می‌رود چه در بحث مواد غذایی و چه در بحث مسکن کمر راست کنند به همین دلیل انتظار ما از وزیر کار این است که با توجه به شعارهایی که دادند سفره‌ی مردم را رنگین‌تر کنند فکر اساسی درباره معیشت کارگران و بازنشستگان شود.

دهقان کیا گفت: سوال من از نمایندگانی که مخالف دائمی شدن همسان‌سازی هستند این است که اگر حقوق و دستمزد را افزایش ندهید و تورم را هم کنترل نکنید یکی باید باشد تا محصولات تولیدی را بخرد یا نه وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند به تبع تولید کارخانه کاهش پیدا می‌کند بیکاری پیش می‌آید و دوباره افزایش بیکارها را خواهیم داشت این‌ها همه موضوعاتی است مخالفان متناسب‌سازی دائمی باید به آن توجه کنند.

او با بیان این‌که ادعای برخی نماینده‌ها مبنی بر این که متناسب‌سازی باعث ایجاد تورم است نادرست است اظهار کرد: تورم وقتی ایجاد می‌شود که دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ می‌کند که همین مبلغ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تورم ایجاد می‌کند برای کنترل تورم باید جلوی این موضوع گرفته شود.

زمزمه کنار گذاشتن همسان‌سازی دائمی جدی نیست

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی گفت: نمایندگان برای کنترل تورم بیایند مشکلات اصلی را بررسی کنند و جلوی آن را بگیرند نه این که با افزایش حقوق بازنشسته و دستمزد کارگر مخالفت کنند البته در مجلس ۱۰۰ نماینده هم هستند که با متناسب‌سازی دائمی موافق هستند.

دهقان کیا ادامه داد: در جامعه امروز اگر تورم ۱۰ درصد است مسئولان این مقدار را در حقوق کارگران و بازنشستگان افزایش دهند انتظار ما این است که نمایندگان مجلس جلوی تورم را بگیرند و آن را صفر کنند و در مرحله‌ی بعد شکاف قبلی ایجاد شده در مزد و هزینه را جبران کنند، اما وقتی تورم را رها می‌کنند و می‌گویند افزایش حقوق باعث ایجاد تورم می‌شود باید بدانند که حقوقی که به ما می‌دهند باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید خواهد شد، ولی اگر قیمت‌ها را رها کنند و حقوق ما را پایین نگه دارند همین بدبختی‌هایی که امروز شاهد آن هستیم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: من فکر می‌کنم که زمزمه‌ی کنار گذاشتن دائمی کردن همسان سازی جدی نباشد مخالفان این طرح یکی اقلیتی در مجلس هستند و ما از مجلس انقلابی این انتظار را نداریم که در رابطه با موضوعی که باعث بهبود معیشت مردم می‌شود مخالفت کنند ما بازنشستگان تأمین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری در یک کشتی هستیم اگر همسان‌سازی فقط برای آن‌ها انجام یک تبعیض است و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً با عکس‌العمل بازنشستگان تأمین اجتماعی مواجه خواهد بود.

مشکل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حل خواهد شد

میرهاشم موسوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفته است و در حال حاضر طبق روال پرداختی ماه‌های گذشته، سازمان تأمین اجتماعی موفق به پرداخت حقوق بازنشستگان خود شده است.

وی در خصوص باز پس‌گیری ۸۹ هزار میلیارد سهام و امکان ایجاد و یا عدم ایجاد مشکل در متناسب سازی حقوق‌ها افزود: این موضوع، مشکل قانونی بین سازمان تأمین اجتماعی و مجلس و دولت است که آن هم حل خواهد شد و مشکل خاصی در رابطه با باز پس‌گیری ۸۹ هزار میلیارد سهام تأمین اجتماعی ندارد.

موسوی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی حتماً با کسری منابع و بودجه رو به رو خواهد شد و بر اساس شرایط اقتصادی کشور باری بر روی صندوق بیمه‌ای تأمین اجتماعی تحمیل شده است، البته سازمان تأمین اجتماعی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا سر موعد مقرر تمام پرداختی‌ها انجام شود.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: طی دو ماه مدیریت بنده در سازمان تأمین اجتماعی در زمان مقرر پرداختی‌ها انجام شده و با مشکل قابل توجه‌ای رو به رو نشده‌ایم، اما همچنان کسری منابع و بودجه وجود دارد، همچنین راهکارهایی برای پیش بینی و جبران منابع در نظر داریم که با کمک خدا کار را جلو خواهیم برد و تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت.

منبع: میزان

کد خبر 533490

منبع: ایمنا

کلیدواژه: همسان سازی حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان بازنشستگان تأمین اجتماعی بازنشستگان کشوری و لشکری سازمان تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشور متناسب سازی هزار میلیارد همین دلیل انجام گرفت هزار تومان ایجاد شده صورت گرفت دهقان کیا خواهد شد دو مرحله جزو حقوق بر اساس ی ایجاد ی دائمی ی آن ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟

به گزارش پارس نیوز، جعفر امیرآبادی‌زاده با اعلام خبر واریز حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: حقوق بازنشستگان با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل و پیگیری‌های صورت گرفته بر اساس تصویب نامه شماره ۳۰۳۴ تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ هیأت وزیران چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه پرداخت شد.

امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد./مهر

شرط جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان

تصویب «افزایش سن بازنشستگی» و «متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان» که در ماه‌های پایانی سال گذشته در صدر اخبار قرار گرفت، برای اجرا نیازمند تخصیص اعتبار بود که با توافق دولت و مجلس مقرر شد در لایحه بودجه امسال ۵۰ همت برای آن در نظر گرفته شود؛ اما از سوی دیگر لازمه این اجرا «تهیه آیین‌نامه و ساز و کارهای اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه» و ابلاغش به صندوق‌های بازنشستگی است که بنابر اذعان مسئولان، در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد.

به نقل از ایسنا، «افزایش سن بازنشستگی» در راستای «کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله» بندی از ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه بود که بررسی آن جنجال‌های بسیاری را در زمان بررسی بدنبال داشت و موافقان و مخالفان سعی در کوبیدن سنگ خود داشتند اما در نهایت با ورودش به شورای نگهبان، این شورا آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی نشناخت و اینگونه مهر تاییدی بر آن زد تا از فروردین ۱۴۰۳ قابلیت اجرا یابد.سلام نو

با این حساب به ازای هر سال سنوات اشتغال بیمه‌شدگان، چندین ماه به سال‌های اشتغال آنها اضافه خواهد شد. البته اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد؛ به عبارت دیگر بر اساس این مصوبه، سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی زنان و مردان، به‌ترتیب ۳۰ و ۳۵ سال تعیین شده است.

بدین ترتیب با توافق دو قوه (دولت و مجلس) فصلی جدید در سالهای‌ اشتغال و بیمه‌پردازی زنان و مردان (سنوات) ایجاد شد تا بلکه اینگونه ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کاهش و بارقه امیدی باشد در جهت جلوگیری از ورشکستگی این صندوق‌ها؛ این در حالیست که در ازای این توافق قرار شد «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» اجرا شود؛ بدین ترتیب ظرف ۳ سال، بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند. میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز بدین صورت است این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، لذا در سال سوم برنامه هفتم، حقوق و مزایای بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و مزایای شاغلان باید برسد.

هرچند این توافق می‌تواند افزایش حقوق بازنشستگان و جبران بخشی از هزینه‌های زندگی این قشر در برابر تورم را در پی داشته باشد اما در مقابل بحث تامین منابع و بارمالی هنگفتش را پیش کشید و آنقدر جدی شد که رئیس مجلس پیشین در روزهای آخر آذرماه ۱۴۰۲، خواستار توضیح کتبی و شفاف دولت برای تامین محل منابع مالی اجرای همسان‌سازی شد و شرط پذیرش آن را تخصیص ۵۰ همت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد؛ شرطی که در نهایت رئیس سازمان برنامه آن را پذیرفت.

اینگونه شد که دولت با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد در سال جاری را در نظر گرفت تا منبع دراَمدی ثابت باشد. هرچند این موضوع باعث شد صندوقهای بازنشستگی دولتی آسوده بگیرند اما صندوقی همچون تامین‌اجتماعی که به صورت سه‌جانبه‌گرایی اداره می‌شود برای تامین منابع دل‌ آشوب شد و اختلاف نظرهایی ایجاد شد مبنی بر اینکه چگونه است افزایش حقوق با خیالی آسوده باید نصیب بازنشستگان صندوق‌های دولتی شود؟! لذا نمایندگان با تصویب بندی به منظور پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق تامین‌اجتماعی (۱۳۰ همت)، آن را راهی برای تامین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام کردند.

اوخر اسفند سال گذشته بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف دولت به تأدیه بدهی قطعی حسابرسی‌شده به سازمان تامین اجتماعی را برای متناسب‌سازی حقوق و حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی به مبلغ ۱۳۰ همت، تصویب کرد. مقرر شد این مبلغ به صورت نقدی یا از طریق روش‌های تهاتر، با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی، به صورت واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی سودده و همچنین تهاتر میعانات گازی و نفتی، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه و نیز از طریق واگذاری اوراق بهادار اسلامی(رایج بازار پول و سرمایه) منتشر شده توسط دولت، اعطای ضمانت‌نامه‌های دولتی و امتیازات مورد توافق و واگذاری طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، با درصد پیشرفت بالا و سایر موارد قابل‌واگذاری، تامین شود.

بدین ترتیب تنها «زمان» اجرای همسان‌سازی به عنوان مسئله موجود باقی ماند که محمد محمدی، معاون فنی و امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص آن، گفت: این امر منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه است اما عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ است.

اما رضا فیضی نژاد معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری لازمه اجرای متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان، به‌خصوص ماده ۲۹ قانون برنامه را «تهیه آیین‌نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه» و ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری دانست.

به گفته وی، تهیه و تدوین پیش نویس آیین نامه مربوط به اجرای متناسب سازی در برنامه هفتم توسعه، با محوریت سازمان اداری استخدامی و مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط در مرحله ویرایش نهایی است.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: پس از ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل اجرایی مربوطه به صندوق بازنشستگی کشوری، متناسب سازی حقوق بازنشستگان صندوق از تاریخ اجرای مقرر در قانون، اعمال و احکام مربوطه نیز صادر خواهد شد.

فیضی نژاد پیش از این بودجه مورد نیاز برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال اول را ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود: برای اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و اعمال ۴۰ درصد شاغل همتراز در حقوق بازنشستگان طی سال اول به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. به عبارتی در سال ۱۴۰۳ علاوه بر بودجه جاری، فقط برای اجرای متناسب‌سازی به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که در مجموع پنج سال (برنامه هفتم توسعه)، مبلغی معادل بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود.

میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز به گونه‌ای است که در سال اول ۴۰ درصد، در سال دوم ۷۰ درصد و در سال سوم برنامه ۱۰۰ درصد این ۹۰ درصد پرداخت خواهد شد.

منبع : سلام نو

دیگر خبرها

  • خبر مهم از زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از این ماه
  • زمان پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی/ میزان افزایش حقوق بازنشستگان
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود
  • جزئیات افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان با احکام جدید
  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد/ اعلام جزییات
  • زمان و شرط اجرای «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»