Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه گروه ‌آموزش ایرنا از روابط عمومی موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان مبتلایان به بیماری‌های خونی و کودکان مبتلا به سرطان به شمار می‌رود. در این روش پیدا کردن نمونه سازگار با فرد بیمار بسیار سخت است چرا که در بهترین شرایط تنها ۲۵ درصد افراد می‌توانند از والدین یا خویشاوندان نزدیک خود، سلول‌های بنیادی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همین موضوع باعث می‌شود تا مراکز پذیره‌نویسی به دریافت نمونه از مراکز خارج از کشور روی آورند. این موضوع علاوه بر هزینه‌های بالا، امکان نبود قطعیت در تطابق‌ نمونه‌ها را نیز به دنبال دارد. 

موسسه محک مرداد ماه ۱۳۹۶ مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز را راه‌اندازی کرد. این مرکز اولین مرکز پذیره‌نویسی غیردولتی در ایران و در حال حاضر سومین مرکز بین‌المللی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کشور است.

دکتر «منصوره حقیقی» رییس مرکز  پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک دراین‌باره گفت: پیوند سلول‌های بنیادی‌خون‌ساز (سلول‌های پیش‌ساز خونی که می‌توانند به سلول‌های بالغ خون تبدیل شوند) یکی از راه‌هایی است که برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله بیماری سرطان به کار می‌رود. در این روند درمانی نوع ژن‌های سازگاری بافتی که در اصطلاح HLA نامیده می‌شود، برای فرد داوطلب مشخص شده و اطلاعات آن در بانک HLA مرکز پذیره‌نویسی ذخیره می‌شود.

وی افزود: زمانی یک بیمار به پیوند مغز استخوان نیاز پیدا می‌کند، سازگاری ژن‌های ثبت شده موجود در این مرکز با بیمار نیازمند پیوند مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت انطباق، انتقال سلول‌های بنیادی خون‌ساز از فرد اهداکننده به بیمار، طی مراحلی که امروزه با روش‌های کمتر تهاجمی انجام می‌شود، صورت خواهد گرفت.

حقیقی ادامه داد:  محک در حال حاضر جزو فعال‌ترین واحدهای متصل به شبکه ملی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز محسوب می‌شود و سومین بانک بزرگ HLA کشور است.

وی در باره تأثیر شرایط کرونا بر فعالیت این مرکز اظهار داشت: محک جزو مراکزی بود که از طریق بزاق دهان نمونه دریافت می‌کرد، اما با شیوع ویروس کرونا دریافت نمونه خون در دستور کار قرار گرفت؛ چرا که خطر انتقال ویروس کرونا از طریق بزاق بسیار زیاد است و این کار ممکن است سلامتی اهداکنندگان و کارکنان مرکز را به خطر بیندازد.

حقیقی یادآور شد:‌ همچنین پیش از شیوع ویروس کرونا مراجعه حضوری به مرکز پذیره‌نویسی محک به منظور اهدای نمونه اولیه و ثبت اطلاعات اشخاص ضروری بود، اما این روزها، محک به محل اعلام شده از سوی داوطلبان اهداکننده برای دریافت نمونه مراجعه می‌کند. داوطلبان اهداکننده می‌توانند با همکاران‌ در مرکز پذیره‌نویسی محک تماس گرفته و درخواست نوبت کنند. در این صورت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به محل مورد نظر آنها برای دریافت نمونه خون مراجعه می کنیم.

وی تصریح کرد: در دوران کرونا فعالیت این مرکز متوقف نشد، اما تا حدودی در اوایل شیوع این بیماری به دلیل شرایط، میزان ثبت نمونه کاهش یافت. به همین دلیل با تمهیدات اندیشیده شده، اهداکنندگان می‌توانند بدون ترس از ابتلا به بیماری، اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک ثبت کنند.

رییس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در خصوص امکان اهدای نمونه سلول بنیادی خون‌ساز توسط افراد منطبق شده با بیماران در سایر شهرها گفت:‌ داوطلبان در هر کجای ایران که باشند با مراجعه به مراکز انتقال خون استان محل سکونت‌شان می‌توانند برای انجام مراحل بررسی‌های اولیه جهت اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز اقدام کنند.

وی افزود: اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز از زمان تأسیس مرکز پذیره‌نویسی محک، با ثبت نمونه HLA و مبادرت به تأمین نیازهای مالی برای ثبت این نمونه‌ها و عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان، همراهی خود را با کودکان مبتلا به سرطان و بیماران نیازمند به پیوند نشان داده‌اند. امید است با ادامه این حمایت‌ها دیگر هیچ کودک مبتلا به سرطان و هیچ بیمار نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌سازی در ایران و جهان، در انتظار پیوند باقی نماند و بتواند با دغدغه کمتری درمان خود را ادامه دهد.

برچسب‌ها انجمن حمایت از کودکان سرطانی ( محک) سلول های بنیادی سرطان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلول های بنیادی سرطان سلول های بنیادی سرطان پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز پیوند سلول های بنیادی خون ساز مرکز پذیره نویسی دریافت نمونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام گفت: شبکه‌های توزیع آب شهری به ویژه در مرکز استان فرسوده است، به نحوی که ۴۰ درصد نَشتی آب در این شبکه‌ها داریم که تعمیرات آن نیاز به اعتبار ملی و کار جهادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سعید هژبری امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت‌_ در جلسه بررسی وضعیت زیرساخت‌های آب و برق، سدها، انرژی، پسماند و حمل و نقل درون‌شهری استان ایلام که با حضور مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: سد چناره در چرداول تأمین کننده آب شرب سه شهرستان سیروان، چرداول و ایلام است، اما با توجه به مطالعات انجام شده توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از لیست اعتبارات ملی خارج شده است و درخواست رفع موانع آن را داریم.

وی افزود: شبکه‌های توزیع آب شهری به ویژه در مرکز استان بسیار فرسوده است، به نحوی که ۴۰ درصد نشتی آب در این شبکه‌ها داریم که تعمیرات آن نیاز به اعتبار ملی و کار جهادی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه شبکه انتقال ۲۳ کیلومتری آب از سد ایلام به مرکز استان و شبکه انتقال آب چشمه‌های «گل‌گل» فرسوده است، ادامه داد: بعضی شهرستان‌های استان شبکه تصفیه‌خانه و دفع فاضلاب ندارند و ارتقای تصفیه‌خانه شهر مهران که گرانیگاه اربعین است به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هژبری با اشاره به حوزه حمل‌ونقل درون شهری گفت: اتوبوس‌های درون‌شهری در ایلام بسیار فرسوده است که در راستای نوسازی، تقاضای اختصاص حداقل ۴۰ دستگاه اتوبوس را داریم.

کد خبر 747818

دیگر خبرها

  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • شاید مهندس امنیت اطلاعات  
  • فردا؛ آخرین مهلت نام‌نویسی در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها