Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار نفت و انرژی جهان در شرایط کنونی با چالش‌­های بی­‌شماری روبه‌رو است که عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گرید‌های نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد. رئیس هیئت‌عامل اوپک با ابراز نگرانی از رشد منفی سرمایه‌­گذاری­‌ها در سوخت‌های فسیلی اذعان داشت؛ برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم صورت گیرد، به‌گونه‌­ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف‌­کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را دو دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و ۴۰ سنتی در نوامبر بود. این شرکت قیمت عرب لایت برای منطقه شمال غربی اروپا را ۳۰ سنت پایین قیمت پایه ICE Brent تعیین کرد و قیمت فروش به آمریکا را یک دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI اعلام کرد.   تحلیلگران هفته گذشته در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند این تولیدکننده دولتی قیمت‌ها را بین ۵۰ سنت تا یک دلار افزایش می‌دهد.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته درخواست جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای افزایش سریعتر تولید نفت را نادیده گرفت و برنامه قبلی خود برای افزایش تولید روزانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در ماه میلادی آینده را تصویب کرد. تحلیلگران انتظار دارند بازار نفت در پی این تصمیم اوپک پلاس تا پایان سال با محدودیت عرضه درگیر بماند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اکثر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه قیمت فروش ماهانه را بالاتر یا پایینتر از یک قیمت پایه تعیین می‌کنند. قیمت فروش رسمی آرامکو معیار بازار‌های نفت است و بر روند قیمت گذاری صادرات نفت این منطقه تاثیر می‌گذارد.
مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا در یکصد و پنجاه و نهمین نشست هیئت‌عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) که سه­‌شنبه و چهارشنبه (۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه) با حضور نمایندگان کشور‌های عضو اوپک پس از دو سال به‌صورت حضوری در وین برگزار شد، اظهار کرد: بازار نفت و انرژی جهان در شرایط کنونی با چالش‌­های بی­‌شماری روبه‌روست و با وجود آنکه واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در سطح جهانی در حال افزایش است، نابرابری شرایط واکسیناسیون در کشور‌های فقیر و غنی به شکل گسترده­‌ای منجر به تفاوت شرایط مقابله با کرونا در نقاط مختلف جهان شده است.

وی افزود: در حالی که میزان واکسیناسیون در برخی کشور‌ها به بالاتر از ۸۰ درصد رسیده، این رقم در بعضی دیگر از کشور‌ها کمتر از ۱۰ درصد است و این موضوع به طولانی­‌تر شدن روند مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان منجر شده است.

نماینده ایران در هیئت­‌عامل اوپک با بیان اینکه همه­‌گیری کرونا در جهان به افزایش فشار‌ها برای سرعت دادن به تحقق اهداف و برنامه­‌های گذار انرژی و اجرای مقررات زیست­‌محیطی منجر شده است، تصریح کرد: عواملی که نتیجه آن، تحول سریع در سیاست­‌های انرژی علیه منابع انرژی فسیلی به‌ویژه در زمینه سرمایه‌­گذاری برای توسعه برداشت از ذخایر فسیلی شده است.

زمانی‌­نیا با اشاره به نشست تغییر اقلیمی کاپ ۲۶ که در شهر گلاسکو اسکاتلند در حال برگزاری است، بر اهمیت تأثیر و نتایج تصمیم‌های این نشست برای آینده صنعت نفت و انرژی جهان تأکید کرد و گفت: ما قویاً نگران این هستیم که رشد منفی سرمایه­‌گذاری‌­ها در حوزه سوخت‌­های فسیلی می‌­تواند به از دست رفتن امنیت انرژی در آینده جهان منجر شود و نوسانات اخیر بازار‌های گاز، زغال‌سنگ و الکتریسیته نشانگر بخشی از این شرایط است.

وی گفت: برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم انجام شود، به‌گونه­‌ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف­‌کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

نماینده ایران در هیئت‌عامل اوپک در این نشست از محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل و دبیرخانه اوپک برای تهیه به‌موقع و کامل گزارش‌­های نشست هیئت‌­عامل و همکاری با کشور‌های عضو برای برگزاری این جلسه به‌صورت حضوری قدردانی کرد.

تصویب متن دستور نشست گذشته، پیگیری اجرای تصمیم‌های نشست پیشین هیئت عامل و تصمیم‌های نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، گزارش‌­های مالی سال ۲۰۲۱، برنامه کاری و بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲، گزارش دبیرکل از آخرین اقدام‌ها و فعالیت­‌های دبیرخانه در فاصله نشست قبل هیئت عامل (اردیبهشت ۱۴۰۰) تاکنون و دیگر مسائل تحقیقاتی و اداری دبیرخانه، در این نشست مطرح و از دبیرخانه خواسته شد گزارش‌­های مربوطه در هر بخش را ارائه کند. همچنین مقرر شد دبیرخانه اوپک اقدام‌های لازم متناسب با دیدگاه‌ها و ملاحظات ارائه شده از سوی اعضای هیئت‌عامل را در دستور کار قرار دهد و هیئت‌عامل اوپک را از نتایج اقدام‌های خود مطلع کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سوخت فسیلی نفت نفت اوپک عربستان ایران امنیت انرژی نفت و انرژی انرژی جهان قیمت فروش هیئت عامل عامل اوپک بازار نفت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوپک دنبال جذب یک کشور آفریقایی رفت

گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس بعد از این که آنگولا و چند عضو دیگر را در سال های اخیر، از دست داد، به دنبال جذب نامیبیا است که ممکن است تا یک دهه آینده، به چهارمین تولیدکننده بزرگ آفریقا تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های توتال انرژی و شِل، در سال های اخیر، اکتشافاتی انجام دادند که ۲.۶ میلیارد بشکه برآورد شدند و زمینه را برای برنامه ریزی این کشور آفریقایی برای تولید از حدود سال ۲۰۳۰، فراهم کرد.

به گفته منابع آگاه، هدف اولیه اوپک پلاس، مشاهده پیوستن نامیبیا به «منشور همکاری» است که درباره بازارهای انرژی مذاکرات بلندمدت انجام می‌دهد. برزیل در ژانویه به این منشور پیوست.

به گفته ان جی آیوک، رئیس اجرایی اتاق انرژی آفریقایی که در تسهیل مذاکرات میان دو طرف مشارکت داشت، گفت: در نهایت، اوپک که به عنوان هسته اصلی گروه اوپک پلاس، با روسیه و سایر تولیدکنندگان همکاری دارد، ترجیح می‌دهد نامیبیا، به عضو کامل این گروه تبدیل شود.

وی افزود:‌ اوپک، حرکت خود برای جذب نامیبیا را آغاز کرده و در این مقطع، نتیجه مذاکرات معلوم نیست.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در فوریه گفته بود اوپک، مشغول مذاکره با چندین کشور برای پیوستن به «منشور همکاری» است اما از این کشورها، نام نبرده بود.

اوپک در توییتی در آن زمان اعلام کرده بود الغیص با تام الویندو، وزیر معادن و انرژی نامیبیا در کنفرانسی در نیجریه دیدار کرده بود و در آنجا، درباره چشم انداز همکاری اوپک و نامیبیا تحت چتر منشور همکاری، صحبت شد.

طبق گزارش «اس اند پی کامادیتی اینسایتس»، مگی شینو، کمیسر نفت نامیبیا در سال گذشته، برای پیوستن به خانواده اوپک، ابراز علاقه کرده بود.

به گفته آیکو، مذاکرات میان اوپک و دولت نامیبیا در اواخر آوریل که الغیص برای سخنرانی در کنفرانس انرژی نامیبیا به این کشور می‌رود، احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد.

تولید نامیبیا تا یک دهه آینده، به اوج ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که کمتر از تولید ۱.۱ میلیون بشکه در روز آنگولا است اما در صورت اکتشافات موفقیت آمیز بیشتر، تولید نامیبیا می‌تواند از این هم بیشتر رشد کند.

بر اساس گزارش رویترز، آنگولا در پی دریافت سهمیه تولید پایین‌تر از حد انتظار از سوی اوپک پلاس، در دسامبر سال ۲۰۲۳، از اوپک خارج شد.

دیگر خبرها

  • قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر
  • اوپک دنبال جذب یک کشور آفریقایی رفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ |برنت ۸۷ دلار و ۲۹ سنت شد
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا