Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، نوزادی که در هرج و مرج فرودگاه کابل به سربازان آمریکایی تحویل داده شد گم شد و هنوز نیز پیدا نشده است. یک خانواده افغان که در پایگاه آمریکایی تگزاس در انتظار اسکان مجدد هستند، از نوزاد خود خبری ندارند. 

این یک تصمیم چند ثانیه‌ای بود که میرزا علی احمدی و همسرش ثریا گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانواده در اوج هرج و مرج‌های فرودگاه کابل، خود و پنج فرزندشان را به امید خروج از افغانستان به این مکان رساندند. در میان جمعیت آشفته بیرون دروازه‌های فرودگاه، یک سرباز آمریکایی از بالای حصار پرسید که آیا به کمک نیاز دارند یا خیر و میرزا علی از ترس اینکه سهیل، نوزاد دو ماهه، درمیان جمعیت آسیب ببیند او را به سرباز سپرد.

این خانواده تنها حدود پنج متر با دروازه ورودی فاصله داشتند اما بیش از نیم ساعت طول کشید تا به آن طرف حصار فرودگاه برسند و وقتی داخل شدند، سهیل هیچ جا پیدا نشد. با سقوط دولت مورد حمایت غرب در کابل و تسلط طالبان بر شهر، ایالات متحده و متحدانش بیش از ۱۲۰هزار نفر را از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی ظرف مدت چند هفته تخلیه کردند.

نیروهای آمریکایی باید تا پایان ماه اوت از افغانستان خارج می‌شدند تا به ۲۰ سال اشغال نظامی ایالات متحده در این کشور پایان دهند. میرزاعلی که ۱۰ سال در سفارت آمریکا به عنوان نگهبان کار کرده بود، ناامیدانه از هر شخصی که با او برخورد می‌کرد درباره نوزادش سوال می‌کرد.

یک فرمانده نظامی به او گفت که فرودگاه برای یک نوزاد بسیار خطرناک است و ممکن است سهیل را به یک منطقه ویژه برده باشند اما آنجا نیز اثری از این نوزاد نبود. این پدر مستاصل گفت: «شاید با بیش از ۲۰ نفر صحبت کردم. با هر افسری - نظامی یا غیرنظامی - روبرو شدم، در مورد فرزندم پرسیدم.» اما کسی پاسخگو نبود.

میرزا علی ۳۵ ساله، ثریا ۳۲ ساله و فرزندان دیگرشان ۱۷، ۹، ۶ و ۳ ساله با پرواز به قطر و سپس آلمان منتقل شدند و در نهایت در آمریکا در انتظار اسکان قرار گرفتند. میرزا علی گفت که خانواده‌های دیگری را هم دیده که در میان شغولی دروازه‌های فرودگاه، نوزادان خود را از روی حصار به سربازان آمریکایی تحویل می‌دهند.

سرنوشت نوزاد معروف فرودگاه کابل

اکنون و با گذشت حدود دو ماه از ناپدید شدن سهیل، یک گروه فعال در زمینه حمایت از پناهجویان افغان اطلاعیه‌ای با عنوان «کودک گمشده» منتشر کرده و تصویر سهیل را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند به این امید که کسی او را بشناسد.

یک مقام دولت ایالات متحده ضمن تایید این اتفاق گفت: «متاسفانه هیچکس نمی‌تواند این کودک را پیدا کند.» سخنگوی وزارت دفاع و سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا که بر روند اسکان مجدد نظارت می‌کنند، این موضوع را به وزارت امور خارجه ارجاع دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اما اعلام کرد که از طریق مرکز بین‌المللی کودکان گمشده و استثمار شده برای این حادثه هشدار جستجو صادر شده است. مادر این نوزاد که بسیار بی‌قرار است گفت: «تمام کاری که انجام می‌دهم فکر کردن به فرزندم است اما همه می‌گویند: نگران نباش!»

تصاویری از فرودگاه تخریب شده کابل کد خبر 636056 برچسب‌ها افغانستان و آمریکا مهاجرت کابل- افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان و آمریکا مهاجرت کابل افغانستان میرزا علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

فرارو- یک کارشناس روابط بین الملل می گوید: «در حال حاضر نوع واکنش آمریکایی ها، کاملا با احتیاط است و سعی دارند اسرائیل را از اقدام نظامی متقابل بر حذر دارند. دغدغه‌های آمریکایی‌ها بالاتر از دغدغه‌های نتانیاهو است. اگر جنگ طولانی‌تر شود، نه تنها آبراه‌های بین المللی، بلکه بسیاری از پایگاه‌های کشور‌های مختلف منطقه دچار آسیب می‌شوند و خطوط گسل عمده‌ای فعال خواهد شد؛ بنابراین تمام تلاش آمریکا پیشگیری از تداوم جنگ است.»

به گزارش فرارو، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با فرارو به تشریح ابعاد و علل حمله ایران علیه اسرائیل و پیامد‌های این حمله پرداخته و بررسی کرده است در صورت واکنش یا عدم واکنش نتانیاهو به این حمله، خاورمیانه با چه شرایطی رو به رو خواهد شد:

ایران و اسرائیل در مرحله حساس

حشمت الله فلاحت پیشه به فرارو گفت: «این موضوع که ایران اقدام به حمله ترکیبی خواهد کرد مشخص بود و موضوع شوک آوری هم نبود که ایران دست به اقدام مستقیم بزند. در واقع وظیفه نیرو‌های نیابتی در حمله به اسرائیل این بود که اسرائیل را سرگرم کنند. آن چه که تا این لحظه می‌دانیم این است که ایران و اسرائیل در مرحله پیش از جنگ به سر می‌برند و در برابر هر کنشی یک واکنش صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که اوضاع از این مرحله به بعد ممکن است خطرناک شود، اگر اسرائیل علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، ۲ کشور ممکن است وارد جنگ شوند. تمام کشور‌های غربی که اقدام ایران را محکوم کرده اند، همزمان، اسرائیل را نیز از اقدام متقابل علیه ایران بر حذر داشته اند. حتی بایدن و بلینکن نیز به مقامات اسرائیلی تاکید کرده اند دست از ادامه جنگ بردارند و اگر جنگ را ادامه دهند، آمریکایی‌ها در کنار آن‌ها نخواهند بود. هدف آمریکایی‌ها از این هشدارها، ایجاد بازدارندگی است، چون می‌دانند اگر جنگ فراگیر شود، پای آمریکا نیز به جنگ کشیده می‌شود و واقعیت این است که بدون چتر حمایتی آمریکا، انگلیس و برخی متحدان منطقه‌ای آن‌ها، (چه در زمینه عملیاتی و چه در زمینه اطلاعاتی)، پدافند اسرائیل نمی‌تواند در برابر هجمه گسترده و سنگین، حتی مقاومت نسبی داشته باشد.»

وی افزود: «از همان ابتدای حمله حماس در ۷ اکتبر و با توجه به این که ایران هیچ نقشی در این حملات نداشت، نتانیاهو به علت ناکامی‌های گسترده خود سعی کرد با گسترش عملیات در غزه و کشتار گسترده، فشار‌ها را از روی خود بردارد و حتی اینطور وانمود کرد که هدفش از این کشتار‌ها مقابله با تهدید بزرگ تری به نام ایران است. این در حالی است که اتفاقی که رخ داد، اتفاق خاص خود غزه بود و حتی جریان فلسطینی خارج از غزه نیز از آن بی اطلاع بود. متاسفانه کل کشور‌های دنیا در دامی افتادند که نتانیاهو و متحدان صهیونیست‌ها پهن کرده بودند و به همین دلیل، معتقدم اکنون یک تحلیل بزرگ در جهان ترویج پیدا کرده است که می‌گوید: «آن چه که ما با آن مواجهیم، جنگ نیست. بلکه یک فتنه برای باز کردن پای ایران به جنگی است که افراطیون صهیونیستی شکل داده اند.» جالب این است که کشور‌هایی که مدعی حمایت از اسرائیل هستند هم چندان تمایلی ندارند وارد این فتنه شوند.»

متحدان اسرائیل؛ مخالفان جنگ

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: «برای تحلیل این که در آینده چه خواهد شد، معتقدم که اگر اسرائیلی‌ها اقدام بعدی را انجام ندهند شاهد فروکش کردن بحران در منطقه و حتی افزایش احتمال آتش بس غزه خواهیم بود. اما اگر اسرائیل اقدامی جدید انجام دهد، جنگ از حالت مرحله‌ای خارج می‌شود، یعنی بلافاصله بعد از شلیک موشک‌ها توسط ایران، لانچر‌ها و دستگاه‌های پرتاب موشک دوباره مجهز شده اند و در نتیجه با هر نوع اقدام اسرائیل نیز مجددا اقدام متقابل ایران انجام خواهد شد. طبیعتا آن چه که رخ می‌دهد این است که دامنه تلفات اسرائیلی‌ها هم بیشتر خواهد شد. اقداماتی که ایران انجام داد علیه حساس‌ترین پایگاه‌های هوایی اسرائیل بود که از بالاترین پوشش پدافندی برخوردار است، اما اگر جنگ فراگیر شود، دیگر هیچ کجای اسرائیل امن نخواهد بود و وحشت روانی که در جریان حمله ایران، باعث بی خوابی اسرائیلی‌ها شد، تبدیل به یک وحشت طولانی خواهد شد.»

وی افزود: «معتقدم که جنگ‌های فرامرزی، مولفه‌های امنیت ملی هیچ ملتی را تامین نمی‌کنند، ضمن این که ایران منافعی را در جنگ‌های فراتر از مرز‌های خود ندارد و به همین دلیل بهتر است ایران وارد دام اسرائیل نشود و توازن بر هم خورده بین میدان و دیپلماسی را دوباره ابقا کند. لازم است ایران به لحاظ دیپلماسی فعال‌تر شود. نوع واکنش‌های جهانی دو رویه دارد. همانطور که اشاره کردم حتی متحدان اسرائیل به شدت مخالف تداوم جنگ هستند. بنابراین، دیپلمات‌های ایرانی باید از این فرصت استفاده کنند و به سمت کاهش بحران‌های آینده حرکت کنند.»

دغدغه اصلی بایدن، خاتمه درگیری اسرائیل و ایران

این تحلیلگر ارشد سیاسی در ادامه گفت: «معتقدم برای نتانیاهو، سیاست جنگی ادامه مسائل سیاست داخلی است. مهمترین دغدغه نتانیاهو، حفظ جایگاه خود و جریان افراطی داخلی است و اگر احساس کند که این جریان در داخل نیازمند تداوم جنگ است، قطعا به سمت پاسخ علیه ایران حرکت می‌کند. اما اگر آن گونه که جریاناتی مثل الی کوهن، مقام امنیت ملی سابق اسرائیل مطرح کرده اند، فکر کند، به این سمت خواهد رفت که باید به این بحران پایان داد. اگر جریان ضد جنگ، تبدیل به جریان غالب در اسرائیل شود و مردم مرعوب از جنگ و حامیان گروگان‌های اسرائیلی بتوانند نتانیاهو را مغلوب کنند، نتانیاهو مجبور به خاتمه جنگ و درگیری خواهد بود. مردم اسرائیل نیز باید بدانند که اگر فقط یک مرحله دیگر در جنگ شکل بگیرد، جنگ به حالت تمام عیار تبدیل خواهد شد، به خصوص با توجه به این که تجربه نشان داده که بخش عمده تجهیز نظامی کشور‌ها در ایام جنگ انجام شده است؛ یعنی اگر ایران به این نتیجه برسد که باید وارد جنگ تمام عیار با اسرائیل شود، به سمت تجهیزات نظامی خواهد رفت که می‌تواند آثار ویرانگرتری برای اسرائیل داشته باشد.»

وی افزود: «علاوه بر این‌ها با توجه به تجربه‌ای که از حملات اخیر به دست آمده، ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های حساس‌تر خود را برای ادامه جنگ به کار بگیرد. این‌ها واقعیت‌های جنگ است و در سرزمین‌های اشغالی که شاید تا ۷۰ برابر کوچک‌تر از خاک ایران است، ادامه جنگ تمام عیار می‌تواند تاثیر ویرانگری داشته باشد. البته از سوی دیگری هم نباید فراموش کنیم که مردم ایران از جنگ استقبال نمی‌کنند و در ایران نیز همواره افرادی که طرفدار جنگ هستند، درک درستی از منافع ملی ندارند، دنیا هم آماده جنگ نیست به همه این دلایل امیدوارم دنیا به سمت گسترش جنگ پیش نرود.»

این استاد دانشگاه گفت: «گرچه آمریکایی‌ها در کنار کشور‌هایی مثل فرانسه و انگلستان برای جلوگیری از ورود پرتابه‌های ایرانی به خاک اسرائیل، سنگ تمام گذاشتند، اما اگر جنگ آفندی شود و اسرائیل نیز وارد تهاجم شود، آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی می‌دانند که هیچ نوع دلیل مبتنی بر حقوق بین المللی برای حمله به کشوری دیگر ندارند و نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکایی تبدیل به یک هدف مشروع برای ایران تبدیل خواهند شد. بایدن نمی‌خواهد تجربه عین الاسد را در دوران حکومت دموکرات‌ها تکرار کند. در حال حاضر نیز نوع واکنش آمریکایی ها، کاملا با احتیاط است و سعی دارند اسرائیل را از اقدام نظامی متقابل بر حذر دارند. دغدغه‌های آمریکایی‌ها بالاتر از دغدغه‌های نتانیاهو است. اگر جنگ طولانی‌تر شود، نه تنها آبراه‌های بین المللی، بلکه بسیاری از پایگاه‌های کشور‌های مختلف منطقه دچار آسیب می‌شوند و خطوط گسل عمده‌ای فعال خواهد شد؛ بنابراین تمام تلاش آمریکا پیشگیری از تداوم جنگ است.»

دیگر خبرها

  • هویت عامل انتحاری فرودگاه کابل مشخص شد
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • به دنبال افزایش تعامل با کابل هستیم
  • حمایت چهره های سیاسی و مردمی افغانستان از اقدام تنبیهی ایران
  • شاهراه هرات کابل مسدود شد
  • لغو تمام پروازهای فرودگاه‌های استان کرمان
  • شادی مردم افغانستان از حملات ایران به رژیم صهیونیستی