Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@17:43:58 GMT

ترانزیت بین ایران و پاکستان تسهیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۹۵۵۲

ترانزیت بین ایران و پاکستان تسهیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی و مشاور نخست وزیر پاکستان توافق کردند که عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری تسهیل شود.

به گزارش ایمنا به نقل تز پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان امروز با عبدالرزاق داوود، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری و رئیس طرف پاکستانی این کمیسیون در ساختمان شهید دادمان ملاقات کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ملاقات رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان بر تسهیل مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید شد.

در این راستا یکی از محورهای مورد گفت‌وگو، عبور کامیون‌های پاکستان از ایران به مقصد ترکیه و اروپا و همچنین عبور کامیون‌های ایران به پاکستان و چین بود.

بر پایه این خبر طرف پاکستانی بر تسهیل تردد کامیون‌های عبوری از ایران تاکید کرد. طرف ایرانی نیز در این زمینه قول مساعد داد و مقرر شد عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری ایران و پاکستان تسهیل شود.

همچنین در این جلسه به پیشنهاد طرف ایرانی درباره حمل‌ونقل ریلی از پاکستان به کشورهای ترکیه، ترکمنستان و در نهایت به اروپا بحث و تبادل نظر شد.

گسترش پروازهای بین‌المللی بین ایران و پاکستان از دیگر محورهای گفت‌وگوی این نشست بود.

علاوه‌بر این طرف پاکستانی درخواست بازگشایی بازارچه مرزی مشترک در مرز پیشین-مند را مطرح کرد. در این راستا طرف پاکستانی ضمن اشاره به شروع ساخت این بازارچه در مرز خود، از ایران درخواست کرد با هدف رونق اقتصادی مرزنشینان، اقدامات لازم را برای ساخت تأسیسات بازارچه در ایران انجام دهد. این مقوله نیز مورد موافقت رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت و در راستای عملیاتی شدن آن قول مساعد داد.

یکی دیگر از محورهای مورد بحث در این جلسه، افزایش ساعت فعالیت گمرک پاکستان بود که رئیس پاکستانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در این مورد اعلام آمادگی کرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی ایران به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، اعلام کرد که ظرف یک ماه هر دو طرف ایرانی و پاکستانی توافقات نهایی را درباره تمامی موارد مطرح شده، انجام دهند تا بدین‌ترتیب در بازه زمانی ۴۵ روز پس از انجام توافقات نهایی، آماده برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد شویم.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه باتوجه به تجربه ایران در ساخت انبوه مسکن و اجرای طرح جهش تولید مسکن، به «عبدالرزاق داوود» پیشنهاد داد که تجربیات ایران را برای اجرای پروژه ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی در پاکستان در اختیار این کشور قرار دهد که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت.

همچنین «عبدالرزاق داوود» نیز به تاکید نخست‌وزیر پاکستان بر داشتن روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه ایران به‌دلیل داشتن نقش کلیدی در منطقه اشاره کرد.

کد خبر 533655

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پاکستان وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران و پاکستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان وزیر راه و شهرسازی عبور کامیون طرف پاکستانی طرف ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

به گزارش قدس آنلاین، سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های پاکستانی و دیگر رسانه‌های خارجی داشته است که دیدارهای او با مقامات بلندپایه این کشور و محورهای رایزنی‌های او را مورد توجه قرار دادند.

خبرگزاری رویترز با اعلام خبر سفر رئیسی به پاکستان، با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان درباره این سفر، به همراهان رئیسی، مدت سفر او و دیدارهای او با مقامات عالی‌رتبه پاکستان، از جمله نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه آن اشاره کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به سفر رئیسی نوشت: روسای ایران و پاکستان در نشست روز دوشنبه خود توافق کردند که همکاری‌های اقتصادی و امنیتی تقویت کنند.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به دیدار «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نوشت: سران دو کشور درباره طیفی از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده و وعده دادن که برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند. آن‌ها جنگ اسراییل علیه حماس در غزه را نیز محکوم کردند.

شبکه فرانس‌۲۴ نیز با اشاره به دیدارهای رئیسی و توافق او با نخست‌وزیر پاکستان برای تقویت همکاری‌ها، از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم، جنبه اقتصادی و تجاری سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور همسایه را مورد توجه قرار داده و نوشت: رئیسی گفته است که این سفر همچنین هدف ارتقای تجارت میان دو کشور را دنبال می‌کند که در حال حاضر، حدود ۲.۵ میلیارد دلار در سال است. پاکستان روی یک پروژه گازی مشترک با ایران برای حل‌وفصل مسئله کمبود انرژی در این کشور حساب کرده که رشد اقتصادی آن را تضعیف کرده است.

روزنامه پاکستانی داون نیز در گزارشی درباره محورهای رایزنی‌های رئیسی در پاکستان و توافق‌های انجام‌شده میان دو کشور، با برجسته کردن اهداف اقتصادی این سفر نوشت: پاکستان و ایران، روز دوشنبه، به عنوان بخشی از تفاهم‌نامه‌ای برای تعمیق روابط در تمامی حوزه‌ها، متعهد شدند که میزان تجارت سالانه خود را به ۱۰ میلیارد دلار تا پنج سال آینده برسانند.

افزون بر این، شبکه‌های پاکستانی از جمله جی‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی سما پاکستان، شبکه دنیا نیوز پاکستان و شبکه اکسپرس نیوز پاکستان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور را به صورت زنده پخش کردند.

شبکه سعودی العربیه، شبکه آج، پایگاه خبری هندی فرست پست، روزنامه هندوستان تایمز، شبکه ۲۴نیوز پاکستان، شبکه نیوز ۱۸ اردو، شبکه ایندیپندنت اردو، شبکه الجزیره، شبکه صدای آمریکا، شبکه لاهو رنج، شبکه تی‌وی‌سی نیوز نیجریه، شبکه نیوز۱۸ پاکستان، شبکه وان ایندیا، شبکه المیادین، شبکه العربی، شبکه ای‌ای۲۴ الجزایر، شبکه راشاتودی، شبکه لاهور نیوز، شبکه نیل نیوز مصر، کانال ۲۶ آرژانتین، شبکه تله‌سور ونزوئلا، شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین و شبکه گلوبال نیوز چین نیز سفر رئیس‌جمهور به پاکستان را مورد توجه قرار دادند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • ایران و پاکستان هشت سند همکاری امضا کردند
  • ورود رئیس جمهور به اسلام آباد
  • حجت الاسلام رییسی وارد اسلام‌آباد شد