Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مکانیزم قیمت گذاری دستوری در بازار سرمایه عمدتا به ضرر سهامداران تمام می شود و به همین دلیل در میان مدت و بلندمدت شاهد هستیم بازار بورس جذابیت خود را از دست خواهد داد و دیگر سرمایه گذاری جدیدی شکل نخواهد گرفت.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص راهکارهای بهبود بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با شرایط قیمت‌گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کند و مداخله دولت در بازارها  مخصوصا در بحث قیمت گذاری دستوری خود بزرگترین عامل اخلال در امنیت سرمایه گذاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: همین بحث دست‌کاری در قیمت‌ها و یا قیمت‌گذاری دستوری، عمدتا به ضرر سهامداران تمام می‌شود و در میان مدت و بلندمدت شاهد هستیم که دیگر سرمایه گذاری جدیدی شکل نمی گیرد. به دلیل اینکه دولت به لحاظ رفتارهای اقتصادی و عوام گرایانه، اجازه استقرار مکانیزم عرضه و تقاضا و نظام بازار آزاد را در اکثر کالاها نمی دهد و باعث می شود که بیشتر از همه سهامدارهای خرد، متضرر شوند و انگیزه سرمایه‌گذاری جدیدی شکل نگیرد. به همین دلیل است که تشکیل سرمایه ثابت و ایجاد زیرساخت های تولید از سال 1390 رشد منفی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: عامل مهم دیگر بحث سیاست های پولی است که دولت اجرا می کند، از جمله تعیین نرخ سود بانکی که روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و باز هم به دخالت و قیمت گذاری دستوری و تعیین نرخ دستوری برمی‌گردد. طبق تحقیقات انجام شده با افزایش نرخ سود بانکی جذابیت بازار سرمایه کمتر می شود و جریان نقدینگی عمدتا به سمت  سرمایه‌گذاری های کم ریسک خواهد رفت.

او اظهار کرد: در بحث انتشار اوراق و سپرده گذاری، با توجه به تجربه تاریخی تخصیص بهینه منابع در بانک‌ها به خوبی انجام نمی‌گیرد و تسهیلات عمدتا صرف فعالیت های مولد نمی شود و از آنطرف اوراق مشارکتی که توسط دولت منتشر می شود، عمدتا صرف هزینه های جاری خواهد شد در نهایت با یک تاخیر زمانی به ضرر مردم تمام می شود و این خود، ایجاد تورم و فاصله طبقاتی را افزایش می دهد. بهتر است دولت نرخ سود بانکی را تقریبا آزاد بگذارد تا مکانیزم بازار سرمایه با عدم دخالت در قیمت گذاری دستوری جذابیت بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/ 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا سرمایه دولت قیمت گذاری سرمایه گذاری رشد نرخ سود بانکی نقدینگی تورم فاصله طبقاتی رشد سرمایه سرمایه گذاری قیمت گذاری نرخ سود بانکی قیمت گذاری دستوری نرخ سود بانکی بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز قیمت افغانی افغانستان در بازار آزاد بر خلاف افت قبلی با افزایش قیمت روبرو بوده است. بطوری که افغانی افغانستان که در بازار آزاد دیروز به ۹۰۲ تومان رسیده بود، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با افزایش ۱ تومانی (۰.۱۱ درصد) به ۹۰۳ تومان رسید.

بالاترین قیمت افغانی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۹۰۵ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۹۰۳ تومان خرید و فروش می‌شد.

قیمت فعلی افغانی افغانستان نسبت به هفته گذشته ۲.۰۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بهای هر واحد افغانی افغانستان در شش ماه گذشته حدود ۳۰.۸۷ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر هر ۱۰۰ دلار آمریکا برابر است با ۷,۲۱۷ افغانی افغانستان.

در حال حاضر یک میلیون تومان برابر است با ۱,۱۰۷ افغانی افغانستان.

 

tags # قیمت افغانی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۵ اردیبهشت ماه
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳