Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@23:02:09 GMT

لوسی؛ ماموریتی برای درک منشا حیات

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۲۰۸۰

لوسی؛ ماموریتی برای درک منشا حیات

تا به امروز حدود ۹۸۰۰ سیارک تروجان کشف شده است و هدف اصلی پروژه لوسی نیز بررسی این سیارک‌ها است. درواقع دانشمندان می‌خواهند با بررسی این سیارک‌ها نظریات خود را در رابطه با نحوه تشکیل منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل تکمیل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش فضاپیمایی به نام لوسی توسط ناسا با هدف بررسی سیارک‌های تروجان که در مدار مشتری قرار دارد، به فضا پرتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه برای ناسا ۹۸۱ میلیون دلار هزینه داشته و دانشمندان نیز معتقدند با بررسی این سیارات می‌توان نظریه‌های خود را در رابطه با چگونگی تشکیل منظومه شمسی تکمیل کنند.

طبق برنامه ریزی ناسا مأموریت سفینه لوسی ۱۲ ساله است و چهار میلیارد مایل در فضا سفر خواهد کرد. طی این مأموریت قرار است فضاپیمای لوسی به سیارک‌های تروجان در نزدیکی مشتری برود و به بررسی این اجرام که قدمت آن‌ها به بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش و زمان ایجاد منظومه شمسی باز می‌گردد بپردازد. در واقع ناسا با این مأموریت قصد دارد فسیل‌های تشکیل سیاره را کشف و مطالعه کند تا به اطلاعاتی از شکل گرفتن سیاره‌ها و منظومه شمسی برسد. برای بررسی بیشتر این پروژه و آشنایی با مراحل آن با علیرضا بیات کارشناس ارشد مخابرات و کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پروژه لوسی از چه زمانی آغاز شد؟

فضاپیما لوسی در تاریخ ۱۶ اکتبر _شنبه ۲۴ مهرماه_ از پایگاه فضایی کاناورال به فضا پرتاب شد؛ مدت زمان این مأموریت حدود ۱۲ سال برآورد شده و حدود ۹۸۱ میلیون دلار نیز هزینه داشته است.

دلیل نام گذاری "لوسی" چیست؟

یکی از فسیل‌های معروف که دانشمندان به کمک آن اطلاعات کم نظیری از روند تکامل انسان به دست آوردند لوسی نام داشت و از طرفی با تکمیل کردن این پروژه اطلاعات بسیار خوبی از سرگذشت منظومه شمسی بدست می‌آید نام این پروژه را نیز لوسی گذاشته‌شده است.

هدف پروژه لوسی چیست؟

تا به امروز حدود ۹ هزار و ۸۰۰ سیارک تروجان کشف شده است و هدف اصلی این پروژه نیز بررسی این سیارک‌ها است. درواقع دانشمندان می‌خواهند با بررسی این سیارک‌ها نظریات خود را در رابطه با نحوه تشکیل منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل تکمیل کنند.

پروژه لوسی توسط چه سازمانی رهبری می‌شود؟

این پروژه توسط ناسا و قسمت مربوط به اکتشافات منظومه شمسی که مدت زیادی دکتر فیروز نادری مدیر آن بوده است، انجام می‌شود. طبق برنامه قراراست از سال ۲۰۲۵ جرمی درون کمربند سیارکی را بررسی و اطلاعاتی از آن بفرستند و از سال ۲۰۲۷ نیز تا سال ۲۰۳۳ حدود هفت سیارک تروجان را مورد بررسی قراردهند.

سیارک‌های تروجان چیست؟

میان دو سیاره مریخ و مشتری یک مدار به نام کمربند سیارکی وجود دارد که در آن میلیون‌ها سیارک از قطعات کوچک گرفته تا بزرگ با قطری نزدیک یک الی نصف ماه وجود دارد؛ البته سیارک‌های تروجان در این مدار وجود ندارد؛ بلکه در مدار مشتری جای گرفته است. بخشی از این سیارک‌ها در جلو و بخشی دیگر پشت سیاره مشتری قرارگرفته و به همراه آن در مدار خورشید درحال گردش است.

این دو گروه سیارک که در پشت و جلوی مشتری قرارگرفته‌اند در نقطه‌ای حضور دارند که تعادل گرانشی وجود دارد؛ به این مکان نقاط لاگرانژی پایدار می‌گویند. به طور کلی به نقاطی لاگرانژی می‌گویند که دو جسم نسبت به یکدیگر در تعادل گرانشی قرار می‌گیرد و مشتری نیز این نقاط را میان خود و خورشید دارا است که سیارک‌های تروجان در این مکان قرار گرفته است.

آیا زمین نیز دارای "نقاط لاگرانژی" است؟

بله؛ به طور مثال تلسکوپ فضایی جیمز وب که ۲۷ آذرماه پرتاب می‌شود در نقطه لاگرانژی زمین که یک بین زمین و خورشید است، قرار می‌گیرد.

سیستم فضاپیما لوسی را چگونه توصیف می‌کنید؟

به طور کلی سیستم فضاپیما لوسی خاص است زیرا حدود ۴۰ درصد این فضاپیما را سوخت تشکیل می‌دهد که تقریباً شامل ۷۲۵ کیلوگرم هیدروژن و اکسیژن مایع است و هنگامی که فضاپیما میان سیارک‌ها حرکت و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد از این سوخت استفاده می‌شود.

در این فضاپیما حدود ۴۳۰ قطعه استفاده شده است؛ مدت پروژه ۱۲ سال است و فضاپیما باید ۱۲ سال در فضا قرار گیرد به همین دلیل دو پنل خورشیدی بزرگ در آن قرارگرفته است که هرکدام حدود هفت و نیم متر مساحت دارد که متأسفانه طبق مطلبی که ناسا چند روز گذشته اعلام کرد یکی از پنل‌های خورشیدی دچار مشکل شده است.

پنل‌ها زمانی که در فضاپیما به صورت جمع شده قرار می‌گیرد و با پرتاب موشک و قرار گرفتن آن در فضا به مرور زمان شروع به باز شدن می‌کند؛ متأسفانه یکی از پنل‌های به‌کار رفته در این فضاپیما تا به امروز باز نشده و مشکل آن نیز برطرف نشده است. خوشبختانه این موضوع فعلاً برای فضاپیما لوسی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با گذشت زمان احتمال اینکه در مصرف آن تداخل ایجاد کند وجود دارد زیرا کار این پنل‌ها تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی موشک است.

لوح درون فضاپیما لوسی چیست؟

در این فضاپیما مشابه برخی کاوش‌گرهای دیگر پیغام‌هایی برای افرادی که شاید در آینده این فضاپیما را پیدا کنند، قرار داده شده است. این پیغام شامل یک لوح است که پیام‌هایی از برندگان جایزه نوبل، نوازندگان و تصویری از منظومه شمسی را در خود جای داده است.

آیا لوسی دچار اختلاف دما می‌شود؟

بله؛ فضاپیما لوسی به دلیل اینکه مدام در حال گردش و مانور فضایی است اختلاف دمای شدیدی در حدود ۲۵ تا ۳۰۰ درجه فارنهایت تجربه می‌کند، اما طراحی حرارتی این فضاپیما موجب می‌شود تا در دمای متوسط از پیش تنظیم شده بتواند به درستی کار کند.

چه چیزی سیارات تروجان را خاص می‌کند؟

از آنجایی که سیارات تروجان در منطقه‌ای فراتر از کمربند سیارکی قرار گرفته است؛ با بررسی نوع ساختارشان از نزدیک نظریه نحوه تشکیل منظومه شمسی که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش مطرح شده است، تکمیل می‌شود. تاکنون ما نظریه‌هایی در این رابطه داشته‌ایم، اما هیچیک قطعی نشده است و دانشمندان معتقدند با بررسی این سیارات می‌توانند نظریه‌های خود را تکمیل کنند.

پروژه لوسی از چه مراحلی تشکیل شده است؟

به دلیل اینکه رسیدن به مدار مشتری زمان بر است تا سال ۲۰۲۵ از یک سیارک بازدید و اطلاعات جمع‌آوری می‌شود پس از آن و از سال ۲۰۲۷ تا سال ۲۰۳۳ حدود هفت سیارک را بررسی و نتایج آن را ارسال می‌کنند.

کد خبر 533689

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاپیما فضاپیما لوسی فضاپيما ناسا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تشکیل منظومه شمسی سیارک های تروجان ۴ ۵ میلیارد سال فضاپیما لوسی تکمیل کنند پنل ها ۱۲ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سیارکی که بچه ماه است!

یک تجزیه‌وتحلیل جدید حتی دهانه‌ای را که ممکن است از آن بیرون کشیده شده باشد، شناسایی کرده است. تیمی به رهبری ستاره‌شناس ییفی جیائو از دانشگاه تسینگ‌هوا در چین با استفاده از شبیه‌سازی‌های عددی، خواص دهانه‌ای را که به احتمال زیاد برای تولید سیارک لازم است، مشخص کردند و یک دهانه واقعی را پیدا کردند که با ویژگی‌های دهانه جوردانو برونو در سمت دور ماه مطابقت دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ساینس آلرت، محققان در مقاله خود می‌نویسند: ما فرآیند مهاجرت تکه‌های ماه ناشی از برخورد به فضای هم مداری زمین را بررسی کرده ایم و احتمال می‌دهیم منشا احتمالی Kamo'oalewa از شکل گیری دهانه Giordano Bruno در چند میلیون سال پیش باشد. این امر مستقیماً یک سیارک خاص در فضا را به دهانه منشأ آن در ماه مرتبط می‌کند و وجود سیارک‌های کوچک‌تری متشکل از مواد ماه را که هنوز در فضای نزدیک به زمین کشف نشده‌اند، نشان می‌دهد.»

با این اوصاف، دیدن اشیا در فضا، حتی اگر نزدیک هم باشند، به طرز شگفت‌آوری دشوار است و ما تمایل داریم از «مینی ماه‌های» اضافی که در مجاورت ما هستند، چشم‌پوشی کنیم.

کامو اولوا حداقل قرن‌هاست که در حال گردش بوده و نزدیکی مداری زمین را با خورشید به اشتراک می‌گذارد. فاصله آن از زمین به طور قابل توجهی متفاوت است که به این یعنی بسیار گریزان است. نحوه انعکاس نور و رنگ آن بسیار شبیه به سطح ماه است و اصلاً شبیه سایر سیارک‌های نزدیک به زمین نیست.

آن‌ها با مطالعه دقیق خواص مداری این سیارک، به این نتیجه رسیدند که این سنگ عجیب زمانی بخشی از ماه بوده است. جیائو و همکارانش اکنون با استفاده از ویژگی‌های فیزیکی و مداری سیارک و مدل‌های برخورد با ماه، تجزیه و تحلیل را یک گام فراتر برده‌اند تا بفهمند که این سیارک از کجا آمده است.

به عنوان مثال، از آنجایی که کامو الوا چرخش بسیار سریعی دارد، باید یک توده بسیار جامد باشد. در غیر این صورت در یک اسپری از قطعات جدا می‌شود. از آنجایی که یکپارچه است، منصفانه است که فرض کنیم به‌عنوان یک تکه حفاری شده است، نه توده‌ای انباشته از بقایای خاک شل شده که حاصل بیرون زدگی با یک ضربه است.

دیگر خبرها

  • اصلاح و بهسازی حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • اضافه شدن حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی اضافه شد
  • صلاحیت خریداران سرخابی‌ها قبل از ورود به معامله بررسی شد
  • پروژه نیمه‌کاره ورزشی زهک چشم‌انتظار تأمین بودجه
  • طرح سلامت شهری در استان اصفهان اجرایی می‌شود
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل