Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از پیگیری حدود ۴ سال قبل پرونده ثبت سفارشهای فاقد اعتبار برای واردات خودرو که در آن مقطع با دستور وزیر وقت صنعت تعلیق شده بود، حالا کیفرخواست پرونده برای ۹۹ متهم صادر شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در میانه سال 1396 بود که با مسدود شدن ثبت سفارش واردات خودرو، از سوی وزیر وقت صمت، شائبه هایی درباره استفاده از ثبت سفارشهای جعلی یا فاقد اعتبار در محافل مرتبط با گمرک ایران مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن برهه هنوز اقتصاد ایران در ابر شوک ارزی_تورمی که امروز درگیر آن هستیم، غرق  نشده بود و فضای رسانه ای برای پیگیری تخلفات صدها میلیارد تومانی در حوزه قاچاق کالا و ارز مستعد بود.

بر همین اساس، خبرنگاران تسنیم با کمک منابع مختلف خبری به این پرونده ورود کرده و در قالب پرونده معمای قاچاق لاکچری به صورت روزانه و هفتگی بحث تخلفات ثبت سفارش پیگیری، منعکس و در برخی مواقع، مواردی برای شفاف سازی مطالبه شد.

معمای قاچاق لاکچری (2)| جزییات اولیه بزرگترین پرونده قاچاق خودرو/ قاچاق 6481 خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی معمای قاچاق لاکچری(6)/ترخیص 1900 خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی/4500 خودروی قاچاق در گمرکات توقیف شد

در برهه ای که اخبار این موضوع به صورت گمانه زنی اولیه منتشر شد، واکنش دستگاههای مرتبط و درگیر در موضوع نیز جالب بود. به عنوان  مثال در اواسط سال 1396  یکی از دستگاهها در واکنش به بحث اعلام خبر قاچاق بیش از 5500 دستگاه خودرو خارجی، در بیانه ای ضمن تکذیب موضوع قاچاق خودرو، اعلام کرد، " متاسفانه با استناد به پاره ای از گزارش های دفتر بازرسی  در سال های گذشته در خصوص برخی پرونده ها، موضوعات را وارونه جلوه داده است و باید پاسخ داده شود چگونه این خودروها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است یا خیر."

همانطور که مشخص است در ماههای اولیه این طرح چالش، واکنشهای دستگاههای دولتی نسبت به موضوع چیزی جز تکذیب کلیات آن نبوده است اما با پیگیریهای بعدی حقایق این ماجرا روشن تر شد.

در اوایل سال 1397 همزمان با شروع اولین شوک ارزی، ماجرای تخلفات ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ابعاد وسیع رسانه ای پیگیری شد. در این زمینه اطلاعات پراکنده از دفاتر مختلف و مرتبط گمرک ایران و وزارت صنعت، معدن تجارت، دریافت و بررسی میدانی نیز همزمان با انتشار جزییات اولیه پرونده انجام شد. شواهد نشان میداد حجم تخلف رخ داده بسیار بیشتر از یک سومدیریت ساده بود و دستگاهها مختلف نیز درگیر موضوع هستند.

بر همین اساس پیگیریهای شبانه روزی از دفتر واردات، مبارزه با جرایم سازمان یافته ستاد گمرک در کنار گمرکات مهم اجرایی از جمله بوشهر و...همراه با زیر مجموعه های وزارت صمت مانند دفتر مقررات صادرات واردات و نهادهای نظارتی ادامه یافت. لعد از وندماه مطالبه گری، ماجرای تخلفات ثبت سفارش در ابعاد گسترده مطرح و‌موج مطالبه عمومی نیز در این خصوص شکل گرفت.

حالا بعد از چهار سال، جزییات پرونده این ابر تخلف در دستگاه قضایی به صورت کامل جمع بندی و نهایی شده و کیفرخواست برای 99متهم نیز صادر شد که عملا بعد از مدتی سکوت خبری شوک جدیدی درباره ابعاد تخلفات مطرح شد.

از نکات جالب توجه و چالش برانگیز این موضوع نیز واکنش اولیه برخی متهمان (به عنوان مثال، شکایت برخی مدیران میانی در استان بوشهر) از فعالان رسانه ای بود که این موضوع دردسرهایی را برای خبرنگاران ایجاد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ثبت سفارشهای ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بیش از ۳۳ هزار پرونده تخلفاتی پارسال درآذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، حسین نجف زاده افزود: پارسال شعب تعزیرات حکومتی استان به ۳۳ هزار و ۳۶۴ فقره پرونده در سه بخش  کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت، دارو و درمان رسیدگی کردند.

او اضافه کرد: از این تعداد پرونده ۲۳ هزار و ۶۹  فقره در بخش کالا و خدمات، ۹ هزار و ۱۲۶ فقره در بخش قاچاق کالا و ارز و هزار و ۱۶۹ فقره مربوط به حوزه بهداشت، دارو و درمان بوده که در مجموع رسیدگی به این پرونده ها متخلفان اقتصادی به پرداخت ۵۲ هزار و ۸۲۴ میلیون ریال محکوم شدند.

نجف زاده تصریح کرد: از میان تخلفات صورت گرفته درج نکردن قیمت، گرانفروشی،کم فروشی صادر نشدن فاکتور، عرضه خارج از شبکه و تقلب به ترتیب بشترین میزان تخلفات بودند.

او همچنین از صدور مجازاتهای غیر نقدی از قبیل ضبط کالاها و ارز قاچاق و خودروهای حامل کالای قاچاق، تعطیلی و پلمب واحدهای متخلف، نصب پارچه و ممهور نمودن پروانه واحدهای متخلف به مهر تخلف،حبس بدل از جزای نقدی برای برخی از متخلفان خبر داد.

به گفته نجف زاده، گشت های سیار تعزیرات حکومتی استان همراه با دستگاههای نظارتی در سال گذشته سه هزار و ۶۳ نوبت گشت و از ۱۲ هزار و ۴۴۷ واحد بازرسی کردند که از این تعداد بازرسی پنج هزار و ۵۹۳ فقره پرونده تشکیل و متخلفان به پرداخت ۳۳ میلیارد ریال محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی وصنفی، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و دارو و درمان موضوع را ازطریق سامانه اینترنتی www.tazirat۱۳۵.ir و یا تلفن ۱۳۵ به تعزیرات حکومتی استان گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی معطلی ۱۰ ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل
  • تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و درخواست پیگیری ویژه فوت دکتر بخشی
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • محکومیت ۱۱ میلیارد ریالی قاچاقچی سوخت
  • پارسال به بیش از ۳۳ هزار پرونده تخلفاتی در آذربایجان‌غربی رسیدگی شد
  • آمریکا ۱۱ فرد و نهاد سوریه را تحریم کرد
  • محکومیت قاچاقچی پیاز در خرمشهر
  • اسکای‌ نیوز : استرالیا به‌دنبال منع ورود شهروندان ایران و عراق است
  • قاچاقچی پیاز در خرمشهر جریمه شد
  • رسیدگی به بیش از ۳۳ هزار پرونده تخلفاتی پارسال درآذربایجان غربی