Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده سابق مجلس گفت: اگر فردی شایستگی‌های لازم را داشته باشد، نباید صرفا به دلیل اینکه با مقام مسئولی نسبت فامیلی دارد، او را از قرارگیری در مناصب مدیریتی محروم کرد.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی از انتصابات فامیلی که اخیرا در دولت و تعدادی از نهادهای دیگر صورت گرفته است، اظهار کرد: ما باید تعریفی دقیق از انتصاب فامیلی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتصاب فامیلی بدین معناست که فردی بدون دارا بودن شایستگی‌ها و صلاحیت‌های لازم، صرفا به دلیل وابستگی فامیلی در یک پست مدیریتی منصوب شود. انتصاب مدیران به این شکل، تداعی‌گر حکومت‌های دیکتاتوری و موروثی است.

وی افزود: اما باید توجه داشت که در این رابطه نباید افراط و تفریط کرد. اگر فردی از شایستگی‌های لازم برخوردار باشد و تخصص و تعهد کافی را دارا باشد، نباید صرفا به دلیل اینکه نسبت فامیلی با یکی از مقامات سیاسی دارد، او را از حقوق خودش محروم کرد. بنابراین باید تعریفی درست از انتصاب فامیلی داشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: امروز در دنیا سازمان‌ها برای پیشرفت خودشان، تلاش می‌کنند بهترین افراد را گزینش و جذب کنند. بنابراین در کشورهای مختلف، تدوین نظام ارزش‌یابی برای شایستگی‌ها امری معمول است. در کشور ما نیز چند سالی است سازمان امور اداری و استخدامی در این زمینه قدم‌های موثری برداشته است و کانون‌هایی را به نام کانون‌های ارزیابی، برای سنجش توانمندی‌های مدیران ایجاد کرده است‌.

آرین‌منش ادامه داد: این کانون‌ها افراد را از حیث توانایی‌ها و شاخصه‌های مختلف مدیریتی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بهترین‌ها را بر اساس ملاک‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی گزینش می‌کند. قرار بر این بود که برابر این دستورالعمل‌های دولت، بانک اطلاعاتی جامعی از توانمندی‌های مدیران ایجاد شود و شایستگی‌های افراد در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گیرد و برای انتصاب در مدیریت‌های عالی بهترین‌ها گزینش شوند.

وی عنوان کرد: حال اگر شخصی چه وابسته به یک مقام مسئول باشد و چه نباشد، چنانچه طی این پروسه توانایی‌هایش به اثبات برسد، نباید او را از حق خودش در قرارگیری در مناصب مدیریتی کشور محروم کرد و با این کار باعث شد جامعه از او و تخصصش بی‌بهره شود. اما اگر فردی بدون دارا بودن توانایی‌های لازم، صرفا به دلیل نسبت فامیلی با مقامات، در پستی منصوب شود، هم به خود آن فرد و هم به مردم جفا شده است‌.

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: آنچه که تا به الآن ما شاهد بودیم، این است که دولت سیزدهم در مقایسه با دولت‌های پیشین، نسبت به فساد، رانت، تبعیض و انتصابات فامیلی بسیار با حساسیت برخورد کرده است و آقای رئیسی مکررا در خصوص توجه به عدم انجام انتصابات فامیلی، به مسئولین مختلف و اعضاء کابینه‌اش هشدار داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتصابات فامیلی شایسته سالاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور انتصابات فامیلی صرفا به دلیل شایستگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۳۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش منظم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش ضمن گرامیداشت ۱۱ آوریل روز جهانی پارکینسون گفت: پارکینسون دومین بیماری تخریب کننده سیستم عصبی مرکزی است که احتمال شیوع آن در سن بالای ۸۰ سال یک درصد است و بیشترین رشد شیوع را در بین تمام بیمار‌ی‌های مغز و اعصاب دارد.

به گفته وی پارکینسون معمولا در سنین بالای ۵۵ تا ۶۰ سال بروز می‌کند، اما ممکن است در سن پایین‌تر از ۵۰ سالگی نیز مشاهده شود.

وی افزود: علت بیماری پارکینسون هنوز به طور دقیق شناخته نشده است، ولی به نظر می‌رسد عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در ایجاد بیماری داشته باشد. آلاینده‌های محیطی مثل فلزات سنگین و سموم کشاورزی در ایجاد بیماری نقش دارند.

دکتر سالاری علت ۵ تا ۱۰ درصد موارد بیماری را ژنتیکی برشمرد و افزود: دلیل بیماری در بیشتر مبتلایان، غیرژنتیکی است و علل ژنتیکی بیشتر در مبتلایان جوان زیر ۵۰ سال مشاهده می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرزش دست را شایعترین علامت بیماری پارکینسون برشمرد و تاکید کرد: همیشه لرزش دست به معنای ابتلا به پارکینسون نیست و افرادی که اخیرا دچار لرزش دست شدند بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

وی از دیگر علایم پارکینسون به کندی حرکات و سفتی مفاصل و عضلات اشاره کرد.

دکتر سالاری کندی حرکات را یکی از علایم مهم در پارکینسون برشمرد که درتشخیص بیماری اهمیت دارد و گفت: متاسفانه در برخی بیماران که دارای کندی حرکت هستند، اما لرزش دست ندارند بیماری با تاخیر تشخیص داده می‌شود.

فلوشیپ پارکینسون بیمارستان شهدای تجریش به افراد توصیه کرد در صورت داشتن علایمی نظیر لرزش دست، کندی حرکات نسبت به قبل و اختلال در راه رفتن حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص درمان دارویی در این بیماری گفت: امروزه با تجویز داروی مناسب می‌توان علایم بیماری را در این بیماران کنترل کرد و باعث ارتقای کیفیت زندگی بیمار شد.

به گفته دکتر سالاری با مصرف داروی مناسب می‌توان لرزش دست بیمار را کاهش داد و کندی حرکات و سفتی مفاصل و عضلات وی را کنترل کرد؛ اما باید توجه داشت که دارو‌ها نقش پیشگیری کننده و کاهنده سیر بیماری را ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شایعترین داروی مورد استفاده در این بیماران را لوودوپا ذکر کرد که به عنوان بهترین دارو در درمان پارکینسون محسوب می‌شود و علایم بیماری را به خوبی کنترل می‌کند.

دکتر سالاری با تاکید بر تشخیص زودرس بیماری گفت: افرادی که اخیرا دچار لرزش شدند به ویژه لرزشی که از یک سمت بدن شروع می‌شود یا حرکاتشان کند شده و نحوه راه رفتن آن‌ها تغییر کرده است حتما در اسرع وقت برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنند. زیرا اختلال حرکت باعث زمین خوردن و کاهش کیفیت زندگی آنان می‌شود.

تاثیر ورزش در کاهش پیشرفت بیماری

فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش نقش فعالیت بدنی و ورزش را در کاهش پیشرفت و کنترل علایم پارکینسون بسیار مهم و موثر عنوان کرد و افزود: فعالیت بدنی تنها روش شناخته شده علمی است که می‌‎تواند در کنترل علایم و کاهش روند پیشرفت بیماری پارکینسون موثر باشد.

وی به مبتلایان توصیه کرد: هفته‌ای سه روز و هر بار حداقل یک ساعت ورزش‌های هوازی نظیر پیاده روی، دومیدانی، شنا و تایچی، یوگا را انجام دهید و حداقل یک پیاده روی ساده روزانه داشته باشید.

دکتر سالاری دوچرخه سواری را ورزشی بسیار خوب و مناسب برای مبتلایان به پارکینسون عنوان کرد.

وی انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم را در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون موثر دانست و براساس برخی مطالعات خوردن یک فنجان قهوه روزانه را نیز مفید برشمرد.

این فلوشیپ پارکینسون به مبتلایان توصیه کرد که رژیم غذایی سالمی داشته باشند و از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به خصوص میوه‌های قرمز رنگ بیشتر استفاده کنند.

به گفته وی این بیماران باید غذا‌های چرب و گوشت قرمز را کمتر و ماهی و سبزی‌های تازه و گوشت سفید بیشتر مصرف کنند.

دکتر مهری سالاری در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: فعالیت بدنی و ورزش نقش بسیار مهمی در کاهش روند پیشرفت بیماری پارکینسون ایفا می‌کند و در کنترل علایم و نشانه‌های بیمار موثر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انتصابات در شهرداری قزوین بنا به شایسته سالاری و تخصص نیست
  • خراسان جنوبی چهارمین استان کشور در طرح زندگی با آیه‌ها
  • ورزش منظم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
  • انتصابات جدید شهردار تهران در سه بخش مدیریت شهری
  • تیم خرم آباد با شایستگی قهرمان مسابقات کشتی فرنگی نونهالان استان
  • انتخابات مجلس دوازدهم عبور از قوم‌گرایی و خوش مدگویی به شایسته سالاری بود
  • نمایندگان از دخالت در انتصابات خودداری کنند
  • زریبافان: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است /رئیسی نباید زیر بار فشار جریانات سیاسی و فامیلی برود
  • بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید در آذربایجان‌غربی
  • بازگشت ۳۰۰ واحد راکد و نیمه راکد به چرخه تولید در آذربایجان غربی