Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در سال های اخیر تمایل بانوان کرمانشاهی به ورزش و پیاده روی در معابر و بوستان‌های شهر دوچندان شده که در این بین بر محبوبیت ورزش پیلاتس روز به روز افزوده می‌شود.

پیلاتس که بسیار شبیه به یوگا ولی سخت تر از آن است در باشگاه ها و بوستان ها معرفی و ترویج می‌شود و پیوند دوستدارانش در روزهای کرونایی نیز از طریق آموزش‌های مجازی قطع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام اصلی پیلاتس کنترلوژی بوده یعنی علم کنترل بدن و ابداع کننده آن «جوزسف پیلاتس» بوده و بعد از فوت او به احترام وی نام این رشته ورزشی را از کنترلوژی به پیلاتس تغییر دادند.

اهمیت پیلاتس بسیار زیاد است چون پیامدهای فراوانی در سلامتی دارد.

این ورزش بر قدرت، انطاف و تعادل تاکید دارد و تنفس، تمرکز، مرکزیت، کنترل، دقت و اجرای روان حرکت شش اصل اساسی و بنیادی پیلاتس هستند و تنفس مانند یک ریسمان است که بقیه ی اصول بنیادی پیلاتس را به همدیگر متصل می­کند.

هدف پیلاتس تناسب اندام و تندرستی و به عبارتی افزایش طول عمر است و این ورزش در سلامت و بالارفتن نشاط اجتماعی بانوان بسیار تاثیرگذار است.

یک بانوی علاقمند به ورزش پیلاتس که از طریق آموزش های آنلاین، از این ورزش در سال های کرونایی فاصله نگرفته است، به ایرنا گفت: بهبود تعادل، انعطاف پذیری، کنترل وزن و کاهش نگرانی ها و فشارهای روانی از دلایل انتخاب این رشته ورزشی برای من محسوب می شود.

«صدف سمیعی» افزود: با خروج شهرها از وضعیت قرمز کرونایی شاهد فعالیت محدود باشگاه ها در سطح شهر می شویم ولی من و امثال من که حساسیت بیشتری داریم ترجیح می دهیم این ورزش را در منزل و از طریق فضای مجازی دنبال کنیم.

وی پیشنهاد داد، ایجاد محوطه ای در بوستان های اصلی شهر برای انجام پیلاتس، گزینه ای مناسب برای تشویق بانوان به ورزش در سال های کرونایی است.

«مهشید قنبری» یکی دیگر از بانوان و مربیان فعال کرمانشاهی در یک خانواده ورزشکار به دنیا آمد و با تشویق پدر ورزش را شروع کرد و ادامه داد.

او از سال پنجم ابتدایی در اردوهای ورزشی حضور داشت، سال­ها عضو رسمی تیم والیبال شهر بود و پس از آن نیز به رشته­های آمادگی جسمانی علاقه­مند شد­ه­اند و در سال ۷۱ در دوره مربیگری بانوان که برای اولین بار در استان کرمانشاه برگزار شد، موفق به گذراندن این دوره شد و از آن سال مربیگری بانوان را شروع کرد.

قنبری در سال ۸۸ دوره مربیگری پیلاتس را با موفقیت گذراند و از همان سال در این رشته فعالیت خود را شروع کرد و بعد از گذراندن دوره­‌ها و شرکت در کارگاه­‌ها و سمینارهای مختلف، موفق به کسب مربیگری درجه ۳ و بعد از آن مربیگری درجه ۲ شد و در نهایت دوره مدرسی این رشته ورزشی را هم با موفقیت گذراند که همه اینها با تلاش، کوشش، پشتکار و علاقه‌­ای که به این رشته ورزشی داشته امکان پذیر شد تا به موفقیت دست یابد.

قنبری که اکنون مسئول کمیته پیلاتس استان کرمانشاه است، به خبرنگار ایرنا گفت: رشته ورزشی پیلاتس از سال ۸۸ در کرمانشاه فعال شد و کمیته پیلاتس از سال ۹۱ مشغول به فعالیت شد و خوشبختانه با برگزاری همایش­ها و سمینارها و برنامه­های مختلفی مانند پیاده روی و... و. که از سوی کمیته پیلاتس استان برگزار شد، گام­های بسیار موثری برای معرفی این رشته ورزشی به آحاد مردم جامعه برداشته شد و جذابیت این رشته ورزشی بیشتر در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

فعالیت مجازی مربیان کرمانشاهی در روزهای کرونایی

وی ادامه داد: همزمان با افزایش تعداد طرفداران این رشته ورزشی، مربیان نیز برای خدمت به جامعه پیلاتس کار استان تربیت شده و مشغول به کار شدند.

قنبری اضافه کرد، در طی دو سال اخیر، باوجود شیوع ویروس کویید ۱۹، مربیان این رشته در کرمانشاه دست از فعالیت برنداشتند و به صورت آنلاین و برگزاری کلاس‌­های مجازی به کارشان ادامه دادند.

وی معتقد است، داشته‌­های ما، مربیان قدرتمند، با اقتدار و اخلاق مداری هستند که با عشق و علاقه و با هدف ارتقای سطح سلامت عموم جامعه مشغول فعالیت هستند.

پیلاتس در بین مردان نیز باید توسعه یابد

قنبری با بیان اینکه در زمینه پیلاتس آقایان با کمبودهایی مواجه هستیم، اظهار داشت: هنوز موفق به توسعه و فعال کردن کامل این ورزش در جامعه آقایان نشده­ایم، البته تعدادی مربی مشغول به فعالیت هستند که بسیار کم است و در حال حاضر پرچمدار این رشته ورزشی خانم­‌ها هستند که امیدوارم به زودی شرایطی مهیا شود تا مربیان مرد بیشتری مشغول فعالیت شوند تا آقایان هم از این رشته ورزشی بهره‌­مند بشوند.

پرداختن به ورزش پیلاتس نیاز به بوستان اختصاصی بانوان دارد

او ادامه داد: لیگ تندرستی که چند ماه پیش برگزار شد و با استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان پیلاتس­کار مواجه شد، سه مقام اول و یک مقام سوم را کسب کرد و پیش از آن هم در سال ۱۳۹۶ در یک مسابقه که در سطح باشگاهی و انفرادی در سطح استان برگزار شد و با استقبال خوبی هم مواجه شد، نتایج خوبی نیز کسب شد.

این ورزشکار معتقد است، اجرای حرکات در بوستان ها بسیار مطلوب است اما برای پیلاتس نیاز به پارک ویژه بانوان است که بتوان به صورت کامل حرکات را اجرا کرد.

پیلاتس و توسعه سلامت

او ادامه داد: پیلاتس در واقع یک سیستم آمادگی جسمانی و روانی است که قدرت جسمانی، انعطاف پذیری، هماهنگی و همچنین کاهش فشار، افزایش تمرکز روانی و حمایت از مفهوم توسعه سلامت را ارائه می‌دهد.

قنبری اظهار داشت: پیلاتس برای همه افراد است و بعضی از اشکال پیلاتس بیشتر بر مفهوم جسمانی و برخی بر بعد روانی آن تاثیر دارند و این رشته ورزشی تاکید بر تلفیق در مسیر زندگی دارد.

 به گفته این ورزشکار، تمرینات پیلاتس باعث افزایش حس رضایت از وضعیت بدن می­‌شود و افرادی که در این رشته ورزشی فعالیت می­‌کنند به طور معمول نمی­توانند ورزش دیگری را جایگزین کنند.

پیلاتس از فشارهای روانی می‌کاهد

قنبری اضافه کرد، چراکه پیلاتس تمام انتظارات مانند قدرت جسمی و روحی، انعطاف در ناحیه ستون فقرات و مهره‌­ها، تعادل بدن و کاهش تنش­‌ها و فشارهای روانی را برآورده می­‌کند و با ایجاد احساس کشیدگی در همه بدن، افزایش چابکی، هماهنگی عصبی عضلانی و استقامت باعث نشاط و آرامش روانی در ورزشکار می‌شود.

مسئول کمیته پیلاتس استان کرمانشاه اضافه کرد، این نوع فعالیت جسمانی در جهت و راستای زندگی و فعالیت­‌های روزمره طراحی شده ولی در عین حال می­تواند کامل کننده ورزش‌­های تخصصی مانند شنا، فوتبال و ورزش­‌های رزمی و غیره باشد و در عرصه افزایش عملکرد ورزشی هم برای خانم­‌ها و هم برای آقایان کاربرد دارد و حتی در حوزه پزشکی و توانبخشی نیز کاربرد دارد.

وی معتقد است، جوانان، ورزشکاران، بازیگران و افراد مسن بیشترین بهره را از پیلاتس می‌­برند.

نقش ورزش در پیشگیری از سکته مغزی

از سوی دیگر یک متخصص مغز و اعصاب به اثرات ورزش بر کاهش عوارضی همچون سکته مغزی اشاره کرد و گفت: کنترل فاکتورهای خطر به میزان ۷۰درصد در پیشگیری از سکته نقش دارد.

«لیلا افشار هزارخانی» ادامه داد: کنترل فاکتورهای خطر به معنای کنترل فشار و قندخون و داشتن تحرک و ورزش مناسب است، انجام ورزش به میزان سه بار در هر هفته و هربار به میزان ۲۰ دقیقه می تواند در جلوگیری و کنترل سکته های مغزی تاثیرگذار باشد.

۹۰ درصد پیلاتس بانوان در کرمانشاه فعال است

رئیس هیات ورزش‌­های همگانی کرمانشاه هم به خبرنگار ایرنا گفت: در ۶شهرستان این فعالیت را شروع کرده ایم و نفرات مشخص شده اند و با توجه به شرایط کرونایی که باشگاه­‌ها را به صورت نیمه تعطیل و بعضی اوقات به صورت کامل تعطیل کرده است، تمرینات پیلاتس توسط مربیان به صورت ویدئوها و کلیپ­‌های آموزشی آماده شده و در گروه­‌های مجازی قرارداده می­‌شود تا افراد و خانواده­‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و تمرینات ورزشی را انجام دهند.

«نریمان رحمانی» ادامه داد: مورد دیگر برگزاری کلاس­‌های آنلاین با استفاده از مربیان آموزش دیده است که حتی در شرایط قرمز کرونایی هم افراد از این طریق و در خانه خودشان اقدام به ورزش کردند.

وی ادامه داد: پیلاتس در استان کرمانشاه بیش از ۹۰ درصد در بخش بانوان فعال است و ۲ نفر در بخش آقایان برای مربیگری معرفی شده­اند که پس از گذراندن دوره مربیگری، امیدواریم بتوانیم در بخش آقایان هم این ورزش را فعال کنیم.

پیلاتس در کرمانشاه ۱۰۰ مربی دارد

رحمانی یادآور شد، از نظر کمبود مربی در استان کرمانشاه با مشکلی مواجه نیستیم و تاکنون حدود ۱۰۰ نفر مربی پیلاتس در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی تاکید کرد، باید تلاش کنیم تا این رشته ورزشی را در سطح استان گسترش دهیم و همه شهرستان‌­های استان را در این زمینه فعال کنیم و از هر شهرستان چند نفر را برای کلاس­‌های مربیگری معرفی کنیم تا بتوانیم پیلاتس که یک ورزش همه پسند است را بیشتر در استان معرفی و فعال کنیم.     

گزارش از زهره کریم زاده

برچسب‌ها ورزش همگانی فدراسیون های ورزشی کرمانشاه بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش همگانی فدراسیون های ورزشی کرمانشاه ورزش همگانی فدراسیون های ورزشی کرمانشاه بانوان استان کرمانشاه رشته ورزشی کمیته پیلاتس برگزار شد بوستان ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود

مینو مداح  در خصوص عملکرد بانوان تکواندوی ایران در تورنمنت صربستان که با یک طلا و یک برنز همراه بود و شرایط آنان در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار داشت: برای ناهید کیانی هدف المپیک بود، چراکه به ۲۰ امتیاز تورنمنت صربستان احتیاج داشت و خوشبختانه به آن رسید تا بتواند برای سیدبندی المپیک، جایگاهش را در رنکینگ جهانی به رتبه دو یا سه برساند.

وی افزود: برای سایر نفرات، هدف مسابقات قهرمانی آسیا در ویتنام بود که اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. هفت نفر را ثبت نام کردیم که روادید ملیکا میرحسینی نیامد و برای سایر نفرات نیز، شب قبل از وزن‌کشی، روادید از سوی میزبان صادر شد و در واقع شرایط سختی برای مسابقات صربستان داشتیم.

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان با بیان اینکه توقع زیادی از شاگردانش در صربستان نداشت، تصریح کرد: در وزن ۴۶ کیلوگرم باید عملکرد معصومه رنجبر و سعیده نصیری و در وزن ۶۲ کیلوگرم، مبارزات ساغر مرادی و الهام حقیقی را بررسی می‌کردیم تا در هر وزن، یک نفر را برای قهرمانی آسیا انتخاب کنیم. به خواسته خود رسیدیم و هفته آینده هم ترکیب اعزامی به ویتنام را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: مسابقات صربستان، آخرین تورنمنت ۲۰ امتیازی قبل از المپیک بود و با حضور قهرمانان مطرح جهان و المپیک، سطح فنی خوبی داشت. کیانی با طلای این مسابقات اکنون امتیازاتش با جید جونس تکواندوکار مطرح بریتانیایی برابر شده و باید ببینیم در رنکینگ جدید جهانی، ناهید در رتبه دوم قرار می‌گیرد یا در جایگاه سوم خواهد بود. او اکنون رتبه سه را دارد، اما می‌تواند به دو برسد.

مداح در پاسخ به این سئوال که آیا حضور ناهید کیانی در قهرمانی آسیا با توجه به نزدیک بودن المپیک پاریس نمی‌تواند خطراتی، چون آسیب دیدگی را درپی داشته باشد؟ توضیح داد: این مسابقات ۴۰ امتیازی است و باید ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده که المپیکی هستند در آن به میدان بروند، چون حریفان مطرح آنان نیز شرکت خواهند کرد. این ریسک را به جان می‌خریم، چون بچه‌ها باید در کورس مسابقات باشند و نمی‌خواهیم فقط آن‌ها را در اردو نگه داریم.

وی در خصوص اینکه بالا رفتن توقعات از کیانی و استرسی که به او وارد می‌شود امکان دارد وی را به سرنوشت دیگر قهرمانان تکواندو تبدیل کند که در المپیک به موفقیت نرسیدند، عنوان کرد: در این مدت سعی کردم ارتباط نزدیکی با کیانی داشته باشم و او را بهتر بشناسم. اکنون کاملا شرایط روحی او را می‌دانم و از چهره‌اش متوجه می‌شوم چه مشکلی دارد.

مداح تصریح کرد: بزرگترین اقدام ناهید این بود که از فضای مجازی بیرون آمد و ما در کادر فنی و همچنین مسئولان فدراسیون از وی حمایت کامل می‌کنیم. این دومین المپیک ناهید است و نسبت به دوره گذشته، پخته‌تر شده و همین مساله می‌تواند در کنار آرامش، موجب موفقیت وی شود.

وی خطاب به مسئولان و علاقه‌مندان به ورزش، گفت: از این بزرگواران می‌خواهم اجازه بدهند در مسیر خودمان حرکت کنیم. این که همه بخواهند به قهرمانان تذکر بدهند و صحبت کنند، چندان سودی ندارد و بار روانی را بیشتر می‌کند. مطمئن باشید خود ما بهتر می‌دانیم که چگونه ناهید و مبینا را آماده المپیک کنیم.

دیگر خبرها

  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند
  • مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود
  • زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود
  • مسابقات کوراش بانوان در سطح خوب و با میزبانی شایسته برگزار شد
  • میراث ورزشی خراسان چگونه به نام یک نفر سند خورد؟
  • سرانه فضای ورزشی دانش آموزی ۳۳ درصد افزایش یافت
  • فضای ورزش آذربایجان غربی به ١٠٧ هزار مترمربع افزایش یافت
  • برگزاری نخستین جلسه شورای استعدادیابی کمیته ملی پارالمپیک
  • آمادگی ایجاد کمپ بین‌المللی کاراته کشور در همدان را داریم