Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرنگار سابق صدا و سیما با اشاره نارضایتی مردم از عملکرد رسانه ملی در دوره‌ی گذشته اظهار داشت: در پنج سال گذشته مردم احساس کردند صدایشان آنگونه که باید در رسانه‌ ملی شنیده نمی‌شود و همین موضوع باعث شد برای کسب خبر به سراغ فضای مجازی و بستر اینترنت بروند؛ بر همین اساس ذره ذره اعتماد افکار عمومی به رسانه ی ملی کم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ زینب حمزئی، کاهش مرجعیت خبری رسانه‌های رسمی چند سالی است که فراگیر شده و آمار و نظرسنجی‌های جدید مُهر تاییدی بر عدم اقبال عمومی به صدا و سیما و اخبار منتشر شده‌ی آن است؛ در این مدت کم کاری‌هایی صورت گرفت که ساختمان اعتماد مردم به رسانه‌ی ملی را ذره ذره تخریب کرد و حال امید بر آن است که رویکردهای رئیس جدید صداوسیما خشت به خشت این ساختمان را بازسازی کند. در همین باره به سراغ حسن شمشادی، خبرنگار صد و سیما رفتیم و درباره‌ی نقاط ضعف رسانه ملی و چگونگی برطرف شدن آنها با او به گفتگو نشستیم.

خبرگزاری دانشجو: باتوجه به نظرسنجی‌های انجام شده، شما ریشه‌ی بی اعتمادی مردم به صداوسیما در پنج سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شمشادی: هدف اصلی شکل گیری رسانه جلب اعتماد افکارعمومی و مخاطب است؛ در این راه رسانه‌هایی موفق هستند که اولا روایت اول را ارائه می‌دهند؛ دوما روایت اول را صادقانه، شفاف و کامل عرضه می‌کنند؛ به سوالات مخاطب پاسخ می‌دهند و در کنار آن حرف مخاطبان و مردم هم شنیده می‌شود.

در رسانه‌ ملی هم همینطور بود، در پنج سال گذشته مردم احساس کردند صدایشان آنگونه که باید و شاید در رسانه‌ ملی شنیده نمی‌شود و همین موضوع باعث شد به سراغ فضای مجازی و بستر اینترنت بروند؛ به همین خاطر ذره ذره اعتماد افکار عمومی به رسانه ی ملی کم شد و مخاطبانش ریزش شدید داشتند، بحث ما مخاطب یا افکار عمومی که نظام یا دولت را قبول دارد یا ندارد نیست بحث ما مخاطب عام است. شنیده نشدنِ صدای مردم در رسانه شنیده نشد و نبودِ روایت اول در اتفاقات و بحران‌ها، باعث ریزش مخاطب و عدم اقبال عمومی نسبت به آن شد.

 

خبرگزاری دانشجو: به فضای مجازی اشاره کردید، تاثیر تکنولوژی محور شدن مخاطب در این چند سال اخیر و گسترش فضای مجازی و حضور مردم در این فضا چقدر درکاهش مخاطبان اثر داشته است؟ تاثیر آن آنقدر زیاد است که بگوییم ۱۵ درصد ریزشی که مرجعیت خبری صداوسیما در سه سال اخیر داشته بخاطر تکنولوژی محور شدن است یا می‌توان این موضوع را به کم شدن اعتماد عمومی ربط داد؟

شمشادی: هر دو موردی که گفتید درست است، اما اینکه چه درصد به فضای مجازی و اینترنت برمی‌گردد و چه درصدی به عدم اعتماد آن‌ها به رسانه‌ی ملی، جای بحث دارد. در بحران‌های اخیری که اتفاق افتاد -حمله سایبری به کارت هوشمند سوخت و پمپ بنزین‌ها- به نوعی ما شاهد اولین گام درست رسانه ملی در سال‌های اخیر در بحث پوشش بحران بودیم؛ با اینکه مردم همچنان که به اینترنت وصل بودند و سرشان در گوشی هایشان بود اما رسانه ملی تلاش کرد که روایت اول را صادقانه شفاف کامل و بدون ابهام ارائه دهد؛ تا جایی که بسیاری از مخاطبین حتی با وجود اینترنت و فضای مجازی، صدا و سیما منبع خبری‌شان شد.
مردم وقتی دیدند که شبکه‌های اصلی خبری دارند به این مسئله می‌پردازند و مدام اطلاع رسانی می‌کنند طبیعتا بخش زیادی از نیازشان به خبر و اطلاعات برطرف شد، پس اگر شما بتوانید روایت اول را بگویید حتی اگر تکنولوژی و فضای مجازی هم باشد شما عقب نمی‌مانید اما اگرمثلا شهید فخری زاده را ساعت ۲ بعدازظهر ترور کنند بعد ساعت ۶ بعدازظهر خبری ناقص ارائه دهید قاعدتا در این ۴ ساعت که مردم ایران دسترسی به اینترنت، سایت‌ها، فضای مجازی و ماهواره داشتند همه چیز را دیدند و شنیدند و تحت تاثیر قرار گرفتند.

من می‌گویم شاید حالت خیلی منصفانه اش  ۵۰ ، ۵۰ است که ۵۰ درصد را به تکنولوژی و اینترنت و فضای مجازی مرتبط کنیم و۵۰ درصد را به همان ضعف‌‎هایی که از رسانه ی ملی در پنج سال اخیر دیدیم.

خبرگزاری دانشجو: رویکرد جدید صدا وسیما را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی از اقدامات در دوره‌ی ریاست آقای جبلی مانند اطلاع‌رسانی سریع اخبار مورد اقبال عمومی قرار گرفته؛ آیا به این معنی است که شاهد یک تحول قابل توجه در صدا و سیما خواهیم بود که ادامه دار است؟

 

شمشادی: من جزو منتقدان اصلی نوع مدیریت آقای علی‌عسگری در صدا و سیما بودم، لازم بود که یک تغییر حرفه‌ای در صداوسیما اتفاق بیافتد که با درایت رهبر انقلاب این اتفاق افتاد. آقای جبلی به تازگی منصوب شدند اما در همین مدت کوتاه، آثار مثبتی ارائه شد؛ یک نمونه‌ی آن که مخاطبان هم دیدند نوع پوشش صداوسیما نسبت به موضوع حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها بود؛ به طور کلی یک سری جا به جایی‌ها در صدا و سیما در حال وقوع است که امیدوارانه است اما هنوز تمام نشده؛ در واقع در ابتدای مسیری هستیم که جبلی آن را آغاز کرده؛ حال باید دید در ادامه مسیر مدنظر جبلی برای سازمان محقق خواهد شد یا خیر؟ باید دید که جبلی در برابر مقاومت‌های درونی و فشارهای بیرونی تا کی و کجا و تا چه حدی می‌تواند ایستادگی کند؛ واقعا اداره‌ی یک سازمان به این بزرگی، با این مسئولیت گسترده، حجم مخاطب، پرسنل و شبکه کار ساده‌ای نیست؛ حالا در این راحت نبودن و سخت بودن، مقاوت‌های درونی و فشارهای بیرونی وجود دارد که باید دربرابرشان ایستادگی کرد و به درستی هدایتشان کرد. ما یک انتصاب در معاونت سیاسی، یک انتصاب در معاونت برون مرزی و یک انتصاب در اداره کل روابط عمومی صدا و سیما داشتیم که می‌شود این‌ها را به فال نیک گرفت. امیدوارم برنامه‌هایی که آقای جبلی و آقای خدابخشی، معاون سیاسی جدید سازمان، برای معاونت سیاسی دارند، ساختارمند باشد و در اجرا نیز خودش را به خوبی نشان دهد و آنوقت ببينيم تغییرات اساسی که در معاونت سیاسی بر روی تولید و پخش اخبار مجموعه سازمان اتفاقافتاده، شامل چه چیزهایی است؛ دو انتصاب حساس دیگر هم سازمان پیش رو دارد، یکی معاونت امور مجلس و معاونت امور استان‌های صدا و سیما و دیگری معاون سیمای صدا و سیما؛ که اگر بحث ادغام معاونت صداوسیما به یک معاونت و دو مرکز زیرمجموعه، صحت داشته باشد، باید منتظر آن هم باشیم تا آنوقت چگونگی تغییر رویه و ساختار از بالا به پایین را مشاهده کنیم.
من در مجموع به این تغییرات امیدوارم.

خبرگزاری دانشجو: طبق توضیحات شما بازگشت اعتماد عمومی نه حاصل تلاش یک نفر، بلکه نتیجه‌ی یک ساختار است اما این مسئله چقدر زمان می‌برد و به چه مولفه‌هایی بستگی دارد؟

شمشادی: طبیعتا کار یک نفر نیست و کار یک ساختار است و این ساختار ابتدا از بالا شکل می‌گیرد که بتواند زیرمجموعه‌ای که الان در سازمان موجود است را مدیریت کند و افکار و برنامه‌های جدید را به منصه ظهور و بروز برساند؛ تا در نهایت همه‌ی تغییرات روی آنتن رسانه ملی و شبکه های صداوسیما حفظ کند و شاهد بازگشت اعتماد عمومی به رسانه ملی باشیم؛ همان چیزی که سال‌ها است ذره به ذره تخریب شده؛ بازگشت اعتماد عمومی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زمان‌بر است و با نوع نگاه مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران پایین دست در صدا و سیما، تغییر ساختار، استراتژی و راهبردهای صداوسیما ارتباط مستقیم دارد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده صدا و سیما جبلی صدا و سیما علی عسگری خبرگزاری دانشجو رسانه ی ملی صدا و سیما اعتماد عمومی روایت اول فضای مجازی پنج سال رسانه ملی سال اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی و مقاومت بارز ترین ویژگی های شهید قرنی است

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع)، حجت الاسلام والمسلمین محمد عدیده در مراسم سالروز شهادت سپهبد قرنی که با حضور فرماندهان و مسئولان در سینما قدس منطقه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سر افراز ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بررسی شخصیت فردی شهید قرنی، موضوع مهم برای الگوپردازی در جامعه به حساب می آید، اظهار کرد: ویژگی‌های ممتاز آن شهید گرانقدر، امروز برای گره گشایی بسیاری از مشکلات کارگشا است.

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید سپهبد محمد ولی قرنی، تصریح کرد: مهمترین ویژگی شهید قرنی علاوه بر مقاومت، داشتن بصیرت انقلابی بود.

وی افزود: شهید سپهبد محمد ولی قرنی انسان توانمند، آینده نگر بود که ارتش را بعد انقلاب اسلامی سر و سامان داده و از انحلال ارتش جلوگیری کرد و حضرت امام ( ره) نیز از ایشان حمایت کردند.

عدیده به نقش ارزشمند شهید قرنی در ارتش اشاره کرد و گفت:شهید قرنی از به تاراج رفتن تجهیزات پیشرفته ارتش جلوگیری کرد که آثار همین اقدام مهم وی در دوران دفاع مقدس متبلور شد و ارتش توانست با اتکا به نیروی انسانی مومن و توانمند و تجهیزات پیشرفته جلوی دشمنان بعثی و ایادی استکبار ایستادگی کند.

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور، داشتن صداقت، مبارزه با تجزیه طلبی، پاکسازی ارتش از مستشاران خارجی را از دیگر اقدامات و خصوصیات مهم شهید قرنی برشمرد و خاطرنشان کرد: امثال قرنی ها باید شهید می شدند تا با شهادت به سعادت دنیوی و اخروی برسند.

دیگر خبرها

  • خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال
  • واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • ایستادگی و مقاومت بارز ترین ویژگی های شهید قرنی است
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • ایستادگی و مقاومت بارز‌ترین ویژگی‌های شهید قرنی است
  • حملات موشکی مقاومت به «سدیروت»/ شنیده شدن صدای انفجار در «حیفا»
  • رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نکرد و در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی