Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-19@20:03:25 GMT

ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۴۳۶۵

ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام جواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره نوع نگاه این شورا به مطالبه عدالت و مبارزه با فساد گفت: ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است و در بین کلان گفتمان های انقلاب اسلامی، مساله عدالت جزو ستاره های قدر اول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* امام جمعه باید تحقق عدالت را دنبال کند

وی که در برنامه ثریّای شبکه یک سیما با موضوع ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی سخن می گفت، اظهار داشت: در کنار سایر گفتمان ها که امام جمعه باید دنبال کند از جمله باید بحث عدالت را در مقام تببین و ترویج و تحقق دنبال کند و همیشه هم اینطور بوده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید براینکه نگاه به عدالت باید جامع و در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سلامت و . . . باشد، گفت: از ابتدای انقلاب در هر منطقه ای که نماز جمعه بوده است، به برکت آن این عدالت پیگیری شده است، اعم از مجموعه های آموزشی، بهداشت، مسائل اجتماعی و خانوادگی. اگرچه ائمه جمعه به لحاظ سطح پیگیری و نفوذ بیان یکسان نیستند.

* حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به دنبال عدالت هستند، از مسائلی که اخیرا مطرح شد، ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم.

حاج علی اکبری در ادامه گفت: وقتی جوانان ما نسبت به بحث عدالتخواهی دغدغه دارند، خیلی خوشحال می شوم و این را جزو رویش های انقلاب می دانم.

* برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه عدالتخواهی، منحصر به قرائت آیات و احادیث نیست، عنوان داشت: تبدیل گفتمان عدالت به مطالبه عمومی، بسیج همه ظرفیتها را نیاز دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند. ما ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم. آیا منتقدان ائمه جمعه همه ۹۰۰ نماز جمعه را شرکت کرده اند؟ و همه خطبه ها را شنیده اند؟
 

 
وی ادامه داد: ائمه جمعه، خود، در سخت ترین وضعیت معیشتی زندگی می کنند. آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و بنابر این خود، با همه وجود، دشواری های زندگی و بی عدالتی ها را درک می کنند و خیلی فرق می کنند با کسانی که هیچ مسئولیتی ندارند و زندگی شان هم برقرار است و فقط دست به توییت و دست به قلم هستند.

* امام جمعه، در غیر از نمازجمعه می‌تواند پیگیری مطالبات مردم را دنبال کند

حاج علی اکبری گفت: طرح مفاسد اعم از زمین‌خواری و کوه‌خواری و . . . هیچ محدودیتی در تریبون نماز جمعه ندارد، اما نماز جمعه همه کاره منطقه خودش نیست و نهادهای گوناگون هر کدام وظایفی دارند.

وی با ابراز خرسندی از توجه رییس جمهور به نقش ساختارهای فسادزا در بی عدالتی ابراز داشت: کار امام جمعه فقط خطبه خواندن نیست و از قضا آسانترین کار امام جمعه، خطبه خواندن و داد سخن سردادن است. امام جمعه، در غیر از نماز جمعه می تواند پیگیری مطالبات مردم منطقه اش را دنبال کند.

* عده ای بافته های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با انتقاد از اینکه عده ای در مساله عدالتخواهی، بافته های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند، گفت: درباره طرح مصادیق عدالتخواهی در تریبونهای نماز جمعه، ما فقط یک ملاحظه داریم و آن این که خطبه های نماز جمعه در موضع حاکمیت و شبکه امامت است و وظیفه او حفظ وحدت و جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و مانند جوان دانشجوی عدالتخواه نیست که چاره ای جز فریاد زدن بی عدالتی ندارد.

* اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه ممنوع است

وی خاطر نشان کرد: شما فرض کنید امام جمعه، هر هفته در خطبه ها پرونده ها را مرور کند، چه آنها که تخلف ثابت شده و چه آنها که ثابت نشده است، موجب می شود حال و ذهن مردم و زن و بچه هایشان مشوّش شود.

حاج علی اکبری گفت: ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت ساختاری و موضوعی و گفتمانی نداریم، اما اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه بنا بر اعلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب ممنوع است.
وی تصریح کرد: نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد و نباید به جایگاه جنبش دانشجویی تقلیل یابد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در واکنش به اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: اگر دستگاه قضا حکم کند که مجرمی را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید، شورای سیاستگذاری دیگر ملاحظه ای در این باره ندارد، اما الان با زمان امیرالمومنین تفاوت دارد زیرا آن زمان تنها رسانه، نماز جمعه بود اما الان که بازتاب جهانی دارد آیا مصلحت هست که مجرمی در نماز جمعه شلاق بخورد؟

وی افزود: شرکت دادن مجرمان در نماز جمعه از بابت تنبیه است یا عقب نماندن از فیض نماز است؟ ما برداشتمان محروم نماندن از فیض نماز است.

حاج علی اکبری گفت: صرفا در یک نماز جمعه، تعدادی از کارگران معترض حضور یافتند و آن امام جمعه که الان هم مسئولیت را واگذار کرده و امام جمعه نیست، برخورد خوبی نداشت، اما چرا این مساله را به همه شبکه امامت جمعه تعمیم می دهند؟ چرا بسیاری از نماز جمعه هایی را که ملجأ کسانی است که برای احقاق حق خود به آن مراجعه می کنند، دیده نمی شود؟

* در تغییرات امامان جمعه، مساله عدالتخواهی به هیچ وجه دخالتی نداشته است

وی اظهار داشت: در تغییرات امامان جمعه، مساله عدالتخواهی به هیچ وجه دخالتی نداشته است و کوچکترین فشاری هم از بیرون نبود. ما درباره مسائل مطرح شده در مورد باستی هیلز و . . . در نماز جمعه حوزه انتخابیه مربوطه، حتی یک تذکر هم به آن امام جمعه ندادیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در واکنش به بخش دیگری از اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: من در تهران هشت خطبه خواندم، از این هشت خطبه، یک خطبه مستقل را به عدالت اختصاص دادم و در خطبه آخر هم که دوره جدید نماز جمعه پس از کرونا ایراد کردم، یک بخش را درباره عدالت صحبت کردم.


انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مساله عدالتخواهی حاج علی اکبری نماز جمعه مساله عدالت امامت جمعه امام جمعه خطبه ها جمعه هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۴۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان اعلام کرد : فردا ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ، نماز جمعه در همه شهر‌ها و روستا‌های گیلان برگزار خواهد شد.
همچنین نمازجمعه رشت ، فردا به امامت آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در مصلای امام خمینی این شهر اقامه می‌شود.

دیگر خبرها

  • خطبه نماز جمعه شهرستان‌ها هرمزگان ۳۱ فروردین
  • گزیده خطبه های ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت
  • خطبه‌های نماز جمعه تهران آغاز شد
  • اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  •  اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • تخریب بقیع زخم کهنه تاریخ اسلام است