Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:24:53 GMT

بارش باران و رویش بذر امید در دل مردم کردستان

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۲۲۰۳

بارش باران و رویش بذر امید در دل مردم کردستان

به گزارش ایرنا، پاییز و زمستان سال گذشته بارش برف و باران در کردستان از وضعیت خوبی برخوردار نبود و چشم امید مردم به بارش‌های بهاری بود اما از آن هم امیدی حاصل نشد و ما یکی از سال‌های خشک دهه‌های اخیر را پشت سر گذاشتیم.

میانگین بارندگی سالیانه استان در شرایط نرمال حدود ۴۵۰ میلی‌متر است که در سال زراعی گذشته (از اول مهر ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) ۳۰۲ میلی‌متر بارش را شاهد بودیم که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال ماقبل ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در سال زراعی گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۲۲۱ میلی‌متر و نسبت به دوره بلندمدت ۱۵۱ میلی متر کمتر شاهد نزول این رحمت الهی در استان بودیم.

در میان شهرستان‌های استان، قروه در سال زراعی گذشته با ۱۸۱ میلی متر بارندگی، بیشترین درصد کاهش بارندگی را نسبت به سال ماقبل آن با ۵۱ درصد داشت و کمترین کاهش را نیز شهر سقز با ۳۶۵ میلی متر بارندگی و ۳۰ درصد کاهش از آن خود کرد.

این وضعیت باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم دیم نیز در کردستان شد و این محصول امسال بیش از ۳۰۰ هزار تُن کمتر به مرحله برداشت رسید.

سالی که کم بارش باشد، آفات و سن غلات هم به مزارع روی می آورند تا دخل کشاورزان را خالی‌تر کنند و امسال هم کردستان از این قضیه مستثنی نبود و کمبود بارش‌ها باعث هجوم آفات به مزارع استان نیز شد.

اما با عبور از تابستان و پایان سال زراعی گذشته، مردم استان امیدوار به جبران بارش‌ها در سال جاری شدند.

امید کشاورزان کردستانی به بارش پَه لَه

ساکنان مناطق کُردنشین به ویژه کشاورزان نخستین بارش موثر پاییزه را که بیش از ۱۵ میلی‌متر باشد و زمین را برای کشت گندم آماده ‌کند «پَه لَه» می‌گویند

ساکنان مناطق کُردنشین به ویژه کشاورزان نخستین بارش موثر فصل پاییز را که بیش از ۱۵ میلی‌متر باشد و تا عمق حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری خاک نفوذ و زمین را برای کشت گندم آماده ‌کند «پَه لَه» می‌گویند.

در مهرماه امسال هم بارش «په له» با توجه به اینکه میانگین بارندگی استان چهار دهم میلی‌متر بود اتفاق نیفتاد و این میزان بارش نسبت به میانگین سال گذشته که ۱.۳ میلی‌متر بود، ۶۷ درصد کاهش را نشان می‌داد.

همچنین میزان بارندگی مهرماه امسال نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ سال گذشته) که ۱۲.۵ میلی متر بوده است، کاهش ۹۷ درصدی را نشان ‌می‌داد.

در نتیجه مهرماه امسال در مقایسه با دوره بلندمدت یکی از سال‌های کم بارش بود، هرچند کمتر از آن را نیز در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ که میانگین بارش استان یک دهم میلی‌متر بوده، شاهد بوده‌ایم.

در مجموع در بیجار ۱.۵ میلی‌متر، بانه و سقز هرکدام هفت دهم و زرینه ۶ دهم میلی متر بارش در مهرماه به ثبت رسید و سایر شهرهای استان از جمله سنندج بارشی را نداشتند.

بارش په له در بیشتر نقاط کردستان در آبان ماه

سرانجام بعد از ۳۷ روز انتظار و در هفتم آبان ماه اولین بارش موثر پاییزه امسال در کردستان اتفاق افتاد و موجی از شادی و خوشخالی را در دل مردم و به ویژه کشاورزان منطقه پدید آورد.

در آبان ماه امسال تاکنون ۲ موج بارشی وارد کردستان شده که در پی آن بارش په له در اکثر نقاط استان اتفاق افتاده است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی امسال تاکنون سقز با ۲۹ میلی متر بیشتر میزان بارش را در استان به نام خود ثبت کرده و پس از آن دهگلان و بیجار با ۲۸، سنندج و قاملو ۲۷، بهارستان ۲۴، دیواندره، بانه، موچش و هزارکانیان ۲۳، قروه ۲۲، زرینه و یاسوکند ۱۹، کامیاران و سروآباد ۱۸، مریوان ۱۵، آویهنگ ۱۴ و بابارشانی هشت میلی متر در رده های بعدی قرار دارند.

میانگین بارش‌های امسال کردستان از اول پاییز تاکنون ۲۳ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است

علی پناهی افزود: میانگین بارش‌های استان از اول پاییز تاکنون ۲۳ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۲.۶ میلی متر بوده، از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

وی با بررسی وضعیت بارش های استان طی ۲۰ سال اخیر گفت: طی این مدت، میزان بارش‌های اول پاییز تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۳۸۶ برابر با ۱.۶ میلی‌متر بوده که بدترین وضعیت را داشته و سال های ۱۳۸۵ با ۱۴۰ میلی‌متر و ۱۳۹۴ با ۱۳۹ میلی متر بهترین وضعیت را داشته‌ایم.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: در ۲ دهه اخیر، سال‌های ۱۳۸۲ با ۱۵ میلی متر، ۱۳۸۹ با ۱۷ میلی متر و ۱۳۹۵ با ۱۸ میلی متر نیز در وضعیت بدتری نسبت به وضعیت امسال استان که ۲۳ میلی متر بارش داشته‌ایم، بوده‌اند.

همچنان امیدواریم...

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی مدل‌های اجرا شده در سازمان هواشناسی کشور و سایر مدل‌های بین المللی میزان بارش استان به صورت کلی طی ۲ ماه باقیمانده از پاییز در محدوده کمتر از نرمال خواهد بود که این کاهش در آبان ماه برای استان ۱۰ تا ۳۰ میلی‌متر و در آذرماه ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر کمتر از حد نرمال پیش بینی شده است.

پناهی افزود: در دی ماه بارش استان در محدوده نرمال، در بهمن ماه نرمال و یا بیشتر از آن و در اسفندماه نیز ۱۰ تا ۲۰ میلی متر کمتر از نرمال برآورد شده است.

وی البته این را هم اضافه کرد که موثق‌ترین پیش بینی‌های هواشناسی پنج روزه و در نهایت ۱۰ روزه بوده و سطح اعتماد به پیش بینی‌های فصلی تا حدود ۷۵ درصد است، بر این اساس احتمال تغییر در وضعیت پیش بینی‌های بارندگی در پاییز و زمستان امسال هم وجود دارد.

چشم امید مردم و به ویژه کشاورزان منطقه، امسال هم مثل هر سال به سخاوت آسمان است و خدایی که هیچگاه بندگانش را فراموش نمی‌کند.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری، ثبت و مخابره می‌کنند.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا کردستان بارندگی سنندج بارش باران سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا کردستان بارندگی تغییرات آب و هوا کردستان بارندگی سنندج بارش باران سازمان هواشناسی ویژه کشاورزان سال زراعی گذشته میلی متر بوده دوره بلندمدت سال زراعی میلی متر میزان بارش میلی متر سال گذشته درصد کاهش ماه امسال آبان ماه امسال هم پیش بینی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود/ حتی از طوفان "گونو" هم بیشتر بارید

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، "سحر تاج بخش مسلمان" اظهار داشت: در کنارک در مدت ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلی متر باران بارید که ۱۴۰ میلی متر بیشتر از رکورد روزانه قبلی (که حاصل از فعالیت طوفان حاره‌ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده) است.

وی تصریح‌کرد: در زرآباد نیز در ۲۴ ساعت ۲۷۰ میلی متر باران بارید که این مقدار ۲۰۰ میلی‌متر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است.

تاج بخش مسلمان اضافه‌کرد: این مقدار بارش در یک شبانه‌روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تا کنون بی سابقه است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان‌کرد: در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز برای نخستین بار در حدود نیم قرن اخیر، ۱۴۶ میلی‌متر باران در ۲۴ ساعت بارید.

وی گفت: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که بارش‌های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل ۱۰ رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است.

تاج بخش مسلمان افزود: آنچه سامانه بارشی اخیر جنوب کشور را از سامانه‌های قبلی آن متمایز می‌کند، بارش‌های فراتر از ظرفیت‌های اقلیمی و توان زیرساختی در برخی از این مناطق است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بی‌شک وقتی خیلی بیشتر از ظرفیت‌های اقلیمی یک منطقه باران می‌بارد، خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: تا صبح امروز از بیش از ۳۸۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سجی پنج استان جنوب و جنوب شرقی کشور بارندگی گزارش شده است که در برخی مناطق سبب آبگرفتگی گسترده، بالا آمدن آب در معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب ایران در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود/ حتی از طوفان "گونو" هم بیشتر بارید
  • بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد
  • بارش‌های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود / حتی از طوفان گونو هم بیشتر بارید
  • بارش‌های برخی مناطق جنوبی در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است
  • سهم کیش از سامانه بارشی اخیر ۷۰ میلی متر باران
  • بارش ۴۶ میلی‌متری باران در مردهک جیرفت
  • کنگان با ۵۰ میلی‌متر رکورددار بارش‌های استان بوشهر
  • لاوان با ۱۲۱ میلی‌متر؛ بیشترین میزان بارش باران در هرمزگان
  • روستای کاروان قشم رکوردار بارش باران
  • در کدام شهر هرمزگان بیشتر باران بارید؟