Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: رویکرد دولت باید سازگاری با خشکسالی باشد و فعالان مختلف کشاورزی و صنعت باید با شرایط کم آبی خود را تطبیق دهند دولت‌ها در این شرایط باید دیپلماسی فعال تعامل با همسایگان در مناطق مرزی مشترک برای دسترسی مناسب به منابع آبی را افزایش دهند.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش در مهرماه کمتر از حد نرمال بوده است و بیش از ۲۰ استان کشور فاقد بارش بودند، این موضوع تنها مختص ایران نیست و کشورهای شرق مدیترانه، خاورمیانه و برخی نواحی آسیای مرکزی را در برگرفته است مقدار نرمال بارش‌ها در مناطق غرب و مرکزی در مهرماه بین ۵ تا ۱۵ میلی‌متر بوده است که در مهر گذشته این مناطق بدون بارش بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به احتمال بسیار زیاد در آبانماه هم بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود و میزان بارش منفی خواهد بود، بارش‌ها در اکثر مناطق کمتر از نرمال خواهد شد، دما در پاییز امسال نرمال با گرایش به بیش از نرمال است و از ابتدای پاییز تاکنون دمای میانگین کشور حدود یک درجه بیش از نرمال بوده است، البته مناطق شمال و شمال شرق کشور در حد نرمال تا زیر نرمال و مناطق جنوبی بیش از نرمال بوده‌اند.

افزایش خشکسالی با طولانی شدن کم بارشی

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: تداوم کم بارشی در بیش از یک فصل موجب خشکسالی و به تدریج با طولانی‌تر شدن کم بارشی شدت خشکسالی نیز افزایش می‌یابد. سال آبی گذشته تمام استان‌های کشور بارش کمتر از نرمال داشتند و خشکسالی شدید تا بسیار شدید در تمام کشور حاکم شد.

وی ادامه داد: خشکسالی یک پدیده مخرب، خزنده و فراگیر است و در صورت تداوم داشتن خسارت‌های بسیار زیادی را در بخش‌های مختلف و به خصوص به کشاورزی تحمیل می‌کند، خشکسالی شدید سبب کاهش تولید یا عدم برداشت محصول و بی‌کیفیتی و عدم رشد کافی محصولات کشاورزی در مناطق وسیعی از کشور می‌شود.

بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی با حدود ۹۰ درصد است

وظیفه اظهار کرد: کاهش دبی آب رودخانه‌ها و کاهش شدید انرژی برق آبی باعث کاهش محصولات کشاورزان و خسارت به محیط زیست و حیات‌وحش شده است، بیشتر دریاچه‌های کشور خشک شدند و در فصل گرم آتش‌سوزی جنگل‌ها در زاگرس وسعت و شدت بیشتری داشت.

وی خاطر نشان کرد: به طور متوسط میانگین بارش‌ها در سال آبی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۸_۱۳۹۹ با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو بود و در نیمه شرقی کشور، کمبود بارش تجمعی سال آبی اخیر نسبت به سال آبی گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش داشت، استان‌های شرقی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی و رضوی، خراسان شمالی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بارش کمتر از نرمال را در سال آبی اخیر داشتند. اما برحسب مقدار بارش، کرمانشاه ۵۲ درصد یا حدود ۲۵۲ میلی‌متر کمتر از نرمال بارش داشت که بیشترین مقدار کاهش نسبت به نرمال بود.

رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: نمی‌توان با قاطعیت در مورد شدیدتر شدن خشکسالی نظر داد ولی به احتمال زیاد امسال نیز بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود و با توجه به خشکسالی سال قبل، اثرات انباشت کم بارشی و خشکسالی در طبیعت برجای می‌ماند، مصرف آب عمدتاً در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت است که بیشترین مصرف در بخش کشاورزی با حدود ۹۰ درصد آب کشور است که باید در تمام بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی کاهش جدی و قابل ملاحظه در مصرف اتفاق بیفتد.

ضرورت استفاده از فناوری جدید و کاهش مصرف در بخش کشاورزی

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید با بهینه کردن الگوی کشت و بکارگیری فناوری به روز مصرف آب کشاورزان را کاهش دهد. در صنعت با تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب می‌توان صرفه‌جویی کرد، در بخش آب شرب خانگی رعایت الگوی مصرف می‌تواند تنش آبی را کاهش دهد، با ایجاد انرژی برق با استفاده از انرژی‌های پاک مانند باد و خورشید، می‌توان آب دریا را شیرین کرد تا در مناطق ساحلی جنوب که با کمبود شدید آب شیرین مواجه است این آب قابل استفاده باشد.

وظیفه در خصوص اقدامات دولت در زمینه خشکسالی اظهار کرد: رویکرد دولت برای این موضوع باید سازگاری با خشکسالی باشد و فعالان مختلف کشاورزی، صنعتی و غیره باید با شرایط کم آبی خود را تطبیق دهند همچنین عدم توسعه صنایع آب بر یکی از بهترین اقدامات دولت در این جریان است، رعایت الگوی مناسب کشت و جلوگیری از فرار آب به صورت تبخیر، جلوگیری و منع کاشت محصولات آب بر مانند برنج باید به طور جدی پیگیری شود.

لزوم برقراری دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه برای افزایش منابع آبی

رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی تصریح کرد: خشکسالی پدیده بسیار مخربی است که تقریباً تمام فعالیت‌های انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مهمترین اقدامی که مردم و دولت می‌توانند انجام دهند سازگاری با کم آبی و توسعه فعالیت‌ها متناسب با ظرفیت‌های آبی در دسترس با رعایت حقابه محیط زیستی است.

وی ادامه داد: دولت‌ها در این شرایط باید دیپلماسی فعال تفاهم و تعامل با همسایگان در مناطق مرزی مشترک برای دسترسی مناسب‌تر به منابع آبی افزایش دهند همچنین استفاده از فناوری روز در کشاورزی اعم از بهینه کردن الگوهای کشت و بکارگیری روش‌ها، ابزارها و برنامه‌های جدید مبتنی بر رهیافت‌های علمی از مهمترین اقداماتی است که باید مدنظر قرار بگیرد، سیاستگذاری فعال در واردات و صادرات محصولات غذایی با توجه به شرایط دما و بارش در کشور اهمیت بسزایی در تحمل شرایط خشکسالی دارد.

کد خبر 534047

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی احد وظیفه وضعیت بارش های امسال سازگاری با خشکسالی افزایش خشکسالی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی افزایش منابع آبی بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی هواشناسی وضعیت خشکسالی در ایران وضعیت خشکسالی در اصفهان میزان بارش در ایران اثرات خشکسالی بر کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کمتر از نرمال بخش کشاورزی کم بارشی بارش ها سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بارش کشور تا نیمه خرداد در محدوده نرمال تا فراتر از آن برآورد می‌شود. دمای هوا نیز تا هفته دوم اردیبهشت در مرکز، شرق و جنوب کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال خواهد بود. از هفته سوم اردیبهشت تا هفته اول خرداد در سطح کشور نرمال و در هفته دوم خرداد به بیش از نرمال می‌رسد.

ایسنا در خبری نوشت: بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بارش هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در شمال ‌غرب، البرز غربی، امتداد کوه‌های زاگرس و نوار شمال‌ شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن است. بارش انباشته با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد در نیمه شرقی سواحل خزر، البرز میانی، استان کرمان و استان‌ها در شرق زاگرس میانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر پیش ‌بینی شده است.

بارش هفته دوم در شمال ‌شرق و استان‌های دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است. بارش انباشته در امتداد زاگرس و شمال‌ غرب با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر خواهد بود.

بارش هفته سوم کشور بیش از نرمال است و با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار انباشته برای بخش‌هایی از زاگرس میانی، البرز میانی و مناطق مرکزی استان کرمان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش هفته‌های چهارم تا ششم در محدوده نرمال باشد. در هفته ششم با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بارش انباشته در مناطقی از شمال ‌غرب و بخش ‌هایی از شرق زاگرس جنوبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در سواحل خزر، غرب البرز، شمال‌ غرب و زاگرس میانی ۱ تا ۵ درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (۳ تا ۵ درجه ) برای شمال‌ غرب پیش‌ بینی شده است.

دمای هوا در سایر مناطق کشور از ۱ تا ۸ درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش (۳ تا ۸ درجه ) در مرکز و جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد. دمای هوای هفته دوم در شمال‌ غرب، دو سوی البرز و نوار شمال‌ شرق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۵ درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بیشترین کاهش ( ۳ تا ۵ درجه) در جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد.

در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در شمال ‌غرب و سواحل خزر بین ۱ تا ۲ درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود. دمای هوا در هفته پنجم در مناطق کوهپایه‌ای داخلی، مرکز و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هوای کشور در هفته ششم ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898563

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها