Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@16:30:11 GMT

هشدار درباره کوچکترشدن سفره طبقات محروم

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۷۹۹۷

هشدار درباره کوچکترشدن سفره طبقات محروم

آفتاب‌‌نیوز :

حمید نجف درباره تاثیر افزایش دستمزد بر تورم اظهار کرد: از قبل یک تئوری در مورد حقوق و دستمزدها مطرح بود که اگر افزایش یابد تورم هم بالا می رود در حالی که طی سنوات قبل این تئوری را تجربه کردیم و دیدیم که ثمربخش نبود چون تا چند سال تورم را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت ها به دستمزد به عنوان ابزار کنترل تورم نگاه می‌کنند در حالی که اشتباه است و پیاده کردن چنین سناریویی باعث می شود سال به سال افزایش حقوق کمتر از تورم داشته باشیم و در نتیجه سفره کارگران و طبقات محروم جامعه کوچک‌تر شود، لذا افزایش ندادن حقوق و دستمزدها جز کوچک کردن سفره طبقه محروم و آسیب‌پذیر نتیجه ای ندارد و به زیان اقشار کم‌درآمد جامعه و زندگی آنها تمام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس حوزه کار در عین حال پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارمندان دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اتفاق کسانی که دریافتی حداقل و پایینی دارند حقوقشان افزایش می‌یابد و در بهبود وضعیت معیشت آنها تاثیرگذار است.ما می توانیم در بخش کارگران هم این کار را انجام بدهیم و کسانی که دریافتی بالای ۱۰ میلیون تومان دارند به عنوان مثال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بدهیم و حقوق کارگران حداقل بگیر را ۳۰ درصد بالا ببریم.

نجف در ادامه از اصلاح قراردادهای کار به عنوان یکی دیگر از دغدغه های مهم جامعه کارگری یاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی مجموعه‌ها که وارد می شویم می‌بینیم به اشکال مختلف به کار گرفته یا استخدام شده اند، یکی نیروی قراردادی است، یکی شرکتی،‌یکی گلوبال و یکی خرید خدمتی است که از معاونت روابط کار وزارت کار می خواهیم به عنوان یکی از اولویتها به موضوع ساماندهی قراردادهای کار که جزو تاکیدات رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی هم بود بپردازد، به خصوص در مجموعه‌هایی که افراد در آن کار یکسان و مشابه انجام می‌دهند.

وی گفت: خواسته دیگر ما این است که به فعالیت شرکتهای دلال نیروی انسانی و ظلم و اجحافی که در حق کارگران شرکتی و پیمانکاری می شود، پایان بدهند.

نجف تصریح کرد: متاسفانه یکسری شرکت‌ها که نقش دلال را در تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان‌ها و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها بازی می‌کنند به اسم شرکتهای پیمانکاری از عرق جبین کارگران سود می برند و گسترش آنها موجب تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران و نیروهای کار پیمانکاری شده است، لذا از دولت انتظار داریم که در جهت تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانکاری و جلوگیری از تضییع حقوق حقه آنها اهتمام ورزد.

به گفته این کارشناس حوزه کار، این مساله بیشتر در شرکت‌ها و بخش‌های دولتی و نیمه دولتی دیده می‌شود که عمدتا نیروهایی را به خدمت می‌گیرند که تحت عنوان شرکتی مشغول کار هستند در حالی که بخش خصوصی خودش با نیروهای کار قرار داد می‌بندد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تورم دستمزد کارگران خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش ۳۵ درصدی که در حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ صورت گرفت، در مقایسه با سایر اقشار و کارمندان بیشتر بوده است.

محمدرضا چکشیان در حاشیه نشست تبیین برنامه‌های هفته کارگر درباره افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران گفت:«افزایش حقوق دستمزد در شرایط تورمی ممکن است مطلوب جامعه کارگری نباشد، ولی باید دقت داشته باشیم که افزایشی که در حوزه دستمزد کارگری در سه سال دولت سیزدهم صورت گرفته بسیار بیشتر از افزایشی بوده که در حوزه کارمندی صورت گرفته است.»

براساس گزارش ایسنا، چشیان در ادامه افزود:«دولت و وزارت کار قطعا با این دغدغه وارد شده‌اند که بهبود وضع معیشت کارگران صورت گیرد، ولی موانع و محدودیت‌هایی وجود دارد و برخی سیاست‌های کلان اقتصادی باعث می‌شود آنطور که اعضای شورای عالی کار می‌خواهند اتفاق نیفتد.»

چکشیان خاطرنشان کرد:« مقایسه میانگین افزایش حقوق در این سه سال نسبت به باقی دوره‌ها و خیلی از سال‌ها و بقیه گروه‌ها مثل کارمندی حتما بیشتر بوده است با این حال دستمزد کارگران نیاز به بهتر شدن دارد و در شورای عالی کار این دغدغه را دارند که چه خدماتی را پیگیری کنند که بخشی از این کمبود را جبران کنند.»

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟