Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@12:33:49 GMT

اروپا در خطر است

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۱۲۲۳

اروپا در خطر است

به گزارش جماران،«جوزپ بورل»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه نخستین پیش‌نویس «قطب‌نمای استراتژیک» را که حاوی دکترین نظامی و دفاعی اتحادیه اروپاست، به دیپلمات‌های اروپایی ارائه می‌کند.

خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از این پیش‌نویس دست یافته، اعلام کرد که آقای بورل در پیشگفتار آن بر «در خطر بودن اتحادیه اروپا» تاکید کرده و نوشته است:«تمامی تهدیدهایی که ما با آن روبرو هستیم در حال تشدید است و ظرفیت تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با آنها نه تنها کافی نیست بلکه رو به کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بر پایه گزارش رویترز این «قطب‌نمای استراتژیک» به چارچوب استراتژیک ناتو شباهت دارد و حتی اهداف اتحاد ناتو و ارتش اروپا را نیز مشخص کرده است.

آقای بورل همچنین یادآور شده که در حال حاضر ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده مسئول اصلی دفاع از اروپا را برعهده دارد، این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با وجود برخورداری از سربازان بسیار آموزش دیده، نیروی سایبری، دریایی و هوایی و هزینه‌کرد منابع مضاعف دفاعی در ۲۷ ارتش مستقل، در انجام رزمایش‌ها و عملیات نظامی در سطح متوسطی قرار دارند.

با وجود حصول پیشرفت‌های در ایجاد یک صندوق دفاعی مشترک برای توسعه توان تسلیحاتی اروپا، اعضای اتحادیه هنوز در مورد تشکیل ارتش واحد اروپایی به توافق نهایی نرسیده‌اند و قرار است وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا به همین منظور روز دوشنبه گردهم آیند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش تا دو ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار خواهد شد از حامیان جدی تشکیل ارتش واحد اروپایی است. این طرح با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و خروج آمریکا از افغانستان از حامیان بیشتری در اتحادیه اروپا برخوردار شده است. البته سران اتحادیه این اطمینان را به آمریکا داده‌اند که توسعه ظرفیت‌های نظامی مستقل این اتحادیه را به متحد مفیدتری برای ایالات متحده بدل خواهد کرد. امائول ماکرون که در بهار آینده باید شانس مجدد خود را برای راه یابی به کاخ الیزه امتحان کند در فقدان آنگلا مرکلی که طبیعتا تا قبل از شروع دوره ریاست فرانسه قدرت را به صدراعظم بعدی آلمان خواهد سپرد به شدت به عملیاتی شدن این طرح علاقمند است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جوزپ بورل دکترین نظامی اروپا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۱۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورشو: روسیه درحال نظامی‌سازی کالینینگراد است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، آندژی دودا، رییس جمهور لهستان می‌گوید که این کشور با هدف قرار گرفتن زیر چتر بازدارندگی تسلیحات هسته‌ای ناتو، آماده است تا از این تسلیحات در خاک خود میزبانی کند.

دودا با اشاره به آنچه تحرکات روسیه خوانده شده است، گفت: روسیه بیش از پیش در حال نظامی‌سازی منطقه کالینینگراد است و به‌تازگی هم تسلیحات هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل کرده است.

وی تاکید کرد: اگر متحدان ما به عنوان بخشی از سیاست اشتراک‌گذاری تسلیحات هسته‌ای و با هدف تقویت امنیت جبهه شرقی ناتو، تصمیم به استقرار این ابزار بازدارنده در خاک اعضا(از جمله خاک ورشو) بگیرند، ما آمادگی آن را داریم.

رییس جمهور لهستان افزود: ما عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستیم و علاوه بر این، از این نظر تعهداتی هم داریم و به زبان ساده، یک سیاست مشترک را دنبال و پیاده می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به روابط «صمیمانه» با دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، گفت که هفته گذشته با او در یک «جلسه خصوصی» شرکت کرده است.

کد خبر 6085247

دیگر خبرها

  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • مجارستان : رقابت ناتو در اوکراین جرقه جنگ جهانی سوم را خواهد زد
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • ورشو: روسیه درحال نظامی‌سازی کالینینگراد است
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد
  • اندیشکده آمریکایی: روسیه خود را برای جنگ با ناتو آماده می‌کند