Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دهم آبان ماه سال جاری، گزارشی با عنوان "چرا باید در سال مانع زدایی تولید، بانک صنعت و معدن، مانع تراشی و 200 کارگر و کارمند را بیکار کند؟!" در سایت آفتاب آن لاین منتشر شد.

به گزارش ایران اکونومیست، در این گزارش اظهارات آقای علی تشکری مدیر کارخانه فولاد کیان ماهان ایرانیان، دال بر تصمیمات و زد و بندهایی خلاف سیاستگذاریهای کلان نظام و رهبری و ضد مانع‌زدایی و پشتیبانی تولید درج شد و در نهایت از دولت سیزدهم، به عنوان دولتی مردمی و عدالتخواه تقاضای رسیدگی به وضعیت تعطیلی کارخانه صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش با نگاهی جناحی و سیاسی در زیر سوال بردن عملکرد مدیران استان قم، آمار و اطلاعاتی را ارائه داده بود که در پیگیری‌های خبرنگار راه ثروت مشخص شد هیچ یک از ادعاها، صحیح نیست و سیاه‌نمایی‌هایی در خصوص رویکرد ضدموّلد و ضدکارآفرینانه عملکرد مدیران استان صورت پذیرفته است.
گفتنی است سایت آفتاب در این گزارش هر چند به رسالت رساندن صدای مظلومان اشاره دارد، اما در مسیر تحقق این رسالت، حتی به راست‌آزمایی و تحقیق بیشتری در خصوص اظهارات بیان شده نپرداخته و این جای تامل زیادی دارد که اگر قرار است دغدغه عدالت اجتماعی داشته باشیم، باید براساس مستندات و مدارک، صحت و سقم مطالب و اظهارات را مشخص کرد.
در این گزارش آمده است مدیر عامل کارخانه این مجموعه را در سال 1393 از شرکت فولاد سازان دقیق قم که مالک آن از بدهکاران بانکی بوده خریداری کرده و تا سال 1396 این کارخانه را به ظرفیت کامل تولید فولاد از جمله قراضه و آهن اسفنجی میرساند تا بزرگترین کارخانه فولاد در استان مرکزی و قم شود.
همچنین آقای علی تشکری در اظهارات خود به این مساله اشاره کرده است که این کارخانه کاملا ورشکسته شده بوده و با 150 کارگر بیکار که دو سال حقوق دریافت نکرده بودند کار را آغاز می کند و با توجه به موفقیت های اخیر در پرداخت بدهی‌ها و رفع مشکات بانک صنعت و معدن قم با در دست داشتن مدارکی قصد تعطیلی و تخریب این کارخانه را دارند.
در جهت راست‌آزمایی موضوع ابتدا گفتگوئی با مهندس محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم درباره ماهیت این کارخانه انجام دادیم تا واقعیت و اصل ماجرا به خوبی ارزیابی شود، وی در ابتدا پیرامون موضوع عملکرد بانک صنعت و معدن به خبرنگار ما گفت: این بانک در استان به عنوان یک بانک تخصصی نقش مهمی در تامین نقدینگی واحدهای استان و حفظ اشتغال و افزایش تولید و اتمام پروژه های نیمه تمام و تکمیل پروژه های بیش از 60 درصد دارد و یکی از بانک های پیشرو به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: در چند سال اخیر بانک صنعت و معدن در بحث رونق و تسهیل تولید وجهش تولید به خوبی وظیفه خود را ایفا کرده است و صنعت گران نیز از این بانک رضایت دارند و ما نیز به عنوان سازمان دولتی از این بانک که می تواند وظیفه خود را در حوزه خودش به خوبی ایفا کند قدردان این تلاش‌ها هستیم.
سیجانی همچنین در مورد شرکت فولاد کیان ماهان توضیح داد: این چنین شرکتی را در میان واحدهای صنعتی دارای مجوز نداریم که در سامانه ثبت شده و یا دارای پروانه از صمت باشد، در واقع کارخانه مجوز رسمی ندارد و به نظر می رسد جایی را اجاره کرده و یا خریده و در حال فعالیت است، اما به طور رسمی مجوزی از ما ندارند.
وی در ارتباط با اینکه شرکت فولاد کیان ماهان توسط بانک صنعت و معدن موفق به دریافت تسیهلات شده گفت: صمت چنین واحدی را به بانک در جهت اخذ تسهیلات معرفی نکرده و در این باره اطلاعی نداریم که بانک چه برخوردی داشته است، اما در مجموع چنین شرکتی در صمت وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: در مورد واحدهایی که فاقد مجوز هستند ابزاری در مواجهه با آنها نداریم، اما مشوق هایی وجود دارد که ایجاب می کند واحدها برای اخذ مجوز بیایند، اگر واحدی فاقد مجوز باشد در زمینه تامین مواد اولیه مشکل پیدا می کند و برق آن تجاری محاسبه می شود و در مورد مالیات و بیمه نیز خدمات لازم را دریافت نمی‌نماید لذا واحدهای غیرمجاز از طریق تسهیلات و خدمات در جهت دریافت مجوزها تشویق می شوند.
همچنین در جهت موضوع حمایت از واحدهای تولیدی در قم و بررسی صحت این گزارش مبنی بر تعطیل شدن توسط بانک و بیکاری کارگران، به سراغ مهندس مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم رفتیم که وی ضمن رد بسیاری از اظهارات بیان شده در گزارش آفتاب آن لاین در مورد مواجهه و برخورد بانک ها با مدیران احدهای تولیدی در زمینه عدم پرداخت مطالبات بانک متذکر شد: به لحاظ اینکه بایستی همواره سیاست حمایت از تولید را مد نظر داشته باشیم و همه دستگاههای اجرایی و بانک های عامل مکلف به این موضوع هستند در ابتدای این سیاستگذاری حتما به وضعیت واحد رسیدگی می شود.
وی همچنین تصریح کرد: چنانچه عدم پرداخت مطالبات بانک ها به دلیل سوء مدیریت واحد تولیدی باشد یک شیوه برخورد مد نظر است و اگر عدم پرداخت مطالبات قانونی بانک خارج از اراده مدیریت واحد تولیدی باشد حتما بایستی از فرصت هایی که در قانون ذکر شده و اختیارات استان برای جلوگیری از تعطیلی واحد و استمرار و پویایی واحد استفاده شود و بانک ها باید تعامل سازنده و مفیدی داشته باشند و چنان چه بانک ناچار و ناگزیر در برخورد با واحد تولیدی باشد باید حتما از دبیرخانه رفع موانع تولید مجوز بگیرند و این سیاست در طول چند سال اخیر به خوبی در استان اجرایی شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم عنوان کرد: دلیل این ادعا این بوده که اجازه ندادیم یک واحد تولیدی با تعطیلی مواجه شود، در این سه سال موفق شدیم بالغ بر 70 واحد راکد را به مدار تولید بازگردانیم؛ بنده اخرین آمار از وضعیت این کارخانه را گرفته ام، مدیران فعلی با قبلی اختلافاتی دارند و فردی ادعای مالکیت دارد در صورتی مدارکی برای ایشان در زمینه مالکیت وجود ندارد، در این زمینه هدف ما در جلوگیری از تعطیلی واحدی است که مصداق دارد.
وی اظهار داشت: واحد توسط مدیر قبلی در رهن بانک قرار گرفته و ارتباط با این ها ندارد و هیچ اقدامی برای تعطیلی انجام نگرفته و هیچ دستگاهی اقدامی برای تعطیلی واحد نکرده مگر با اجازه کارگروه ستاد تسهیل که هیچ اجازه تعطیلی را به هیچ واحدی را نمی دهد بلکه برای برون رفت از مشکلات چه در زمینه تولید ویا اشتغال راهکار می‌دهد، بانک صنعت و معدن پاسخ داده هیچ وقت وارد پروسه تولیدی شرکت نشده است اما مشکلاتی ممکن است پیش بیاید و مدیران بانک ها مکلف به ارائه راهکار در خروج از مشکلات هستند.
غضنفری بیان کرد: در مورد نظارت بانک های عامل نیز چنین نظارتی وجود دارد و حتی یک مورد وجود ندارد که بدون نظارت ما اقدامی انجام دهند،در این باره هیچ درخواستی به ستاد داده نشده که بانک بخواهد برخورد کند که منجر به توقف تولید در این واحد شود، چنین چیزی امکان پذیر نیست و اگر پیگیری ای برای وصول معوقات است بانک اعلام کرده مطالبات توسط مالک قبلی پرداخت شده است.
وی گفت: تردید نکنید که بانک صنعت و معدن یکی از چند بانک برتر استان است و به طور مستمر نسبت به منابع و مصارف این بانک بیش از حدی است که از بانک ها توقع داشتیم و از منابع بانک صنعت و معدن خارج از استان قم برای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار دادیم و این همان خواسته‌ای است که مدیر ارشد قم دارد که بروند منابع خود را صرف رونق تولید کنند بلکه از منبع بانک در مرکز کمک بگیرید در رونق استان به کار گیرند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم خاطرنشان کرد: من با قاطعیت عرض می کنم بانک صنعت و معدن بهترین عملکرد را در تامین منابع برای واحدهای صنعتی استان دارا بوده و به طور مکرر مورد تقدیر قرار گرفته است، در مورد موارد جزئی تر نیز که سازمان تخصصی صمت می تواند موضوع بررسی شود.
وی بیان کرد: در جمع بندی نهایی هیچ خطری برای تولید و استمرار این واحد تولیدی و اشتغال نیروها وجود ندارد اگر زمانی بخواهد به دلیل مشکلاتی در بدهی های معوقات بانکی مشکلی پیش بیاید ما نخواهیم گذاشت به تولید لطمه ای وارد شود، بلکه باید بدهکاران از طرق قانونی، بدهی های خود را پرداخت کنند و بانک نیز مساعدت های لازم را داشته باشد، در خصوص عملکرد بانک صنعت و معدن رضایت داریم و اعلام می کنیم مدیران واحدهای تولیدی چنان مشکلاتی در مورد مدیران می بینند موارد را به دفاتر ستاد اقتصادی استانداری منتقل کنند و ما این مشکلات را پیگیری می کنیم.
غضنفری در پایان عنوان کرد: در مورد ادعای آقای تشکری جلسه ای در اداره کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار می‌شود و زوایای مختلف این ماجرا با توجه به به گزارشی که منتشر شده مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هماهنگی امور اقتصادی استانداری بانک صنعت و معدن واحد تولیدی وجود ندارد بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها

شجاعی از جهش ۲۳ درصدی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی خبر داد و با اعلام رسیدن به خودکفایی، از رسیدن به نقطه پایان وابستگی خبر داد.

برای آنکه انسان بتواند به زندگی خود ا دامه دهد، لازم است از تمامی ذخایر و منابع به نحو احسن استفاده کند. اگرچه کشاورزی و صنایع غ ذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و عمر انسان‌ها به غذا وابسته است، اما گردش اقتصادی در صنایع دیگری از جمله نفت و خودروسازی بسیار بیشتر است.

ارتباط خودرو با ۶۰ صنعت

باید بپذیریم که چرخ‌های اقتصاد جهانی وابستگی جدی به صنعت خودرو دارد. صنعت خودرو با بیش از ٦٠ صنعت دیگر ارتباط مستقیم دارد، چرخ‌های بسیاری از صنایع دیگر را به حرکت در می‌آورد و تمامی بخش‌ها به خودرو نیاز مبرم دارند. به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع نام می‌برند.

تنوع محصولات بکار رفته

کافی است نگاهی دقیق به خودرو بیندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه چرخ‌های صنعت را به حرکت در می‌آورد. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی در زمینه‌های فلزی، پلاستیک شیمیایی، پارچه، عایق شیشه، الکترومکانیک برق، الکترونیک، متالوژی و... بکار رفته که البته چرخ‌های بزرگتر طراحی، مدیریت و اقتصاد را نیز به حرکت در می‌آورد. این همه وابستگی صنایع و اقتصاد به خودرو نشان می‌دهد که چرا از صنعت خودرو، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یاد می‌شود. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تجارت خودرو ۱۰ درصد از تجارت جهانی به ارزش ۱، ۵۱۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فولاد در خودروسازی

اگرچه خودرو از تنوع قطعات بالایی برخوردار است، اما فولاد و آهن آلات، به دلیل دوام، استحکام، مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل و بهبود شیوه‌های آن داشته و عمر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده، تقریبا ۱۶ درصد از فولاد و آهن آلات، برای نیاز‌های حمل و نقل به ویژه ساخت خودرو، استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، فولاد ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد وزن متوسط آن را به خود اختصاص می‌دهد. اما ۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل در ساختار بدنه، چارچوب و در‌ها از فولاد است. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده، خودرو تقریبا ۱۲ درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

سهم بالای فولاد در خودرو

برای آنکه به نقش اساسی فولاد در خودرو پی ببریم، آمار اعلامی از سوی سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری می‌تواند، راهگشا باشد. این سازمان اعلام کرده ۹۵.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید شده که به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، صنعت حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی، به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه‌های اتوبوس به دلیل برخورداری از افزایش وزن و قدرت، اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل فشار شدید در جاده را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

یکه تازی فولاد مبارکه برای تامین آب مردم و صنعت  

بحران خودرو در ایران

جایگاه خودرو در ایران همچون بسیاری کالا‌ها و محصولات دیگر با دیگر نقاط جهان متفاوت است. خودرو به اندازه‌ای در ایران اهمیت یافته که می‌تواند اقتصاد را به چالش بکشاند و حتی بحران اقتصادی را رقم بزند، اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم. در حالی ارزش خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان در قالب کالای مصرفی تعریف می‌شود و پس از گذشته ۵ سال به گورستان خودرو برای اوراق سپرده می‌شود، که یک خودرو تولید شده در ایران پس از گذشت ۲۰ سال و رسیدن به فرسودگی کامل، قیمت ده‌ها برابری پیدا می‌کند و برای همان نیز بازار سیاه وجود دارد. این در حالی است که تولید خودرو در ایران بسیار چشمگیر است به نوعی که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بین ۱۶ کشور بزرگ تولید کننده خودرو در جهان، اندونزی، هند و ایران توانستند بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته سه کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو جهان با سهم حدود یک درصدی و هفتم آسیا قرار گیرد.

بحران وابستگی

با وجود شرایط ویژه‌ای که ایران در زمینه تحریم‌ها دارد، واردات با ممنوعیت کامل رو به رو شده و تولید نیز نتوانسته نیاز داخل را تامین کند، شرایطی که باعث شده فروش خودرو به صورت‌های مسخره قرعه کشی، پیش خرید و... صورت بگیرد. البته این عمق فاجعه نیست، وقتی خودروسازان خودرو‌های تولید شده را به بهانه کمبود قطعه! انبار می‌کنند، تازه متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ناتوان هستیم.

بی نیازی به فولاد

بر اساس تقسیم بندی قطعات خودرو، متوجه وابستگی خودرو به فولاد می‌شویم. سال‌ها برای آنکه فولاد به ویژه ورق مورد نیاز بدنه خودرو را تهیه کنیم، ناچار به واردات بودیم، شرایطی که اکنون از آن عبور کرده و توانسته ایم به همت فولادسازان مطرح کشور، از آن بحران عبور کنیم. اما هنوز در بخش‌هایی وابستگی وجود دارد که مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه قول داده از آن عبور خواهیم کرد. حمید شجاعی با ارایه آمار‌های چشمگیر از تولید گفت: در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی تولید کردیم که جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت و حدود ۳۲۰ هزار تن فروش را ثبت کردیم. مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی برای سال جدید گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی کرده‌ایم که گرید‌های جدید خودرویی بیشتری تولید و عرضه کنیم و عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای شرکت را شروع کنیم تا بتوانیم برای تمام محصولات، گالوانیزه خودرویی کشور را تولید و این صنعت را برای سال‌های جاری و آینده از واردات بی نیاز کنیم.

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده تخلف برای ۳ واحد خبازی در قائمشهر
  • ۲۸ پرونده برای واحد‌های صنفی متخلف در زابل تشکیل شد
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • شناسایی ۴ واحد صنفی گرانفروش در تنکابن
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • ترافیک افتتاح های معدن و صنایع معدنی در راه است
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • طرح‌های معدن و صنایع معدنی متعددی امسال افتتاح می‌شود