Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@21:56:22 GMT

میلسپو؛ اقتصاد دانی که خوب آمد و بد رفت!

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۵۷۷۲۲

میلسپو؛ اقتصاد دانی که خوب آمد و بد رفت!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آرتور میلسپو، اقتصاددان آمریکایی و دانش‌آموخته دانشگاه جان هاپکینز که به واسطه دو بار حضور خود در رأس اداره امور مالی ایران، در میان ایرانیان به شهرت رسیده، بین مورخان معاصر، دارای مخالفان و موافقان بسیاری است. میلسپو یک‌بار در سال ۱۳۰۱ و بعد از جنگ جهانی اول، در ظاهر برای سامان‌دادن اقتصاد بی‌برنامه ناشی از هرج و مرج و نیز بحران‌های جنگ جهانی اولِ ایران، توسط قوام‌السلطنه استخدام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

شاه چقدر از ایران برد؟ + اینفوگرافیک

این اتفاق مصادف با وزیرمختاری حسین علاء در واشنگتن بود. قوام به او دستور داد فرد مناسبی را پیدا کند و علاء، با کمک بخش اقتصادی وزارت‌خارجه آمریکا، یک اقتصاددان ۳۹ ساله به نام میلسپو را به ایران معرفی و در عین حال تأکید کرد که درباره عملکرد وی، هیچ‌گونه مسئولیتی به عهده نمی‌گیرد! بار دوم نیز، در سال ۱۳۲۱ و در جریان جنگ دوم جهانی و درپی فرار پهلوی اول از ایران، میلسپو بار دیگر در رأس امور مالی ایران قرار گرفت.

گول ظاهرش را خوردیم
بسیاری از منابع بر این باورند که عملکرد میلسپو در دوره نخست، ستایش‌آمیز بوده است و بنابراین، مایل‌اند همه تغییرات مثبت صورت گرفته در امور مالیه و پیشرفت‌های دیگر را مرهون وی و مهندسان همراهش بدانند. فقدان سابقه استعماری آمریکا در باور روشنفکران و مردم ایران آن زمان، سبب شد دولت و مجلس ایران بدون ایجاد حساسیت جدی، قانون استخدام میلسپوی آمریکایی را با حقوق قابل توجه ۱۵ هزار دلار و با امکانات رفاهی کامل (خانه و اثاثیه) و اختیارات غیرقابل باور برای یک بیگانه به مدت ۵ سال، تصویب و اجرا کنند.

واقعیت آن بود که دولت ایران، در پس پرده استخدام میلسپو، قصد داشت با جلب کمک‌های مادی و سیاسی آمریکا، عنصر سومی را وارد سیاست ایران کند و از این طریق، از خطرات ویرانگر رقابت روس و انگلیس در ایران، بکاهد. ایران، ۱۱ ماه قبل از به کار گرفتن میلسپو نیز، با استخدام مورگان شوستر آمریکایی، قدم در چنین راهی گذاشته بود. نیت نخست دولت ایران، استفاده از میلسپو به عنوان مستشار برای سامان‌دادن به اقتصاد ایران بود، اما وی که عملاً هیچ‌گونه سابقه اجرایی در آمریکا نداشت، در پی اختیارات عملی و اجرایی بود.

میلسپو در دوره نخست حضور خود، در حالی همه‌کاره مالیه ایران شد که اقتصاد ایران تحت تأثیر فقدان طولانی مجلس، نبود برنامه‌ریزی و آثار مخرب جنگ جهانی اول، در شرایط نامساعدی قرار گرفته بود. خزانه کشور خالی و حقوق کارمندان ماه‌ها به تأخیر افتاده بود. در تهران، افراد بانفوذ با بهره‌برداری از وضعیت نابسامان یاد شده، حاضر به پرداخت مالیات خود نبودند. میلسپو توانست نظام مالیاتی ایران را منطقی‌تر و به عبارتی آن را به شیوه ممالک رشد یافته تنظیم کند.

فاتحه خواندن بر سابقه خوب
مأموریت دوم میلسپو در ایران، از بهمن ۱۳۲۱ تا آذر ۱۳۲۴، با حرف و حدیث‌های فراوان‌تری نسبت به دوره اول همراه بود. حُسن شهرت میلسپو در دوره مأموریت نخست خود که به واسطه تقویت قدرت دولت مرکزی، بسط پیدا کرد و سبب روان‌تر و منظم‌تر شدن وصول مالیات‌ها شد، عامل اصلی دعوت دوباره وی به ایران بود. اما شرایط، مانند گذشته نبود. بودجه بیست برابر شده بود. انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی میلسپو، در کارزار مالی نیز که ظاهراً جزو خوی ذاتی وی محسوب می‌شد و بدبینی او به ایرانیان (که بعد‌ها در کتابش آشکار شد)، دشمنان و رقبای داخلی وی را که حال دیگر از نظر علم و تجربه نیز کم از وی نبودند، به مقابله با او واداشت.

قدرت و نفوذ میلسپو در آن زمان طوری بود که هر وقت اراده می‌کرد، وزیر دارایی را به دفترش احضار می‌کرد و او هم فوری اطاعت می‌کرد، به نخست‌وزیر می‌گفت اعتبار به دولت نمی‌دهم؛ مگر این‌که فلان‌کار انجام شود و دولت هم مجبور بود قبول کند. این اقدام باعث شد که به‌تدریج، برخی مقامات در برابر او مقاومت کنند.

این‌بار، برخلاف گذشته، افکار عمومی نیز حضور وی را برنمی‌تابید. سرانجام، مجلس در دی‌ماه سال ۱۳۲۳، قانونی مبنی بر سلب اختیارات وی تصویب کرد؛ در حالی که او هنوز در نامه‌هایش برای ادامه کار برای نخست‌وزیر وقت ایران، سهام‌السلطنه بیات، شرط تعیین می‌کرد!

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ ایران دوران پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۷۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد

 سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم امضای قرارداد واگذاری سرخابی ها گفت: مسئله واگذاری بر اساس اهلیت و تخصص است و ما مثر هستیم اگر واگذاری صورت می گیرد به صورت کامل و با جزئیات و شفاف انجام شود .

وی افزود:در دولت سیزدهم تعداد زیادی واگذاری نداشته ایم و تنها یک واگذاری صورت گرفت آن هم از محل پتروشیمی خلیج فارس انجام شود که توسط یک خریدار تخصصی صورت گرفت .

او گفت: اصرار امروز دولت مبنی بر آن بوده که یک واگذاری مهم با چشم انداز بلند مدت باشد تا دوباره این مبالع به دولت بازگردانده نشود و خرید در این بخش به صورت حرفه ای وبا ضوابط مالی واقتصادی صورت گیرد و کار به صورت حرفه ای و کامل توسط خریداران مراعات شود.

وی افزود: همکار ملی و همدلی رمز رفع موانع بود که پیش از این حل نشدنی بود  ودر حال حاضر با توجه به آنکه روح همدلی در فضای وزش ایران حاکم شده و این موضوع به تمامی بخش ها سرایت کرده است و این امر یک اقدام سیاستی همراه با تدبیر ملی بوده است.

خاندوزی بیان کرد: این یک اتفاق به ظاهر ناشدنی بود که از 20 سال پیش مطرح شده بود اما امروز تحقق یافت و همواره این موضوع یادمان بوده که پیش از این اعلام میشد که از این حرف ها گوشمان پر بوده و زیاد گفته شده بود اما در دولت های گذشته این موضوع محقق شده و ما شاهد آن هستیم که امروز در پنجم اردیبهشت ماه جشن همدلی برای واگذاری سرخآبی ها را برگزار کردیم.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: دولت سیزدهم دولت خاتمه پروژه های ناتمام است. واگذاری دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس یکی دیگر از این پروژه ها است.

براساس این گزارش امروز با حضور وزیر اقتصاد و دارایی ، وزیر ورزش و جوانان ، رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیران عامل باشگاه های پرسپولیس  واستقلال مراسم امضای قرارداد واگذای سرخابی ها انجام شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران