Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح ابعاد پیشروی‌های انصارالله در استان مأرب و احتمال اعلام تسلط کامل بر این استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: استان مأرب آخرین استان شمالی یمن به حساب می‌آید که در آستانه تسلط انصارالله قرار دارد و به نوعی پیشروی این جریان در مأرب باعث می‌شود تا حاکمیت انصارلله و صنعا در این استان و سراسر یمن یکپارچه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر ترکیب قومیتی این استان به حدی است که می‌تواند به یک پتانسیل بومی برای انصارالله تبدیل شود که این موضوع هم به اهمیت مأرب می‌افزاید. دلیل سوم این است که مأرب به نوعی دروازه اتصال شمال به جنوب یمن و دسترسی به دریای عرب را تسهیل می‌کند و دلیل چهارم هم وجود منابع انرژی در این استان خواهد بود. توجه داشته باشید که مأرب اولین استانی است که از نظر میزان انباشت نفت و گاز، مورد نظر تمام طرف‌های درگیر در جنگ یمن بوده است که بدون تردید تسلط انصارالله بر آن می‌تواند این ذخایر را در اختیار آنها قرار دهد.

وی ادامه داد: اهمیت پنجم این است که تسلط بر استان مأرب می‌تواند راه را برای فتح استان‌های جنوبی و شرقی یمن باز کند و به نوعی انصارالله به راحتی می‌تواند به اقصی‌ نقاط یمن وارد شود و در حقیقت نقشه جداسازی یمن جنوبی و تجزیه کشور را به بن‌بست می‌کشاند. دلیل ششم این است که با تسلط انصارالله بر استان مأرب این جریان به راحتی می‌تواند به خلیج عدن راه باز کند و به همین دلیل است که می‌بینیم نماینده ویژه آمریکا در هفتمین سفر خود به یمن برای اولین بار به مناطق مذکور سفر کرده که نشان می‌دهد اوضاع برای غرب و عربستان بسیار وخیم رقم خورده است. اینکه دیده می‌شود سعودی‌ها در وضعیت کنونی به تکاپو افتاده‌اند، نشان می‌دهد که آنها صرفاً نگران مرزهای خود با یمن و تهدید حاکمیت‌شان نیستند، بلکه بحث ژئوپولیتیکی در این میان مطرح است و به نوعی هم‌آوردی نظامی را شاهد هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان مقام‌های انصارالله اخیراً اعلام کردند که به زودی از تسلیحات دریایی و پدافند هوایی رونمایی می‌کنند که این موضوع برای سعودی‌ها به مثابه یک زنگ خطر است. عربستان از طریق دریای عرب و خلیج عدن تردد کشتی‌های خود را سر و سامان می‌دهد و اگر انصارالله به تسلیحات دریایی مسلح شود بدون تردید حرکت ناوگان دریایی امارات و عربستان در این آب‌ها با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود. این مسأله می‌تواند ضررهای هنگفت مالی به ریاض وارد سازد و همچنین می‌تواند پرستیژ سعودی‌ها را مخدوش کند. ریاض بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد نسخه جدیدی از حزب‌الله در جنوب مرزهایش تشکیل شود اما آنها در حال مشاهده تغییر خروجی سیاست‌هایشان در یمن هستند. واقعیت این است که ریاض تاوان جنگی را می‌دهد که پس از گذشت شش سال و هشت ماه نه تنها نتوانسته پیروزی چشمگیری به دست بیاورد، بلکه حالا در حال دست و پا زدن در باتلاقی است که خود آن را ایجاد کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها هم شاهد این ماجرا هستند و تلاش دارند تا بتوانند ریاض را برای پذیرش آتش‌بس و صلح در یمن قانع کنند تا در نهایت بتوانند از ضررهای بیشتر جلوگیری به عمل بیاورند. در این میان رهبر انصارالله یمن اعلام کرده بود که برای صلح با ریاض، نیاز به چندین مؤلفه است که یکی از آنها پایان جنگ خواهد بود. از سوی دیگر انصارالله لغو تحریم‌ها، خروج نیروهای بیگانه از یمن که شامل نظامیان آمریکا و بریتانیا هم می‌شود را خواستار شد و در نهایت اعلام کرد که سعودی‌ها باید غرامت جنگی به یمن بپردازند. این شروط روز به روز افزایش پیدا می‌کند و به نوعی سقف مطالبات انصارالله ماه به ماه بالاتر می‌رود که نشان می‌دهد دست برتر در حوزه سیاسی و میدانی فعلاً با این جریان بوده و به نفع عربستان است که صلح در شرایط فعلی را بپذیرد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عربستان سعودی یمن آمریکا انصارالله خلیج عدن دریای عرب امارات متحده عربی استان مأرب تسلط انصارالله استان مأرب سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرسپو: برای حذف الهلال به ریاض آمده‌ایم

به گزارش "ورزش سه"، الهلال و العین فردا در دیدار برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم می@روند. در بازی رفت، نماینده امارات موفق شد با نتیجه چهار بر دو به پیروزی برسد و نخستین شکست فصل را به تیم ژرژ ژسوس تحمیل کند.

کرسپو در نشست خبری پیش از دیدار برابر الهلال گفت: پس از نتیجه خوبی که در بازی رفت به دست آوردیم، به ریاض آمدیم تا بهترین عملکرد خود را نشان دهیم. افتخار می@کنم که به دیدار نیمه نهایی رسیده‌ایم و اکنون در اینجا حضور داریم، اما برای صعود به ریاض آمده‌ایم.

وی ادامه داد: امیدوارم فردا هواداران نقش پررنگی داشته باشند و به حضورشان  در استادیوم امیدواریم و به آنها احترام می‌گذاریم. با حریفی روبرو خواهیم شد که مدعی کسب قهرمانی است. می‌خواهیم در بازی فردا توانایی‌هایمان را نشان دهیم تا خوشحال از زمین بیرون بیاییم.

کرسپو در پاسخ به این سوال که العین تنها تیمی است که الهلال را شکست داده و راز این کار چیست، گفت: هیچ رازی در دنیای فوتبال وجود ندارد و ما باید اعتماد خود به خود را نشان دهیم و به حریفان خود احترام بگذاریم و به اهداف خود خواهیم رسید.

او گفت: ما با صرف توان زیادی به اینجا آمدیم و می‌خواهیم تمام تلاشمان را بکنیم. ما با دستان خود به اینجا رسیدیم و به دستاوردهایی که کسب کرده ایم، افتخار می‌کنیم و می‌خواهیم فردا همین کار را ادامه دهیم.

سرمربی العین در خصوص اینکه آیا تیمش فردا یک بازی دفاعی را ارائه می‌کند، گفت: ما هویت خود را تغییر نخواهیم داد و می‌خواهیم چیزهای زیبا را پیش ببریم، فارغ از اینکه بازیکنان حریف چه کسانی هستند، چه بونو یا میتروویچ، با شیوه خودمان بازی کنیم.

کرسپو در پایان اظهارات خود گفت: پیروزی بر الهلال برای من غافلگیرکننده نبود، اما همه آن را غافلگیرکننده می بینند چرا که الهلال برای قهرمانی آماده شده بود، در حالی که العین برای تبدیل شدن به یک رقیب آماده بود.

دیگر خبرها

  • ازسرگیری تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت
  • درخواست انصارالله برای اقدام جهانی در برابر جنایات اسرائیل
  • کرسپو: برای حذف الهلال به ریاض آمده‌ایم
  • ارتش یمن عملیات‌های خود علیه اسرائیل را افزایش می دهد
  • بیانیه دفتر سیاسی انصارالله یمن درباره غزه
  • مدیر بندر ایلات: هر ماه میلیون‌ها دلار خسارت می‌دهیم
  • زنان یمنی از ترس، استاد این کار شدند!
  • دهمین سالگرد تجاوز نظامی به یمن؛ دورنمای حل بحران چیست؟
  • آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند