Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@14:40:28 GMT

خانه‌های روستایی که ساختشان روی کاغذ می‌ماند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۷۷۱۷

خانه‌های روستایی که ساختشان روی کاغذ می‌ماند

ایسنا/خراسان شمالی کمبود زمین، گرانی آن و نداشتن کاربری و مشکلات الحاق، خواسته ساخت خانه را برای شمار زیادی از روستاییان روی کاغذ باقی می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، طرح‌های هادی روستایی با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شوند، آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌های عمرانی در آن‌ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی در افق ۱۰ ساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهاجرت معکوس، افزایش جمعیت از سویی، پایان یافتن افق ۱۰ ساله طرح‌های اجرا شده از سوی دیگر اهالی روستاهای فاروج را با چالش رویای ساخت خانه مواجه کرده است.

کمبود زمین

یکی از اهالی بزرگترین روستای شهرستان فاروج در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: بییش از یک دهه از اجرای طرح هادی روستای مایوان می‌گذارد و جوان‌های روستا با مشکل کمبود زمین در محدوده برای ساخت مسکن مواجه‌اند.

علی خسروی که از اهالی روستای مایوان است می‌افزاید: برای توسعه روستاها و سکونت پذیرتر کردن آن نیاز به بازنگری در طرح هادی است.

وی بیان می‌کند: بی توجهی متولیان به این حوزه، زمینه ساز افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز می‌شود که تبعات آن برای مردم و چهره روستا کم نیست.

گرانی زمین

یکی از اهالی روستای قلعه صفا در بخش خبوشان هم می‌گوید: زمین در این روستا بسیار گران و کم است و اهالی برای ساخت مسکن با مشکل مواجه‌اند.

قربان بهادری می‌افزاید: از طرفی دولت می‌گوید روستاییان در محل زندگی خود بمانند اما وقتی برای داشتن حداقل سرپناه با مشکل مواجه هستیم چگونه در روستا بمانیم؟

یکی از اهالی روستای چری هم می‌گوید: روستایی، با دامش تعریف می‌شود و نمی‌تواند جدای از سرمایه اصلی خود برای تولید زندگی کند.

صابر محمودی اظهار می‌کند: نه خودمان جایی برای زندگی داریم نه مکانی برای نگهداری دام، قیمت زمین هم که سرسام آور است، برای کاربری گرفتن هم که باید کفش آهنی بپوشیم.

وی می‌گوید: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند حاشیه نشینی بیشتر می‌شود و جوان‌ها دیگر در روستا باقی نمی‌مانند.

وی بیان می‌کند: روستای بدون جوان هم که در تولید نمی‌تواند نقشی داشته باشد.

محدودیت تعداد قطعه‌های الحاقی و مشکلات توافق با مالکان چالش پیش روی سمت توسعه روستاها

بخشدار خبوشان می‌گوید: خلاهای قانونی یکی از مشکلات در حوزه بازنگری طرح‌های هادی در روستاها است، از جمله محدود بودن تعداد قطعه‌های الحاقی و به توافق نرسیدن مالکان با بنیاد مسکن برای دادن کاربری به زمین‌های خارج از محدوده طرح.

محمد علی فتاحی می‌افزاید: طرح هادی، محدوده روستا را با این رویکرد که ساخت و سازها باید در دایره آن انجام شود مشخص کرده و ساخت و ساز خارج از این محدوده با چالش‌هایی مواجه است.

وی با بیان اینکه مالکان زمین‌های خارج از محدوده با مشکلات زیادی مواجه‌اند، اظهار می‌کند: در صورتی زمین خارج از محدوده الحاق می‌شود که دارای سند ملکی باشد. این در حالی است که بیشتر زمین‌های خارج از محدوده در روستاهای شهرستان، کشاورزی و بدون سند است.

وی می‌افزاید: از سویی براساس تفاهم نامه بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی، بعد از اجرای طرح هادی و یا بازنگری طرح، فقط پنج مورد می‌تواند الحاق به محدود شده و کاربری مسکونی بیابد.

بی توجهی به بزرگی و کوچکی روستاها

فتاحی می‌گوید: این روند در روستای کوچک و کم جمعیتی مثل حاج تقی یا مایوان به عنوان پرجمعیت و بزرگترین روستای شهرستان یکسان لحاظ می‌شود و در آن توجهی به جمعیت و نیاز مالکان نشده است.

وی اعلام می‌کند: برای اهالی که فاقد زمین هستند سمت توسعه محور قرار می‌گیرد. در این بخش هم با توجه به تعدد مالکان، توافق به سختی انجام می‌شود، بنیاد مسکن هم راه حلی در زمان به توافق نرسیدن مالکان ندارد و باید تا توافق مالکان صبر کند.

وی در خصوص نرخ گذاری بر روی قطعات توافق شده بیان می‌کند: قیمت گذاری، ۲۰ درصد کمتر از قیمت عرفی روستاها از سوی کارشناس معرفی شده انجام می‌شود اما در روستاهایی مثل قلعه صفا که قیمت عرفی با توجه به کمبود زمین در آن متری پنج ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون ریال، چیزی معادل نرخ زمین در شهر فاروج است، قیمت کارشناسی هم گره‌ای از گرانی زمین باز نمی‌کند.

 بخشدار خبوشان با اشاره به اینکه طرح هادی روستاهای گزکوه، یام، حاج تقی، قلعه صفا، نقاب، ترقی و نجف آباد نیاز به بازنگری دارد بیان می‌کند: بسیاری از اهالی مهاجر مایل به بازگشت به روستا و شماری هم علاقه مند به ساخت مسکن موقت هستند اما کمبود زمین و بروکراسی اداری این خواسته را بی پاسخ می‌گذارد.

پایان افق ۱۰ ساله طرح هادی ۲۸ روستای فاروج

مدیر بنیاد مسکن فاروج در این خصوص به ایسنا می‌گوید: در شهرستان، افق ۱۰ ساله طرح هادی ۳۷ روستا پایان یافته و نیاز به بازنگری طرح داشتند که از این تعداد، طرح ۹ روستا از محل اعتبارات ملی و استانی بازنگری شد.

وحید خاکپور می‌افزاید: اعتبار مورد نیاز برای مطالعه و انجام بازنگری طرح هادی ۲۸ میلیارد ریال است و امسال برای این حوزه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود.

وی بیان می‌کند: از رقم پیش بینی شده سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته است، اما به رغم محدودیت‌های اعتباری، کار میدانی آغاز شده و منتظر تخصیص نمانده‌ایم.

خاکپور می‌گوید: امسال طرح هادی روستاهای مفرنقاه، خیرآباد، سیاهدشت، چری و مایوان مطالعه و بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به روز شدن طرح هادی در سطح روستاها می‌تواند در مهاجرت معکوس مؤثر باشد، اظهار می‌کند: تأخیر در بازنگری این طرح باعث افزایش قیمت زمین در روستا، مهاجرت به شهرها برای سکونت و مشکل در ارائه خدمات دستگاه‌ها می‌شود و همچنین اجرای این طرح تا حد زیادی در مدیریت ساخت و سازها در مناطق روستایی، اثر گذار است.

خاکپور می‌افزاید: طبق قانون، بازنگری‌های مورد نیاز در طرح هادی روستایی در پایان افق ۱۰ ساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستاها، انجام می‌شود.

 وی می‌گوید: در جریان روند تهیه این طرح‌ها، ضمن نقشه برداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، همه اطلاعات روستاها به روز شده و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر برنامه ریزی و طراحی می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی شهرستانها طرح هادی روستایی خارج از محدوده بازنگری طرح هادی روستای افق ۱۰ ساله هادی روستا کمبود زمین بنیاد مسکن طرح هادی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا خواجه‌ای گفت: شهرستان ایجرود ۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که نیازمند اجرای طرح هادی است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه همه جانبه مناطق روستایی دارد، اضافه کرد: باید به تقویت بنیان‌های اقتصادی مناطق روستایی برای بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی توجه کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تاکید کرد: هدف از اجرای طرح هادی روستایی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و ارائه خدمات محیط زیستی و عمومی است.

خواجه‌ای افزود: اهمیت اجرای طرح هادی با توجه به ضرورت گسترش روستاها برای رفاه حال روستاییان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی هر روز بیشتر احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: ساختار کالبدی روستاها که در طول زمان و بنا بر مقتضیات گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است با اجرای طرح هادی روستایی و احداث ساخت و سازهای جدید، خانه‌های با دوام، تعریض معابر، ایجاد پارک و فضای سبز، ایجاد کاربری‌های مورد نیاز از قبیل آموزشی، درمانی، نظامی و انتظامی متحول، و موجب رونق نسبی و افزایش حس امنیت در روستاییان می‌شود.

این مسؤول خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی، در زیباسازی روستاهای استان نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

کد خبر 6086591

دیگر خبرها

  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد
  • ۲هزار مسکن فرسوده روستایی قم نوسازی می‌شود
  • بازنگری طرح هادی ۸ روستای آستارا در دستور کار قرار دارد
  • بازنگری ۲۷۴ روستا در چهارمحال و بختیاری در طرح هادی
  • آسفالت 9 هزار متر از محورهای روستایی اردبیل در قالب طرح هادی
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرحهای هادی روستایی در مازندران