Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:56:18 GMT

باز شدن بخت پاییز در کردستان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۹۶۲۵

باز شدن بخت پاییز در کردستان

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایرنا، دلبرانگی‌های پاییز تمامی ندارد، از رقص خزان رنگارنگش گرفته تا باران‌های گاه و بیگاهش، دل‌های عاشق را به خود شیفته‌تر می‌کند و بی جهت نیست که به او پادشاه فصل‌ها می‌گویند.

پاییز با ساز باران و نوای باد بزم موسیقی را کوک و با لباس سفیدش بساط عروسی را برپا کرده است؛ مهمانان هم با کلاه و شال و بر تن کردن لباس‌های گرم زمستانی در این جشن حضور دارند، اگرچه که با روشن کردن بخاری و شومینه، محفل پاییز گرم‌تر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوز و سرمای زمستان امسال زودتر پاییز کردستان را در برگرفت و با گذشت ۵۰ روز از آمدن فصل خزان، برفش مهمان تعدادی زیادی از شهرهای این استان شد.

با آمدن این برف زودهنگام، موجی از خوشحالی و امید کردستان را فرا گرفت، چون سال گذشته مردم این استان برف آنچنانی را به چشم خود ندیدند و حسرت به دل یک برف سنگین ماندند.

اولین برف پاییزی امسال جدای از اینکه گردنه‌ها و ارتفاعات استان را سفیدپوش کرد، بیشتر شهرهای بیجار، دیواندره، سروآباد، بانه، سقز و قروه را دربرگرفت و تردد در این مناطق با اختلال مواجه شد.

حجم بارش‌ها به گونه‌ای بود که «پلیس راه» به رانندگان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت تردد در جاده‌های استان، به زنجیرچرخ و سایر تجهیزات زمستانی مجهز باشند.

بنا بر اعلام اداره کل راهداری نیز تردد در تمامی محورهای اصلی استان برقرار بود، اما گردنه تته در سروآباد به سان سال‌های گذشته که با آمدن اولین برف مسدود می‌شود، به دنبال این بارش بسته شد.

اکیپ‌های برف روبی راهداری همچنین در گردنه‌ها و محورهای استان مستقر شدند که به همت تلاش و فعالیت آنها بیش از ۳۵۰ خودرو گرفتار در برف و کولاک در شهرهای بیجار و بانه رهاسازی شدند.

"بیجار" پربارش‌ترین شهر کردستان در بارش اخیر

میزان بارش‌های شهر بیجار در شبانه روز جمعه(۲۱ آبان)، ۳۶ میلی‌متر گزارش شد که پربارش ترین شهر استان لقب گرفت و به علت بارش برف و برودت سرما و ایجاد یخبندان در خیابان ها و معابر، تمامی مدارس این شهرستان در همه مقاطع تحصیلی در روز شنبه تعطیل اعلام شد.

در این مدت پس از بیجار، در شهرهای کامیاران و سقز نیز ۲۲ میلی‌متر، دیواندره ۲۱، قروه ۱۹، سروآباد و موچش ۱۸، زرینه ۱۷، مریوان، دهگلان و یاسوکند ۱۶، سلین ۱۵، سنندج ۱۲ و بانه سه میلی متر بارندگی گزارش شد.

گزارش‌ها حاکی از این بود که مناطق شرقی و شمالی استان همچون شهرهای بیجار، قروه، سقز و دیواندره بیشتر شاهد بارش برف بودند و به دلیل سرد بودن سامانه مذکور، بارش برف و کولاک، لغزندگی جاده‌ها و مشکلات تردد در گردنه‌ها و ارتفاعات استان اتفاق افتاد.

این بارندگی‌ها تا اوایل جمعه شب، در نقاط شمالی و شرقی استان ادامه داشت و بامداد امروز(شنبه) این سامانه بارشی از استان خارج شد.

بارش برف مدارس بیجار را تعطیل کرد

بارش برف پاییزی برای کودکان نیز تنوع خوبی بود از یک طرف در بسیاری از مناطق استان بساط ساخت آدم برفی، سُرسُره بازی و گلوله برف بازی مهیا شد و از طرفی دیگر تعطیلی مدارس که به تازگی باز شده بود را به همراه داشت.

رییس اداره آموزش و پرورش بیجار گفت: به علت بارش برف و برودت سرما و ایجاد یخبندان در خیابان ها و معابر، تمامی مدارس این شهرستان در همه مقاطع تحصیلی روز شنبه تعطیل است.

غلامرضا جعفری اظهار داشت: به پیشنهاد مدیران آموزش و پرورش بیجار و کرانی، بدلیل یخبندان و برودت سرما، با موافقت فرماندار و رئیس ستاد بحران بیجار تمامی مدارس در کلیه پایه ها و مقاطع تحصیلی شهرها و روستاهای این شهرستان تعطیل است.

وی افزود: مدیران محترم و معلمین عزیز مدارس فعالیت آموزشی خود را در فضای مجازی ( شاد) انجام خواهند داد.

رییس اداره آموزش و پرورش بیجار گفت: خانواده ها و همشهریان گرامی، اخبار تعطیلی مدارس را از رسانه های رسمی و معتبر جویا باشند.

گرفتار شدن ۳۵۰ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف محورهای بیجار و بانه 

هر چند بارش برف در این فصل از سال در کردستان غیرمعمول نیست و از چند روز قبل هواشناسی کردستان از طریق رسانه های مختلف احتمال بارش برف و برودت هوا را پیش بینی کرده بود اما با این وجود باز هم برخی رانندگان بدون داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی دل به جاده های این استان زده بودند.

 رییس ستاد بحران بیجار گفت: بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف محور بیجار به دیواندره رهاسازی شد.

علی اکبر ورمقانی اظهار داشت: با توجه به اخطاریه های سازمان هواشناسی و ستاد بحران مبنی بر بارش برف و تداوم یخبندان در کردستان، متاسفانه در محور بیجار به دیواندره نیروهای راهداری و فرمانداری بیجار، بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو سواری و سنگین گرفتار شده در برف رهاسازی شد.

وی با اشاره به اینکه علی الرغم اطلاع رسانی های قبلی کشوری،استانی و شهرستانی اغلب خودروهای گرفتار شده، بدون زنجیر چرخ، لاستیک مناسب و تجهیزات مورد نیاز وارد محورها شده اند.

رییس ستاد بحران بیجار گفت: نیروهای راهداری، حمل و نقل، هلال احمر و پلیس راه در محور بیجار به تکاب و دیواندر از ساعات ابتدایی بارش برف جهت امداد رسانی، رهاسازی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی حضور دارند.

 ورمقانی افزود: با همکاری معادن بخش کرانی صبانور و کیمیا معدن و قره کند با راهداری یاسوکند مسیرهای اصلی در بخش کرانی برف‌روبی شد و  شهرداران هم در حوزه استحفاظی شهرهای ۵گانه مشغول برف‌روبی هستند.

وی افزود: خودروی یک خانواده پنج نفره در ساعات بامداد روز جمعه، محور روستای زینل خان در بخش مرکزی بیجار به علت کولاک شدید از مسیر خارج شده بود، بعد از پنج ساعت تلاش نیروهای امداد رسان، رها سازی شد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بانه هم گفت: در پی بارش برف و کولاک از شب گذشته تاکنون ۵۰ دستگاه خودرو در جاده‌های بانه رهاسازی شد.

انور طاهایی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی معابر و جاده‌های شهرستان بانه باز است و تردد در آنها جریان دارد.

وی افزد: هم اکنون چهار اکیپ برفروبی در این شهرستان فعال است که ۲ اکیپ آن در گردنه خان، یک اکیپ در گردنه قرژدایان و اکیپ دیگر در سیرانبند مشغول به فعالیت هستند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بانه به رانندگان توصیه کرد که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ضرورت تردد حتما به زنجیرچرخ و سایر تجهیزات زمستانی و گرمایشی مجهز باشند.

۴۱ میلی متر، میانگین بارندگی کردستان از آغاز سال زراعی جاری تاکنون

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری تاکنون(اول مهر تا ۲۱ آبان) به صورت میانگین ۴۱ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته(۵۲ میلی متر) ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

علی پناهی افزود: این میزان بارش، نسبت به میانگین دوره بلندمدت(۳۰ سال گذشته) که ۷۰ میلی متر بارندگی را داشته‌ایم، کاهش ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری تاکنون، بیجار با ۶۶ میلی متر بیشترین میزان بارش را در استان به خود اختصاص داده و پس از آن سقز با ۵۱، دهگلان ۴۳، قروه ۴۱، کامیاران ۴۰، سنندج ۳۹، زرینه ۳۷، سروآباد ۳۵، مریوان ۳۲ و بانه با ۲۶ میلی متر در رده های بعدی قرار دارند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان اضافه کرد: در میان شهرهای استان بیجار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش بارندگی و بانه ۷۳ درصد کاهش را داشته‌اند.

وی میزان بارش شهر سنندج مرکز استان را نیز در سال زراعی جاری تاکنون ۳۹ میلی متر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هشت درصد افزایش بارندگی و نسبت به دوره بلندمدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته است.

پیش بینی‌های فصلی حاکی از کاهش بارش‌ها در پاییز امسال است

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: براساس پیش بینی مدل‌های اجرا شده در سازمان هواشناسی کشور و سایر مدل‌های بین المللی میزان بارش استان به صورت کلی طی مدت باقیمانده از پاییز امسال در محدوده کمتر از نرمال خواهد بود که این کاهش در آبان ماه ۱۰ تا ۳۰ میلی‌متر و در آذرماه ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر پیش بینی شده است.

پناهی افزود: در دی ماه بارش استان در محدوده نرمال، در بهمن ماه نرمال و یا بیشتر از آن و در اسفندماه نیز ۱۰ تا ۲۰ میلی متر کمتر از نرمال برآورد شده است.

وی یادآور شد: البته موثق‌ترین پیش بینی‌های هواشناسی پنج روزه و در نهایت ۱۰ روزه بوده و سطح اعتماد به پیش بینی‌های فصلی تا حدود ۷۵ درصد است، به همین دلیل احتمال تغییر در وضعیت پیش بینی‌های بارندگی فصلی پاییز و زمستان امسال هم وجود دارد.

حال با توجه به اینکه هنوز ۵۱ روز از سال آبی سپری شده و چند ماه زمان برای بارش های دیگر در کردستان باقی مانده است، مردم این استان نیز چشم به سخاوت آسمان دوخته و منتظر بارش ‍‌های بعدی در طول پاییز و زمستان امسال و بهار سال آینده هستند.

میانگین بارندگی‌های استان در سال زراعی گذشته ۳۰۲ میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال ماقبل ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.

براساس آمارها در جاده‌های استان کردستان ۱۶ منطقه کولاک گیر و بهمن خیز و همچنین ۲۳ گردنه وجود دارد که خدمات دهی در این مناطق راهداری را در زمستان با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند لذا احداث راهدارخانه می‌تواند ارائه خدمات در این ایام را تسریع و تسهیل کند.

طول شبکه راه‌های استان هفت هزار و ۸۳۴ کیلومتر شامل ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.

کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.

برچسب‌ها کردستان بارندگی بارش برف سنندج سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان بارندگی بارش برف کردستان بارندگی بارش برف سنندج سازمان هواشناسی سال زراعی جاری تاکنون هواشناسی کردستان نسبت به مدت مشابه دستگاه خودرو سال زراعی پیش بینی گرفتار شده میزان بارش رهاسازی شد ستاد بحران رییس اداره بارش برف سال گذشته بیجار گفت درصد کاهش اداره کل میلی متر بارش ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور

ایسنا/سمنان رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از بارندگی ۵۰.۳ میلیمتری در ایستگاه پرور در شهرستان مهدیشهر این استان خبر داد.

نادیا میرشجاع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این ایستگاه طی شبانه‌روز گذشته با ثبت بیش از ۵۰ میلی‌متر، بیشترین بارش را در سطح استان داشته است. همچنین در ایستگاه نگارمن ۳۸.۵ میلی‌متر، تاش با ۳۸ میلی‌متر و کالپوش و بادله‌کوه با ۳۷.۴ میلی‌متر رتبه‌های دوم، سوم و چهارم بارش در این استان را داشتند. 

وی با اشاره به ثبت بارش های مناسب طی شبانه روز گذشته، ادامه داد: بعد از ایستگاه های ذکر شده، ایستگاه رضوان با ۲۸.۵ میلی‌متر و ایستگاه شهر میامی با ۲۷.۵ میلی‌متر، بیشترین حجم بارندگی را در شبانه روز گذشته داشتند. 

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان افزود: همچنین شهر مجن در شهرستان شاهرود با ۲۱.۵ میلی‌متر، شهر دیباج با ۲۱ میلی‌متر و جودانه و ملاده نیز هر کدام با حدودا ۳۲ میلی‌متر بارندگی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. 

میرشجاع با اشاره به تداوم بارش‌ها در این استان تصریح کرد: خوشبختانه امروز نیز در اغلب نقاط این استان شاهد بارش‌های خوبی بودیم. 

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از ادامه بارندگی‌های ناشی از این سامانه بارشی تا روز پنجشنبه خبر داد و خاطرنشان کرد: البته شدت بارندگی‌ها تا امروز چهارشنبه بوده و کم کم از شدت بارندگی‌ها کاسته می‌شود. 

 وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی در استان تاکید کرد: با توجه به تداوم بارش‌ها در بعدازظهر امروز و فردا از عموم شهروندان و دستگاه های خدمات‌رسان درخواست می‌شود به هشدارهای لازم توجه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان