Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه شهری: سال ۸۳ و در شورای دوم بود که لایحه برج‌ ـ باغ به‌عنوان تدبیری از سوی این شورا به‌ویژه مهدی چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران برای حفاظت از باغات تهران به تصویب شورای شهر رسید و سه سال بعد، به‌عنوان یکی از پیوست‌های طرح جامع تهران به رسمیت شناخته شد. این مصوبه سال ها اجرا شد تا اینکه شورای پنجمی‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز ۲۲ اسفند سال ۹۶ بود که با روی کار آمدن شورای پنجمی‌ها مصوبه برج باغ ها لغو و دو ماه بعد از آن مصوبه خانه باغ تصویب شد اما تا مصوبه جدید اجرایی شود زمان برد تا اینکه ۳۰ مهر ۹۸علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه خانه باغ که طرح آن در شورای پنجم به تصویب رسید از هفته آینده اجرا و مالکان باغ‌ها می‌توانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر پنج درباره جزئیات این مصوبه  نیز اعلام کرد: بر اساس مصوبه خانه باغ که شورای پنجم آن را تصویب کرد، ساخت و ساز باغات  ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر، با سطح اشغال ۱۵ درصد در دو طبقه و حداکثر تراکم ۳۰ درصد میسر است. باغات ۳ تا ۵ هزار متر سطح اشغال ۱۵ درصد در سه طبقه و تراکم تا ۴۵ درصد و برای باغات تا ۵ هزار متر مربع سطح اشغال ۱۵ درصد و تعداد سه طبقه با تراکم ۱۵ درصد اجازه ساخت داده می شود.

درباره موضوعات مختلف در مورد پرونده باغات با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

روند فعلی در مورد بررسی پرونده باغات همان قانون سابق است/ دقت شورای ششمی ها در تعیین مصادیق باغ ها

موضوع  پرونده باغات طی هفته اخیر با حواشی مختلفی همراه شده ماجرای دقیق و رویکرد شورای ششم در این زمینه چیست؟

روند فعلی در مورد پرونده باغات همان روند قانونی است که در حال دنبال شدن بوده و تغییری نکرده است البته ما در شورای ششم دقت بیشتری داشته و در تعیین مصادیق باغ دقیق عمل می‌کنیم اعضای شورای شهر همه در این زمینه  دغدغه دارند که موضوع به صورت دقیق و جامع دنبال شود.

رأی نهایی را بر اساس قانون شورای شهر ارائه می‌دهد

سرانجام اصلاح و ابلاغ قانون باغات چگونه بوده است؟

قانون باغات در دوره‌های گذشته اجرا نمی‌شد و تنها صورت ظاهری داشت که ما با تلاش‌هایی که در شوراهای قبلی انجام دادیم و به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتیم قانون حفظ باغات سرانجام اصلاح و ابلاغ شد و شورای شهر با شهرداری اظهارنظرها را انجام می‌دهند و رأی نهایی را بر اساس قانون شورای شهر ارائه می‌دهد.

سال‌ها است که در این زمینه تلاش شده و مشخص شده است که باید رأی نهایی را شورای شهر بدهد این در حالی است که پیش از این پرونده‌ها جهت بررسی به دیوان عدالت اداری می‌رفت و دیوان رأی‌هایی را که شورای شهر می‌داد بسیاری از موارد باطل یا لغو می‌کرد و اصلا می‌گفتند این موضوع حتی ارتباطی به شورای شهر ندارد ولی اکنون مشخص شده که شورا باید رأی بدهد و شرایطی که در حال حاضر در آن هستیم مدیون تلاش‌هایی است که در دوره‌ةای قبل شورا انجام گرفته است.

تخریب ها را علیه شورای ششم شروع کرده‌اند/ رویکرد برخی کاملا سیاسی است

علت ایحاد حواشی در مورد پرونده باغات چیست؟

اگر در حال حاضر تخریب و حملاتی را علیه شورای ششم شروع کرده‌اند کاملا سیاسی است. سابقه این کار به دوره‌های قبل از شورای پنجم می‌رسد که تبدیل به قانون فعلی شده البته قانونی که در حال اجرا شدن در شورای چهارم بود.

فلسفه کاری ما این است کسی که درخت و باغ را دارد نباید نقره داغ کنیم/رویکرد در مورد باغات بزرگ متفاوت است

آیا برنامه شورای شهر ششم برای همه پرونده های باغات با متراژ متفاوت یکسان است؟

ببینید فلسفه کاری ما این است کسی که درخت و باغ را دارد نباید نقره داغ کنیم الان کسی که زمین آن درخت دارد زمینش ارزشش را از دست می‌دهد و یک زمین دیگری که گاهی محل دفن زباله‌ها و خاکریزها شده ارزش بیشتری پیدا می‌کند چرا که درخت ندارد. موضوع ما در مورد باغات بزرگ نیست چرا که رویکرد در مورد باغات بزرگ متفاوت است.

طی یکسال 6 باغ مانند باغ خسروشاهی و ملک توسط شهرداری خریداری شد/اگر بودجه به دست‌مان برسد باغ‌های بزرگ را خریداری می کنیم

آیا تصمیمی برای خرید باغات بزرگ تهران و تبدیل آن به فضای سبز دارید؟

ببینید، در آن زمان‌های قبل که ما در شورا بودیم طی یکسال 6 باغ مانند باغ خسروشاهی و ملک توسط شهرداری خریداری شد که همه چند هکتاری بود و این موضوع سبب افزوده شدن فضای سبز پایتخت شد.

اکنون هم بنا داریم اگر بودجه به دست‌مان برسد باغ‌های بزرگ را خریداری کنیم و به فضای سبز عمومی تبدیل شود تا همه مردم به خوبی بتوانند از آن استفاده کنند البته اگر مالکان نخواهند موضوعش بحث دیگری است منظور ما اکنون در مورد باغات خانه باغ‌های 500 تا هزار متری است که درخت‌های کمتری دارد بر اساس برنامه‌ای که در شورای پنجم مدنظر قرار گرفت افرادی که این خانه باغ‌ها را دارند 15 درصد بیشتر نمی‌توانستند بسازند و حداکثر هم در دو طبقه به آنها مجوز داده می‌شود این در حالی است که ممکن است یک زمین در مجاور همین باغ که تبدیل به خاکروبه شده بتواند در 60 درصد و در 6 طبقه بسازد.

بسیاری از مالکان خانه باغ‌ها درخت‌هایشان را خشک کردند/شورای پنجم دشمنان درختان را زیاد کرد

لذا همین مسأله سبب می‌شود مالکان خانه باغ‌ها بروند درخت‌هایشان را خشک کنند و شورای پنجم با این اقدام دشمنان درختان را زیاد کرد. با قانونی که آنها گذاشتند مالکان این باغ‌ها ده‌ها برابر ضرر می‌کنند. در سال 98 تنها دو پرونده باغات و سال 99 هیچ یک از این باغ‌ها بر اساس گزارش معاونت شهرسازی و معماری جهت ساخت و ساز با شرایط 15 درصد فقط در دو طبقه که شورای پنجم گذاشته بود ساخت و ساز در آنها انجام گرفت به نظر ما باید سعی کرد که مردم را تشویق کنیم که درخت بکارند نه آنها را نقره‌داغ کنیم. باید دور از نگاه و جنجال سیاسی عمل کرد.

عدم کارآیی دوره‌های گذشته را اکنون با سیاسی کاری می‌خواهند جبران کنند 

برخی عدم کارآیی دوره‌های گذشته را اکنون می‌خواهند جبران کنند ولی ما می‌گوییم حداقل اگر تشویق نمی‌کنید که درخت کاشته شود به فضای سبز ضرر نرسانید.

 سه تا 6 ماه حبس و جریمه‌های نقدی سنگین برای قطع درختان/برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات با دادستانی

چه برنامه ای برای پیشگیری از قطع درختان در صورت اصلاح قانون باغات دارید؟

با دادستان تهران صحبت‌هایی خواهیم داشت تا قانونی جامع در مورد قطع درختان اعمال شود به طور مثال برای قطع درخت سه تا 6 ماه حبس و جریمه‌های نقدی سنگین در نظر گرفته شود که این جریمه‌ها بسته به بن درخت و تعداد آنها متفاوت است که قاضی باید تشخیص بدهد که  البته این جریمه‌ها را دوره‌های قبل مدنظر قرار دادیم و اکنون می‌خواهیم این مسأله مورد توجه باشد.

با پول حاصل از جرائم قطع درخت هم باید فقط فضای سبز ساخت/9.5 متر سرانه فضای سبز را به 16 متررساندیم

پول حاصل از جرائم قطع درخت چگونه باید هزینه شود و سرانه فضای سبز تهران برای هر شهروند چقدر است؟

با پول حاصل از جرائم قطع درخت هم باید فقط فضای سبز ساخت نه اینکه آن را برای توسعه حقوق و یا توسعه بزرگراه‌ها در نظر گرفت در سال‌های قبل که ما در شورای شهر بودیم با اقداماتی که به توسعه فضای سبز انجام دادیم 9.5 متر سرانه فضای سبز به 16 متر برای هر نفر رسید و زمانی که شورا را ترک کردیم این رقم 16 مترمربع بود و در طی شورای پنجم به میزان بسیار اندکی به این سرانه افزوده شد.

باید بیشتر کار کنیم/ با جنجال و کار سیاسی اقدامات پیش نمی‌رود

 این نشان می‌دهد باید بیشتر کار کنیم با جنجال و کار سیاسی اقدامات پیش نمی‌رود مردم اکنون ناراضی هستند و مراجعات زیادی دارند می‌خواهند زمین‌هایشان را بسازند ولی با تعداد درخت برایشان مقرون به صرفه نیست با قانون فعلی اگر به ازای هر 25 مترمربع یک درخت در زمینشان داشته باشند بسیار متضرر می‌شوند لذا آن را بسیاری از مواقع خشک می‌کنند. برخی در حال حاضر روی به تخریب شورای ششم و منتخبین این شورا آورده‌اند و اینکه گفته می‌شود ما می‌خواهیم، باغ‌های پایتخت کاهش یابد و قطع درختان برای ساخت و ساز انجام گیرد دروغ محض است.

ساختمان‌سازی قفل شده، نباید به تحریم دامن زد/ هزاران کارخانه با گسترش ساخت و ساز فعال می شود

ما می‌گوییم نباید تشویق به خشک کردن درخت کنیم. از طرفی ساختمان‌سازی به اصطلاح هم خوابیده و قفل شده و علاوه بر اینکه تحریم‌های آمریکا سبب بروز مشکلاتی در حوزه ساخت و ساز شد شورا هم گام‌های درستی برنداشت ساختمان‌سازی با هزاران آیتم در ارتباط است و برای اینکه ساخت و ساز انجام گیرد هزاران کارخانه از کارخانه‌های تولید شیشه،‌ آهن، سنگ، چوب و سیمان فعال می‌شوند و زمانی که ساختمان‌سازی قفل شوند کارخانه‌ها به خواب می‌روند و کارگران بیکار می‌شوند بنابراین نباید خودمان به این تحریم‌ها دانسته و ندانسته دامن بزنیم.

قفل کردن ساخت و ساز به ضرر اقتصاد کشور است

قفل کردن ساخت و ساز به ضرر اقتصاد کشور است و قطعاً یک مالک وقتی زمینش ساخت و ساز در آن مقرون به صرفه نباشد این کار را انجام نمی‌دهد.

نمی‌خواهیم مردم ضرر کنند/تعداد پرونده‌هایی که در زمینه باغات در شورای شهر وجود دارد

تعداد پرونده‌هایی که در زمینه باغات در شورای شهر وجود دارد، چه تعداد است؟

تعداد پرونده‌هایی که در زمینه باغات در شورای شهر وجود دارد بسیار زیاد است و اکنون حدود 50 تا 60 مورد پرونده داریم که باید رسیدگی کنیم و در این راه 20 مورد را در دستور گذاشتیماگر شورا ببیند که زمین درخت دارد رأی باغ می‌دهد و تا کنون هر چه رأی داد‌ه‌ایم مبنی بر باغ بودن بوده است البته زمین‌های غیرباغ را رأی غیرباغ می‌دهیم ما نمی‌خواهیم مردم ضرر کنند از طرفی چند صد پرونده در کمیسیون ماده 7 داریم که قبل از شورای شهر این پرونده‌ها به آنجا می‌رود و نماینده‌ای از شورا هم در این کمیسیون است و به آن رأی می‌دهد و اگر مالک شکایت کرد پرونده به شورا می‌آید و تازه از  اینجا اگر شکایتی باشد به دیوان عدالت اداری می‌رود و این پروسه همه آن به خاطر این است که مردم در مورد زمین‌هایشان نگران هستند.

قانونی که پیش از این ما هم اجرا می‌کردیم ایراداتی داشت/ برگزاری جلسه مشترک با اساتید دانشگاهی

شما چندین بار مطرح کرده اید که قانون فعلی بررسی باغات نیاز به اصلاحات دارد. برای رفع ایرادات قانون باغات چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

آن زمان که ما در شوراهای شهر قبل بودیم افرادی که ملک‌شان باغ نبود می‌آمدند و می‌گفتند می‌خواهیم زمین‌مان باغ باشد و ما تشویق می‌کردیم بروید درختان را اضافه کنید ولی اکنون شرایط متفاوت شده البته قانونی که پیش از این ما هم اجرا می‌کردیم ایراداتی داشت که اکنون به اساتید و اعضای شورای شهر، متخصصین باغات و شهرداری جلساتی می‌گذاریم تا این ایرادات را برطرف کنیم به هر حال قانون باید اصلاح شود و نباید کمک کنیم که به خود تحریمی در حوزه ساخت و ساز منجر شود.

به هر حال هر مصوبه‌ای که چند سال اجرا می‌شود تجربه نشان داده که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد و بعد این مصوبه خانه باغ ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.کما اینکه در همه بخش‌های کشور مصوبه‌ها بر اساس شرایط روز و مصلحت اجتماعی ثابت می‌ماند یا اصلاح می‌شود بنابراین هم اینکه بخواهیم کامل مصوبه خانه باغ را اجرا کنیم و مدنظر قرار دهیم غیرمنطقی است و هم اینکه بخواهیم آن را به طور کلی تغییر دهیم. بنابراین به نظرم این موضوع نیاز به بروز شدن دارد و حفظ درختان 100 درصد مورد توجه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی چمران شورای شهر رییس شورای شهر تهران باغات مصوبه خانه باغ مورد باغات پرونده باغات ساختمان سازی شورای شهر مورد پرونده قانون باغات خانه باغ ها قطع درختان باغات بزرگ شورای پنجم ساخت و ساز ما در شورا شورای ششم پرونده ها قطع درخت فضای سبز جریمه ها بر اساس ۱۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود

سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به آمار، داده‌ها و تماس‌های تلفنی از طرف مردم که با پلیس صورت گرفته، وقوع مختلف جرایم نسبت به سال ۱۴۰۱  کاهش پیدا کرده است. 

او در ادامه گفت: ۱۲ درصد کاهش وقوع جرم داشتیم. همکاران ما با دقت نظر و اطلاعاتی که دارند، فاصله وقوع تا کشف را به شدت کاهش داده اند . در سال جدید هم امیدواریم با افزایش گشت‌ها موارد سرقت کاهش پیدا کند، زیرا اولویت اول ما مردم هستند.

گودرزی بیان کرد: به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی‌شود. اشد مجازات را برای افرادی که سابقه دار هستند و تکرار جرم می‌کنند در نظر گرفته ایم.

او ادامه داد: پشتوانه ما در این مسیر اعتماد و حمایت شهروندان و سرمایه ما، کارآگاهان هوشمند و خبره و با انگیزه‌ای هستد که شبانه روز در تلاش برای کشف پرونده‌های ارجاع شده به این پلیس هستند.

ولی پور گودرزی تصریح کرد: با اینکه یکی از ویژگی‌های شخصیتی افراد ضد اجتماعی عدم عبرت آموزی است ولی به عنوان رئیس پلیس آگاهی پایتخت به مجرمینی که قصد دارند با قانون شکنی و آزار شهروندان به خواسته‌های نامشروع خود دست یابند اعلام می‌کنم تا سرنوشت متهمین این پرونده و پرونده‌های مشابه گذشته را مایه عبرت قرار دهند.  

او در پایان گفت: مجرمین شک نداشته باشند تا زمانی که کارآگاهان پلیس آگاهی در تلاش برای حفظ امنیت و آرامش ساکنان پایتخت هستند خیابان‌های تهران برای عرض اندام و زیاده خواهی قانون گریزان امن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش
  • دستور قطع شمع های پروژه بزرگراه یادگار امام در دوره قبل
  • رفع معارضین پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) در حال اتمام است + فیلم
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت
  • مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد
  • ماجرای شایعه فوت یک دختر در ساختمان وزرا | مرگ یکی از اراذل و اوباش در پایتخت 
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است