Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: رقابت در میدان سیاست، همواره با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی همراه بوده و گاهی از موافقان، مخالف و از مخالفان، موافق ساخته است؛ همانجا که اختلاف نظر با رقبا فراتر می‌رود و به میان فعالان یک حزب یا جریان کشیده می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که گاهی در زمان اتخاذ حساس‌ترین تصمیم‌های تشکیلاتی، زاویه‌هایی شکل گرفته‌ که به نقطه عطفی مهم و اثرگذار در تاریخ تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در انتخابات ۱۴۰۰ گذشت نیز بستری برای بروز اختلاف سلیقه‌ها در جریان اصلاحات به ویژه حزب کارگزاران شد و دو طیف «تکنوکرات» و «رادیکال» این تفکر را مقابل هم قرار داد. بعد از آنکه صلاحیت گزینه‌های اصلی جریان دوم خرداد توسط شورای نگهبان احراز نشد، این جریان بر سر دوراهی حساس «حمایت از عبدالناصر همتی» و «تحریم انتخابات» قرار گرفت.

اختلاف دیدگاه اصلاح‌طلبان در دوراهی حضور فعال و غیرفعال در انتخابات، منجر به یک شکاف در میان احزاب این جریان شد؛ شکافی که به درون برخی احزاب سیاسی مانند کارگزاران هم کشید و موجب استعفای برخی اعضای شورای مرکزی این حزب شد.

ترکان ادعا می‌کند، عطریانفر تکذیب!

حرف و حدیث‌ها درباره اختلاف در حزب کارگزاران با رسانه‌ای شدن استعفای «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی این حزب کلید خورد. او با رسانه‌ای کردن استعفای خود، حرف و حدیث‌های اختلافات در حزب متبوعش را آغاز کرد. ترکان ادعا کرد که غیر از او «یدالله طاهرنژاد» نیز به زودی کناره‌گیری خواهند کرد؛ ادعایی که «محمد عطریانفر» رئیس کنگره حزب کارگزاران آن را اکیداً تکذیب کرد اما در آن مقطع فرزانه ترکان در گفتگو با مهر، درباره قطعیت استعفای طاهرنژاد، تصریح کرده بود: «استعفای او (طاهرنژاد) قطعی است و وی متن استعفای خود را در گروه شورای مرکزی حزب کارگزاران به اشتراک گذاشته است. افراد دیگری هم هستند که بهتر است اجازه بدهیم خودشان درباره استعفایشان تصمیم بگیرند.»

برگزاری جلسه شورای مرکزی بدون حضور «کرباسچی»!

سرانجام جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در دوره جدید برگزار شد تا پایانی بر حاشیه‌های مطرح شده در قبال حزب یاران هاشمی رفسنجانی باشد؛ دستور جلسه هم انتخابات دبیرکل و بررسی استعفاهای برخی از اعضا بود. در نهایت خروجی جلسه خداحافظی «کرباسچیِ تکنوکرات» از مقام دبیرکلی این حزب شد.

غلامحسین کرباسچی که از ابتدای تاسیس حزب کارگزاران سازندگی همواره دبیرکل این حزب اصلاح‌طلب بود، در نشست شورای مرکزی کارگزاران که با غیبت وی نیز همراه شد، جای خود را به حسین مرعشی داد و همچنان محسن هاشمی رفسنجانی نیز بر کرسی ریاست شورای مرکزی این حزب ابقاء شد.

محمد عطریانفر که به عنوان رئیس سنی، جلسه را مدیریت می‌کرد، در تشریح چرایی تغییر در راس حزب کارگزاران خاطرنشان کرده است: «کرباسچی در سه سال اخیر به دلایلی کاملا قابل‌فهم و موجه از جمله شرایط سیاسی موجود و تغییر ذائقه اعضا می‌خواست نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند که با مخالفت و اصرار آنها مواجه شد.»

به گفته او، در آخرین کنگره حزب کارگزاران در بهمن گذشته، کرباسچی بار دیگر بر موضع خود مبنی بر کناره‌گیری از دبیرکلی پافشاری کرده و حتی اعلام کرده که این آخرین دوره‌ای است که به عنوان دبیرکل مسئولیت این حزب را برعهده می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره استعفای برخی اعضا هم گفت: استعفای تعدادی از اعضا مطرح بود اما به دلیل عدم تصویب در کنگره حزب، این استعفاها هنوز اعمال نشد. همچنان که «فرزانه ترکان» در این جلسه حاضر شده بود و اعضا به استعفای او رای ندادند.

حاشیه «تکنوکرات‌ها» پایان ندارد

انتظار می رفت پس از برگزاری جلسه شورای مرکزی و انتخاب دبیرکل جدید، کارگزاران مسیر خود را در عرصه سیاسی و تشکیلاتی ادامه دهند اما همچنان حاشیه بر متن غلبه کرد. این بار ماجرا از موضع گیری محسن هاشمی رفسنجانی پیرامون تغییر و تحول در حلقه مرکزی تکنوکرات‌ها شروع شد. او در گفتگویی با بیان اینکه نمی‌خواستم در دوره جدید رئیس شورای مرکزی شوم، درباره استعفای تعدادی از هم حزبی‌های خود موضعی برخلاف محمد عطریانفر اتخاذ کرد و گفت: در شورای مرکزی جدید استعفاها یک به یک مطرح و رسیدگی می‌شود، به طور مثال قبلا فائزه هاشمی استعفا کرده بود و فرزانه ترکان و یدالله طاهرنژاد هم به این لیست اضافه شدند که این موارد در جلسات بعدی شورای مرکزی مطرح خواهد شد!

حاشیه دیگر کارگزارانی‌ها به عدم انتشار روزنامه سازندگی به سردبیری «محمد قوچانی» برمی‌گردد، پس از برگزاری جلسه شورای مرکزی و تعیین دبیرکل جدید، دیگر ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی بر روی «دکه‌های روزنامه فروشی» قرار نگرفت. غلامحسین کرباسچی دبیرکل پیشین که محوریت فعالیت‌های رسانه‌ای گروه هم‌میهن را نیز برعهده دارد در صفحه شخصی خود به تشریح علل توقف روزنامه سازندگی پرداخت و اعلام کرد: استعفای سردبیر، عدم همراهی و احیانا مخالفت ارکان حزب با انتشار روزنامه، عدم وجود کاغذ و بدهی سنگین باعث شد تا روزنامه دیگر منتشر نشود.

پس از انتشار مطلب دبیرکل سابق کارگزاران در فضای مجازی، کانال رسمی حزب کارگزاران سازندگی به نقل از عطریانفر اعلام کرد: بخش بیشتر منابع مالی روزنامه از خود روزنامه و از محل فروش و جذب آگهی و یارانه تامین می‌شود. اگر کمبودی هم باشد افراد توانمند در شورای مرکزی یا خارج از آن کمک می‌کنند تا کسری آن جبران شود؛ در این شرایط اتفاق ویژه‌ای صورت نگرفته و این توقف به دلیل فنی بوده که زودتر مرتفع می‌شود.

به هرحال این روزها سایه اختلاف در حزب کارگزاران سنگینی می‌کند، از یک سو کرباسچی در جلسه شورای مرکزی کارگزاران شرکت نمی‌کند و پس از انتخاب دبیرکل جدید درقبال عدم انتشار ارگان رسمی این حزب موضع گیری می‌کند و این موضع گیری او به مذاق عضو دیگر خوش نمی‌آید و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و از سوی دیگر، همان عضو از مخالفت اعضا با استعفا تعدادی از هم حزبی‌ها خود خبر می‌دهد، اما رئیس شورای مرکزی موضع دیگری اتخاذ می کند و از بررسی استعفاها در شورای مرکزی سخن می‌گوید!

نزدیکی تکنوکرات‌ها به اتحاد ملت

با توجه به تغییر و تحولات در حزب کارگزاران سازندگی که زمانی بال راست رئیس دولت سازندگی بود، باید منتظر سیاست‌ها و راهبردهای جدید آنها در عرصه تشکیلات بویژه در همکاری این حزب با نهاد اجماع ساز اصلاحات باشیم. «سعید آجرلو» فعال رسانه‌ای درباره تحولات اخیر در حزب کارگزاران، گفت: «رفتن کرباسچی از دبیرکلی کارگزاران نتیجه شکست این حزب در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بود. با دبیرکلی مرعشی، فاصله کارگزاران با اتحاد ملت کمتر و موضع راست میانه ضعیف‌تر می شود.»

البته باید به این نکته نیز اذعان داشت که آیا بروز حاشیه‌ها و ایجاد اختلاف در جمع کارگزارانی‌ها این مجال را به آنها می‌دهد که سیاست جدید خود را در حزب متبوعشان و به صورت گسترده در جریان اصلاحات اعمال کنند!

کد خبر 5323504

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد عطریان فر حزب کارگزاران فرزانه ترکان حسین مرعشی اصلاح طلبان جبهه اصلاحات استعفا غلامحسین کرباسچی مجلس شورای اسلامی صحن مجلس بازار بورس دولت سیزدهم ایالات متحده امریکا رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ علی باقری برجام سیدابراهیم رئیسی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی علی شمخانی محمد مخبر حسین امیرعبداللهیان ارتش جمهوری اسلامی ایران حزب کارگزاران سازندگی حزب کارگزاران جلسه شورای مرکزی فرزانه ترکان دبیرکل جدید تکنوکرات ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۲۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در تذکری گفت: موضوع دارو تاکنون ۴ مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این خصوص در ۱۹ دی ماه سال گذشته بود که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصت دو ماهه ای برای اصلاح این وضعیت داد.   نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، عنوان کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است.   وی افزود: از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت و به جای آن شاهد ارزپاشی برای سفر‌های خارجی و افزایش ۵۰۰ دلار به هزار دلار بودیم.   عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده؛ این در حالی است که مجلس شورای اسلامی حکیمانه و به صورت مقبول این موضوع را دنبال کرده است.   محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه بعد از بررسی‌ها و جلسات برگزار شده درخصوص دارو، شخص بنده نیز جلسه جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتم، گفت: بر اساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این خصوص مسئول هستند.   رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است، یادآور شد: این موضوع اشکالاتی را در توزیع دارو به وجود آورد که البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانست به تعهدات خود عمل کند، اما به هر حال تأخیر داشت.   وی افزود: موضوع کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در این جلسه بر اساس ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا مجلس تشخیص خود را درباره آن اعلام کند، اما به هرحال موضوعات دیگر در حوزه ارزی و بودجه را پیگیری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • ۳۳۱۶ هزار فقره انشعاب جدید فاضلاب در استان مرکزی واگذار شد
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • استعفای یک مقام ارشد دیگر ارتش رژیم صهیونیستی
  • اعلام استعفای یک مقام ارشد دیگر ارتش رژیم صهیونیستی
  • یک مقام ارشد دیگر ارتش اسرائیل استعفا کرد