Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@05:35:05 GMT

مسعود شجاعی: علی دایی در مربیگری به حقش نرسید

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۲۶۵۵

مسعود شجاعی: علی دایی در مربیگری به حقش نرسید

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران گفت: علی دایی اسطوره فوتبال ایران است و به حقش در مربیگری نرسید.

به گزارش قدس آنلاین، مسعود شجاعی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران در تازه‌ترین مصاحبه اش از درخواست برای حمایت بیشتر از کودکان کار تا نرسیدن علی دایی به حقش در دوران مربیگری، علاقه‌اش به «ببتو» و پیراهن شماره ۷ و علاقه‌اش به «رونالدو» گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور آرایشگر بازیکنان در هتل

شجاعی در ابتدا در پاسخ به سئوالی در خصوص داشتن آرایشگر شخصیِ فوتبالیست‌ها و حضورشان قبل از بازی‌های مهم در هتل اظهار داشت: سال‌ها پیش و زمانی که هنوز به تجربه این سال‌ها نرسیده بودم مدل موی عجیبی داشتم که خودم درست می‌کردم. معتقدم انسان وقتی مرتب باشد و قیافه خودش را که در آیینه می بیند حس خوبی بگیرد، اتفاق خوبی است.

وی ادامه داد: آن زمان من هم طبیعتاً کنار بچه‌ها وقتی آرایشگرها می‌آمدند، موهایم را کوتاه می‌کردم ولی حتماً به این صورت نبود که قبل از بازی باشد.

شجاعی درباره علاقه‌اش به تیم‌های ملی خارجی گفت: سنم که کمتر بود طرفدار برزیل بودم ولی الان اسپانیا.

نسل جدید بازیکنان سختی نمی‌کشند و این‌طور فوتبالیست نمی‌شوند

مسعود در ادامه به پیچ و خم‌های مسیر بازیکنی تا بازی در اروپا و کشورهایی مثل اسپانیا، قطر و یونان اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم باید سختی کشید و هر کاری مسیر خودش را دارد. البته نسل عوض شده است. شاید کمی درکش سخت باشد اما من اعتقاد دارم اگر در هر کاری سختی نکشی نمی‌توانی موفق باشی و سختی هم تعریفش مفصل است.

شجاعی در ادامه به مسیری اشاره کرد که بیشتر فوتبالیست‌ها آن را طی کرده‌اند و افزود: به غیر از سختی‌های تمرین، این خیلی طبیعی است که در همه جهان فوتبالیست‌ها از قشر پایین و شرایط سخت ظهور کرده‌اند. نمونه بارزش رونالدو است که در شرایط سخت خانوادگی و اقتصادی زندگی می‌کرد ولی خب الان آقای فوتبال است.

وی که شب گذشته میهمان برنامه تلویزیونی «رخ به رخ»، تاکید کرد: وقتی نسل جدید با ماشین شخصی سر تمرین می‌روند و آبمیوه آماده و انواع مکمل‌ها در اختیارشان است سختی نمی کشند. در رشته خودم می‌توانم بگویم هیچکس این‌طور فوتبالیست نمی‌شود.

چهار جوراب می‌پوشیدم که پایم زخم نشود

شجاعی با اشاره به دوران شروع فوتبالش در آبادان اظهار کرد: یادم است فوتبالم را به صورت رسمی از آبادان و در گرمای ۵۰ درجه شروع کردم. ۱۱ سالگی که آب شرب نداشتیم و همان آب هم خیلی داغ بود. گرمایی وجود داشت که کف کفش را سوراخ می‌کرد و من سه، چهار تا جوراب می‌پوشیدم که فقط پایم زخمی نشود.

وی تصریح کرد: تا سوم راهنمایی آبادان بودیم و در تیم بهداری صنعت نفت بازی می‌کردم. بعد به خاطر شغل پدرم مهاجرت کردیم. یک سال در کرج بودیم که دوران سختی بود ولی بعدش اتفاق‌های خوبی افتاد و به خاطر همین می گویم اگر سختی‌ها را تحمل کنی و آگاهانه راه درست را بروی امکان ندارد به بن بست برسی.

حیف شد کی روش از ایران رفت

شجاعی در خصوص حضورش در لالیگا و تفاوت بازی در تیم ملی و تیم باشگاهی، تاکید کرد: این شعار آقای کی روش است که می‌گوید ما باید همیشه تلاش کنیم پیراهنی را که می‌پوشیم در جایگاه بهتری قرارش دهیم. و این حرف همان حسی است که خودم داشتم. پیراهن تیم ملی حس و حال دیگری دارد چون برای مملکتی است که در آن بزرگ شدی، رشد کردی و می‌خواهی برایش افتخارآفرینی کرده و پیروزی کسب کنی.

شجاعی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر تجربه کار کردن با کارلوس کی روش و اتهاماتی که به این مربی پرتغالی می‌زدند، گفت: فکر می‌کنم بیهوده است که بخواهم در مورد این صحبت حرف بزنم چون همیشه کسانی که کارشان را درست انجام می‌دهند پشت سرشان حرف است. نمی‌گویم هیچ ایرادی نداشتند. ما همه اشتباه می‌کنیم. تنها جمله‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که من ۸ سال سر کلاس کی روش بودم و کلی از ایشان یاد گرفتم. واقعاً مدیر، فوق العاده باهوش و مربی خوبی بود که به نظرم حیف شد با آن شرایط از ایران رفت.

واکنش به احتمال بازگشت دوباره به تیم ملی

رکورد دار حضور در جام جهانی در بین بازیکنان ایرانی درباره احتمال حضور دوباره در تیم ملی، گفت: همه تلاشم را می‌کنم تا روزی که بتوانم مفید باشم. امسال حس می‌کنم سال فوق العاده‌ای را پشت سر می‌گذارم.

«مقابل کدام یک از بازیکنان بزرگ دنیا بازی کردی که برایت جذاب بوده است؟» شجاعی در پاسخ به این سئوال گفت: از بازی رونالدو و مسی لذت می‌برم. برای رونالدو خیلی احترام قائلم به خاطر اینکه برای چیزی که دارد خیلی زحمت کشید اما به نظرم استعداد مسی خدادادی است. هر دو را دوست دارم. رونالدو در منچستر که بود را بیشتر دوست داشتم چون دقیقاً همان سبکی بود که دوست دارم.

وی درباره حس کاپیتانی در تیم ملی ایران تصریح کرد: کاپیتانی فقط به بازوبند بستن در زمین نیست. مسئولیت‌هایی که بیرون از زمین داری خیلی سنگین‌تر است؛ ولی من دوست دارم چون کمک کردن را دوست دارم. کمک کردن فقط مالی نیست بلکه فکری هم هست. این کاپیتانی هدفم بود و برایم حس غرور به همراه داشت که کاپیتان ۸۰ میلیون جمیعت هستم.

درخواست برای حمایت بیشتر از کودکان کار

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران در ادامه به یکی از دغدغه‌های شخصی اش اشاره کرد و افزود: کودکان کار معضلی است که خودم مستقیم با آن در تماسم و لمسش می‌کنم. تا جایی که بتوانم کمک می‌کنم اما این معضل متاسفانه روز به روز بدتر می‌شود؛ به خاطر مهاجرت‌ها و فقر ولی حداقل کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به مجموعه‌هایی که برای این بچه‌ها زحمت می کشند کمک کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم بچه‌ها بتوانند درس بخوانند و به جای اینکه در سرما و گرما پشت اتومبیل‌ها در چهارراه باشند، کنار خانواده باشند و لذت ببرند. وقتی بحث لذت می‌شود این نیست که بخواهند همه چیز گل و بلبل باشد؛ نه، همین که کار نکنند و در خانه باشند، به مدرسه بروند و بازی کنند کافی است.

علی دایی به حقش در مربیگری نرسید

شجاعی همچنین در مورد قهرمان دوران کودکی اش گفت: عاشق ببتو بودم و همیشه بازی‌هایش را دنبال می‌کردم و برایم جذاب بود که با آن فیزیکی که دارد ولی خیلی خوب بود. من هم در آن سن که او را دوست داشتم فیزیکم شبیه به او بود یعنی همه می‌گفتند چقدر «ریزه میزه» و لاغری. همان جا بود که عاشق شماره ۷ شدم.

کاپیتان پیشین تیم ملی در خصوص علی دایی هم گفت: افتخار داشتم با علی دایی کار کنم. لازم نیست بگویم ولی اسطوره فوتبال ایران است. فکر می‌کنم که خیلی به حقشان در زمان مربیگری نرسیدند. در کل من واقعاً از دورانی که با ایشان کار کردم لذت بردم و افتخار داشتم کنارشان بازی کنم. جام جهانی مربی من هم بودند و خیلی به من اعتماد و لطف داشتند.

ترکیب تیم مورد علاقه با مربیگری حشمتی و کی روش

شجاعی درباره ترکیب تیم مورد علاقه اش با سیستم ۲-۴-۴ گفت: دفاع راست مهدوی کیا، دفاع چپ مجتبی محرمی، هافبک وسط خیلی سخت است کریم باقری، سیروس قایقران، مجید نامجو، قلعه نویی، مهاجم هم که یکی اش قطعاً علی دایی و آقای روشن را با آقای دایی بگذاریم. با مربیگری حشمت مهاجرانی و کارلوس کی روش.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مسعود شجاعی تیم ملی فوتبال ایران علی دایی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران دوست دارم علی دایی علاقه اش کی روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلندپروازی پدیده مربیگری لیگ برتر در تیمی با انتظارات بالا

به گزارش ورزش سه، کراپی‌ها فصل گذشته را با رضا لک آغاز کردند و تنها پس از سه هفته‌ی مصیبت‌بار تصمیم به قطع همکاری با او گرفتند. سپس نوبت به علی افضل رسید و رویارویی او با ستاره‌ مشهور تیم به قیمت رفتنش انجامید. یعنی باشگاهی که در نیمکت خود دو تغییر را داشت، سرانجام بدون مربی از خط پایان لیگ عبور کرد. با جایگاهی دور از شأن و انتظاراتشان. نهم جدول و با ۳۴ امتیاز. اما کشاورزی با چهره‌های جوان و بی‌نام‌ونشان فصلی تکرارنشدنی و فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشت. بنابراین در نگاه اول گزینه مناسبی برای کراپی‌ها به نظر می رسید. همان ادویه آشنایی که رفت‌وبرگشت، پیروز مچ‌اندازی و زورآزمایی برابر مربیان مطرح کراپ شده بود.

سیاست خرید و فروش مدیران کراپ طی فصل های اخیر بارها تغییر کرده و دردسرساز شده. آن‌ها پیش از فصل گذشته، با رفتن بازیکنان بزرگشان کیش‌‌ومات شدند و با از دست دادن عنان کار، امتیازات حیاتی را هم به راحتی از کف دادند. آن‌ها بازی به بازی نزول می‌کردند و با بی اعتنایی به مشکلات در فاز دفاعی و حمله به شکل باورنکردنی در منطقه سقوط قرار گرفتند و از رتبه‌ای به رتبه دیگر پرت می‌شدند. با روی کار آمدن افضل، او در مقایسه با لک، تاکتیکی‌تر و در عین حال انعطاف پذیرتر بشمار می‌رفت. اما طولی نکشید که اختلافاتش با سلبریتی‌های کراپ به درون تیم و حتی مسابقه کشیده شد. می‌گفتند حال‌وروز کراپ شبیه به حکایات ارباب و برده شده و بازیکنان ساز جدایی را کوک کرده‌اند. مشکلات به قدری شدت گرفت که دستیاران افضل نیز با بازیکنان بر سر مسائل ریز و درشت، بحث و مجادله می‌کردند. با تمام این تفاسیر، سر فصل جدیدی آغاز شده و گذشته از میان ما رفته.

مرد باهوش ۳۴ ساله که جوان‌ترین مربی فصل لقب گرفت، با ستاره های جوانش که با آن‌ها از لیگ دسته اول پرواز کرد و در لیگ برتر تمامی پارادایم ها را تغییر داد. نتایج چشمگیری که در یک دهه اخیر بی سابقه بود. با آینده دارهایی از جنس ۲۰ و ۲۱ ساله. با جوهره‌ای از استعداد و لبالب از هنر که در فوتسال ایران چنین دستاوردی نادر بود.  مردی که می‌تواند تا سالیان سال، چهره‌ای کلیدی در صحنه نمایش فوتسال ایران باشد و حالا به عنوان مربی نوظهور، مدت‌ها ورد زبان‌ هاست.

اگر کشاورزی، به‌رغم نتایج درخشان و دوران طلایی که سپری کرده، واقع‌بینانه راجع به حضورش در کراپ بیاندیشد، مطمئناً می‌داند برای مربیانی همچون او که در این عصر سازنده هستند، مانع بزرگی را پیش‌روی خود می‌بینند. نتیجه گرایی مفرط مدیران و تیم‌های بزرگ با هزینه‌های کلان، برآورده کردن انتظارات باشگاه و همچنین سکوها، برایش ماراتن طاقت‌فرسایی را بدل خواهد ساخت. او هدایت کراپی متوسط الحال و مقروض را که در مصاف قهرمانی لیگ با گیتی‌پسند و مس‌سونگون جان می کَند و به جایی نمی رسید را بر عهده گرفته است. او می‌داند در مقایسه با مربیان کارنامه‌دار قبلی، کم‌تجربه‌تر، گمنام و کلکسیونی با افتخارات کمتر دارد و شاید او بر خلاف سکان‌داران قبلی، سیاست باشگاه را زیرورو کند. کراپ را باشگاهی می خوانند که به جوانان پراستعداد علاقه ای نشان نداده. آیا کشاورزی سنت جوانگرایی را حداقل در نیمکت تیمش قوام خواهد بخشید و ریخت‌وپاش های کهکشانی را دور خواهد ریخت؟

سعید کشاورزی در راه الوند است و همه با هیجان به فصل آینده می نگرند. این که میان ستاره های کراپ، کدام ها را حفظ خواهد کرد و کدام ها را کنار خواهد گذاشت.

*چالش های سنگربان؛
 سعید مومنی خواهد رفت یا نه؟ سنگربان ملی‌پوش که پشت خط کاروان جام ملت‌های آسیا ماند و پس از پایان لیگ زمزمه بازگشت و علاقه اش به انتقال به مس‌سونگون را پنهان نکرد و همه می دانند وقتی لاله‌های نارنجی بازیکنی را نشانه می روند، معمولا او را به چنگ می آورند. اگر چنین شود آیا امیرحسین الوندی جانشین شایسته ای برای او خواهد بود؟ بی تردید خیر. نام های آشنایی به گوش می رسند: امیرحسام عرفانی نسب که با سعید کشاورزی روزهای رویایی را گذرانده و علی صمیمی دروازه‌بان نیمکت‌نشین مس‌سونگون، که از شرایط فعلی‌اش آزرده نشان داده.

*پرسش‌های پرشمار؛
کشاورزی در کراپ با دو گروه بازیکن روبه‌رو خواهد شد: با تجربه‌ها و جوان‌ها. در صف بازیکنانی که سال‌هاست در سطح حرفه‌ای توپ می‌زنند، اینها خودنمایی می‌کنند.( احمد اسماعیل‌پور، مصطفی نعمت‌وند، محمدزارع.) بازیکنانی که نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ سال هستند و صراحتا باید تعدادی از آن‌ها باشگاه را ترک کنند. ( منوچهر لطفی، عرفان محمدیان، سعید ممبینی، علی اکرمی، سهیل جامدی، علی شیری، علی خدادادی و ابوالقاسمی که پس از یک سال دوری از میادین به علت مصدومیت، به جمع کراپی‌ها بازگشته ). تنها جوان‌ها یقین‌لو است که می‌تواند به جوانگرایی مربی جدیدش دل ببندند.

*پوست اندازی؛
می‌گویند بازیکنان یک مربی آینده او را نشان می‌دهند که چه چیزی در سر می‌پروراند و چه آرزویی دارد. شما همواره به دنبال گروهی از بازیکنان هستید که از شما اطاعت کنند و دستورات خود را به آن‌ها دیکته کنید. او در شهرداری ساوه با پازلی از جوانان غوغا کرده و بی‌شک شمایل تیمش را شبیه به همان تیم رویایی‌اش در می‌آورد. از آنجایی که نقل‌وانتقالات با محدودیت بازیکنان بزرگسال لیگ برتری روی عدد چهار محدود شده، کشاورزی به دنبال ترکیبی موزون از سهمیه‌های زیر ۲۳ سال خواهد بود.

*معمای تمدیدی‌ها؛
سهیل جامدی که نگرانی پیرامون تمدید قراردادش وجود نخواهد داشت. بازیکنی، سختکوش،بی ادعا،حل شده در تیم و بسیار تاثیر گذار. ولی احتمال جدایی علی اکرمی قوت گرفته است. او تنها یگانه و یا بهتر است بگوییم تنها ملی‌پوش کراپ به شمار می‌رود. ستاره‌‌ای که همانند برزیلی‌ها، زمانی اوج می گیرد که از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد. اکرمی پا به دوران شکوفایی‌اش گذاشته و آشکارا در دو فصل اخیر به پرواز درآمده. وقتی او حمله می کند تیم مقابل به بیش از یک بازیکن برای مهارش نیاز دارد، و وقتی از زمین خودی پا به توپ می شود، بیش و کم مهارناپذیر است. حفظ این بازیکن، در خط اولویت‌های کشاورزی ذکر شده. اگر احمد اسماعیل پور در تعطیلات، از بند کهنه مصدومیتش رهایی یابد، آن‌ها یکی از بهترین‌های تاریخ فوتسال که در لحظه‌ای سرنوشت را تغییر می‌دهد را روانه میدان می‌کنند و چه چیزی حیاتی‌تر از این که کشاورزی می‌تواند یک فوق ستاره را در اختیار داشته باشد. تمدیدی دیگر برای کراپ الوند، نعمت وند محسوب می‌شود. بازیکنی که علاوه بر اینکه جانانه در زمین ظاهر می‌شود، خوش قریحه هم بوده است و مضمونی که او را نسبت به سایر عقب‌گیرهای فوتسال متمایز کرده است، هوش و تکنیک این بازیکن بوده که در کمترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را می‌گیرد. چهره‌ای که می‌تواند رهبر ارکستر کراپی‌ها در فصل جدید باشد.

*خریدهای جدید؛
کنته، سرمربی مشهور ایتالیایی معتقد است که یک مربی شبیه به خیاط است و خیاط باید لباسی برازنده تیمش بدوزد‌. کراپ از آن‌جایی که همیشه به فکر حضور در صف ابرقدرت هاست، باید از تاریخچه نقل‌وانتقالات آن‌ها وام  گرفت. بازیکنان بزرگی که در رفت‌وآمد بودند، به هر حال تا به این وقت، سجاد یوسف‌خواه، امیرحسام عرفانی نسب و امیرحسین ابطحی که همه آن‌ها فصل گذشته در تیم شهرداری ساوه زیر سعید کشاورزی خودنمایی کرده بودند از بازیکنان جدید نام برده می‌شوند و این اسم‌ها برای مدیران دست به جیب، کافی نخواهد بود.آن‌ها طی این سال‌ها، هم شکیبا بوده‌اند و هم گاهی بی‌ترحم و هم بی تعارف.

شاید نقطه عطف مدیران الوندی این بوده که آن‌ها همیشه هیجان انگیز و جاه‌طلب مانده‌اند، همیشه پرتب و تاب و زنده. شاید هویت درونی کراپ با چالش روبرو شده، ولی آرزوهایشان هرگز بر باد نرفته است و این برای مربی جوان و جدیدشان دلگرم کننده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بلندپروازی پدیده مربیگری لیگ برتر در تیمی با انتظارات بالا
  • راز بزرگ آقای گل پرسپولیس و علی دایی | یک پرسپولیسی آقای گل را بیرون کرد
  • علی دایی و راز بزرگ آقای گل پرسپولیس
  • ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی
  • گنج یابی که به گنج نرسید
  • چاره نداشتم باید سرمربی تیم ملی می‌شدم!
  • بازی درون تیمی جذاب شاگردان شجاعی با ۶ گل
  • جواد نکونام و علی خطیر؛ یک دعوای تمام عیار در استقلال | برگزیده سال (دعوای سال)
  • یک ایرانی ناظر بازی عربستان و تاجیکستان
  • توپ از دست مسعود نمی‌افتد!