Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر «شهلا نوری» روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرضیه و مکانیسم مورد قبول در بروز دیابت قندی تیپ یک این است که مواجه شیرخوار با «بتالاکتوگلوبولین» موجود در شیر گاو منجر به تحریک سیستم ایمنی و واکنش متقابل با سلول‌های «بتا پانکراس» می‌شود.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر، مکانیسم‌های موثر زیادی را برای حفاظت در برابر دیابت نوع یک ارائه می‌کند که شامل حفاظت در برابر عفونت‌ها، تأثیر بر بلوغ بافت‌های «لنفوئیدی روده» و تنظیم پاسخ ایمنی به انسولین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین کودکان دیابتی وابسته به انسولین در پاسخ به آلبومین سرم گاوی «واکنش متقابل افزایش غلظت پادتن‌های اختصاصی با پروتئین سطحی ویژه سلول‌های بتا» دارند.

به گفته دکتر نوری، علاوه بر این در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، بروز دیابت قندی نوع ۲ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته که احتمال می رود به دلیل اثرات مثبت و دراز مدت تغذیه با شیر مادر بر مکانیسم خود تنظیمی تغذیه و کنترل وزن باشد.

وی اظهار داشت: اثر حفاظتی تغذیه با شیر مادر در برابر افزایش وزن و چاقی به عنوان عامل خطر دیابت در شیرخوارانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته اند، در مقایسه با آنهایی که با شیر مصنوعی یا ترکیبی از شیر مادر و شیر مصنوعی تغذیه شده اند، بیشتر است.

این پزشک متخصص کودکان افزود: مادرانی که نوزاد خود را به صورت ترکیبی با شیر مادر و شیر مصنوعی یا به صورت انحصاری با شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند، کمتر به نشانه های سیری و تغذیه در نوزاد توجه دارند.

دکتر نوری افزود: سایر مکانیسم‌های فرضی برای این ارتباط این است که نوزاد با تغذیه شیرمادر، حجم شیر دریافتی خود را تنظیم می‌کند و این برقراری زودهنگام خودتنظیمی بر وضعیت وزن گیری در بزرگسالی نیز اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: اثبات این مسئله مشاهده نوزادانی است که با بطری شیر مصنوعی یا شیر دوشیده تغذیه شده اند به نحوی که سرعت تخلیه بطری در آنها بیشتر و خود تنظیمی در آنها ضعیف‌تر است و افزایش وزن شدید در اواخر شیرخوارگی ( پس از ۶ماهگی) دارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان استان همدان انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر نوزاد دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان استان همدان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان استان همدان نوزاد دیابت تغذیه با شیر مادر شیر مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، بنزین یا نفت سفید، تجهیزات گازسوز و مواد شیمیایی مراقبت از چمن، سه عامل خطر اصلی ابتلاء به ALS هستند که در گاراژها و پارکینگ‌ها یافت می‌شوند.

نتایج نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض هر یک از این موارد خطر ALS را حدود ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، سایر مواد شیمیایی موجود در گاراژها که خطر ابتلاء به ALS را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد شامل آفت کش‌ها، رنگ و لوازم نجاری است.

این خطرات در خانه‌های با گاراژ متصل به محل سکونت، بیشتر بود. به گفته محققان، جریان هوا از پارکینگ به فضای زندگی احتمالاً علت این موضوع است.

محقق ارشد «استوارت باترمن» از دانشگاه میشیگان، گفت: «به خصوص در فصل سرما، هوای گاراژ وقتی درب ورودی باز می‌شود به داخل خانه هجوم می‌آورد و جریان هوا کم و بیش به طور مداوم از طریق شکاف‌ها و منافذ کوچک در دیوارها و کف‌ها رخ می‌دهد.»

باترمن در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «بنابراین، منطقی است که نگهداری مواد شیمیایی فرّار در یک گاراژ متصل، تأثیر قوی‌تری را نشان دهد.»

برای این مطالعه، محققان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در خانه‌های بیش از ۶۰۰ نفر مبتلا به ALS و بدون ALS را ارزیابی کردند. این بیماری بر توانایی مغز برای کنترل عضلات بدن تأثیر می‌گذارد.

آنها دریافتند که به طور کلی، ذخیره مواد شیمیایی به طور قابل توجهی با خطر ALS مرتبط است.

به گفته محققان، این یافته با مطالعات قبلی که غلظت بالاتر آفت‌کش‌ها را در خون افراد مبتلا به ALS نشان می‌داد و همچنین آفت‌کش‌ها را با احتمال بقای بدتر برای ALS مرتبط می‌دانست، مطابقت دارد.

باترمن افزود: «اکنون باید بر اساس این اکتشافات بفهمیم چگونه این قرار گرفتن در معرض خطر ابتلاء به ALS را افزایش می‌دهد.»

کد خبر 6080439

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی   
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی
  • تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • تولد نوزاد آق قلایی در آمبولانس