Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نگاهی به آخرین وضعیت شیوع کرونا به استان سمنان نشان می‌دهد که نقاب قرمز در کمین هشت شهرستان استان است هم اکنون شاهرود در وضعیت قرمز، دامغان در وضعیت قرمز تیره، میامی، مهدی شهر، سرخه و آرادان در وضعیت زرد و سمنان و گرمسار در شرایط نارنجی به سر می‌برند اما نگرانی فقط تغییر رنگ نیست بلکه به گفته مسئولان استان سمنان رعایت پروتکل‌ها به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صحبت‌های مهدی قدرتی، رئیس کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونای استان سمنان است که در آخرین نشست ستاد کرونا همزمان با روز شنبه اعلام داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به پایین‌ترین حد خود کاهش پیدا کرده است متأسفانه امروز در جامعه با پدیده عادی انگاری مواجه شده‌ایم که هربار پس از اقدامات مناسب برای کنترل پیک‌های بیماری شکل می‌گیرد.

استان سمنان به همراه پنج استان دیگر کشور، با وضعیت اوج‌گیری بیماری کرونا مواجه هستند هر چند مسئولان اعلام می‌کنند که از لحاظ واکسیناسیون و همچنین کاهش سیر صعودی بیماری، شرایط کمی بهتر شده است اما تا زمانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی لحاظ نشود شرایط تغییر نخواهد کرد.

بازدید میدانی خبرنگار مهر، از سطح شهرها نشان می‌دهد که باشگاه‌های بدن سازی که ۸۰ درصد شأن هم در زیرزمین‌هایی هستند که تهویه هوا در آنها به خوبی صورت نمی‌گیرد در دامغان و شاهرود باز هستند و نهایتاً با فشار ورزش و جوانان درهایشان را بسته و چراغ جلوی در را خاموش کرده‌اند اما عملاً فعالیت می‌کنند و با آیفون تصویری همه ورزشکاران را راه می‌دهند. اما صحبت امروز این است به فرض همه باشگاه‌ها، قلیان سراها، سالن‌ها و… باز باشند، مردم چرا به این مکان‌ها پا می‌گذارند؟

اصرار بر تعطیلی اصناف نداریم اما برخورد می‌کنیم

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تا ابتدای هفته جاری ۴۹۶ هزار نفر از شهروندان بالای ۱۲ سال، دُز اول واکسن کرونا دریافت کردند، گفت: ۳۵۲ هزار نفر معادل ۶۱ درصد از مردم استان یعنی افراد بالای ۱۲ سال دُز دوم واکسن کرونای خود را نیز دریافت کردند اما همچنان توصیه ما به مردم رعایت مسائل بهداشتی، پروتکل‌ها، محدودیت‌ها و همچنین واکسیناسیون است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر بیمار کرونایی در استان سمنان بستری هستند، بیان داشت: می‌بایست نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتناب از عادی انگاری حساسیت داشته باشیم از سوی دیگر نظارت‌ها بر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌ها از سوی مسئولان استانی و شهرستانی انجام می‌شود اما لازمه تمام این مسائل همراهی مردم است.

وی با بیان اینکه باید به اصناف و کسبه کمک کنیم تا فعالیت اقتصادی شأن را در شرایط کرونایی داشته باشند لذا اصراری بر پلمب واحدهای صنفی نداریم، اما نیاز است تا همراهی اصناف از مسیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تشدید شود، افزود: در زمینه سلامت مردم با هیچکس تعارفی نداریم و لذا هر وقت شخصی در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقاومت کند، پس از چندین اخطار و تذکر لسانی، با او برخورد جدی‌تر صورت می‌گیرد.

شاهد تغییر رفتار مردم هستیم

سخنگوی ستاد کرونای استان سمنان روز شنبه در نشست ستاد مقابله با این بیماری در استانداری اعلام کرد: باید آسیب شناسی صورت گیرد که چرا مردم استان که همواره در تمامی حوزه‌ها قانون گرا هستند و حتی در امر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز جز رتبه‌های شاخص کشور بودند، امروز دچار تغییر رفتار شدند لیکن این مقوله نیاز به نگاه موشکافانه و همچنین تقویت بازرسی و نظارت‌ها دارد تا بتوانیم با شناخت و بررسی آسیب، این مهم را بهبود بخشیم.

حبیب الله خجسته پور بیان کرد: بر اساس آمار ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، تا دو ماه گذشته استان سمنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جز سه استان برتر کشور قرار داشت، اما طی دو ماه گذشته تغییر رفتار صورت گرفته و استان نسبت به جایگاه قبلی نزول کرده و پایین‌تر از میانگین کشوری قرار گرفته است از سوی دیگر می‌توان در بخش اداری، اصناف، آموزشی و سایر موارد، با پالایش و بررسی افراد واکسینه شده، نسبت به اقناع سازی افراد واکسن نزده اقدام کرد.

وی افزود: با افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با ویروس کرونا، می‌توان ورودی‌های بیمارستان‌ها را کاهش داده و نهایتاً از وضعیت رنگ بندی قرمز و نارنجی کرونایی خارج شد و به وضعیت پایدار دست یافت از سوی دیگر مطابق آخرین دستورالعمل‌های ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و تا این لحظه، همه کارکنان در شهرستان‌های قرمز باید در ادارات حضور یافته و دورکاری لغو است، اما باید نسبت به رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌ها اقدام‌کرده، تهویه مناسب صورت گیرد و استقرار نیروها در اتاق‌ها به صورت مناسب انجام شود.

چرایی کاهش پروتکل‌ها / ‏‬ مردم خسته شدند

سخنان خجسته پور نشان از جدی بودن شرایط می‌دهد اما برخی کارشناسان معتقد هستند که مردم هم از رعایت مسائل بهداشتی خسته شده‌اند مگر چند ماه می‌توان ماسک زد، مهمانی نرفت، باشگاه نرفت، در پاساژها حضور نیافت و مثلاً در مراسم عروسی یا ختم شرکت نکرد؟ به عنوان مثال یک روان شناس در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: شما زمانی می‌توانید از مردم بخواهید محدودیتی را به جان بخرند که مدت زمان آن را مشخص کنید به عبارت دیگر شما وقتی می‌توانیم مثلاً از یک کاسب بخواهید که مغازه خود را دو ساعت زودتر تعطیل کند که به او بگویید قرار است این محدودیت ۲۰ روز دو ماه و.. طول می‌کشد.

محمد فرهادی با بیان اینکه مردم در ابتدا بهترین عملکرد را در زمینه کرونا داشتند اما به مرور آنقدر این بیماری طولانی شد که مردم خسته شده‌اند، تاکید کرد: از سوی دیگر نباید این موضوع را فراموش کرد که مردم از عملکرد مسئولان هم نقد دارند چرا که به هر روی ویدئوهای فضای مجازی را می‌بینند که در کشورهای دیگر تمام فعالیت‌ها به روال خود بازگشته و اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد این است که مسئولان ما چرا در زمینه واکسیناسیون تا این میزان معطل کردند تا جایی که از ابتدای دولت سیزدهم شاهد هستیم که تحولی در زمینه واکسیناسیون صورت گرفت.

وی با بیان اینکه طبیعی است که اگر قرار باشد از مردم بخواهید محدودیتی را رعایت کنند و گامی جلو بگذارند شما هم باید در ازای آن گام جلو بگذارید، ابراز داشت: یک کاسب به چه امیدی درب مغازه خود را ببندد؟ مگر حمایتی از او صورت گرفته است؟ استاندار سمنان به این سوال پاسخ دهد که چرا یک باشگاه دار علی رغم دستورالعمل ستاد کرونا باید باشگاه بدنسازی که راه ارتزاق او است را تعطیل کند آن هم برای زمانی نامشخص؟

رطب خورده منع رطب چون کند؟

این دانش آموخته مقطع کارشناسی روان شناسی بیان داشت: حال جای باشگاه دار باشیم شما موظف می‌شوید راه درآمد زن و بچه‌تان را برای مدتی که هیچکس نمی‌داند ببندید از سوی دیگر هرگز هم نمی‌دانید که یک ماه دیگر دو ماه دیگر باز همین آش و همین کاسه است، آیا باید به قانون تن بدهید؟ تا زمانی که این مسائل توسط دولت تمهید نشود محدودیت‌ها اصلاً رعایت نخواهند شد. و روز به روز هم از میزان آن کاسته می‌شود چرا که مردم در پس ذهن شأن به این موضوع می‌رسند که کرونا هم یک پدیده اجتماعی مانند گرانی، تورم، گوشت و مرغ و… است که باید با آن ساخت و جزئی از زندگی است.

فرهادی با طرح این پرسش که آیا مسئولان فکر می‌کنند که مردم جدی بودن خطر کرونا را نمی‌دانند؟ می‌گوید: مردم به خوبی می‌دانند که کرونا چیست چرا که از ابتدای آن بنا به اعلام مسئولان نزدیک یک هزار و ۸۰۰ نفر در استان سمنان فوت کرده‌اند پس مردم می‌دانند که این چه معضلی است و چقدر قدرت دارد که توانسته اقتصاد و معیشت شأن را مورد خطر قرار دهد اما از سوی دیگر وقتی با چشم می‌بینند که حمل و نقل عمومی، بانک‌ها، پاساژها، ادارات و… همگی برقرار هستند نه محدودیت‌های فیزیکی برقرار است نه مانند گذشته ضدعفونی شهرها، بسته معیشتی و… وجود دارد طبیعی است که کرونا را عادی بدانند.

وی با بیان اینکه ستادهای مردمی با کمک بسیج اگر هیچ فایده‌ای نداشتند و حتی اگر آب و وایتکس روی زمین آن هم بیهوده می‌پاشیدند حداقل این را در روان مردم تداعی می‌کردند که با یک بیماری جدی و مهلک روبرو هستیم و باید مانند تمام بحران‌ها مثل دوران دفاع مقدس با آن روبرو شویم، همان طور جدی، همدل و همراه؛ اما امروز حکایت رطب خورده منع رطب کند است مردم می‌بینند که در سفرها و بازدیدهای مسئولان جمع‌های ۴۰، ۵۰ حتی ۸۰ نفری وجود دارد علی رغم اینکه همه هم ماسک دارند اما چرا باید باور کنند که کرونا همان قدر که اسفند ۹۸ جدی بود امروز هم جدی است؟

کرونا تا چه زمان؟

به هر حال باید گفت استان سمنان در صورت عدم توجه به واکسیناسیون و مسائل بهداشتی به خصوص فاصله گذاری اجتماعی، می‌تواند شرایط نامساعد تری هم داشته باشد آنطور که رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که خود دانش آموخته اپیدمی لوژی است، به خبرنگار مهر می‌گوید: به عقیده بنده اگر ۹۰ درصد از مردم جامعه هر دو دوز واکسن را بزنند و ۱۵ روز هم از این موضوع بگذرد تازه می‌توانیم اعلام کنیم که مصونیت نسبی در جامعه در قبال ویروس کرونا پدید آمده است تاکید می‌کنم آن موقع هم تازه می‌توان گفت مصونیت نسبی پدید آمده است تازه به همه اینها باید دز بوستر یا به اصطلاح دز سوم احتیاط را هم باید اضافه کرد لذا حالا حالاها نباید فکر شرایط پایدار کرد.

رضا چمن با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هستند که تا ابتدای هفته جاری به آمار بیش از ۸۵ درصدی واکسیناسیون دز اول رسیدیم اما اگر بخواهیم با مردم صادق باشیم می‌بایست بگوییم که با شرایط ایمنی اجتماعی فاصله زیادی داریم همچنین آمارهایی که ارائه می‌شود و توجهات همه برای جمعیت بالای ۱۲ سال است در صورتی که ما نگران جمعیت زیر ۱۲ ساله‌هایمان هم باید باشیم که اگر آنها را هم حساب کنیم، به مراتب در زمینه مصونیت جامعه عقب هستیم.

جمعیت بالای ۱۲ ساله‌های استان سمنان ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که به گفته نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تا روز پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۸۵ درصد از مردم استان دز اول و ۶۵ درصد دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند شهرستان سرخه با ۹۱ درصد واکسیناسیون دز اول، بیشترین میزان واکسن تزریقی را در بین شهرستان‌های استان سمنان به خود اختصاص داده و دامغان با ۷۶ درصد کمترین میزان واکسیناسیون را داشته است.

تشدید کنترل و بازرسی

صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نشان می‌دهد که شرایط امروز استان سمنان نیاز به همراهی بیشتر مردم در واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی دارد اما در این بین عده‌ای هم هستند که موضوع را جدی نمی‌گیرند در نتیجه نیاز است تا مسئولان دولتی بر شرایط نظارت نیز داشته باشند آنطور که رئیس کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونای استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: نظارت و بازرسی در سطح استان تشدید شده است.

قدرتی با بیان اینکه در بحث نظارت و بازرسی از ابتدای سال گذشته تا روز پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰ هزار بازرسی از اصناف استان سمنان در زمینه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته است، ابراز داشت: ۸۴۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شده‌اند البته به این اصناف تذکرات نیز داده شده بود همچنین این نظارت‌ها هم اکنون نیز در سطح استان وجود داشته و تشدید نیز شده است.

در مجموع باید گفت عملکرد مسئولان در قبال کرونا، محدودیت‌ها، تسریع در واکسیناسیون، ترغیب مردم، بسته‌های حمایتی از اصناف، نظارت‌ها و بازرسی‌های مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اطمینان روانی مردم در مقوله بهداشت جامعه و آموزش و آگاه سازی مردم در قبال بیماری کرونا مسائلی هستند که امروز باید در سطح استان سمنان شاهد تقویت آنها باشیم تا نقاب قرمز رنگ از هشت شهرستان استان دور بماند. نقابی که این روزها بیش از همیشه در پیک ششم به ما نزدیک است.

کد خبر 5347177

منبع: مهر

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی محدودیت های کرونایی استانداری سمنان سید محمد رضا هاشمی دانشگاه علوم پزشكی سمنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود رضا چمن ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه بارش برف واکسن کرونا گرگان اردبیل عکس استانها بارش باران سانحه تصادف شیوع کرونا مراسم تودیع و معارفه رعایت پروتکل های بهداشتی مدیریت مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی رعایت پروتکل ها مسائل بهداشتی بالای ۱۲ سال خبرنگار مهر استان سمنان سوی دیگر محدودیت ها نظارت ها دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فرامرز مرجانی فرماندار فومن در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: با جذب ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ متر از کانال‌های آبرسانی روستا‌های کیابان و گل افزان مرمت و بازسازی می‌شود.

امام جمعه فومن هم در این جلسه با تاکید برتکریم ارباب رجوع در ادارات و نهاد‌های دولتی گفت: بنا بر فرمایش امام راحل، مردم صاحبان اصلی این انقلاب و ولی نعمت ما هستند پس مسئولان ضمن رعایت احترام مردم، باید برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نقدی رعایت قوانین اسلامی به ویژه حجاب را بسیار با اهمیت دانست و افزود: دین مبین اسلام برای زنان ارزش بالایی قائل است و همه باید طبق قانون و موازین شرعی در جامعه رفتار و عمل کنیم.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت مصدومان چلسی قبل از بازی با منچسترسیتی
  • غافلگیری سارق حین سرقت در رشت
  • رئیسی: انتظار مردم از دولت، کار جهادی و انقلابی است
  • انتظار مردم از دولت ، کار جهادی و انقلابی است
  • رئیس جمهور: ساز و کارهای مشارکت مردم برای تحقق شعار سال فراهم شود / توسعه یافتگی همگام با نظام انقلابی
  • رییس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • تقلب در سرجلسه کنکور با کنترل فضای سایبری به صفر می‌رسد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار